Frequentie draadloze deurbel wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik heb recentelijk twee dezelfde draadloze deurbellen aangeschaft, omdat ik één ontvanger op de benedenverdieping en één ontvanger op de bovenverdieping wilde plaatsen. Maar nu blijken ze alleen op hun 'eigen' knopje te reageren, dus ik ga er vanuit dat ze op een andere frequentie zijn ingesteld.

Ik ben een leek op het gebied van elektronica, maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om de frequentie te wijzigen, of wel? Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

Dit is het printplaatje van de ontvanger:

Afbeeldingslocatie: http://www.alice-in-wonderland.net/download/deurbel1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alice-in-wonderland.net/download/deurbel2.jpg

(sorry voor de crappy kwaliteit, ik krijg geen scherpere foto van zo close-up)

Er zit een soort wit plastic torentje op met een schroefje erin. Dat is het enige onderdeel waar iets aan te wijzigen valt zonder de printplaat te moeten slopen. Op de verzendunit kon ik helemaal niets vinden dat er wijzigbaar uitzag.

Is dat witte ding inderdaad hetgene waar ik aan moet gaan draaien om de frequentie te wijzigen, of sloop ik 'm dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 16:04

Pogostokje

* twiet *

Jij zegt frequentie, maar zou het niet kunnen zijn dat het onderscheid niet de frequentie is maar een (digitale) code? Een soort 'bel nummer 1' reageert op 'knopje 1'?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-07 13:45

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Waarschijnlijk wordt de zend- en ontvangstfrequentie bepaald met een kristal. Deze zijn vervangbaar, bijvoorbeeld bij radiografisch bestuurbare autootjes is dat het geval. Ik vrees dat je bij deze deurbel met de soldeerbout aan de slag moet om het kristal te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Qips op 18-10-2009 10:00 . Reden: wikipedia toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27
Ik denk niet dat het zo zeer met de frequentie te maken heeft maar met een unieke code die word verstuurd. Elke bel heeft zijn eigen code waardoor hij niet reageerd wanneer er iemand bij de buurman aanbelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Meestal (als zoiets kan) gaat het met een dipswitch.
Die witte dingen waar je het over hebt zijn misschien variabele weerstanden. Check eerst eens of die voor beide wel of niet gelijk staan. Desnoods even doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:23
ik heb zelf laatst het zelfde gedaan bij mijn moeder, maar daar hadden de deurbellen gewoon een schakelaartje met 3 standen, als je deze gelijk zette dan gingen bij beide knoppen de deurbellen af, zette je ze apart dan ging er maar 1 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-07 14:42
Volgens mij is zo'n deurbel 433 MHz. zie ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1077675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Hmm... dan gaat het dus allemaal niet zo makkelijk als ik gehoopt had... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Millennyum schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:19:
Hmm... dan gaat het dus allemaal niet zo makkelijk als ik gehoopt had... :-(
Dat weet ik nog niet. In de fabriek moet dit ook ingesteld worden. Hoe ziet de andere kant van het printplaatje eruit. Zit er geen reset knop op oid. Zodat bij het gelijktijdig indrukken van de bel en de reset knop de zettings gelijk worden gezet. Misschien dat hierover wat staat in de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Nee, de rest van de printplaat bestaat uit vastgesoldeerde weerstanden, transistors, condensators, een ledje, etc. Niets dat eruit ziet alsof je er iets mee kan. Behalve dan dat torentje met de schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Om even een melige zij-oplossing te geven: Kan je niet gewoon de drukknoppen van de beide zenders parallel zetten?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-07 16:20

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

dat 'torentje' is denk ik een afstelbare condensator; zeer waarschijnlijk wordt daarmee inderdaad de frequentie ingesteld. t ziet er allemaal nogal analoog uit.

draai er eens aan en kijk of je bel niet meer gaat (onthou dus ook ook op welke stand 'ie stond) en je weet genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door powerflux op 18-10-2009 17:32 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je ziet weerstand arrays denk ik

waarschijnlijk zin je een paar doorgekraste/doorboorde printsporen die de code instellen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
fish schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:36:
je ziet weerstand arrays denk ik

waarschijnlijk zin je een paar doorgekraste/doorboorde printsporen die de code instellen
Dan zou het dus een kwestie zijn van vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Ik heb 'm eindelijk door:
Er zit een klein rechtopstaand printplaatje aan vast, half verstopt achter andere componenten (op de foto net achter de oranje bolletjes). En daar zijn wat andere verbindingen samengesoldeerd dan bij de tweede bel.

Nou heb ik wel een soldeerbout en wat tin thuisliggen, maar er zit wel heel weinig ruimte tussen het plaatje en de rest, en ik ben niet zo ervaren dat ik erg precies kan mikken... dus ik denk dat het hierbij ophoudt. :(

Het draaien aan het schroefje maakte overigens geen enkel verschil, terwijl ik het ding toch zeker 3x rondgedraaid heb :?

[ Voor 17% gewijzigd door Millennyum op 18-10-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

franssie

Save the albatross

wat je kan nog doen is foto's maken die wel scherp zijn en die dan inzoomen in paint oid - met de huidige generatie digitale camera's gaat dat goed genoeg.
Ik gok dat het torentje de modulatie (heel grofweg de sterkte) instelt van het zendcircuit - maar met deze kwaliteit foto's blijft dat een gok. ontvanger dus - lezen franssie 8)7
/edit je hebt niet toevallig een ontvanger/scanner die 433mhz kan ontvangen?

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 19-10-2009 17:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:30
Als je de frequentie veranderd van je deurbel, hou er dan wel rekening mee dat je in de 433MHz band blijft zitten. Als je daar buiten komt en je veroorzaakt storing en mensen maken hier melding van, staat Agentschap Telecom bij jou op de stoep.

Niet dat het gevaar groot is, zie het als een vriendelijek reminder :)

Als je een deler weg kan halen en het geheel op 868MHz kan laten werken zit je weer in een ISM band en is er niks aan de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-07 06:12

TNW

Millennyum schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 19:07:
Ik heb 'm eindelijk door:
Er zit een klein rechtopstaand printplaatje aan vast, half verstopt achter andere componenten (op de foto net achter de oranje bolletjes). En daar zijn wat andere verbindingen samengesoldeerd dan bij de tweede bel.

Nou heb ik wel een soldeerbout en wat tin thuisliggen, maar er zit wel heel weinig ruimte tussen het plaatje en de rest, en ik ben niet zo ervaren dat ik erg precies kan mikken... dus ik denk dat het hierbij ophoudt. :(

Het draaien aan het schroefje maakte overigens geen enkel verschil, terwijl ik het ding toch zeker 3x rondgedraaid heb :?
Te zien aan het printje lijkt het voor VHF (30-300 MHz) gemaakt te zijn.433 MHz printjes hebben vaak SMD omdat thru-hole constructie niet lekker werkt voor die freqs.

Dat "torentje" is trouwens een verdraaibare spoel, waarschijnlijk voor antenne aanpassing want ondanks er aan draaien werkt alles nog. Draai niet teveel aan die dingen met een normale schroevendraaier want dan gaan ze kapot.

Noteer de overbruggingen die je wijzigt and start soldering :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Sprite_tm schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:26:
Om even een melige zij-oplossing te geven: Kan je niet gewoon de drukknoppen van de beide zenders parallel zetten?
Ik zou dat gewoon doen, eenvoudig en snel klaar :)

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoram schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 21:48:
[...]

Ik zou dat gewoon doen, eenvoudig en snel klaar :)
en hoe sluit je ze dan precies aan? Ik zit namelijk met soortgelijkprobleem. Ik heb twee draadloze deurbellen (en uiteraard twee drukkers). Eentje hangt nu beneden in de hal en de ander wil ik graag op zolder hangen. Hoe sluit ik dit (zonder al teveel soldeerwerk) aan dat ze tegelijkertijd af gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:51:
[...]

en hoe sluit je ze dan precies aan? Ik zit namelijk met soortgelijkprobleem. Ik heb twee draadloze deurbellen (en uiteraard twee drukkers). Eentje hangt nu beneden in de hal en de ander wil ik graag op zolder hangen. Hoe sluit ik dit (zonder al teveel soldeerwerk) aan dat ze tegelijkertijd af gaan?
bij gebrek aan info

drukknoppie kopem met 2 maakcontacten

Iperf

Pagina: 1