Toon posts:

Cinema set kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een cinema-set te kopen. Ik heb nu 2 10 jaar oude boxen, een 8 jaar oude versterker, een oude sony bravia fullhd die 6 maanden oud is, een pc die gekoppeld staat aan mijn sony bravia zodat ik hd films erop kan kijken.

Nu ben ik echt een leek op het gebied van audio (geen idee wat goed is etc, wel is gekeken naar wat specificaties maar ik zie enkel wat WATT nummers staan maar daar word ik niet veel wijzer van).
Ik vraag mij allereerst af wat ik nodig heb. Een versterker + 5 boxen + subwoofer + dvd speler?

Het scenario waar ik heen wil is: Mijn xbox360 staat op de cinema set. Als ik een film/muziek afspeel via mijn pc naar mijn tv werkt het geluid goed en krijg ik gewoon het 5.1 geluid (geloof ik?) waarvoor ik de cinema set ga kopen. dvd speler staat er ook op, en als de film 5.1 geluid heeft (hebben de meeste films toch?) speelt hij dat ook af zonder complicaties op de cinema set.

Ik zat zelf te denken aan een bedrag, voor de cinema set (+ alle benodigdheden om dit te laten werken), van rond de 1100-1500 euro. Is dit voldoende? Of heb je dan nog steeds het "net niet" kwaliteitsniveau.
Nog een bij vraag, heet wat ik wil een cinema set? zijn er nog andere termen voor?
Alvast bedankt!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 21:05

DarkSide

theres no place like ::1

Voor dat bedrag kun je best wel wat kopen. Of het jouw smaak is dat weet ik niet? Stel eerst eens af of je een complete set wilt hebben. Dus versterker met DVD/Blurayspeler in één. Samen met bijpassende speakers. Of dat je voor losse componenten wilt gaan. De eerste is vaak lekker makkelijke en veel sets zien er leuk uit. En dan moet je makkelijk kunnen redden binnen je budget. optie 2 is vaak toch beter. Maar dan kan je budget niet toereikend zijn. Let wel op je hoeft niet eerst alles in 1x te kopen. Je kunt bv de center speaker en zeker de subwoofer eerst achterwegen laten. Om deze later als nog aan te schaffen. Ook kun je kijken naar 2e hands spullen. Veel versterkers en speakers worden tegen een mooie prijs aangeboden. Zeker met speakers kun je zo een mooi geluid krijgen tegen schappelijke prijzen.
Maar het allerbelangrijkste is om te bepalen wat voor jou het "net niet" kwaliteitsniveau is.
Dat beteken luisteren, luisteren en nog eens luisteren naar de verschillende soorten sets en componenten.
En kijk dan wat er binnen je budget past en of je je budget op kunt/wilt rekken.
Mijn set is ook al behoorlijk antiek. Maar ik heb destijds mijn budget ook opgerekt zodat er ook wat stond. En daar geniet ik nog steeds van.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Is een set goedkoper dan losse speakers/reciever? Zou je een set voor hetzelfde geld los kunnen kopen (als je precies dezelfde boxen/versterker koopt)? Zo nee, waarom is het dan toch verstandiger om losse boxen te kopen? De kwaliteit van de boxen in sets zijn niet goed?

• DarkSide

DarkSide

Het ligt er natuurlijk aan wát je koopt. Maar veel complete sets zijn op elkaar afgestemd. Sommige bieden bv niet eens de mogelijkheid aan om meer dan 1 extern apparaat aan te sturen. En zijn daarom goedkoop. Verder zijn ze vaak klein waardoor er weinig ruimte is voor een goede transformator/voeding. Ook de speakers zijn vaan klein en smal. En je hebt niet echt de keuze naar wat jij mooi vind klinken.

Bij losse componenten heb je alles in eigen hand. Er zijn veel leuke AV versterkers te krijgen van BV Onkyo of Yamaha welke meer bang for the buck leveren. Maar je moet er wel wat meer voor investeren. Een losse versterker van €150,- is ook niet goed alleen maar omdat hij los is zeg maar. Maar voor €400 á €500,- kun je al wat leuks op de kop tikken. Een DVD speler kost tegenwoordig niet veel meer. Voor €100,- ben je echt wel klaar (of je moet een BluRay willen hebben) Dan kun je kijken/luisteren naar speakers die jij mooi vind klinken. Heb je nog €900,- over voor speakers. Voor iets meer dan €200,- per speaker heb je al iets leuks te krijgen. Moet je alleen nog sparen voor een sub, welke je bv volgend jaar er bij kunt kopen.
Mijn inziens is dit een betere investering dat een van die setjes.

Maar nogmaals. Luister eens. Misschien ben jij wel weg van een of ander setje van Sony waar je voor €650,- klaar bent voor alles. Wie houd je dan tegen om die niet aan te schaffen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:31:
Is een set goedkoper dan losse speakers/reciever? Zou je een set voor hetzelfde geld los kunnen kopen (als je precies dezelfde boxen/versterker koopt)? Zo nee, waarom is het dan toch verstandiger om losse boxen te kopen? De kwaliteit van de boxen in sets zijn niet goed?
Ik denk dat er een misverstandje is milkyway.

DarkSide bedoelt met een complete set een dvd/bd+versterker in 1 (+ bijbehorende boxen) zoals dit:
http://www.eu.onkyo.com/products/LS-V501.html

Wat jij verstaat onder een set een samengestelde set van losse componenten (denk ik), zoals dit:
http://www.eu.onkyo.com/products/HT-C5115.html

Persoonlijk zou ik niet voor een dvd/versterker-in-een gaan, puur omdat je dan vaak beperkt bent in het aantal aansluitingen, plus het feit dat als de dvd-mogelijkheid het begeeft, dat je ook je versterker kwijt bent. (en vice versa uiteraard)

Dan hebben we de losse-componenten-sets. Deze bestaan voor zover ik weet vaak uit het 'net-niet' type receiver en speakers. In geval van Onkyo is dat bijvoorbeeld de 507, die net weer wat functies mist ten opzichte van de iets duurdere 607. (maar dat gemis is natuurlijk persoonlijk. die missende functies kunnen jou misschien aan de uitlaat oxideren. wat voor de een 'net niet' is kan voor de ander natuurlijk 'meer dan genoeg' zijn :+ )
Voordeel is wel dat je in een keer klaar bent. En omdat het losse componenten zijn kun je altijd eenvoudig upgraden.
Uiteraard kom je in de winkels ook wel eens sets tegen, die zij zelf hebben samengesteld. Dus gewoon een aanbieding ("Koop deze reciever van merk X en krijg deze speakers van merk Y met korting")

Verder ben ik het eigenlijk helemaal met DarkSide eens. Het wordt jou set, dus doe wat jij leuk vind!

Waar ik zelf naar zit te kijken om te beginnen (Ja, ik ben ook op zoek...) is een receiver en 2 goede frontspeakers.

• DarkSide

DarkSide

Ìk bedoel idd wat melkor82 zegt. Complete sets bestaande uit een alles in 1 oplossing zijn meestal niet je van het. Maar ik ken genoeg mensen die uitermate tevreden zijn met zo'n set. Niet alleen kwa geld. Maar ook kwa budget.
Persoonlijk neem ik liever allemaal losse componenten. En je kan dan idd kijken of je iets vind in de trend van optie 2 die melkor82 aangeeft. Maar nog beter is om alles zelf samen te stellen. Met je eigen 'merk' speakers.
En vaak geniet je meer van het geluid van 'degelijk' spul dan 'goedkope' setjes. Als dat betekend dat je bv eerst 2 goede fronts koopt en later uitbreidt met rears en een sub. Is dat, vind ik, zeker de moeite waard. Je zou je oude speakers nog als rears kunnen gebruiken, kijken hoe dat klinkt.
Als je eenmaal een mooie set hebt, kun je er een hele tijd mee doen. Mijn set bv ondersteund geen HD-audio of een 7.1 setup. Maar is voor mij niet belangrijk. 5.1 is mooi genoeg en de kwaliteit van de set is voor mij ook prima zodat ik er nog jaren van kan genieten.

Verwijderd

Even ervan uitgaande dat je voor losse componenten kiest, (zou ik doen als ik jou was) dan heb je nodig zoals je zelf al had uitgevogeld:
Receiver
Speakers
DVD/BD
TV

De receiver is het hart van de set. Hierop sluit je alle apparatuur aan. OOK je pc, want ik weet zeker dat je via je TV geen 5.1 geluid krijgt!
(edit: Tenzij je geluid via de pc-speakers laat lopen en daar wel een 5.1 op hebt staan. Maar dan nog zou ik kiezen om het alles via de receiver te laten lopen. Dus even een digitaal kabeltje tussen je geluidskaart en receiver hangen)

En voor 1100 tot 1500 euro moet je wel een leuk setje neer kunnen zetten lijkt mij!

Ik zit trouwens met dezelfde setup, alleen heb ik een PS2 in plaats van een X-box, maar hetzelfde dilemma.
Zelf zit ik te kijken naar de Denon 1910, Onkyo 607 en Pioneer VSX-919.
maar voor speakers heb ik echt nog helemaal geen idee.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 10:27 ]

Verwijderd

Als de TS een liefhebber is van muziek/films denk ik toch echt dat voor 1 500 euro een setje wordt aangeschaft dat wel leuk presteert, maar misschien niet 5 jaar met plezier gebruikt wordt.

Denk dan aan een Onkyo receivertje; sr507/sr607, focal 5.1 setje, dvd speler en kabels. 1200-1500 euro
Denk aan een Onkyo receivertje; sr507/sr607, 2e hands surroundset. http://verkopers.marktplaats.nl/12077248 , dvd speler, kabels, 1400-1500 euro
Denk aan een Onkyo reveiver, 2e hands subwoofer http://link.marktplaats.nl/288382580, 4 nieuwe quad 11L's, dvd speler, kabels voor 1500 euro

Die receiver kun je nog wel eenvoudig kiezen, maar in het prijssegment waar je in zoekt zul je weinig winkels treffen die je een volledige surround setup kunnen laten beluisteren in een ruimte die vergelijkbaar is met een normale woon/tv-kamer. Met andere woorden; Ik vrees dat je moeten kiezen op basis van aanbevelingen of beperkte luistermogelijkheden in een winkel als Saturn/Mediamarkt etc.

Ben je geen audio-fan/fanaat/fiel. Dan voldoet een leuk surroundsetje vast ook;
http://www.eshop.nl/winke...rdon_CineBerlin_11BQ.html

conclusie; lastig

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:06:
Als de TS een liefhebber is van muziek/films denk ik toch echt dat voor 1 500 euro een setje wordt aangeschaft dat wel leuk presteert, maar misschien niet 5 jaar met plezier gebruikt wordt.
'iets' zegt mij dat wanneer milkyway audiofiel/videofiel geweest was dat er al een setje had gestaan van (inderdaad) een veelvoud van het bedrag hij nu noemt... (en dat ie dit topic in eerste plaats al niet gestart was) ;)

En waarom zou een receiver+speakers(+dvd+kabels) voor 1500euro geen 5 jaar met plezier gebruikt worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 14:05 ]

Verwijderd

Omdat bij een aanschaf als deze heel erg op de centen gelet moet worden omdat je simpelweg veel componenten hebt;
5 luidsprekers, actieve subwoofer, dvd speler, kabels, receiver

Om binnen budget te blijven moet op iedere component "bespaard" worden en kan "die ene luidspreker die er naast stond en lekkerder klonk" niet gekozen worden. Een gemiddelde gebruiker stoort zich daar binnen vijf jaar niet aan, maar een liefhebber van audio(apparatuur) zal binnen vijf jaar toch wel denken van; als ik nou een paar honderd euro meer had uitgegeven had ik die mooiere/betere/etc kunnen kiezen.

Nu zeg ik niet dat iedereen Nautilus of Reference spullen moet aanschaffen met Rotel/NAD spul, maar een 5.1 set voor 1.000 euro. Dat wordt krap, al denk ik dat die Quad set die ik eerder linkte wel lekker klinkt.

http://link.marktplaats.nl/288198373

En dan een leuke aansturing;
http://www.eshop.nl/winke...nkyo_DV_SP_406_zwart.html
http://www.eshop.nl/winke...Onkyo_TX_SR507_zwart.html
http://www.eshop.nl/winke...el_2x_1.5mm2_30,0_m..html
http://www.eshop.nl/winke.../Philips_SWV2432W_10.html

Controleer wel even het volgende
Heeft je pc een HDMI audio/video output? Met VGA of HDMI kan een receiver weinig namelijk.
Gebruik je een ontvanger voor digitale tv? Dan koppel je die aan je receiever. Gebruik je de ingebouwde tuner van je LCD (of met zo'n CI+ module), dan zul je de audio van je tv moeten doorlussen naar de receiever, (analoog of digitaal, dat is afhankelijk van je LCD scherm en voorkeur)

Succes met de keuze van je set!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 19:41

JT

VETAK y0

Sorry, maar ik ben het totaal niet met je eens. 1500 euro maar goed voor een paar jaar :? Klinkt het over een paar jaar slecht dan? Je zegt dat er wordt bespaard op de componenten, is dat niet altijd zo? Er zijn maar bijzonder weinig mensen die compromisloos kunnen kopen want de meeste mensen hebben daar het geld niet voor. Dus je bespaart altijd, je doet altijd een compromis voor het geld dat je hebt. En voor 1500 kan je echt wel wat leuks kopen. Waar staat voor hoeveel geld je er wél meer dan 5 jaar blij mee zal zijn?

Ik zou zoiets zeggen:
- 400 euro receiver
- 1000 euro speakers

Als je afwacht tot de uitverkoop dan kan je hele leuke koopjes doen, ik heb vorig jaar bijvoorbeeld 2 Kef iQ1's gekocht voor 100e totaal. Als je er daar 4 van koopt, center erbij en een subwoofer voor een euro of 300 dan ben je voor veel minder dan 1000e klaar. Dan kan je daar genoegen mee nemen (want dat klinkt al erg goed) of je kan een stapje hoger in klasse gaan. Kabels ben je voor 50 euro wel klaar bij DealExtreme :P

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 22-10-2009 11:05 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:01:
Waar staat voor hoeveel geld je er wél meer dan 5 jaar blij mee zal zijn?
In de zin dat ik zeg dat er altijd iets beters naast je keuze staat, maar niet iedereen zich daar aan stoort. Ik denk persoonlijk dat voor een beetje meer geld/luidspreker er een heel nieuw segment open kan gaan.
Misschien is het goed om dit soort discussies niet te houden ivm topicvervuiling. Ik zal mijn mening wat meer voor me houden.

Een voorbeeldje dan maar voor een budget van 1 900 euro ipv 1 500

Fronts en rears, Quad 11L2 (700 euro)
Geen centerspeaker omdat
  1. die van Quad duur is
  2. mensen hem meestal niet optimaal kunnen plaatsen tov de fronts (alles te dicht bij elkaar)
  3. er nu geld over blijft voor een volwassen subwoofer.
Rel T3 (700 euro; of een Quake 2 voor 100 euro minder, maar daar ben ik niet bekend mee)
Onkyo SR507 en een DVD spelertje, (380 euro)
HDMI kabels en luidsprekerkabel (100 euro)
Totaal; 1 880

Het enige wat ik nu en in verschillende topics wil doen is het laten zien dat er meer mogelijkheden zijn dan de surround setjes bij de Mediamarkt en dat men veelal niet op de hoogte is van de prijs van aardige audio componenten.

• JT

JT

VETAK y0

Ja, ik niet dan? :P Denk je dat die Kefjes bij de MediaMarkt vandaan komen? :+

Ik ben er trouwens wel voor om een center te nemen. Als je fronts niet ver genoeg uit elkaar kunnen om er een center bij te kunnen doen, dan is er echt iets flink mis in je opstelling en moet je imho heroverwegen of je wel home cinema wilt :P Dan kan je beter kleine boekenplankspeakers nemen die je kan ophangen zodat het breder uit elkaar kan. Maar goed, voor een discussie over het nut van een center, kan de TS beter hier kijken: prijs subwoofer niet in verhouding?

Volwassen subwoofer kan je ook van een fabrikant kopen die vooral online verkoopt, scheelt een hoop geld. Staat ook het een en ander van in dat topic. Scheelt ook een hoop geld zonder dat je inlevert op de kwaliteit.

Het beste wat de TS kan doen is ergens gaan luisteren ofzo. Want misschien vind hij die Quads wel helemaal ruk klinken. Of misschien besluit hij toch dat de extra kwaliteit die hij krijgt door het budget te verhogen naar 2000-2500 het wel waard is en doet hij dat. En er is maar 1 manier om daar allemaal achter te komen :) En nee, niet bij de MediaMarkt luisteren :P

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 22-10-2009 11:43 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Misschien maar het beste om het hier even bij te laten tot de TS eens een bezoekje aan winkels heeft gebracht en wat ervaring wijzer is.

Verwijderd

JT schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:39:
En nee, niet bij de MediaMarkt luisteren :P
Kun je daar uberhaupt luisteren dan?

je kunt ze misschien horen, maar er naar luisteren is toch iets anders :+

Verwijderd

Topicstarter
Hey hartstikke bedankt voor de reacties, begin langzamerhand wat wijzer te worden op het gebied van audio :P

@Super dat is het volgende punt waar ik nog niet helemaal uit ben. Op het moment heb ik gewoon een 2 tulp (stereo) stekker van mijn geluidskaart naar reciever lopen + een aparte dvi to hdmi stekker van pc naar tv voor video.

Ik dacht zelf dat als ik een nieuwe geluidskaart koop en dan *geen idee wat het verschil is, maar ik hoor de termen optisch/digital geluid vaak vallen* optisch/digital kabel van mijn geluidskaart naar reciever laat lopen dat ik dan 5.1 geluid heb?

Ik hoorde ook iets van een setting waarbij de videokaart aan de geluidskaart wordt gekoppeld, maar ik vrees dat mijn Gforce 7900GTX2 dat niet kan.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:12:
[...]

Kun je daar uberhaupt luisteren dan?

je kunt ze misschien horen, maar er naar luisteren is toch iets anders :+
Bij de MediaMarkt in Den Haag is een redelijk fatsoenlijke afgesloten luisterruimte ingericht met allerlei verstekers en speakers welke allemaal via één bedieningspaneel geschakeld zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:45
Ik heb een jaar of 4 geleden een setje van Harman Kardon aangeschaft waar ik nog steeds zeer tevreden over ben. Setje bestaat uit receiver, dvd-speler van Harman Kardon en 5.1 boxen van JBL. Prijs was destijds iets van 700 euro.

Volgens mij zit je dan qua prijs (en waarschijnlijk dus ook qua kwaliteit) een beetje in een midden-segment, dus niet in de merkloze setjes van 200 euro en ook niet in het serieuze audiofiele segment, maar voor mij voldoet dat prima. Voordeel is dat je een losse receiver hebt met meer dan genoeg aansluitmogelijkheden, dus je kunt makkelijk uitbreiden.

Zie dit soort setjes nog regelmatig staan in de krantjes van electronicazaken, nog steeds voor rond de 700 euro (inmiddels wel met nieuwere componenten dan ik destijds heb gekocht), dus misschien ook de moeite waard om even naar te kijken cq. te luisteren.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:12:
Hey hartstikke bedankt voor de reacties, begin langzamerhand wat wijzer te worden op het gebied van audio :P

@Super dat is het volgende punt waar ik nog niet helemaal uit ben. Op het moment heb ik gewoon een 2 tulp (stereo) stekker van mijn geluidskaart naar reciever lopen + een aparte dvi to hdmi stekker van pc naar tv voor video.

Ik dacht zelf dat als ik een nieuwe geluidskaart koop en dan *geen idee wat het verschil is, maar ik hoor de termen optisch/digital geluid vaak vallen* optisch/digital kabel van mijn geluidskaart naar reciever laat lopen dat ik dan 5.1 geluid heb?

Ik hoorde ook iets van een setting waarbij de videokaart aan de geluidskaart wordt gekoppeld, maar ik vrees dat mijn Gforce 7900GTX2 dat niet kan.
Optisch of coaxiaal maakt niet zoveel uit, beide digitaal ;) Misschien dat coaxiaal te storingsgevoelig is als de kabel langs serieuze magnetische velden loopt, maar zelfs dat denk ik niet.
migchiell schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:54:
Ik heb een jaar of 4 geleden een setje van Harman Kardon aangeschaft waar ik nog steeds zeer tevreden over ben. Setje bestaat uit receiver, dvd-speler van Harman Kardon en 5.1 boxen van JBL. Prijs was destijds iets van 700 euro.

Volgens mij zit je dan qua prijs (en waarschijnlijk dus ook qua kwaliteit) een beetje in een midden-segment, dus niet in de merkloze setjes van 200 euro en ook niet in het serieuze audiofiele segment, maar voor mij voldoet dat prima. Voordeel is dat je een losse receiver hebt met meer dan genoeg aansluitmogelijkheden, dus je kunt makkelijk uitbreiden.

Zie dit soort setjes nog regelmatig staan in de krantjes van electronicazaken, nog steeds voor rond de 700 euro (inmiddels wel met nieuwere componenten dan ik destijds heb gekocht), dus misschien ook de moeite waard om even naar te kijken cq. te luisteren.
Nofi, maar 700e is 100% budget voor een complete budget. Budget van het wat betere spul, maar 2500e noem ik eerder midden segment :P Maar het belangrijkste is dat jij er blij mee bent :)

Ecodan warmtepomp

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:45
[quote]JT schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:40:

[...]

Nofi, maar 700e is 100% budget voor een complete budget. Budget van het wat betere spul, maar 2500e noem ik eerder midden segment :P Maar het belangrijkste is dat jij er blij mee bent :)
[/quote]

Hehe 2500 middensegment? Allememaggies, dan wil ik geloof ik niet weten wat jij topsegment noemt... hoewel ik wel eens docu's heb gezien over mensen die letterlijk voor tonnen aan audio-apparatuur en boxen in huis hadden :o

OT: beste advies wat iedereen je hier kan geven is inderdaad, gewoon gaan luisteren wat jij het best vindt klinken voor een bedrag dat je ervoor over hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Al aardig wat rond gekeken en beluisterd, alleen vroeg ik mij iets af:

Zoals de Harman_Kardon_CineBerlin_11BQ die Super als link gaf. De set is 1400 euro in online winkels te koop.

Bestaat uit 3 elementen:
Harman Kardon AVR 255
Harman Kardon DVD 39
Harman Kardon HKTS 11BQ

Los te koop op online sites:
Harman Kardon AVR 255 -> 510 euro
Harman Kardon DVD 39 -> 260 euro
Harman Kardon HKTS 11BQ -> 400 euro
totaal: 1170 euro.
Ten eerste begrijp ik niet waarom een dvd speler 260 euro moet kosten. Ten tweede begrijp ik niet waarom als ik de onderdelen apart koop ik 1170 euro kwijt ben, 230 euro onder de prijs van de set. Had eerder verwacht dat sets goedkoper waren.

De Harman_Kardon_CineMonaco_11BQ-II heeft daarin tegen weer een betere versterker (Harman Kardon AVR 355 in plaats van de Harman Kardon AVR 255. + Je krijgt een ipod dockstation erbij.

Jullie visie hierop?

Ik vraag me ook echt af hoe jullie goede beslissingen kunnen nemen op het gebied van deze aankopen, ik ben nu al lange tijd bezig met zoeken online en in de winkels en ik merk 2 dingen:

Online zie ik 100'den speakers, subwoofers, recievers whatever met een hoop specificaties. Specificaties lijken veelal op elkaar en ik heb ook vernomen dat je niet te veel op de specificaties moet letten bij speakers. Kan dus niks selecteren.

In de winkel heb je vaak een paar setjes waaruit je kan proberen, je kan niet zeggen dat je even die speakers bij die reciever wil etc. En ookal zou het wel kunnen, geen idee welke speakers ik zou moeten kiezen.
Het liefst zou ik alles willen proberen zodat ik een duidelijk beeld krijg, maar ik ken geen winkels waar je een stuk of 30-40 combo's kan proberen.
Ook is mijn budget (1000-1500 euro) te klein om in een specialistenzaak te snuffelen, daar zag ik juist alleen maar duurdere apparaten. Ook is het advies bij 90% van de winkels rampzalig, als ik aan hun vraag hoe die 1000 euro Harman Kardon is vinden ze het een super top line "Oog voor kwaliteit" set. Hier lees ik verhalen dat het niet waar voor je geld is en je beter losse componenten kan kopen.

Hoe hebben jullie, voordat jullie alles wisten en getest hebben, je cinema set bij elkaar gespronkeld? Ik wil niet de set in huis hebben en over een paar maanden denken "shit ik had toch Jamo moeten nemen ipv Denon" etc.

*Gefrustreerd*

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat ik hier al een topic over heb gemaakt, maar ik heb nu wat concretere vragen. + info over wat ik wil.

Ik wil een 5.1 cinema set.
Ik wil hier rond de 1100-1400 euro voor uitgeven.
Ik gebruik de set voor 60% films, 40% muziek.

Deze 2 zijn candidaten, sinds ik zelf geen verstand heb van sets samenstellen:
- Ibood Onkyo TX-SR507 5.1 Home Theatre Receiver met Jamo A402 HSC5 Design Speakerset
Ik wil mijn pc via kabel naar de reciever hangen zodat ik audio via de set heb bij mijn films. Mijn xbox360, en dvd speler moeten er ook aan.

= 550 euro

Harman Kardon set met:
- Harman Kardon AVR355 700 euro
- Harman Kardon Harman Kardon BDP10 blu ray speler. 700 euro
- Harman Kardon 11 HTS speakerset 400 euro
= 1200 euro

Ik wil mijn pc aan de reciever hangen, mijn xbox360, en een dvd speler.
Ik heb geen idee waarom sommige dvd spelers zo duur zijn (harman kardon 800 euro) behalve het feit dat hij blu ray afspeeld. De niet-blu ray harman kardon spelers zijn ook 300 euro +/-. Ik heb zelf nog een oude dvd speler liggen, als de reciever de upscaling doet lijkt mij dat voldoende?

Zit er veel verschil in de reciever van Onkyo of Harman? Is die van Harman ietsje beter? Of scheelt het niks voor dat prijs verschil. En welke speakerset is beter? Die van Jamo of die van Harman?

Nu kan ik ook "zelf" een set samenstellen, Ik heb alleen zelf geen idee wat goede speakers zijn en recievers zijn. Ik begrijp wel dat je aan een hele goede reciever weinig hebt als je slechte speakers hebt dus ze moeten in evenwicht zijn. Ik houd er niet van om dingen tweedehands te kopen, via internet winkels vind ik geen probleem.

Welke componenten raden jullie mij aan om te kopen waardoor ik rond de 1100-1400 uitkom? Uitgaande van een reciever + speakerset , en misschien een dvd speler afhankelijk van de prijs/wat voor extra's je krijgt.

Alvast bedankt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Om dan uit het vorige slotje maar te quoten en om inhoudelijk verder te reageren:
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:44:
Zit er veel verschil in de reciever van Onkyo of Harman? Is die van Harman ietsje beter? Of scheelt het niks voor dat prijs verschil. En welke speakerset is beter? Die van Jamo of die van Harman?
Daar is maar één manier voor om daar achter te komen: zelf naar een winkel gaan waar de sets staan en luisteren. Audio en Hifi zijn persoonlijk en dingen als "goed" bestaan dus niet echt: wat jij goed vindt kan een ander wel niet om aan te horen vinden en andersom. Dus ga zelf luisteren en maak gewoon de keuze op wat jij beter vindt. Dus als jij de Jamo beter vindt pak die dan en ga niet voor de Harman Kardon omdat iemand anders dat zegt...
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:44:
Welke componenten raden jullie mij aan om te kopen waardoor ik rond de 1100-1400 uitkom? Uitgaande van een reciever + speakerset , en misschien een dvd speler afhankelijk van de prijs/wat voor extra's je krijgt.
Zie ook het commentaar hier boven: ga zelf luisteren en maak zelf een samenstelling. Anderen kunnen dit wel voor je doen, maar jij moet er straks tegen aan kijken en naar luisteren.

En alleen een lijstje met eisen posten en een budget is trouwens niet de bedoeling op GoT. Dit forum is geen "vraag en krijg antwoord" forum, maar een discussieforum. Het is dus de bedoeling dat je zelf eerst onderzoek doet voordat je hier een topic opent. Zie daarvoor ook het laatste deel van deze post.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik in de verkeerde winkels kijk, ik zal is kijken naar een winkel die een goede ruimte heeft + losse componenten.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Met zulke sets kom je toch veelal uit bij winkels als een BCC, It's, MediaMarkt, Correct, etc. Dus de wat grotere ketens die niet zijn gericht op de hogere segmenten. Dus niet bij een Hobo Hifi, Stassen, enzovoorts. Er zijn overigens niet veel winkels waar ze voor dit soort setjes aparte luisterruimtes hebben, maar in de winkel zelf kan je ook al een indruk krijgen van hoe het geluid is.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:19:
Met zulke sets kom je toch veelal uit bij winkels als een BCC, It's, MediaMarkt, Correct, etc. Dus de wat grotere ketens die niet zijn gericht op de hogere segmenten. Dus niet bij een Hobo Hifi, Stassen, enzovoorts. Er zijn overigens niet veel winkels waar ze voor dit soort setjes aparte luisterruimtes hebben, maar in de winkel zelf kan je ook al een indruk krijgen van hoe het geluid is.
Juist mijn probleem. die winkels its,mediamarkt,bcc, (ben ze allemaal af gegaan) hebben dus een paar setjes staan(vrij vaak 1 soorten boxen van 1 merk, en dan alleen maar harman/sony/philips ofzoiets, dat is het.) zonder een goede ruimte = natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal.

Daarnaast heb je de winkels als idd Hobo Hifi waar ze weer een segment hoger spullen hebben (reciever onder de 900euro is zeldzaam etc).

Denk dat mensen met mijn budget 95% gewoon een set kopen, en de audiofielen besteden gelijk 3-4k sinds er niet zoveel winkels op mijn segment focussen. Opzich wel logisch, heb weinig waarde potentie..waarom die moeite doen? :)

Misschien iemand die een winkel in rotterdam,amsterdam,leiden,den haag,utrecht kent die heeeel veel modellen heeft + mooie luisterruimte?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 22:46 ]

Verwijderd

Tilburg ook ok? "Een winkel die ik goed ken" kreeg laatst het compliment dat voor bijna ieder budget een leuke set geleverd kon worden en niet als een stel audiofielen alleen maar spullen van >10 000 euro levert. We hebben echter veel modellen, maar binnen je budget maar een paar leuke setjes.

Met andere woorden, misschien is het net de tussenstap tussen de grote zaken als de BCC en de "echte" audiozaken waar inderdaad receivers onder de 900 euro schaars zijn.

Het slechtste wat je kan overkomen is dat je slechts met advies de deur uit gaat ipv een audioset.
Dit is overigens geen reclame. Ik noem geen namen van winkels en ben er ook niet op uit om klantjes te winnen. Ik vind het simpelweg leuk om mensen te helpen goede keuzes te maken. Blijkbaar vindt MilkyWay het belangrijk om een weloverwogen keuze te maken.

Bij interesse in de betreffende winkel hoor ik het wel

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb intresse in de winkel Super. Hebben ze daar ook speakersets van Jamo/KEF/JLC en Denon recievers(Denon AVR-1910)? Zat zelf ook al naar de Onkyo sr607 te kijken, enige minpunt eraan vond ik dat er geen 1080p upscaling is maar 1080i , sinds ik vrij veel normale dvdtjes kijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 00:33 ]

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 09:55
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:11:
Zat zelf ook al naar de Onkyo sr607 te kijken, enige minpunt eraan vond ik dat er geen 1080p upscaling is maar 1080i , sinds ik vrij veel normale dvdtjes kijk.
Als je een nieuwe DVD-speler koopt, zal deze het upscalen doen. Als je een recente TV hebt, kan deze ook upscalen. Dan heb je geen upscalende receiver nodig.

Dus laat je gewoon eens adviseren in een goede winkel. Dan heb je daarna geen last van foute kennis die je in de weg zit.

Verwijderd

Ik heb intresse in de winkel Super. Hebben ze daar ook speakersets van Jamo/KEF/JLC en Denon recievers(Denon AVR-1910)? Zat zelf ook al naar de Onkyo sr607 te kijken, enige minpunt eraan vond ik dat er geen 1080p upscaling is maar 1080i , sinds ik vrij veel normale dvdtjes kijk.
Geen Denon
Wel Marantz, Rotel, Pioneer, Onkyo, Cambridge Audio
Niet ieder model kan in de opstelling staan ivm eindeloos aantal modellen. Wat wel onderzocht kan worden is welke lijn van welk merk een prettig geluid produceert of welke merken juist niet. Binnen je budget kun je denk ik luisteren naar Onkyo's, Pioneers en een iets duurdere Marantz (+/-4 opties)
Geen Jamo/JCL in die 5.1 setup, wel is Jamo leverbaar.
Wel Kef/Quad/Monitor Audio/B&W/Canton/Focal
Binnen je budget kan in de 5.1 opstelling kan naar Focal en MonitorAudio geluisterd worden. Natuurlijk is een set ook te kiezen naar aanleiding van de prestatie op het gebied van stereoweergave. Dan wordt de keuze wat groter omdat we ook de nodige monitoren hebben staan in het 200-250 euro/stuk segment)

Voor specifieke vragen kun je even bellen, een afspraak maken is ook een goede tip. Dan weet je zeker dat je de enige bent in de ruimte en dus niet hoeft te wachten.
360 graden foto van de 5.1 ruimte (oude foto)
De andere ruimtes

Vrij discreet dacht ik zo ;)

Verwijderd

Zat zelf ook al naar de Onkyo sr607 te kijken, enige minpunt eraan vond ik dat er geen 1080p upscaling is maar 1080i , sinds ik vrij veel normale dvdtjes kijk.
Verkjik je echter niet op dit soort feautures. Een goede 1080i upscaler levert waarschijnlijk een beter beeld op dan een matige 1080p upscaler. Op het gebied van te leveren vermogen zijn de verschillen nog groter. Iemand op het forum heeft het in zijn signature omschreven als;

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Dus kies niet voor een model X vanwege de 7*150Watt sticker, maar kies voor model X, dan en alleen dan wanneer model X beter presteert dan model Y

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02 23:19
Ikzelf gebruik de JBL CS-1500 cinema set icm. een onkyo SR-707 en ben er erg over te spreken. Voor de set ben je precies binnen je budget.

Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.co.uk/images/products/600x400/177/jbl-cs-1500.858545.jpg

met:

Afbeeldingslocatie: http://www.gosale.com/product_images/4981000/onkyo-tx-sr707-72-ch-thx-home-4981300.jpg

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

Verwijderd

Topicstarter
Jah die boxen vond ik ook mooi, alleen van die grote boxen passen niet in het huis *kleine woonkamer* , dus moet het vooral van de kleinere boxen hebben.

Iemand nog andere suggesties voor winkels? Waar ze veel 5.1 speaker sets hebben + recievers in het laag-midden segment en een luisterruimte?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 23:08 ]

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 21:44:
Jah die boxen vond ik ook mooi, alleen van die grote boxen passen niet in het huis *kleine woonkamer* , dus moet het vooral van de kleinere boxen hebben.

Super ik denk dat die winkel toch nog te duur is, ik zie iig weinig " sets " of losse onderdelen waardoor ik op 1500 uitkom.

Iemand nog andere suggesties voor winkels? Waar ze veel speaker systemen hebben + recievers?
receivers staan vaak het goedkoopst bij www.digitalstreet.nl (overigens hebben die ook een winkel in Beuningen waar je langs kan gaan (echter niet om te luisteren/ alleen afhalen)

Echter hebben ze niet zo veel speakers helaas. Maar als je een receiver voor een flink bedrag minder kan vinden komt dat je budget ten goede...

Verwijderd

Topicstarter
Ben door heel het land geweest vandaag en vorige week vrijdag (tilburg/rotterdam/amsterdam/utrecht :D).

Heb verschillende setjes geprobeerd, Focal Sib/Dome, Kef 2005.3, Canton, Harman hts 11, B&W.
Ik vond de KEF 2005.3 het beste klinken, toen de stenen van de ents in Isengard vielen was het een mooi effect, maar bij de muziek cd's die ik opzetten had ik niet het "wauw" effect. Toen probeerde ik een grote luidspreker van KEF als hoofdspeakers(iig diegene naast de tv waren ze) (Q's) en toen had ik wel het wauw effect. Voor film vind ik de KEF 2005.3 erg goed klinken maar voor muziek was ik dus niet al te veel onder de indruk.

Nu zit ik dus met een dilemma, want het budget kan niet worden opgerekt.
Ik vroeg mij af of er ook mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld 2 grote Q's + subwoofer te kopen en dan later bijvoorbeeld een central en 2 achter/rear speakers sattelietjes/of in ieder geval een stuk goedkoper? Ik vond zelf dat de 2 speakers naast de tv het meeste geluid maakten en dat de speakers aan de zijkant/achterkant enkel de effecten+sommige achtergrond muziek in films weergeven.
Ik heb gehoord dat er "harmonie" moet zijn tussen boxen, is dat er meestal? Of is het heel specifiek en vereisen Q's andere Q's als rears/achter speakers?

Vroeg me ook af hoe mensen muziek luisteren op een 5.1 set? Laten ze alles door 2 boxen gaan (+subwoofer), of een stereo kanaal door alle 5(6) boxen.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:47:
Ik vroeg mij af of er ook mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld 2 grote Q's + subwoofer te kopen en dan later bijvoorbeeld een central en 2 achter/rear speakers sattelietjes/of in ieder geval een stuk goedkoper? Ik vond zelf dat de 2 speakers naast de tv het meeste geluid maakten en dat de speakers aan de zijkant/achterkant enkel de effecten+sommige achtergrond muziek in films weergeven.
Ik heb gehoord dat er "harmonie" moet zijn tussen boxen, is dat er meestal? Of is het heel specifiek en vereisen Q's andere Q's als rears/achter speakers?
De twee fronts maken veelal het meeste geluid inderdaad, dus voor muziek is dat een goede keuze. Let wel dat bij een meerkanaals opstelling tot wel 60% van het geluid/dialogen over de centerspeaker gaat, dus daar zou ik ook niet op bezuinigen.

Maar een setje in gedeeltes opbouwen is zeker niet vreemd en gebeurt vaker dan je denkt. Eerst twee mooie fronts kopen en dan later de set afmaken met meer speakers voor surround en eventueel een subwoofer. Zo ga ik ook eerst twee Focal Chorus speakers kopen als front en de rest van de 5.1 set-up komt later wel :)

Het mooiste is om de 5.0 set-up (dus alleen speakers) wel in dezelfde merk en serie te houden. Dit omdat je dan de minste problemen kan krijgen met ander bereik en andere weergaven. Maar ander merk/serie center speaker zie je wel vaker. En met rear-speakers helemaal omdat die het minst worden gebruikt ten opzichte van de fronts. Dus het is zeker mogelijk, maar ga wel luisteren of de speakers van een ander merk/serie wel qua klank en bereik aansluiten op de andere speakers. Kleine verschillen zal je niet snel merken, maar ga geen speakers nemen die niet aansluiten, want dat verpest de ervaring nog al.

Subwoofer van een ander merk dan de 5 speakers zie je wel met regelmaat voorkomen. Nadeel is dan wel dat deze een geheel ander uiterlijk zal hebben dan je speakers...
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:47:
Vroeg me ook af hoe mensen muziek luisteren op een 5.1 set? Laten ze alles door 2 boxen gaan (+subwoofer), of een stereo kanaal door alle 5(6) boxen.
Bij mij verschilt het en net in welke bui ik ben...
Als ik gewoon rustig muziek wil hebben dan gaat de receiver op Pure Direct en zo doende heb ik dan alleen 2.0 geluid. Als ik in een bui ben waar ik wat meer bas wil stel ik Pure zo in dat het 2.1 wordt.
Als ik gewoon met wat vrienden ben en er achtergrond muziek moet zijn dan gaat de receiver op meerkanaals stereo en dan met een lager volume.

Maar hoe dan ook geen dingen als DTS NEO of Pro Logic :X

Pagina: 1