Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:11

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik heb al een tijd de Logitech x-540 speakers. Ik heb me er nooit echt aan gestoord, maar vraag me toch nu wel af of dit wel normaal is..
Uit de subwoofer en center luidspreker komt het zelfde geluid en ze zijn niet apart te besturen. Ik kan bijvoorbeeld niet alleen de center harder zetten, want dan gaat de sub ook harder.. Als ik uit de subwoofer een geluid laat komen, komt er ook geluid uit de center.

Is dit normaal? Ik merk er normaal niks van en het geluid is ook gewoon wel goed.

Geluidskaart: X-Fi XtremeMusic

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 18-10-2009 18:46 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De centerspeaker en subwoofer worden inderdaad door dezelfde uitgang aangestuurd: de oranje/gele uitgang op de geluidskaart/onboard geluid. Nu is het echter dat het wel een apart kanaal moet zijn. De front left en right speakers gaan ook over één uitgang (groene mini-jack), maar het zijn wel twee aparte kanalen (als in ze hoeven niet hetzelfde geluid weer te geven). Voor 5.1 zijn er namelijk drie kabeltjes, met elk twee kernen. Dus twee speakers per draad geeft zes speakers: front left + front right, center + subwoofer en rear left + rear right.

Dus in theorie heeft elke kabel een aparte kern en hoeft de ene speaker niet perse te doen wat de andere ook doet. Maar aan de andere kant zijn de kabels dus wel gekoppeld aan één uitgang van de pc en kan het zijn dat ze dan wel gekoppeld zijn...

Dus of het ligt aan de geluidskaart (en drivers) die de twee tegelijk doen bedienen of de X-540 heeft niet de mogelijkheid om de center en subwoofer apart in te stellen. Heb zowel de Logitech set als geluidskaart niet, dus dat kan ik zo niet zeggen.

Maar dat de center en subwoofer hetzelfde kanaal zijn klopt wel ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
De drie kabels die erbij zitten zijn stereo mini-jack kabels. Dat betekend dus idd zoals FeaR1986 al aangeeft dat je voor links en rechts hebt (gescheiden), voor achter hetzelfde verhaal, alleen ja de center en bas speaker... Die hebben geen van beide specifiek links of rechts nodig. Dus dan koppelen ze hem maar. Stel: In een game of film pannen ze de bas naar het rechter kanaal en de sub geeft alleen de linkerkant weer van de mini jack, dan hoor je dus bar weinig bas. Hetzelfde geld voor de center speaker. Dus daarom (gok ik) sluiten ze die op elkaar aan. Misschien dat je met een goede driver nog wat zou kunnen doen, of gewoon even zelf even uittesten met de balans schuif in je programmatje, door ze desnoods even aan de front uitgang te hangen. Zo merk je gauw genoeg of ze gescheiden zijn ofniet ;)

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:08
alleen ja de center en bas speaker... Die hebben geen van beide specifiek links of rechts nodig. Dus dan koppelen ze hem maar. Stel: In een game of film pannen ze de bas naar het rechter kanaal en de sub geeft alleen de linkerkant weer van de mini jack, dan hoor je dus bar weinig bas. Hetzelfde geld voor de center speaker. Dus daarom (gok ik) sluiten ze die op elkaar aan.
De enige reden dat ze bij elkaar zitten is omdat je dan een stereo minijack uitgang op de geluidskaart kunt gebruiken en het zo makkelijk kunt aansluiten op een speakerset. Waar de bas in een film wordt gepanned staat natuurlijk helemaal los van de gezamenlijke minijack uitgang.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 21:24

DDR

Even een schopje, ik zag deze set voorbij komen op bol.com voor 59 euro ofzo. Nu leek het mij wel een mooie set om aan te sluiten op mijn PS3, echter wil de rear speakers ook echt achter me kunnen hangen op de muur maar hoelang is de mee geleverde bedrading en is dit eventueel te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je weet ook dat je een Logitech X-540 niet zo maar aan een PS3 kan koppelen aangezien de PS3 alleen meerkanaals geluid verstuurt via de optische en/of HDMI uitgang? Dus alleen meerkanaals geluid via de digitale uitgangen en de Logitech X-540 is analoog aangestuurd. Je moet dus sowieso eerst een "game-console-adapter" nodig hebben om de set überhaupt aan te kunnen sluiten voor alle zes de kanalen. En dan nog heb je geen echt 5.1 geluid aangezien de bron begint met 2.0 en de andere kanalen er dus nooit zijn...

Wel iets om rekening mee te houden :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1