Toon posts:

Moederbord kapot, hoe red ik mijn (beveiligde) harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart van mijn laptop is kapot en vervanging van het moederbord is te duur voor zo'n oude laptop. Ik zou graag mijn bestanden nog van mijn harde schijf kunnen halen. Het probleem is alleen dat ik een wachtwoord op mijn laptop had staan en dit gaat problemen geven als ik de harde schijf op een andere pc wil aansluiten. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 07:57

silitek

Tubes Only

Je 2,5 inch schrijfje in een externe behuizing en je kunt bij je bestanden :)

Tubes....It's what make music music!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-12 18:26
silitek schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:16:
Je 2,5 inch schrijfje in een externe behuizing en je kunt bij je bestanden :)
Mits de schijf niet encrypted is, de TS is daar te vaag over om een goed oordeel te kunnen geven.

Dus TS, is je schijf encrypted, of noem jij een wachtwoord op je Windows account 'beveiligd'?
In het laatste geval, gewoon in een externe behuizing proppen.

Indien de schijf encrypted is, kan een externe videokaart je weer beeld geven of gewoon opstarten en over het netwerk je data overkopieëren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar dat wachtwoord precies op zit (windows wachtwoord, bios wachtwoord?).

Neem sowieso Thematopic: Datarecovery eens door.
Daarbij hoort dit topic niet in PMG, dus deze gaat naar OM.

Verwijderd

Er zijn toch ook chipsets die de data on the fly versleutelen? Dan heb je een probleem.

Je kunt natuurlijk je bestanden uit je backup terughalen ;)

• silitek

silitek

Tubes Only

TERW_DAN schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:26:
Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar dat wachtwoord precies op zit (windows wachtwoord, bios wachtwoord?).

Neem sowieso Thematopic: Datarecovery eens door.
Daarbij hoort dit topic niet in PMG, dus deze gaat naar OM.
Dat dus!!..Ga er vanuit dat TS een systeem wachtwoord bedoeld. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad gewoon om een wachtwoord op de windows account. Bij paradigit werd me verteld dat hij daardoor in een externe behuizing niet zou werken. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om het uit te proberen, maar het zou dus toch geen probleem moeten zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:45:
Het gaat inderdaad gewoon om een wachtwoord op de windows account. Bij paradigit werd me verteld dat hij daardoor in een externe behuizing niet zou werken. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om het uit te proberen, maar het zou dus toch geen probleem moeten zijn?
Als het enkel op je windows accountje is en je geen encryptie software oid hebt draaien dan kan jij daar gewoon bijkomen via een externe behuizing. Dus scoor ergens zo'n behuizing en ga los :)

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35

frapex

got r00t

Ik geloof dat het mogelijk is (bij laptops) om een password op de HDD te zetten. De HDD is dan alleen toegankelijk met het juiste password.

Zoiets: http://www.rockbox.org/lock.html

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 13:59

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:28:
Er zijn toch ook chipsets die de data on the fly versleutelen? Dan heb je een probleem.

Je kunt natuurlijk je bestanden uit je backup terughalen ;)
ATA security, zit in de ata specs.

En als je een gelockte schijf hebt zonder het wachtwoord ben je redelijk f*cked. :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:57
Nee is geen probleem.

Gewoon even kijken wat voor schijf je hebt (ATA of S-ATA) en dan even een 2.5" casing halen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het enkel een windows wachtwoord is dan is je data in elk geval verre van beveiligd. Het enige dat je mogelijk moet doen is een take ownership op die schijf.

• silitek

silitek

Tubes Only

Tja, Paradigit..haal daar een externe behuizing, tevens antwoord op je laatste vraag ;)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:44
mace schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:49:
[...]

ATA security, zit in de ata specs.

En als je een gelockte schijf hebt zonder het wachtwoord ben je redelijk f*cked. :P
Maar dat heeft dan toch niks met je moederbord te maken? TS heeft een kapot moederbord, dus zelfs als zijn harddisk met ATA password beveiligd was, dan kan hij 'm toch gewoon op een ander moederbord aansluiten en het wachtwoord inkloppen in de bios?

Alleen als hij een versleuteling heeft gebruikt specifiek voor die chipset, dan zit er niks anders op dan een moederbordje met dezelfde chipset te vinden.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-12 18:26
PhilipsFan schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:52:
[...]

Maar dat heeft dan toch niks met je moederbord te maken? TS heeft een kapot moederbord, dus zelfs als zijn harddisk met ATA password beveiligd was, dan kan hij 'm toch gewoon op een ander moederbord aansluiten en het wachtwoord inkloppen in de bios?

Alleen als hij een versleuteling heeft gebruikt specifiek voor die chipset, dan zit er niks anders op dan een moederbordje met dezelfde chipset te vinden.
Maar zo ingewikkeld heeft TS het kennelijk niet voor zichzelf gemaakt ;)

Extern behuizingkje, rechten goedzetten, daar is je data.
Pagina: 1