• Trolando
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-02 17:37
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe computer (samengesteld in de BBG gamesysteem topic) met de volgende specs: (zie ook http://specs.tweak.to/17724)

Processor:AMD PhenomII X4 955 Black Edition
Mobo:Gigabyte GA-MA770-UD3
Geheugen:Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
Graka:Sapphire Radeon HD5850 1GB GDDR5

Verse PC dus.

Om een of andere onduidelijke reden krijg ik regelmatig blauwe schermen. Ik ben nog niet begonnen met overklokken, omdat ik eerst zeker wilde zijn dat ik met een stabiel systeem begin (anders weet je niet of een crash door overklokken komt of er sowieso al in zat), maar daar begin ik dus blijkbaar al niet mee.

Het gaat helaas niet om 1 foutmelding die regelmatig voorkomt, dat zou makkelijk zijn maar helaas. Het zijn een heleboel verschillende. Ik heb recent ook de nieuwe ATI driver geïnstalleerd, maar ik merk niet dat het helpt. Zie onderstaande plaatje voor de foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://hetdiana.homeip.net/pub/bsod/BSVt.png

Typisch gebruik van de PC: via een netwerkschijf naar wat muziek luisteren, WoW open, Rawr open, Firefox enkele schermen, Pidgin open, niet zo heel bijzonder dus. En dat gebeurt dan soms al na een half uur, soms na een paar uur. Soms loop ik even weg en als ik terug ben dan is Windows net opnieuw opgestart :S

Ik weet niet precies waar het aan ligt. Ik zat te denken dat het moederbord misschien slecht is, of dat Windows 7 bagger is, of dat ATI een slechte driver heeft geleverd, maar in al die gevallen zouden er toch meer mensen moeten zijn die er iets over roepen? Het geheugen lijkt het ook prima te doen, volgens memtest86. Iemand ideeën?

[ Voor 8% gewijzigd door Trolando op 24-10-2009 13:12 ]

Verwijderd

Plaatje doet het niet...

Misschien nog handig om even toe te voegen wanneer je blauwe schermen krijgt. Na uren aanstaan van de PC? Of direct bij opstarten?

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je SS doet 't niet; misschien even opnieuw uploaden? Zo is er moeilijk iets over te zeggen. ^^

• Trolando
Sorry! Is het nu beter?
(Ik heb mijn site tijdelijk offline, maar was vergeten de pub directory te enablen)

Verwijderd

Nee, doet het nog steeds niet...

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

nog steeds niet

En heb je al eens gesurft op google naar die foutcode die je krijgt

Zelf graag meer inzet tonen
ik zie niet in je text dat je dat hebt gedaan

↓ volgende bericht hieronder ↓

• Trolando
mexel schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:00:
nog steeds niet

En heb je al eens gesurft op google naar die foutcode die je krijgt

Zelf graag meer inzet tonen
ik zie niet in je text dat je dat hebt gedaan
Ik heb de plaatjes maar op een andere server gezet, maar die is 's nachts uit...

Um, natuurlijk heb ik gegoogled. Het leek me niet zo relevant om dat neer te zetten. Helpen Tweakers alleen als je ellenlange bewijsvoeringen intypt?

[ Voor 6% gewijzigd door Trolando op 24-10-2009 13:13 ]

Verwijderd

Hmm, ik weet dat BAD_POOL_CALLER een foute geheugenaansturing aangeeft,

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED iets incompatibels betekent (kan zowel soft- als hardware zijn),

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is een hardwareconflict,

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA verwijst naar slecht geheugen of hardeschijfproblemen,

ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY gebeurt als een driver naar een beschermd gebied wil schrijven

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, weet niet wat dat exact betekent, maar staat hier:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms793232.aspx

En SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED is een fout die niet correct afgevangen kon worden.

En ze wijzen bijna allemaal naar je geheugen, hoewel memtest geen fouten geeft. Hardeschijf wordt ook naar verwezen, maar het kan natuurlijk ook dat je processor gewoon instabiel is, waardoor bij load het geheugen niet goed aangestuurd kan worden. Test dus je CPU en HDD.

Misschien is het ook wel een driver, installeer alle drivers even opnieuw.

Onthoud dat ik geen professional ben, ik kan er makkelijk naast zitten. :+

Nog veel succes!

PS: Ja, ellenlange bewijsvoering is vereist, liefst in drievoud schriftelijk bij ons ingeleverd. :+

• Trolando
Ik heb de hele avond memtest86+ 2.11 gedraaid, geen fouten wederom.
Wel vanmiddag na de post weer een paar keer een BSOD gehad op de ATI driver.
Ook wederom wat rond zitten neuzen in andere BSOD topics op dit forum.
Zit ik te denken:
- het lijkt me sterk dat er heel veel kapotte onderdelen zijn;
- zou het de voeding kunnen zijn? Het is een 520W corsair... die zijn toch wel betrouwbaar?
- geheugentimings? Het staat op 5-5-5-18 volgens CPUz; lijken me redelijk normale waarden...
Verder heb ik net met AMD Overdrive een Stability Test aangezet, al na 10 minuten gaf hij de fout dat de "Calculation Test" was mislukt. Welke conclusie ik eruit moet trekken weet ik nog niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Trolando op 25-10-2009 02:13 ]

• lotje1
  • Laatst online: 01-12-2025
Op hoeveel volt staat je geheugen?
voeding 520.... en je wilt overklokken? Een iets sterkere voeding lijkt mij dan beter. Vaak wordt voor zwaardere graka's 550 als minimum aangehouden....
Maar kijk eerst of je probleem buiten je voeding ligt, voeding vervangen kan altijd nog.

ik heb nog even verder gezocht... jouw specifieke geheugenkit staat niet op de lijst van supported memory bij Gigabyte en ook niet op het lijstje van kingston voor jouw mobo. Wel de 1G- variant, maar niet de 2G variant, iets waar jouw mobo meer moeite mee schijnt te hebben.

cl5 is wel geadviseerd voor dit geheugenbankje (los van het mobo) en het voltage 1.8

Wellicht moet je eerst testen welke cl je precies moet hebben voor je mobo en bij welk Voltage om je systeem stabiel te krijgen.

Kijk anders eens hier
Geheugen voltage handmatig instellen

succes!

[ Voor 95% gewijzigd door lotje1 op 25-10-2009 02:39 ]

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Draai eens met 1 RAM module tegelijk. Vervolgens Memtest > en Probeer daarna je systeem normaal te gebruiken zoals je altij al doet.
Kijk of de fouten al dan niet terug komen.
En doe dit met alle twee de modules.
En nogmaals voor de 2 gebruikte RAM sloten
Als je single channel (1 module) draait kan je een RAM fout wat beter uitsluiten.

BTW,....Heb je 'em zelf in elkaar gezet ?
Zo ja ....Je heb toch wel enigszins aan ESD gedacht met het in elkaar zetten ?

[ Voor 39% gewijzigd door YVG op 25-10-2009 21:07 ]

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Vergelijkbare problemen een tijdje terug ook gehad. Bleek uiteindelijk - na alle onderdelen met een andere machine uitgewisseld te hebben - gewoon aan het mainboard te liggen wat gewoon onstabiel was. Vervangend mainboard er in, gewoon stabiel, geen enkel probleem meer teruggezien. Ik zou dus gewoon je mainboard RMA'en. Overigens was het defecte mainboard in mijn geval ook een Gigabyte ... toeval of slechte serie ?

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 10:00
Download "BlueScreenView" eens, dan zie je waneer je allemaal bluescreens heb gehad, en welke drivers er mee te maken hebben.

• Beastie
  • Laatst online: 27-08-2025
Hoi,
wat jij beschrijft heb ik met een ex-58-ud4p gehad en bij mij lag het aan de instellingen van het geheugen.
die heb ik met de hand ingesteld ,na kijken op diverese fora voor wat betreft de voltages e.d.
hierna geen problemen meer hehad.
de timing was bij niet zo belangrijk.
kijk ook is op de site van de fabrikant van het geheugen en op hun forums.

• Trolando
Beastie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:50:
Hoi,
wat jij beschrijft heb ik met een ex-58-ud4p gehad en bij mij lag het aan de instellingen van het geheugen.
die heb ik met de hand ingesteld ,na kijken op diverese fora voor wat betreft de voltages e.d.
hierna geen problemen meer hehad.
de timing was bij niet zo belangrijk.
kijk ook is op de site van de fabrikant van het geheugen en op hun forums.
Volgens de beschrijving van Kingston heeft hun geheugen 1.8V nodig. Ik heb ook wat gegoogled en ik weet hoe ik het voltage omhoog doe, ik weet alleen niet of het erg verstandig is om die route te proberen. Bij "gewoon" overklokken kun je naar temperatuur en stabiliteit kijken als goede maat of je een beetje in een 'veilige' zone blijft, maar ik weet niet hoe dat met geheugen zit.

Ik zal dus eerst proberen om de twee RAM chips individueel te testen, maar het is wat lastig met het onvoorspelbare crashen (memtest86+ levert geen enkele fout op, ook niet na uren draaien; maar als ik in AMD Overdrive een stability test uitvoer zegt ie wel binnen een kwartiertje "Calculation test failed" al weet ik niet of dat hier mee te maken heeft.

Is het verstandig om een ander type geheugen te gebruiken dan KVR800D2N5K2/4G? Volgens de compatilibiteitslijst is KVR800D2N6K2/4G wél compatible, dat lijkt mij eigenlijk vrijwel hetzelfde stukje hardware.

Goed punt Dark-Intruder, ik heb eerlijk gezegd niet zo goed opgelet op statische electriciteit. Leuk voor de volgende keer, maar de vraag is nu óf een eventuele ontlading schade heeft veroorzaakt en áls dat zo is, welk onderdeel het dan is. Ik heb zo ongeveer elk onderdeel van de computer in m'n handen gehad.

Rubenflush, de screenshot is van dat programma ;)

Prime95 geeft nu ook een fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Oct 26 15:30] Worker starting
[Oct 26 15:30] Setting affinity to run worker on logical CPU #2
[Oct 26 15:30] Beginning a continuous self-test to check your computer.
[Oct 26 15:30] Please read stress.txt.  Choose Test/Stop to end this test.
[Oct 26 15:30] Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using FFT length 1024K.
[Oct 26 15:32] Test 2, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922943 using FFT length 1024K.
[Oct 26 15:33] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Oct 26 15:33] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Oct 26 15:33] Torture Test ran 2 minutes - 1 errors, 0 warnings.
[Oct 26 15:33] Worker stopped.

[ Voor 16% gewijzigd door Trolando op 26-10-2009 15:35 ]

• Trolando
lazybones schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 00:03:
Vergelijkbare problemen een tijdje terug ook gehad. Bleek uiteindelijk - na alle onderdelen met een andere machine uitgewisseld te hebben - gewoon aan het mainboard te liggen wat gewoon onstabiel was. Vervangend mainboard er in, gewoon stabiel, geen enkel probleem meer teruggezien. Ik zou dus gewoon je mainboard RMA'en. Overigens was het defecte mainboard in mijn geval ook een Gigabyte ... toeval of slechte serie ?
Tja, hoe kom ik "eventjes" aan een leenmobo om die mogelijkheid te testen?

• Trolando
Goed, ik ben al veel aan het leren geloof ik.

Prime95 is best een leuke tool, ik vermoed dat ik de CPU redelijk kan uitsluiten als probleemveroorzaker, voor het grootste deel dan.

Met small FFT torture-tests loopt ie gerust een uur te rekenen zonder probleem. De Blend test ligt er na een minuut al uit. Maakt niet uit welk blokje geheugen ik gebruik.

Dus:
- of de HT-bus/memory controller van de processor (PhenomII X4 955)
- of de geheugenmodules
- of iets op het moederbord tussen geheugen en processor

is stuk.

• lazybones
  • Laatst online: 30-11-2025
Idd precies dezelfde verschijnselen .. kon ook geen prime of CCCT draaien zonder problemen. Ik heb gewoon het mainboard RMA gedaan, vervanger ingebouwd en werken. Zou ik ook doen. Als je te lang wacht sturen ze hem op voor reparatie en dat kan lang duren :(

• Trolando
lazybones schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:48:
Idd precies dezelfde verschijnselen .. kon ook geen prime of CCCT draaien zonder problemen. Ik heb gewoon het mainboard RMA gedaan, vervanger ingebouwd en werken. Zou ik ook doen. Als je te lang wacht sturen ze hem op voor reparatie en dat kan lang duren :(
Maar ik vraag me dus af of het wel het moederbord is, omdat de PhenomII de geheugencontroller geïntegreerd heeft.

Verwijderd

De foutmeldingen BAD_POOL_CALLER en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL komen mij helaas maar al te bekend voor:S Ben er nooit helemaal achter gekomen wat het probleem precies was maar ik had (en heb nog steeds) de indruk dat het aan de drivers van m'n graka (Geforce 8800 Ultra) lag (eventueel icm vista). Wat ik heb gedaan is teruggegaan met de drivers (dus de oude weer geïnstalleerd) en verschillende os'en geprobeerd, draai hem nu stabiel op xp met volgens mij 167 of 169. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• Trolando
Natuurlijk kunnen m'n grafische drivers problemen opleveren, maar wat mij in elk geval duidelijk is is dat er sowieso een hardwareprobleem is. Als dat opgelost is (d.w.z. Prime95 draait gewoon normaal zonder fouten en dat soort testjes) kijken we wel naar de drivers ;)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-02 17:53

Aganim

I have a cunning plan..

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is een hardwareconflict,
Enigzins off-topic, maar IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan net zo goed veroorzaakt worden door slechte drivers.

• lotje1
als je dat geheugen niet op 1,8 V hebt staan, maar lager, zul je altijd meer problemen krijgen dan alleen een aangegeven geheugenprobleem... Je pc krijgt dan niet genoeg energie om op te starten, waardoor de rest ook niet goed kan opstarten...Die 1.8 is geen kwestie van overklokken, maar noodzaak voor stabiliteit :)

• lotje1
En een alternatief mobo.. Kijk of er een computer-reparatie/nakijkdienst is en vraag daar eens.. vaak kijken die een pc na voor zo'n 35 euro.

Of zoek een vriend op en test je geheugen in zijn pc :)
Pagina: 1