Toon posts:

Andere videokaart voor een oude(re) computer

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een (voor mij) nieuw systeem opgebouwd van onderdelen die ik kon krijgen. Het draait inmiddels allemaal redelijk goed en ik heb ondanks dat ik geen hardcore gamer meer ben toch een paar spellen geïnstalleerd. Waar de computer verder niets tegenvalt vallen de game-prestaties mij misschien wel een beetje tegen, dus daar wil ik misschien wat aan gaan doen.

Nou is het gezien het feit dat het (voor een belangrijk deel) al een wat oudere bak betreft natuurlijk volledige overkill om er een nieuwe 5850 of iets dergelijks in te zetten omdat die GPU dan toch z'n rekenkracht niet in kan zetten, wat natuurlijk weer zonde is van het geld. Ik ben lange tijd niet erg met videokaarten bezig geweest en ondanks dat ik inmiddels wel weer een beetje zicht heb op de huidige generatie kaarten zijn de voorgaande generaties mij grotendeels een raadsel. Het is voor mij daarom erg moeilijk een nette videokaart uit te zoeken die geen overkill is voor mijn systeem en ook geen bottleneck gaat vormen.

Mijn systeemspecs zijn:

P4 541 3,2 GHz (wordt mogelijk overgeclockt naar iets tussen de 3,4 en 3,8 GHz d.m.v. FSB clock) met EM64T en HT
3 GB DDR 400 RAM (dual channel)
DFI LanParty 915P-TAG
GeForce 6600 256 MB PCI-E (VGA, DVI, TV-out)
XP x64 SP2
Mijn systeemspecs voor meer details

Mijn vraag is dus wat een geschikte videokaart/generatie/chipset zou zijn die past bij de prestaties van mijn systeem. Ik heb al best wat zitten spitten in allerlei reviews, maar valt eigenlijk geen antwoord op deze vraag uit af te leiden. Zie voor aanvullende eisen de derde post :) Tweedehands kaarten zijn geen enkel probleem!

(Bij voorkeur wordt het een stille of passief gekoelde kaart die een TV-out heeft, maar dat hangt waarschijnlijk vooral af van de specifieke form factor die erbij gezocht kan worden).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2009 23:58 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heb je dit al doorgenomen?
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Ja :) Maar ik realiseer me dat ik hier misschien een wat algemene vraag stel en zal het rijtje netjes aflopen:

• Prijs - Geen vaststaand bedrag maar laten we zeggen maximaal zo rond de 80 euro. Liever minder want mijn budget is beperkt, maar daar valt mee te schuiven naargelang wat ik er voor terug krijg. Rond de 50 zou ideaal zijn (tweedehands is eventueel geen probleem).
• Prestaties - Zo goed mogelijk voordat mijn CPU de bottleneck wordt. In spellen beter dan mijn oude GeForce 6600 (moet niet te moeilijk zijn), videoplayback op een oude CRT-TV (dus geen HD), liefst compatible met nieuwe CS4 acceleratie (maar geen must) en Solidworks
• Beeldkwaliteit - Ik gebruik een VGA-CRT en een CRT-TV, dus filmpjes kijken zonder storingen zou fijn zijn.
• Geluid - Zo stil mogelijk, liefst passief.
• Hitte en/of ruimte - Ruimte geen probleem, hitte op zich ook niet (geluid meer)
• Stroomverbruik - Genoeg rek in voeding voor een moderne high-end kaart dus oudere kaarten zouden geen probleem moeten opleveren.
• Overclockmogelijkheden - Als het kan (liefst wel compatible met FSB overclock) maar geen must.
• Compatibility - XP 64, PCI-E
• SLI/Crossfire - Nee, toch maar één slot op mijn mobo.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2009 22:41 ]

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Uit ervaring weet ik dat de Geforce 8600 GTS een flinke boost geeft bij het gamen op een vergelijkbaar systeem:
(Athlon 64 3000+ met 4GB ram). Deze is in nieuwstaat bijna niet meer te verkrijgen. Wellicht dat je iets qua prestatie in die richting kunt zoeken.. zoals de Geforce 9500..
Maar voor een beetje meer heb je al een Ati HD4650 of HD4670.. deze zullen een grotere boost geven.
Ligt er maar net aan hoeveel je wilt spenderen.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 12:46

Emiel1984

Made in NL

Je hebt het erover dat je niet blij bent met de prestaties in bepaalde games op de computer. Als je de games noemt die je precies speelt kunnen wij je een stuk beter helpen. Mischien heeft zelfs het updaten naar een nieuwe videokaart namelijk geen zin meer met jouw systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door Emiel1984 op 18-10-2009 22:18 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
bladerash schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:16:
Maar voor een beetje meer heb je al een Ati HD4650 of HD4670.. deze zullen een grotere boost geven.
Ligt er maar net aan hoeveel je wilt spenderen.
Heb prijs aangepast in mijn eerdere postings. Denk dat 80 euro zo'n beetje de max is, maar ik ging er eigenlijk van uit dat alles in die prijsklasse al grove overkill zou zijn. Liever geef ik ook minder uit hoor, heb een redelijk beperkt budget op het moment. Tweedehands kaarten zijn trouwens geen probleem!
Emiel1984 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:16:
Je hebt het erover dat je niet blij bent met de prestaties in bepaalde games op de computer. Als je de games noemt die je precies speelt kunnen wij je een stuk beter helpen. Mischien heeft zelfs het updaten naar een nieuwe videokaart namelijk geen zin meer met jouw systeem.
De spellen die ik nu geïnstalleerd heb zijn FEAR (draait redelijk), Dawn of war (draait perfect), Overlord (draait alleen op laagste settings een beetje) en Quake 3/QuakeLive (natuurlijk perfect), maar die spellen zijn ook weer een beetje aangepast aan de PC waarop ik ze wilde draaien. Ik heb tijden geen PC gehad die games kon draaien (Xbox daarvoor in de plaats) dus ben ik pas weer wat gaan kopen toen ik een speelbare PC had.

Wat ik nog wel wil gaan spelen (maar niet per se allemaal haalbaar hoeven te zijn) zijn o.a.Oblivion 4, Fallout 3, Bioshock, Half Life 2 en nieuwere delen. Er zit een behoorlijke spread in systeemeisen tussen de spellen omdat ik flink wat in te halen heb :) Ik weet dat ik sowieso niet alles ga kunnen spelen wat ik zou willen, daarom kies ik liever een videokaart die nog nuttig is en ga dan wel kijken hoe ver ik daarmee kom.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2009 23:14 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Met een kaart als de 4650 zijn alle moderne spellen te spelen, de zwaarste natuurlijk op lage settings. Een 4670 is voor een kleine meerprijs toch echt een stukje krachtiger en kan ook redelijk meekomen met aardige settings (hoeft nu nog zelden op laagste settings dus, soms medium ofzo). Maar dat is dus afhankelijk van hoe de rest van de pc presteert, spellen die op de CPU leunen gaan met die p4 toch niet lukken (GTA4-achtigen). Oblivion trok mijn oude p4'tje ook nog prima dus met een 4650 of 4670 gaat dat bijvoorbeeld wel lukken. (alleen zat ik met een FX5600, nog een stapje erger dus 8)7 iets te veel special effects en het werd een diashow. En dat met de mod "oldblivion" :P)

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 18-10-2009 23:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:25:
Met een kaart als de 4650 zijn alle moderne spellen te spelen, de zwaarste natuurlijk op lage settings. Een 4670 is voor een kleine meerprijs toch echt een stukje krachtiger en kan ook redelijk meekomen met aardige settings (hoeft nu nog zelden op laagste settings dus, soms medium ofzo). Maar dat is dus afhankelijk van hoe de rest van de pc presteert, spellen die op de CPU leunen gaan met die p4 toch niet lukken (GTA4-achtigen). Oblivion trok mijn oude p4'tje ook nog prima dus met een 4650 of 4670 gaat dat bijvoorbeeld wel lukken. (alleen zat ik met een FX5600, nog een stapje erger dus 8)7 iets te veel special effects en het werd een diashow. En dat met de mod "oldblivion" :P)
Hmm, ik had eigenlijk aangenomen dat het meeste nieuwe spul buiten bereik zou liggen. Dan zou zoiets dus een goede optie zijn, zelfs met mijn CPU/mobo? Het is in ieder geval een passief gekoelde kaart, wat erg fijn is en hij heeft VGA en DVI-I (hoewel 2x DVI-I misschien nuttiger was geweest). Het is 512 MB RAM waardoor dat niet te veel van mijn systeemgeheugen afsnoept (al is dat minder erg omdat CS4 dat weer kan gebruiken).

Het kan denk ik sowieso geen kwaad de FSB een beetje omhoog te gooien, ik begreep dat die Prescotts nog best een hoop rek hebben (ik las over iemand die een 2,4 GHz met gemak luchtgekoeld naar 3,6 trok). Daar ga ik nog wel eens naar kijken als ik eindelijk een dikkere (en vooral stillere!) CPU-koeler heb dan dat stockgeval dat er nu op zit. Een casefan zal met een passief gekoelde videokaart ook geen overbodige luxe zijn, zeker met een overclock.

Het enige is dat er geen TV-out op zit, wat filmpjes kijken op mijn TV wel een probleem maakt. Denk dat op nieuwere kaarten sowieso zelden TV-out zal zitten, heeft iemand daar nog praktische oplossingen of ideeën voor? Een oudere kaart uitzoeken is een optie, maar wellicht is er nog meer mogelijk.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:57:
Het enige is dat er geen TV-out op zit, wat filmpjes kijken op mijn TV wel een probleem maakt. Denk dat op nieuwere kaarten sowieso zelden TV-out zal zitten, heeft iemand daar nog praktische oplossingen of ideeën voor? Een oudere kaart uitzoeken is een optie, maar wellicht is er nog meer mogelijk.
Sapphire HD4650 512MB PCIe heeft een TV-out en er zijn ook nog wel anderen te vinden.
Alleen passief gekoelde varianten zie ik zo snel niet staan. Geluid van die koeler is volgens mij gewoon in Windows (dus zo goed als idle GPU) best in orde, pas bij load ga je ze wat meer horen maar dan zit je toch te gamen.

HD4650 is wel iets minder performant dan een HD4670, maar op een P4 denk ik niet dat je dat er significant uit zult halen.

Het aanschaffen van een kaartje, ook voor oudere systemen, valt prima onder **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?. De enige specifieke vraag die overblijft is het krijgen van beeld op je TV en daarover is door de jaren heen het nodig geschreven. Maar de makkelijkste oplossing is denk ik gewoon een kaartje met S-Video out aanschaffen.

Mocht je vragen/opmerkingen hebben over dit slotje dan kun je mij daar altijd DMen of mailen.
Succes :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2009 01:00 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.