Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, mijn eerste bericht op GoT =)

Ik heb sinds kort een setje 2x2gb Muskin DDR2-6400 aangeschaft (produktcode: 996580) die volgens de specificaties op 800mhz zou moeten kunnen draaien met 4-4-4-12 latencies op 2.0-2.1volt
Mijn huidige moederbord (Gigabyte: GA-MA770-UD3, nog zonder bios updates) zet de latencies echter automatisch op 5-5-5-18 vanwege het feit dat het geheugen op 1.8volt draait.
Wat ik me nu af vraag is wat het voor risico's mee brengt om het geheugen handmatig op 2.0/2.1volt te zetten en of dit uberhaupt mogelijk is op mijn moederbord.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst welkom op GoT :)

Je kunt in de bios gewoon het voltage hoger zetten. Het is aan te raden niet boven het aangegeven voltage van het geheugen te komen.
Ik zou zeggen, neem eerst eens een kijkje in de manual, daar staat alles in uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Heb nu het voltage handmatig op 2.000v gezet en draait met EPP settings op 4-4-4-12 :)
Ik had inderdaad in de manual van moederbord gekeken (geen manual bij geheugen) en daar staat (4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets) vandaar dat ik twijfelde over of ik dat zomaar hoger kon zetten.

Was alleen bang iets anders dan mijn geheugen te verbranden, las verhalen op internet van moederborden/CPU's die het er niet mee eens waren dat het geheugen zo'n hoog voltage kreeg.

Wat mij wel op valt als ik in CPU-Z kijk is dat mijn geheugen op 376mhz draait, is dat normaal, of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn? Dit was overigens ook al toen het geheugen op 1.8v en hogere latencies draaide.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er zelf al achter gekomen, na een beetje zoeken op het mushkin forum.
Het is zo dat mijn geheugen frequenty met mijn AMD 6000+ word bepaald door CPU/8. Hij draait op dit moment op 200x15 = 3000mhz / 8 = 375mhz memory speed.

Aangezien ik weinig zin heb in het overclocken van mijn processor laat ik het lekker draaien op de snelheden waar die nu op draait.
Het is overigens wel raar dat AMD aan geeft dat mijn CPU met snelheden van DDR2-6400 om zou kunnen gaan, hoewel dit dus blijkbaar niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:06:
Ik ben er zelf al achter gekomen, na een beetje zoeken op het mushkin forum.
Het is zo dat mijn geheugen frequenty met mijn AMD 6000+ word bepaald door CPU/8. Hij draait op dit moment op 200x15 = 3000mhz / 8 = 375mhz memory speed.
Wikipedia: CPU multiplier
en
Wikipedia: Memory divider

Als je CPU synced met je geheugen werkt het misschien wat soepeler.

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 05-10-2009 12:08 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time