[Win 7] OEM of retail

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
Sorry voor de domme vraag maar kan het nergens snel vinden
Ik ben bereid om mijn eerste windows ooit te kopen maar vraag me af of ik nu een oem of een retail versie nodig heb van home premium. Het prijsverschil is bijna 100 €

Kun je de oem maar op 1 moederbord installeren en moet je een nieuwe windows kopen als je ooit een nieuwe pc koopt? Of zijn er andere verschillen?

Groetjes

ps. misschien is dit wel handig voor de topicstart van win7 ervaringen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-SafaN- schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 07:59:
Sorry voor de domme vraag maar kan het nergens snel vinden
Ik ben bereid om mijn eerste windows ooit te kopen maar vraag me af of ik nu een oem of een retail versie nodig heb van home premium. Het prijsverschil is bijna 100 €

Kun je de oem maar op 1 moederbord installeren en moet je een nieuwe windows kopen als je ooit een nieuwe pc koopt? Of zijn er andere verschillen?

Groetjes

ps. misschien is dit wel handig voor de topicstart van win7 ervaringen topic
Ik ga persoonlijk altijd voor een OEM versie. Mocht ik hem op een nieuwe PC willen installeren dan bel ik meestal naar Microsoft en vertel ze dat mijn hardware is gewijzigd waardoor ik niet kan activeren. Ze vragen me of de licentie maar op 1 PC is geïnstalleerd, waarop ik ja antwoord en dan krijg je een nieuwe activatiecode.

Voor de rest zijn er inhoudelijk aan de Windowsversie volgens mij geen verschillen. Succes met kiezen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
OEM mag toch helemaal niet los verkocht worden? Alleen bij aanschaf van een nieuwe PC of laptop? En vaak moet de winkel het dan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Officieel is een OEM voor systeembouwers en een Retail voor eindgebruikers zeg maar. Het verschil zit hem in de support. Bij een retail kun je MS opbellen voor support (je moet je afvragen wanneer je dat doet aangezien de meeste dingen over 3rd party software zal gaan). En bij een OEM licentie moet je de systeembouwer bellen voor support (de winkel waar je je PC gekocht hebt).
Nu ben je zelf de systeembouwer als je een OEM koopt en kun je dus nergens aankloppen voor support (Big Deal). Dus lekker voor een oem licentie gaan.
Alleen zijn sommige winkels hardnekkig in het verkopen van een OEM licentie omdat er z.g. een PC bij zou moeten. Dit is niet meer waar. Je mag gewoon een OEM licentie kopen en daarmee accepteer dat wanneer jij het OS installeerd je ook meteen de systeembouwer bent.
En zoals BillSpaarbank zegt je kunt best over een paar jaar een nieuwe PC kopen en hem opnieuw activeren. Zolang de key niet op de zwarte lijst staat doet MS niet zo moeilijk,

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
chim0 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:27:
OEM mag toch helemaal niet los verkocht worden? Alleen bij aanschaf van een nieuwe PC of laptop? En vaak moet de winkel het dan installeren.
Nee hoeft niet meer. Je hebt alleen geen ondersteuning van MS, die ondersteuning moet je aan jezelf geven als systeem bouwer 8)
Heb eeb oem van Windows xp / vista en die heeft ook al aardig wat herinstallaties op verschillende hardware overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:51
Ik wil dan nog even een andere vraag bij dit topic inschieten:
Kun je met een upgrade versie ook een clean install dan?
Ik heb namelijk geen zin om eerst Vista te installeren als ik ooit eens mijn systeem opnieuw in wil richten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
St00mwals schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:33:
Ik heb namelijk geen zin om eerst Vista te installeren als ik ooit eens mijn systeem opnieuw in wil richten...
Neen, je kunt met een upgrade versie geen clean install doen. Maar m'n collega houdt voet bij stuk dat hij bij Surfspot een WinXP Pro NL (upgrade) had gekocht en vervolgens een clean install heeft uitgevoerd op z'n nieuwe computer. Iemand anders hier op GoT al zo'n poging gewaagd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:51
Eskiya schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:36:
[...]

Neen, je kunt met een upgrade versie geen clean install doen. Maar m'n collega houdt voet bij stuk dat hij bij Surfspot een WinXP Pro NL (upgrade) had gekocht en vervolgens een clean install heeft uitgevoerd op z'n nieuwe computer. Iemand anders hier op GoT al zo'n poging gewaagd??
Bij XP kon dat idd nog gewoon, tijdens de installatie CD van 98 erin en klaar.
Bij Vista schijnt er een truc te zijn door tijdens de installatie geen code op te geven, maar dit later in Windows zelf te doen.
Alleen heb ik ook al gelezen dat dit er in Windows 7 uit is gehaald.
Op de ene site lees je dat het wel kan en op de andere dat het niet kan :?
Ook Microsoft is zelf tegenstrijdig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Idd gewoon bij een webshop kopen. Een winkel als Mycom BV zal je geen OEM verkopen zonder dat daar een nieuwe PC aanvast zit.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
Ben belg, maar er zijn enkele webshops.be die hem voor 80 € wegdoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
DarkSide schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:04:
[...]

Idd gewoon bij een webshop kopen.
Doelde meer op de prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

chim0 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:27:
Het blijft me toch verbazen dat er nog steeds veel webshops zijn die deze gedachte hebben, is dit dan onkennis of onduidelijk vanuit Microsoft? Vista had dit ook al, stond een heel bonk tekst op de buitenkant van de box, die je accepteerd als je hem open maakt. (geen support etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

SinergyX schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:51:
[...]

Het blijft me toch verbazen dat er nog steeds veel webshops zijn die deze gedachte hebben, is dit dan onkennis of onduidelijk vanuit Microsoft? Vista had dit ook al, stond een heel bonk tekst op de buitenkant van de box, die je accepteerd als je hem open maakt. (geen support etc).
Volgens mij is dit meer iets van zoveel mogelijk geld verdienen aan een klant. Zeg het woord illegaal tegen de gemiddelde mens en ze zullen alles kopen van je.
En al koop je een OEM met PC bij de gemiddelde webshop, en je belt voor support (waar je dan recht op hebt) Mag je je PC langsbrengen tegen een betaling van clicks of een ander vast bedrag waarvoor ze het e.e.a. oplossen. Verdienen ze weer aan je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Amazon.co.uk: home premium retail (UK) voor 75 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Linkje daarvan? Goedkoopste die ik daar zag was een OEM voor 85 GBP.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
St00mwals schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:33:
Daar wil ik toch even wat over zeggen, ik heb namelijk via Surfspot een upgrade windows vista gekocht, en deze is toch echt wel gewoon als clean install te gebruiken. Enige wat je moet doen is hem gewoon installeren en geen key invullen, deze vul je pas in als je windows opgestart heb en klaar. Ik heb het al tig keer zo geinstalleerd.

Zit er nu over te denken om een Windows 7 Home premium of pro te halen ligt beetje aan de prijs, denk dat home premium wel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
SinergyX schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:06:
Linkje daarvan? Goedkoopste die ik daar zag was een OEM voor 85 GBP.
Oops. My bad. Het komt natuurlijk vandaag uit dus pre-orders gelden niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
DarkSide schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:57:
[...]
tegen een betaling van clicks of een ander vast bedrag
En terecht. Een behoorlijke webshop zal ook alleen garantie geven op de hardware en niet de software en als je hierover nadenkt is dit logisch. Als klant thuis komt, de PC aansluit en Windows verwijderd, zou de shop dus gratis de boel weer mogen fixen? Niet echt de bedoeling lijkt me. Om maar van downloads, virussen, spyware en wat al niet mensen op hun PC installeren, niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

chim0 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:50:
[...]
En terecht. Een behoorlijke webshop zal ook alleen garantie geven op de hardware en niet de software en als je hierover nadenkt is dit logisch. Als klant thuis komt, de PC aansluit en Windows verwijderd, zou de shop dus gratis de boel weer mogen fixen? Niet echt de bedoeling lijkt me. Om maar van downloads, virussen, spyware en wat al niet mensen op hun PC installeren, niet te spreken.
Dus heeft een OEM versie bij een PC geen meerwaarde omdat de support die zij moeten leveren toch niets is. Vandaar dat ze best dat los kunnen verkopen. Maar deze webshops zeggen dat dat illegaal is en je dan geen support hebt. Vandaar mijn opmerking. Voor welke support betaal je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

chim0 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:50:
[...]
Maar wel de regel hanteren dat je het enkel icm hardware mag kopen? Die logica mis ik even.

In de XP tijd was de 'workaround' inderdaad het met een stukje hardware te verkopen, maar sinds Vista is dit gewoon vanuit MS geregeld. Dat een webshop niet 100% op de hoogte is vind ik best, maar dat ze zelfs beweren dat dit 'illegaal' is en expliciet verboden is door MS.. dan weet je imho echt niet waarover je praat (serieus antwoord van een webshop toen Vista werd gelanceerd).

Ok, ze hadden imho wel de namen dan iets mogen aanpassen, zoals Vista toen vaak verkocht werd als 'one pack' (of variant), duidelijk onderscheid met gewoon OEM.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 22-10-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 13:22
WeAreLegion schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:11:
[...]

Daar wil ik toch even wat over zeggen, ik heb namelijk via Surfspot een upgrade windows vista gekocht, en deze is toch echt wel gewoon als clean install te gebruiken. Enige wat je moet doen is hem gewoon installeren en geen key invullen, deze vul je pas in als je windows opgestart heb en klaar. Ik heb het al tig keer zo geinstalleerd.

Zit er nu over te denken om een Windows 7 Home premium of pro te halen ligt beetje aan de prijs, denk dat home premium wel genoeg is.
Ik heb XP en Vista ook bij surfspot vandaan en heb ook altijd een clean install kunnen doen met de upgrade versie. Heb nu ook Win 7 Ultimate 64 bit upgrade besteld bij surfspot voor 18 euro. Heb nu Win 7 64 bit RC draaien, dus ik twijfel of ik hem direct zal installeren, heb namelijk nog niet echt problemen hiermee en vraag me ook af of er veel is veranderd van de RC naar de Final release.

Voor degene die gaan upgraden van RC naar Final. Hier is een workaround, want dit schijnt niet direct te kunnen.

http://www.howtogeek.com/...the-windows-7-rc-to-rtm/#

Met vriendelijke groet,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
SinergyX schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:58:
Maar wel de regel hanteren dat je het enkel icm hardware mag kopen?
Als het goed is, betaal je dan voor het complete systeem.
maar sinds Vista is dit gewoon vanuit MS geregeld.
Dat zou kunnen idd. Toen ik nog bij een webshop werkte, kregen we gezeik met XP OEM's. Kwamen toen 2 mensen van MS over de vloer en ik geloof dat we alles moesten terugbetalen + boete. Maar volgens mij had m'n baas toen iets geregeld ofzo (volgens mij dat we "niet wisten" dat de distri het aan ons als zijnde Retail had verkocht maar op de bruine doosjes stond gewoon OEM dus zij deden ook alsof hun neus bloedde volgens mij O-) Het was iig oude meuk van o.a. XP, 2000, Office etc. wat opgeruimd moest worden bij een verhuizing). Maar dat dus nu OEM vanuit MS zelf ondersteund wordt, wist ik niet, logischer zou zijn nog steeds de PC boer, die is immers systembuilder.

[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 22-10-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:44
volgens

http://www.microsoft.com/netherlands/partner/licenties/correctsoftwaregebruik/faq.aspx

mag een OEM versie nog steeds niet los aan een klant verkocht worden. Wel aan een andere system builder.
Of interpreteer ik dit nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 18:01
Quitter3 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:13:
volgens

http://www.microsoft.com/netherlands/partner/licenties/correctsoftwaregebruik/faq.aspx

mag een OEM versie nog steeds niet los aan een klant verkocht worden. Wel aan een andere system builder.
Of interpreteer ik dit nu verkeerd?
De klant wordt dan zelf systembuilder zover ik heb begrepen. Dus zelf verantwoordelijk voor support :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
tweak_dude schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:17:
[...]

De klant wordt dan zelf systembuilder zover ik heb begrepen.
Juist, en moet deze dus een PC of laptop kopen.
Als het pack wordt geopend, mogen de ingesloten individuele softwarepakketten alleen worden geleverd in combinatie met een volledig gebruiksgereed computersysteem, en moeten zij vooraf worden geïnstalleerd.
Overigens zie ik nu volop losse Windows 7 OEM's bij webshops. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Deze discussie loopt al een paar jaar, sinds de introductie van Vista.
Van wat ik begrepen heb is dat je, in Nederland, jezelf systeembouwer mag noemen als je afziet van supprt van MS. En dat je een OEM licentie mag kopen en deze koppelen aan je huidige PC.
Deze regeling geld niet in heel Europa.
Maar verschillende bronnen hebben verschillende antwoorden. En het blijft idd erg onduidelijk.
Dat webshops losse OEM's verkopen betekend niet dat het legaal is. Al dacht ik dat dit wel gewoon kon.
Losse OEMS worden al jaren verkocht en gebruikt door mensen.
Tot nu toe is MS daar niet zo strikt in. Al vaker een OEM overgeheveld naar een nieuwe PC.

Denk dat het een beetje een grijs gebied blijft. Het is iig beter dan een key van usenet oid te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
DarkSide schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:55:
Al vaker een OEM overgeheveld naar een nieuwe PC.
Dus wat is het voordeel van een twee keer zo dure Retail dan, als dit kan?

- mooier doosje?
- installatie handleiding?
- gratis helpdesk ondersteuning?
- key die vaker gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chim0 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:03:
[...]

- mooier doosje?
Dat zou dus ook niet mogen volgens de voorwaarden van de oem. maar dat betekent niet dat het niet kan en blijkbaar ms dus zelfs meewerkt.

retail mag ook maar op 1 pc tegerlijk geinstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
chim0 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:03:
[...]

- mooier doosje?
Dat je niet hoeft te liegen. Je kunt op een nieuw systeem alleen maar opnieuw activeren door aan de telefoon te beweren dat de nieuwe onderdelen vervanging zijn voor de oude die kapot zijn gegaan.
Dit geldt dus alleen voor de OEM versie die echt gekoppeld wordt aan een systeem.

De retail mag je gewoon overzetten naar een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
tweak_dude schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:15:
[...]

De retail mag je gewoon overzetten naar een nieuw systeem.
Snap ik maar blijkbaar kan een OEM dus ook mee naar een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:54
vincentc schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:18:
[...]

Ik heb XP en Vista ook bij surfspot vandaan en heb ook altijd een clean install kunnen doen met de upgrade versie. Heb nu ook Win 7 Ultimate 64 bit upgrade besteld bij surfspot voor 18 euro. Heb nu Win 7 64 bit RC draaien, dus ik twijfel of ik hem direct zal installeren, heb namelijk nog niet echt problemen hiermee en vraag me ook af of er veel is veranderd van de RC naar de Final release.

Voor degene die gaan upgraden van RC naar Final. Hier is een workaround, want dit schijnt niet direct te kunnen.

http://www.howtogeek.com/...the-windows-7-rc-to-rtm/#

Met vriendelijke groet,
Vincent
Ik zit er ook aan te denken om over te stappen naar Win 7 Ultimate maar hoe krijg jij het voor elkaar om bij surfspot het voor 18 euro te bestellen? Ik zie alleen voor MS Windows 7 Ultimate Upgrade (64-bits) de prijs van 69,75 staan.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Dat is de studenten prijs. Voor medewerkers van opleidingscentra is de prijs 18 euro :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 23:57
Misschien dat iemand het weet: ik heb een Windows XP OEM versie, kan ik nu ook upgraden naar Windows 7 OEM of moet ik de hoofdprijs gaan betalen voor een retail versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
prOnorama2 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:36:
Misschien dat iemand het weet: ik heb een Windows XP OEM versie, kan ik nu ook upgraden naar Windows 7 OEM of moet ik de hoofdprijs gaan betalen voor een retail versie?
Een OEM versie is een volledige versie dus het maakt niet uit wat je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Er nemen hier veel mensen die hun wensen voor werkelijkheid nemen :P OEM licenties verkopen is impliciet verboden door Microsoft. Letterlijk uit de OEM licentie NL:
Om de Software of Hardware in dit Pakket te mogen distribueren, dient u een Systeembouwer te zijn en deze licentie te aanvaarden. “Systeembouwer” betekent een OEM (Original Equipment Manufacturer), assembleerder, reparateur of pre-installateur van software die Klantsystemen verkoopt aan derden.
Winkels kunnen een OEM licentie bestellen bij hun groothandel met als bedoeling zelf systemen te bouwen voor hun klanten. Het is nooit de bedoeling geweest om het doorverkopen mogelijk te maken. Dat het op grote schaal gedaan wordt maakt het daarom niet legaal.

Daarnaast is de systeembouwer verplicht om de OEM-licentie op de PC te plakken, wat uiteraard geen enkele thuisgebruiker doet.
Indien dit Pakket een Microsoft-besturingssysteem bevat en u dit pre-installeert, dient u het Certificaat van Echtheid aan te brengen op de voorkant, bovenkant, zijkant of achterkant van de behuizing van het Klantsysteem
Wat zijn dus de verschillen tussen OEM en retail?
1) De OEM-licentie mag niet los verkocht worden
2) Support voor de klant zit bij de OEM en niet bij MS

MS heeft het ook expliciet over hobbyisten op deze pagina.
There is a growing market for "do-it-yourself" home PC hobbyists who assemble PCs from components for their own use. Microsoft retail software licenses are the appropriate licenses for the do-it-yourself market. OEM System Builder software is not intended for this use, unless the PC that is assembled is being resold to another party.

[ Voor 15% gewijzigd door YellowOnline op 22-10-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

WeAreLegion schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:11:
[...]
Ik heb ook ergens anders gelezen dat dit met Vista inderdaad mogelijk was. Weet iemand al of dit met de Win7-upgrade ook kan?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Interessante link.
Microsoft:
Mijn klant is een student die zijn Windows licenties heeft verkregen via SLIM of SURFSPOT.nl. Is dit een volledige Windows licentie?
Nee. Ook deze licenties zijn alleen upgrade licenties. De klant heeft dus nog altijd een onderliggende OEM of FPP licentie nodig. Dit wordt ook vermeld op de websites waar deze artikelen door studenten en medewerkers - in zeer beperkte aantallen - kunnen worden besteld.
Dus een lege computer bestellen en dan voor tientallen euro's een Windows 7 aanschaffen mag dus niet.
Dat heb ik eerlijk gezegd nooit geweten....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowOnline schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:34:
Er nemen hier veel mensen die hun wensen voor werkelijkheid nemen :P OEM licenties verkopen is impliciet verboden door Microsoft. Letterlijk uit de OEM licentie NL:

[...]

Winkels kunnen een OEM licentie bestellen bij hun groothandel met als bedoeling zelf systemen te bouwen voor hun klanten. Het is nooit de bedoeling geweest om het doorverkopen mogelijk te maken. Dat het op grote schaal gedaan wordt maakt het daarom niet legaal.

Daarnaast is de systeembouwer verplicht om de OEM-licentie op de PC te plakken, wat uiteraard geen enkele thuisgebruiker doet.

[...]

Wat zijn dus de verschillen tussen OEM en retail?
1) De OEM-licentie mag niet los verkocht worden
2) Support voor de klant zit bij de OEM en niet bij MS

[...]
Dat is leuk maar hoe komen surfspot en slim~ aan hun licenties. Ik ga er vanuit dat deze door MS (of met de goedkeuring van) verstrekt zijn. Anders kan Windows volgens mij nooit voor onder de €20 aangeboden worden. Dus het is gewoon gedoog beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Vandaag heb ik los een OEM versie aangeschaft, Ultimate 32bit NL, in een 'fysieke' winkel (geen webshop). Of het zo verkocht had mogen worden of niet, ik heb er € 185,- voor betaald en dat is een bedrag dat ik wel over heb om legaal een besturingssysteem te draaien.

Als ik er € 300,- voor had moeten betalen had ik het niet gedaan.

Opinions may vary, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:54:
[...]

Dat is leuk maar hoe komen surfspot en slim~ aan hun licenties. Ik ga er vanuit dat deze door MS (of met de goedkeuring van) verstrekt zijn. Anders kan Windows volgens mij nooit voor onder de €20 aangeboden worden. Dus het is gewoon gedoog beleid.
Zie de post boven je. Dat zijn upgrades, en bovendien een Student License.
Students who wish to acquire a Windows Vista Upgrade license through the Student Select program must first have licensed a qualifying operating system for their personal computer or workstation. For a list of qualifying operating systems, please refer to the Microsoft Volume Licensing Product List.

[ Voor 29% gewijzigd door YellowOnline op 22-10-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet iemand hoe streng ze met Windows 7 met 'veranderingen' aan je hardware (lees: installeren op nieuwe computer ;)). Met XP lukte met dat wel gewoon. Bij Vista lukte het niet, maar na een telefoontje kreeg ik van een medewerker een nieuwe activatiecode. Nu hoorde ik dat je in Windows 7 niet meer telefonisch kunt activeren. Weet iemand hoe dat zit? Wil nl. wel een OEM kopen, maar kan ook best zijn dat ik op korte termijn een nieuwe computer koop. Wil dan wel die Win7 OEM blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Palomar schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:35:
Wil nl. wel een OEM kopen, maar kan ook best zijn dat ik op korte termijn een nieuwe computer koop. Wil dan wel die Win7 OEM blijven gebruiken.
OEMs zijn in principe gelocked aan één systeemconfiguratie. Verhuizen naar een compleet nieuw systeem is dan ook in principe niet toegestaan en daar zal MS je in principe zeker ook niet bij helpen. Als je nu dus al Windows 7 wil draaien, zou je óf een retail versie moeten aanschaffen of eventueel een OEM versie maar dan voorlopig deze te gebruiken zonder te activeren (immers, dan bevind Windows zich in evaluatie mode, waarmee je het OS maximaal 3 maanden kunt gebruiken zo uit m'n hoofd).

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 18:22

mjl

Ugh

Eskiya schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 08:36:
[...]

Ik kan je melden dat een clean install met de surfspot DVD prima lukt (zelfs een engelse 64bit met een nederlandse 32 bit

Zie eventueel: mjl in "[Windows 7] Ervaringen en discussies - D..."

Voor meer ervaringen hierover ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@mindcrash
Dat het niet mag weet ik wel, maar bij Vista ik zei tegen die MS-medewerker dat ik een nieuw moederbord had en kreeg toen gewoon een nieuwe code. Ik vroeg me af of MS hier nu misschien strenger in is, of dat dat uberhaupt nog kan :? Al kan ik natuurlijk ook wel 3 maanden evalueren. Krijg je alleen aldoor van die irritante meldingen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 22-10-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Zelf zit ik te denken om Win 7 Ultimate Retail hier te orderen:

http://www.amazon.co.uk/M...d=1256249091&sr=8-1-fkmr0

Dit valt in verhouding toch wel mee met de prijs die wij hier in NL neer leggen als ik het net even snel had bekeken? vraag me af waarom wij zo veel moeten betalen

Zelf is mijn ervaring met vista OEM dat MS helemaal niet streng was als je een nieuwe code wilde, of men dit nu wel gaat zijn met de OEM versies van win 7 geen idee.. normaliter koop ik altijd een OEM maar nu ik de prijzen bij amazon zag dacht ik tja dat is toch ook niet erg duur voor een retail versie.

[ Voor 30% gewijzigd door pino85 op 23-10-2009 00:07 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

YellowOnline schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:34:
Daarom verkoop ik m'n zelf-geassembleerde meuk ook altijd met OEM-licentie aan mijn vrouw.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Dido schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:11:
[...]

Daarom verkoop ik m'n zelf-geassembleerde meuk ook altijd met OEM-licentie aan mijn vrouw.
Daar dacht ik zelf ook aan :+ Maar plak je de licentie ook op de PC? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilcoSnel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
Ik heb een Vista 32-bit OS lopen op mn computer
En ik wil graag mijn programma's/bestanden behouden als ik overstap op Windows 7

Ik begrijp dat een clean install van Windows 7 het best is maar deze optie is voor mij toch uitgesloten
Ook een Retail Versie wekt mijn interesse niet.

Maar hoe zit het nu met de OEM vs Upgrade versie?
Zit er een upgrade optie in de OEM versie ingebouwd of zijn dit echt compleet verschillende dingen?
En als er een upgrade optie in de OEM versie zit, behoud ik dan wel nog steeds mijn programma's/data of is dit ook verschillend van elkaar?
(dit aangezien de OEM versie 20 euro goedkoper is)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:34
SinergyX schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:51:
[...]

Onkunde van de shop. Voorheen mocht het idd niet, en later kwamen de systembuilder licenties. Ik had toen systembuilder licenties al gemeengoed waren een OEM versie van Windows XP Home nodig, maar had geen zin om het bij een webshop te bestellen. De lokale computerwinkel wilde mij absoluut geen systembuilder licentie leveren, want dat mocht niet volgens hem... dan niet, bestel ik het alsnog wel bij een webshop.
WilcoSnel schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:25:
Ik heb een Vista 32-bit OS lopen op mn computer
En ik wil graag mijn programma's/bestanden behouden als ik overstap op Windows 7

Ik begrijp dat een clean install van Windows 7 het best is maar deze optie is voor mij toch uitgesloten
Ook een Retail Versie wekt mijn interesse niet.

Maar hoe zit het nu met de OEM vs Upgrade versie?
Zit er een upgrade optie in de OEM versie ingebouwd of zijn dit echt compleet verschillende dingen?
En als er een upgrade optie in de OEM versie zit, behoud ik dan wel nog steeds mijn programma's/data of is dit ook verschillend van elkaar?
(dit aangezien de OEM versie 20 euro goedkoper is)

Alvast bedankt
Officieel kan je niet upgraden met een OEM. Bij Vista waren de disks bij retail en OEM gewoon hetzelfde, enige verschil was de sticker en de key daarop. Als je met een retail kunt upgraden, lijkt me ook dat je met een OEM kunt upgraden, zolang je maar aan het eind bij het activeren de sleutel pas invult.
Overigens raad ik je een upgrade af, het upgraden van windows versies duurt naar mijn ervaring altijd dusdanig lang dat je in dezelfde tijd ook bijna schoon had kunnen installeren, en daarnaast is het resultaat meestal niet hetzelfde als een schone installatie.

[ Voor 44% gewijzigd door _JGC_ op 23-10-2009 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-09 08:42
Dido schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:11:
[...]

Verkoop als systeembouwer de pc/notebook in natura aan mijn betere wederhelft 8)
Dat mag toch ook neem ik aan, staat nergens dat je er geld voor moet vragen.
YellowOnline schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:19:
[...]
Daar dacht ik zelf ook aan :+ Maar plak je de licentie ook op de PC? ;)
Wat de COA betreft:
Indien dit Pakket een Microsoft-besturingssysteem bevat en u dit pre-installeert, dient u het Certificaat van Echtheid aan te brengen op de voorkant, bovenkant, zijkant of achterkant van de behuizing van het Klantsysteem
Vind de achterkant uitermate geschikt, maar om de 1 of andere reden blijven ze nooit zitten.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 19:00
in een retail box van Windows 7 zitten twee cd's, eentje met 32 bit en eentje met 64 bit. Dus als je plannen hebt om over te stappen op 64 bit, maar nu nog even niet, is dit een goede koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Geen probleem. Het enige wat ze vragen is of je het ook nog op een andere PC hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
ElineK schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 01:23:
in een retail box van Windows 7 zitten twee cd's, eentje met 32 bit en eentje met 64 bit. Dus als je plannen hebt om over te stappen op 64 bit, maar nu nog even niet, is dit een goede koop
Wel met 1 licentie -:)
Je kan niet op 1 pc de 64 bit en op de andere pc de 32 bit draaien.
Ik hoor het wel .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 01-09 08:42
offtopic:
Geniale tekst in bovenstaande link

Iemand al een Vista Ultimate met coupon geupgrade naar Win7 Ultimate ?
Zie bijv. op eBay wel aantrekkelijk geprijsde exemplaren voorbij komen zo nu en dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 23:57
tweak_dude schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:18:
[...]

Een OEM versie is een volledige versie dus het maakt niet uit wat je al hebt.
Als ik het goed zie zijn er de volgende (on)mogelijkheden:

- Win XP OEM -> Win 7 OEM -> niet mogelijk (alleen bij compleet nieuwe PC)

- Win XP OEM -> Win 7 Upgrade -> mogelijk maar is het dan zo dat de nieuwe Win 7 Update dan als OEM versie door het het leven moet gaan (aan de PC gebonden is) omdat de oorspronkelijke installatie OEM was of "verschoont" de Upgrade dit?

- WinXP OEM -> Win 7 retail -> uiteraard mogelijk zonder beperkingen (korting zou leuk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben iemand die regelmatig een schone installatie doet.Voor het eerst in mijn leven wil ik een legale versie gaan kopen.Ik weet dat de OEM licenties,op papier,beperkingen kunnen hebben kwa hardware.Maar hoe zit dat dan met het aantal keren dat ik een installatie mag uitvoeren op de zelfde hardware?

Daarnaast gebruik ik een 4-bay SATA backplane,waar regelmatig andere schijven in zitten voor mijn media.Zit ik met een OEM licentie nu ook met die beperkingen.Dus 1x een schijf wisselen en meteen een nieuwe key moeten aanvragen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:05
Ik weet dat het niet netjes is om andermans topic voor een vraag te gebruiken, maar een nieuw topic hiervoor is overdreven:
Ik heb Vista Home Premium 64 bit, adviseren jullie mij om voor €119,- een Win 7 upgrade te kopen (kan je dan ook clean install doen, dus dat je pc weer schoon wordt), of adviseren jullie mij een Win 7 Home Premium OEM 64 bit versie voor €90,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

-Edwin- schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:39:
Ik weet dat het niet netjes is om andermans topic voor een vraag te gebruiken, maar een nieuw topic hiervoor is overdreven:
Ik heb Vista Home Premium 64 bit, adviseren jullie mij om voor €119,- een Win 7 upgrade te kopen (kan je dan ook clean install doen, dus dat je pc weer schoon wordt), of adviseren jullie mij een Win 7 Home Premium OEM 64 bit versie voor €90,-
Gewoon die van 90 euro toch, is goedkoper en je hebt een OEM ipv Upgrade.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Ik vraag me af of de voorwaarden van de OEM-versie ook echt juridisch in Nederland geldig zijn. Microsoft kan zeggen dat iets niet mag, maar mag het ook echt niet? Of wordt bedoeld dat ze het liever niet hebben?
EULA's zijn ook vaak niet juridisch-bindend in Nederland.

Afgezien daarvan geeft Windows zelf aan dat de software legitiem is, dus ik kan me voorstellen dat je juridisch gezien je dan toch sterker staat.

Wie heeft hier een helder antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
Nog dit gevonden op:
http://www.microsoft.com/...enties/legalewindows.aspx

Het kan voorkomen dat u bij aankoop van een pc geen, of niet de juiste, licentie heeft voor uw Windows-besturingssysteem maar dat u deze wel, 'achteraf', wilt aanschaffen. Let dan goed op bij het aankopen van een juiste licentie. De 2 meest voorkomende misvattingen over het ‘achteraf' aanschaffen van een Windows besturingssysteem zijn:

1. U heeft achteraf een Windows OEM-licentie aangeschaft. Dit is helaas niet toegestaan. Een geldige Windows OEM-licentie kunt u alléén tegelijkertijd met de aankoop van een nieuwe pc verkrijgen.

Punt 2 gaat over Volume-licenties, dus dat laten we maar voor wat het is.

Het gaat dus om punt 1. De eerste 2 zinnen lijken glashelder, maar de 3e zin ontkracht dat eigenlijk volledig. De derde zin is ten eerste onjuist: het is zeker via webshops gemakkelijk te verkrijgen, het gaat immers om het officiële product. Ten tweede spreekt het zin 1 tegen. Als het niet verkrijgbaar is, kan je het ook niet zodanig hebben aangeschaft.

Nu de betekenis van zin 3 zoals bedoeld kan worden:
mogelijkheid 1: de licentie is in dit geval niet geldig, je zit als koper fout. Het product verandert echter dus niet en WGA ziet een geldige versie.
mogelijkheid 2: het geldige product mag dus niet los verkocht worden en zou dus niet beschikbaar mogen zijn. Dat dit toch mogelijk is, is dan een fout van de winkel en niet van de koper, de licentie is dus wel geldig.
mogelijkheid 3: zin 3 is feitelijk onjuist, het is gewoon mogelijk. Zin 3 legt in feite uit waarom het niet is toegestaan, punt 1 gaat in zijn geheel niet op.

Het is dus niet eenduidig en duidelijk: niet duidelijk of de licentie alsnog geldig is en ook niet wie er nou fout zit, of sterker nog: het hele punt gaat mogelijk niet op (situatie-beschrijving voldoet niet, net zoals punt 2)

Ik snap denk ik wel wat er bedoeld wordt. Dan had er moeten staan:
Een Windows OEM-licentie is alleen geldig indien u deze tegelijkertijd aanschaft met de aankoop van een nieuwe pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Coyote76 op 23-10-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk, Coyote76. Maar is het dan niet vreemd dat webshops links en rechts (neem Alternate b.v.) OEM-versies aanbieden zonder dat Microsoft daar, voorzover ik weet, iets tegen onderneemt?

Een andere winkelier beantwoordde via de mail mijn vraag over OEM of Retail alsvolgt: 'officieel gezien dient u 3 hardware producten te kopen, bijvoorbeeld een muis, toetsenbord en webcam zijn al voldoende volgens Microsoft. Anders dient u een retailversie aan te schaffen'. Voor tussen de 15 en 20 Euro kun je die 3 dingen makkelijk op de kop tikken (zie Azerty, Salland enz.), altijd nog stukken goedkoper dan een retail-versie.

Deze constructie komt een beetje lullig op me over; ik kan me nog voorstellen dat Microsoft de OEM-versie slechts samen met een nieuw systeem wil leveren maar geef dan niet tegelijkertijd je goedkeuring aan de eerste de beste truc om die regeling min of meer te ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coyote76 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:55:
Ik vraag me af of de voorwaarden van de OEM-versie ook echt juridisch in Nederland geldig zijn. Microsoft kan zeggen dat iets niet mag, maar mag het ook echt niet?
Nee, is niet juridisch geldig. De rechter in NL heeft bij mijn weten nog nooit een uitspraak gedaan over iemand die onterecht een OEM versie draait.

Microsoft is dolblij als iedereen een OEM draait i.p.v. zonder te betalen. Wat denk je dat er nog overblijft van Microsoft (op de lange termijn) als ze een particulier aan gaan klagen voor een OEM versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
Misschien kan Microsoft er ook gewoon niks tegen doen omdat ze weten dat hun verhaal juridisch mogelijk geen steek zal houden als het aan een Nederlandse rechter wordt voorgelegd?

Het woord "koppelverkoop" komt in me op. Dit is volgens mij gewoon hartstikke verboden?

Zeker als je het verhaal op de pagina verder leest zie je dat er nog meer niet klopt:

Wanneer u een illegaal Windows besturingssysteem heeft, dan zult u via het WGA (Windows Genuine Advantage) programma online een melding krijgen dat uw versie 'non-genuine', oftewel illegaal is. Microsoft biedt dan de volgende oplossingen om een legaal Windows-besturingssysteem te verkrijgen:

1. Voor consumenten: Windows Genuine Advantage (WGA)
Consumenten kunnen online alsnog ‘achteraf' een legale OEM-licentie aanschaffen middels het WGA programma. De beschikbare Windows besturingsystemen via WGA zijn: XP Home, XP Professional, Vista Home Basic, Vista Home Premium, Vista Business en Vista Ultimate.

Dit kan dus niet gebeuren als je achteraf los een officiële Windows koopt. Dit gaat alleen op als je versie van Windows niet-officieel is en dat was nou net niet het probleem. Let trouwens niet op het niet noemen van Win7, deze info is dus gedateerd.
Je hebt volgens WGA gewoon een geldige licentie. WGA vindt plaats doordat je contact maakt met Microsoft zelf. Je hebt dus van Microsoft zelf een goedkeuring / verklaring van geen bezwaar / verklaring van echtheid.

Je zou kunnen zeggen dat dit op de pagina staat, in 1 zin genomen: het is niet toegestaan om achteraf een illegale versie van Windows aan te schaffen.....

Microsoft wordt ook niet benadeeld omdat je een OEM los wilt kopen: het maakt financieel niets uit of je dat gelijktijdig doet met de aanschaf van een PC of alsnog later. Microsoft wilt gewoon meer geld ontvangen door de losstaande verkoop, ze willen dus iets extra's.

Last but not least: op webshops wordt dit gewoon als losstaand geldig product aangeboden en vaak wordt niet vermeld dat je dit samen met interne PC-hardware dient aan te schaffen.

Ik zie eerlijk gezegd niet in wat je als consument fout doet als je bij een bestaande PC een losse OEM-versie aanschaft.

Ik kan het uiteraard mis hebben, maar volgens mij blijft er van het hele verhaal niets van heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon OEM kopen, is niets mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
Mooi grizzlybeer,
Is dan duidelijk lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullit1985
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-04 13:13
Ik heb toch nog een vraag over het installeren van windows 7.
Ik heb 2 pc's thuis staan die nu alle bij draaien op XP. Dit wil ik gaan veranderen naar windows 7.

Nu wou ik de retail versie kopen, omdat ik dacht dat je dan een "vrije licentie" zou krijgen, en deze op beide pc's installeren. Maar als ik het goed begrijp kan dit dus niet eens.
Dit is toch belachelijk. Je koop als consument een product wat dan wettelijk wordt gezien als eigendom van de kopende partij, maar je mag er thuis niet alles meedoen wat je wil.

Kan iemand mij misschien een antwoord hier opgeven of ik dit nu goed heb begrepen of niet????

En als side-track is het echt zo dat als je een OEM 64-bit koopt echt alleen een 64-bit krijgt of krijg je dan ook een 32-bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

bullit1985 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 00:28:
Ik heb toch nog een vraag over het installeren van windows 7.
Ik heb 2 pc's thuis staan die nu alle bij draaien op XP. Dit wil ik gaan veranderen naar windows 7.

Nu wou ik de retail versie kopen, omdat ik dacht dat je dan een "vrije licentie" zou krijgen, en deze op beide pc's installeren. Maar als ik het goed begrijp kan dit dus niet eens.
Dit is toch belachelijk. Je koop als consument een product wat dan wettelijk wordt gezien als eigendom van de kopende partij, maar je mag er thuis niet alles meedoen wat je wil.

Kan iemand mij misschien een antwoord hier opgeven of ik dit nu goed heb begrepen of niet????

En als side-track is het echt zo dat als je een OEM 64-bit koopt echt alleen een 64-bit krijgt of krijg je dan ook een 32-bit
Tja, als je een spelletje koopt heb je al evenmin een licentie om dat spel op twee PCs tegelijkertijd te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
@ bullit1985:

Je koopt een het recht om het product op 1 pc te kunnen gebruiken, niet eigendom.
Het schijfje wat erbij hoort is eigenlijk maar een middel (hier betaal je eigenlijk niet primair voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Nieuwsbericht op nu.nl

http://www.nu.nl/internet...n-windows-7-verkocht.html

Kennelijk is het illegaal.

Edit @ hieronder:
Doelde eigenlijk op de consument. Zelfs al koop je een OEM licentie, het is ook illegaal voor jou als consument. Uit gelinkt artikel:
Voor honderden klanten komt de actie te laat. Die hebben weliswaar een werkend besturingssysteem, waarvoor ook gewoon updates beschikbaar zijn. Maar voor pakweg tachtig euro is hun Windows 7-software net zo legitiem als een gekraakte versie van het besturingssysteem.

[ Voor 60% gewijzigd door -MD- op 28-10-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Kennelijk? OEM los verkopen is altijd al illegaal geweest.

Niet te geloven trouwens dat winkels het nog steeds doen of eigenlijk _kunnen_ doen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
Zou het niet zo zijn dat de winkelier een probleem heeft als je verhaal gaat halen? Tenslotte hebben die je een "illegale" versie verkocht.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat nu.nl het zegt klopt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Dit blijft gewoon een eeuwige discussie. Een OEM versie is gebonden aan 1 pc en je verliest de support van MS. Het mag alleen verkocht worden aan systeembouwers bij een nieuwe PC. In de licentie staat ook iets van dat hobby-isten een Retail dienen te kopen.
Maar er staat ook dat je een OEM mag kopen zolang je hem maar zelf niet gebruikt en door verkoopt.
Dan ben jij nl de systeembouwer.
Dit zou betekenen dat je je pc aan je vrouw/broer/etc kunt verkopen. De licentie is eigenlijk een beetje onduidelijk en heeft een groot grijs gebied.
Daarbij vind ik het raar dat je bij MS ook 1 OEM licentie kunt kopen. Alsof een 'echte' systeembouwer 1 PC verkoopt. Een Mycom oid zullen dat heus wel in bulk kopen. Mijn inziens is het dan ook onzinnig om 1 licentie te verkopen. En is deze alleen interessant voor tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd zou ik best Retail willen kopen, maar ik vind het prijsverschil met OEM echt belachelijk groot. Een verschil van € 10,- zou ik acceptabel vinden. Voor die € 10,- krijg je dan de support waar waarschijnlijk minder dan 1 % van de klanten gebruik van zal maken, en natuurlijk een prachtige doos....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Een vraag: ik heb een OEM versie van Windows 7 Prof en overweeg die te installeren, maar ik wil wellicht binnen niet al te lange tijd mijn gewone HD schijf vervangen door een SSD schijf. Kan ik dan die OEM versie opnieuw installeren (als ik deze nu zou installeren) of is die hardwarewissel niet toegestaan bij een OEM versie? Ik laat dan de overige componenten hetzelfde als nu.....

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is punt 1. 1 site, 1 'bron' en het is meteen waar?

Dus ik kan kiezen voor 80 euro OEM, of lekker downloaden van de newservers.. per saldo net zo erg? Mwah, keuze simpel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Coyote76 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:12:
Het woord "koppelverkoop" komt in me op. Dit is volgens mij gewoon hartstikke verboden?
Het is volgens mij geen koppelverkoop:
- Je mag een losse computer kopen.
- Je mag een losse Windows 7 kopen.
- Je mag ook beide tegelijkertijd kopen en je krijgt nog korting ook.

Het is geen verplichting. Het is pas koppelverkoop als je alleen maar Windows 7 kan krijgen indien je ook meteen een Intel-processor aanschaft.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:13:
Gewoon OEM kopen, is niets mis mee :)
Dan kan je net zo goed een illegale download gebruiken. Los een OEM kopen is namelijk ook niet legaal volgens de voorwaarden van Microsoft.
Maar aan de andere kant heb je wel gelijk, want a) hoe controleert Microsoft dat je de OEM versie los hebt gekocht, en niet i.c.m. andere hardware? en b) zal Microsoft elke serial van elk verkeerd verkochte OEM versie gaan blokkeren? (zelf denk ik van niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vind dit nog altijd de verantwoordelijkheid van de klant. Als de klant kiest voor een OEM versie dan doet hij hiermee ook afstand van de support. Klaar.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:29:
Een vraag: ik heb een OEM versie van Windows 7 Prof en overweeg die te installeren, maar ik wil wellicht binnen niet al te lange tijd mijn gewone HD schijf vervangen door een SSD schijf. Kan ik dan die OEM versie opnieuw installeren (als ik deze nu zou installeren) of is die hardwarewissel niet toegestaan bij een OEM versie? Ik laat dan de overige componenten hetzelfde als nu.....
Je mag alles vervangen wat je wilt, als systeembouwer en dus self-supporting :+ mag jij bepalen of het nodig is om iets te vervangen. Bij moelijke vragen zou je kunnen zeggen dat het originele onderdeel niet meer leverbaar is, einde verhaal voor Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
Illegaal dus, maar volgens wie of wat? Amerikaans recht?, Nederlands recht?, wetboek van Microsoft?

Stel dit komt voor een rechter in Nederland, gaat niet gauw gebeuren, maar stel. Je hebt het product dus gekocht. Dat kan dus niet illegaal zijn: anders hadden autoriteiten het wel verboden.

Je mag het dus kopen, volstrekt legaal, al heeft Microsoft liever niet dat winkels dat doen, maar dat is een ander verhaal.

Het gaat dus erom of het gebruik legaal is of niet. Ik denk dat Microsoft dan niet sterk staat: Microsoft zelf heeft dan al goedkeuring gegeven / verklaring van geen bezwaar of een bevestiging van echtheid door middel van WGA.

Verlies van inkomsten door Microsoft omdat je bij OEM korting krijgt? Het punt is dat je altijd korting krijgt, zolang je maar braaf een complete pc koopt. Dat is het leeuwedeel dus van alle particuliere verkopen. Ze willen een extraatje verdienen door meer te vragen dan de normale prijs.
Er is ook feitelijk geen onderscheid: de licentie is dan nog steeds gekoppeld aan de PC, support hoeven ze niet te geven en ze hebben bij een pc toch weer een Windows-product verkocht.

Ik zie Windows bij de PC toch wel als koppelverkoop: bij veel winkels is het niet mogelijk om geen pc te kopen zonder Windows. Bij veel hardwareboeren kan dat wel, maar dan moet je je pc zelf uitzoeken, bouwen, laten bouwen etc. Dat is een minderheid van de markt. Veel keus is er ook niet: je kan nu Windows 7 krijgen, Vista ook nog wel maar dan houdt het ongeveer wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Nee, omdat Microsoft het zegt en nu.nl het alleen neerzet. :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:36:
Je mag alles vervangen wat je wilt, als systeembouwer en dus self-supporting :+ mag jij bepalen of het nodig is om iets te vervangen. Bij moelijke vragen zou je kunnen zeggen dat het originele onderdeel niet meer leverbaar is, einde verhaal voor Microsoft.
Ze doen toch wel moeilijk als het gaat om moederbord/processor (als je deze vervangt dan ziet het OS een andere computer, en een OEM versie zal dan niet door activatie heen komen. Je moet dan bellen). Maar de vraag ging over hdd naar ssd, wat geen probleem is.

edit: Wat ik in de draad nog mis, is de sticker. Soms kom ik zelfbouw computers tegen met oem-versie, maar zonder sticker: "ik heb m toch echt gekocht". Wel even de sticker er op plakken, anders zal een oem versie nooit legaal zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door _H_G_ op 29-10-2009 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:36:
[...]

Ok, thx voor de informatie. Begin nu eigenlijk steeds meer te twijfelen of ik geen SSD schijf koop, is toch een leuke upgrade momenteel....

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

chim0 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 05:31:
[...]

Nee, omdat Microsoft het zegt en nu.nl het alleen neerzet. :*
Bij t.net wordt er nog aangegeven dat de redactie contact heeft gehad met MS, bij nu.nl is er enkel een 'onderzoek' van een website, maar waar de precieze reactie is van MS op dit verhaal?
(met bv de simpele vraag, waarom komen ze hier nu pas mee..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:31

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

SinergyX schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:35:
[...]

Bij t.net wordt er nog aangegeven dat de redactie contact heeft gehad met MS, bij nu.nl is er enkel een 'onderzoek' van een website, maar waar de precieze reactie is van MS op dit verhaal?
(met bv de simpele vraag, waarom komen ze hier nu pas mee..)
Uit Nu.nl bericht
Niet legitiem

Deze ‘systeembouwers’ kunnen het besturingssysteem installeren op pc’s en laptops, om die vervolgens kant en klaar te verkopen. "Krijg je als klant een OEM-versie in handen en installeer je hem zelf op je pc, dan is je Windows-installatie niet legitiem", verklaart Ralf Becks van Microsoft Nederland.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02-2024
Om toch even onderzoek te doen hiernaar heb ik contact gezocht met Microsoft :)
Geachte heer Schiphorst

Hartelijk dank voor uw vraag aan Microsoft.

De software die u gekocht heeft is wel legitiem. De wijze echter waarop dit verkocht is niet. OEM licenties zijn alleen gereserveerd voor levering met nieuwe pc`s.
Als u dus de software los heeft aangekocht van uw computer dan moet u contact opnemen met die winkel.

Uw OEM leverancier is op de hoogte dat dit type licentie niet apart mag worden verkocht.

Hopende hiermee u geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet
[medewerker naam]

Met vriendelijke groet,

Microsoft B.V.

Microsoft Contact Center

Onze contactgegevens vindt u op de volgende site:

Help and Support

http://www.microsoft.nl

Voor al uw product- en licentievragen kunt u ons nu ook via chat bereiken:

www.microsoft.nl/chat
Het is dus wel legitiem, maar niet legaal 8)7

Of ik deze nu "mag" blijven gebruiken blijft wel de hamvraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Moirraine schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:28:
Om toch even onderzoek te doen hiernaar heb ik contact gezocht met Microsoft :)

[...]

Het is dus wel legitiem, maar niet legaal 8)7

Of ik deze nu "mag" blijven gebruiken blijft wel de hamvraag natuurlijk.
Tuurlijk mag je deze blijven gebruiken. Deze licentie zal door Microsoft ook nooit als niet legitiem bestempeld kunnen worden, aangezien ze ook door systembuilders gebruikt kunnen worden met het serienummer van de verpakking.
Microsoft heeft het m.i. volledig aan zichzelf te danken dat er zoveel onduidelijkheid is over de legalitieit van een OEM-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Microsoft zal niet middels een WGA tool kunnen zien wie het systeem gebouwd heeft.
Alleen als MS bij jouw thuis komt en gaat kijken naar de factuur wie het systeem in elkaar gezet heeft, kunnen ze wat beginnen.
Wel kan het zo zijn dat er in de toekomst een Manufacturer ID verplicht word. Zodat MS kan uitlezen of je een DELL,HP, Mycom, Alternate systeem hebt.
Dan kunnen ze kijken of de OEM versie ook juist is gekoppeld aan het Manufacturer ID.
Maar voordat dat gebeurt.....Tot die tijd lekker OEM installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 08:10
DarkSide schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:00:
Microsoft zal niet middels een WGA tool kunnen zien wie het systeem gebouwd heeft.
Alleen als MS bij jouw thuis komt en gaat kijken naar de factuur wie het systeem in elkaar gezet heeft, kunnen ze wat beginnen.
Wel kan het zo zijn dat er in de toekomst een Manufacturer ID verplicht word. Zodat MS kan uitlezen of je een DELL,HP, Mycom, Alternate systeem hebt.
Dan kunnen ze kijken of de OEM versie ook juist is gekoppeld aan het Manufacturer ID.
Maar wat als je zelf een computer in elkaar zet en daar een oem versie bij koopt?
Dat mag toch wel? (is tenslotte bij een nieuwe pc aangeschaft en jij bent zelf de systeembouwer.

Kan me niet voorstellen dat je dan een ManufacturerID zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 10:02
DarkSide schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:00:
Voor de volledigheid: dit is een advies om iets buiten de regels om te doen "omdat ze het toch niet kunnen controleren". Het wordt er niet legaler door. Dit even voor mensen die waarde hechten aan een legale oplossing.
procyon
Maar wat als je zelf een computer in elkaar zet en daar een oem versie bij koopt?
Dat mag toch wel? (is tenslotte bij een nieuwe pc aangeschaft en jij bent zelf de systeembouwer.

Kan me niet voorstellen dat je dan een ManufacturerID zou moeten hebben.
De nieuwe OEM-licenties van Microsoft lijken dit ook niet langer toe te staan, wat inderdaad een beetje vreemd lijkt in jouw voorbeeld aangezien het daar goed uit te leggen is.

Een OEM installeren op een reeds bestaande PC was natuurlijk altijd al niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 23:22
zie hier: nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden
het is dus niet legaal.
ze mogen wel verkocht worden en zijn ook legitiem, maar het is illegaal...
snap jij hem ,snap ik hem :? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Het is dus, volgens oer hollandse traditie, een gedoog beleid.

@Zenter ik heb het er ook niet over dat het legaal is. Ik heb het er over dat het nu niet te controlleren is waar jij je OEM op hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 21:55
Nou, heb even gechecked bij Microsoft naar aanleiding van het nu.nl berichtje. Hieronder de correspondentie waarin ik vroeg of ik nou een legale versie heb of niet:

Geachte heer/mevrouw,

Dank u voor uw email aan Microsoft.

De OEM licentie is legitieme software. De manier waarop de OEM licentie verkregen wordt, is echter niet legitiem.
OEM software moet voorgeinstalleerd en geconfigureerd worden door een systembuilder/hardwarefabrikant. Deze is na de installatie niet voor eigen gebruik maar voor verkoop aan de eindgebruiker.

Dit staat ook vermeld op de eindgebruikersovereenkomst op de verpakking en bij de installatie.

Hopende u voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V.

Mijn reactie!

Ok, aangezien ik zelf de systembuilder ben geweest (zelf systeem in elkaar heb gezet) ben ik dus in bezit van een legale versie, dit klopt?

En dan weer de reactie van Microsoft:

Dan bent u in het bezit van een legale licentie inderdaad

Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V.

Zit dus wel goed geloof ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Eperium schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:10:

En dan weer de reactie van Microsoft:

Dan bent u in het bezit van een legale licentie inderdaad

Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V.

Zit dus wel goed geloof ik!
Ik heb de discussie (van de frontpage) gelezen en vond het ook al een vreemd verhaal. Vooral het deel waarbij ze zich beroepen op de eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker. Dat is net zoiets als een leeftijdswijzer op een computergame en vervolgens de koper van het spel er verantwoordelijk voor houden dat deze een spel heeft gekocht waarvoor hij of zij nog niet oud genoeg is. In dit geval wordt ook de verkoper gecontroleerd en verantwoordelijk gehouden, niet degene die het gekocht heeft, toch?

Lijkt mij dus, dat als Microsoft dit al zou willen reguleren, ze dit zouden moeten doen door de verkopende partijen aan te pakken, en niet de consument.

Overigens vraag ik me af hoe die licenties gedistribueerd worden? G2Play biedt ook goedkoop Windows aan, wat mij doet vermoeden dat het hier OEMs betreft. Hoe komen zij daar aan dan? Aangezien ik me niet kan voorstellen dat zij in de ogen van Microsoft kwalificeren als systembuilder of zo... doen ze dat dan via een tussenpersoon?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Dat hele G2play is toch een beetje shady? Gevalletje garantie tot aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Geen idee, heb er toevallig vandeweek om te proberen eens een CD key besteld. Gaat al niet lekker in ieder geval, mijn order was corrupt geraakt of zo, dus van express delivery is al geen sprake :-P Betaald via creditcard, dus kan dat nog wel terugdraaien mocht het nodig blijken, als ik me niet vergis. Maar sommige dingen moet je toch in ieder geval een keer uitgeprobeerd hebben. Ik vind Steam wat dat betreft echt afzetterij, dollar-euro = 1:1 conversie, en je krijgt niets extra geleverd. 40 Eetjes voor CoD4, bekijk het lekker!

Een vriend van me heeft in ieder geval al wel een game key bij G2Play vandaan, en dat werkt gewoon netjes. Dus dan ga ik me afvragen wat de status is van de producten die ze verkopen...

[ Voor 40% gewijzigd door DFKT op 29-10-2009 17:07 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF een stukje pasten wat op de frontpage gezegd is:
Knipsel 1: "Om de Software of Hardware in dit Pakket te mogen distribueren, dient u een Systeembouwer te zijn en deze licentie te aanvaarden. “Systeembouwer” betekent een OEM (Original Equipment Manufacturer), assembleerder, reparateur of pre-installateur van software die Klantsystemen verkoopt aan derden."
Lijkt me duidelijk, je moet of een OEM zijn, of assembleerder zijn, of een reparateur zijn, of een pre-installateur zijn die systemen verkoopt.
Ik ben dus een reparateur, net als de meeste tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 06:25:
FF een stukje pasten wat op de frontpage gezegd is:

[...]

Lijkt me duidelijk, je moet of een OEM zijn, of assembleerder zijn, of een reparateur zijn, of een pre-installateur zijn die systemen verkoopt.
Ik ben dus een reparateur, net als de meeste tweakers. :)
Daarna moet je het systeem dus doorverkopen. Je mag hem niet zelf houden. :)

Pagina: 1 2 Laatste