Toon posts:

VGA (RGBHV) naar Scart (RGSB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn simpele low-budget HTPC wil ik het RGBHV signaal omzetten naar RGB met sync-on-green. De Scanrates en custom resoluties zijn geen probleem daar gebruik ik Powerstrip voor en een Composite verbinding is uit den boze.

Ik heb dit schema gevonden waarme ik van een RGBHV naar RGSB signaal ga, maar geeft dit geen problemen qua signaalniveau's? Laat die 100uF condensator de hoge frequentie van de video wel door? Blijft er nog enige kwaliteit over?

Groetjes, Frits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:08

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 12:03:
Hallo,

Voor mijn simpele low-budget HTPC wil ik het RGBHV signaal omzetten naar RGB met sync-on-green. De Scanrates en custom resoluties zijn geen probleem daar gebruik ik Powerstrip voor en een Composite verbinding is uit den boze.

Ik heb dit schema gevonden waarme ik van een RGBHV naar RGSB signaal ga, maar geeft dit geen problemen qua signaalniveau's? Laat die 100uF condensator de hoge frequentie van de video wel door? Blijft er nog enige kwaliteit over?

Groetjes, Frits
De 100u condensator staat in serie en is dus een hoogdoorlaat-filter, die video komt er wel doorheen hoor ;)

Van H/Vsync naar composite sync is zelf zo simpel als de BNC-kabels met een T-stukje aan elkaar knopen. C-Sync bij het groen-signaal optellen kan zo ook, maar dan heb je de kans dat het signaal te zwak wordt. De schakeling die je opgezocht hebt werkt vrij zeker.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Scart is helemaal niet sync-on-green?
Die wil composite sync op de composiet video ingang.

De meeste ATI kaarten hebben trouwens gewoon direct support voor composite sync, bij nvidia heb je wel hardware nodig.
Sommige kaarten als S3 en sommige intels krijg je nevernooit op de syncs die nodig zijn voor rgb-scart.

Zie ook: [HOWTO] ps one lcd in pc
In principe heeft dat ps one display ook rgb-scart in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:08

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 13:08:
Verrek, nu je het zegt... waarschijnlijk is ie in de war met component... daar zit de sync wel samen met luma (Y, groen) op één lijn.

H/Vsync naar Csync kan inderdaad vaak in de driver, anders kun je met een gerust hart H en V aan elkaar knopen. Het enige wat je zult zien is 6dB aan signaalverlies vanwege de verschillende impedantie.

EDIT: Als je natuurlijk een simpele, soldeerloze oplossing wil, koop dan gewoon een D-Sub naar SCART kabel... het enige wat je dan nog hoeft te doen is de driver op composite sync zetten. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 21-10-2009 13:15 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

loves wheat smoothies

Overigens is scart alleen een connector, geen 'protocol'. Er kunnen meerdere signalen door een scart connector lopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 11:11

RgR

Stoney3K schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 13:13:
[...]

EDIT: Als je natuurlijk een simpele, soldeerloze oplossing wil, koop dan gewoon een D-Sub naar SCART kabel... het enige wat je dan nog hoeft te doen is de driver op composite sync zetten. ;)
Pas op, want juist voor zo'n D-Sub naar SCART-kabel zal je wèl moeten solderen. De 'kant en klare' kabels die hiervoor te koop lijken te zijn, blijken namelijk eigenlijk altijd bedoeld te zijn om alleen de andere kant op, dus van SCART naar VGA, het signaal door te geven.

Zie ook het RGB-scart met een HTPC topic. Zelf heb ik uiteindelijk ook de kabel gesoldeerd waarvan het schema in dat topic staat (ik had 0 soldeerervaring en is in een middagje gelukt, dus is goed te doen) en heb nu VGA-signaal op mijn CRT-tv mbv deze kabel, een ATI-kaart en Powerstrip.

Je krijgt met zo'n kabel trouwens wel het best mogelijke beeld op CRT-tv's dus het is wel echt een aanrader.

[ Voor 9% gewijzigd door RgR op 21-10-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 13:08:
Vroeg me het al af wanneer iemand het zou zeggen... Het is meer een coaxbesparing ivm met een Beamer. Ik wil een kabel naar de beamer die RGB (HTPC), Composiet(TV) en Mono-audio over 1 kabel kan dragen (4 euro/meter tegenover een heel stuk meer). De composiet kan ik niet voor de sync gebruiken daar m'n beamer dit niet ondersteund op de Tulp ingang (wil geen omplugoplossing). Daarom koos ik voor RGsB, omdat dit wel ondersteund word.

Maar ik weet nu genoeg, ga die kabel gewoon maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm... Ik heb het circuitje voor csync naar RGsB nu gemaakt (met een 820r weerstand en een 100u elco) maar ik krijg geen beeld met m'n Ziggo samsung ontvangertje. Wel overigens met m'n dvd speler maar die stuurt RGsB uit (dus het beeld komt door de 100u cap heen)... Weten jullie raad? Is het sync signaal te zwak ofzo?

EDIT: Na het weglaten van de 820r weerstand (ook niet logisch als je bedenkt dat de totale impedantie 75r is) krijg ik beeld door, alleen ik heb last van een heel apart beeld. Er zitten allemaal diagonale strepen op, heb hier wel een foto'tje van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/8065/sdc10127u.jpg

Moet ik de sync en de G gewoon botweg aan elkaar knopen? Zonder de elco? Het beeld van de DVD speler die gewoon RGsB uitstuurt heeft dit niet dus het ligt niet aan de beamer...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een idee? Gewoon aan elkaar knopen die G en Sync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
100uF? Dat klinkt meer als een HF-ontstoorhoeveelheid, betwijfel of daar veel doorheen komt, zeker als de voedende lijn toch al snel 50/75 ohm is. Niet eens 1uF of 100nF proberen?

Nvm, lagere kantelfrequentie door 820 ohm, moest even lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door BèR op 25-10-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Hu? Je hebt het over vga en nu opeens over een ziggo samsung ontvanger? Daar zit toch helemaal geen vga op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee klopt, maar m'n vraag was eigenlijk wat algemener bedoeld. Er komt ook een HTPC op maar eerst gaat het mij erom om RGBS goed om te zetten naar RGsB. RGBHV naar RGBS kan makkelijk (blijkbaar ook al in de driver van m'n videokaart).

Maar heeft iemand een hint? Vooralsnog kijk ik nu tv over een composietkabel en daar word ik niet echt vrolijk van ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

groen en csync aan elkaar via een 820 ohm op sync en een 100 µf op groen.. iig dat is wat ik terugvond op google..

alternatief is dr ook nog een iets uitgebreider stukje hardware, dat zou sowiso moeten werken, is alleen iets meer werk om te maken.. (syncbox dat ze t noemden, geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 17:04:
alternatief is dr ook nog een iets uitgebreider stukje hardware, dat zou sowiso moeten werken, is alleen iets meer werk om te maken.. (syncbox dat ze t noemden, geloof ik)
Heb je daar toevallig een linkje van? De cap en weerstand hadden niet veel succes... Ik heb ook al een appnote van Maxim-IC gevonden maar die ic's zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar...
Pagina: 1