Schijf EXT3 wordt aangegeven als 31 mb

Pagina: 1
Acties:

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 08:40
Ik heb een tijdje een schijf gehad in een mediaplayer (een popcorn hour)

Nu wil ik die schijf in mijn Nieuwe nas server stoppen, om zo met drie schijven een raid 5 partitie aan te kunnen maken, en gewoon te streamen naar de popcorn hour.

Het probleem is nu dat mijn server en mijn pc zegt dat de schijf maar 31,80 mb groot is. "unallocated space".
Ik denk dat het iets heeft te maken met een kleine partitie die de popcorn hour erop zet waardoor de overgebleven 999,19 gb niet meer te zien is
Heb overal zitten zoeken op het net, maar kan nergens vinden hoe ik ervoor zorg dat de schijf gewoon weer 1 terabyte is. In windows zelf wordt de schijf helemaal niet gezien, alleen in programma's als easeus, partition manager, maar daar kan ik er niks mee doen.

Het is Western Digital WD10EADS Green...

Iemand een suggestie hoe deze partitie gewoon weer tot éen te maken !

Heb ook al een topic geopend op fok maar daar komen we er helaas nog niet uit ! :|
http://forum.fok.nl/topic/1355112

Verwijderd

Kan je niet ff met FDISK nieuwe parties aanmaken ?

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
31,8mb moet dat niet zijn 31,8GB!!
Is je schijf soms als fat32 geformateerd i.p.v. ntfs?
Gebruik dan evt eens GParted om de schijf opniew te partioneren en te formateren.

[ Voor 17% gewijzigd door donnervogel op 16-10-2009 21:42 ]

• Diego27
Nee kijk maar

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/16/1255713381-510.jpg

Het probleem is dat elk programma dat ik tot nu toe heb geprobeerd de schijf ziet als 31 mb ! :{
Op één of andere manier ziet hij alleen maar de 32 mb cache van de schijf lijkt t !

[ Voor 17% gewijzigd door Diego27 op 16-10-2009 21:40 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Diego27 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:39:
Nee kijk maar

[afbeelding]

Het probleem is dat elk programma dat ik tot nu toe heb geprobeerd de schijf ziet als 31 mb ! :{
Op één of andere manier ziet hij alleen maar de 32 mb cache van de schijf lijkt t !
Kan je het eens proberen met een linux live distro dvd'tje ofzo ? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Bied dit een oplossing?

diskpart
list disk
select disk X (getal van de HDD invullen)
clean

?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Er zijn wel tooltjes om een disk naar z'n native size te restoren. Mogelijk kan het met WD's eigen Data Lifeguard Tools, anders zou je een algemeen tooltje kunnen proberen als HDAT2.

• Diego27
iemand nog een idee ?
Wat ik stap voor stap kan uitvoeren ?
Want het werkt helaas nog steeds niet ! :/

Met elk programma wat ik gebruik zegt ie dat de schijf 31 mb is !

Hier een voorbeeld in mijn nas server !

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/16/1255724890-350.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door Diego27 op 16-10-2009 23:38 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
op de screenshot staat niet een bestandsysteem aangegeven. hierdoor lijkt mij niet alle ruimte toegewezen te zijn, misschien met acronis disk manager hem als een NTFS alloceren?

• Nielson
Diego27 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 23:36:
iemand nog een idee ?
Wat ik stap voor stap kan uitvoeren ?
Want het werkt helaas nog steeds niet ! :/

Met elk programma wat ik gebruik zegt ie dat de schijf 31 mb is !
Je slaat voor het gemak mijn post maar even over?

• Diego27
nee sorry jou tooltje heb ik ook geprobeerd maar kom er helaas niet mee uit, ik hoop dat het toch makkelijker moet kunnen !!

Het ligt gewoon aan het feit dat mijn server er een andere manier van lezen op na houdt dan mijn popcorn hour waardoor de schijf nu niet meer te lezen is.

Ben nu Ubuntu aan het installeren (linux) om te kijken of hij daar dan wel de volledige capactiteit van de schijf leest. Alleen dan is het nog uit te zoeken hoe de schijf dan helemaal zichtbaar te maken voor de server.

• Nielson
Mocht je er met dat tooltje niet uitkomen omdat het onder dos werkt, ik zag in je topic op fok dat er iemand verwees naar een verglijkbaar Windows tooltje: HDD Capacity Restore Tool

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Heb je Ext2 FS voor Windows al geprobeerd? Die gebruik ik altijd voor mijn HDX, daarmee kan je ext2 lezen en schrijven etc. op een windows pc :)

http://www.fs-driver.org/

Na het installeren van deze tool kan je de schijf dus benaderen alsof het en fat32 of ntfs partitie is, een tool waar ik niet meer zonder kan iig. Onlangs ook nog iemand zijn grote mp3 collectie mee gered nadat zijn Linux bak letterlijk 'KNAL' zei :P

[ Voor 42% gewijzigd door MicGlou op 17-10-2009 03:42 ]

• donnervogel
Diego27 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 00:23:
nee sorry jou tooltje heb ik ook geprobeerd maar kom er helaas niet mee uit, ik hoop dat het toch makkelijker moet kunnen !!

Het ligt gewoon aan het feit dat mijn server er een andere manier van lezen op na houdt dan mijn popcorn hour waardoor de schijf nu niet meer te lezen is.

Ben nu Ubuntu aan het installeren (linux) om te kijken of hij daar dan wel de volledige capactiteit van de schijf leest. Alleen dan is het nog uit te zoeken hoe de schijf dan helemaal zichtbaar te maken voor de server.
Haal hem uit je server en zet hem in een PC. En Ubuntu hoef je helemaal niet te installeren. Je kunt heel eenvoudig Knoppix en Ubuntu Live-CD gebruiken hoor.

• Diego27
donnervogel schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:03:
[...]

Haal hem uit je server en zet hem in een PC. En Ubuntu hoef je helemaal niet te installeren. Je kunt heel eenvoudig Knoppix en Ubuntu Live-CD gebruiken hoor.
en wat dien ik dan precies te doen in ubunt, want daar ben ik niet zo in thuis !
Ik hoop dat ik hem daar wel gewoon als voorwaardige schijf zie !

Ook met ext2FS zie ik hem als 32mb en kan ik er voor zover ik zie verder niks mee, of zie ik wat over het hoofd ? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Diego27 op 18-10-2009 19:08 ]

• donnervogel
Diego27 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 19:02:
[...]

en wat dien ik dan precies te doen in ubunt, want daar ben ik niet zo in thuis !
Ik hoop dat ik hem daar wel gewoon als voorwaardige schijf zie !

Ook met ext2FS zie ik hem als 32mb en kan ik er voor zover ik zie verder niks mee, of zie ik wat over het hoofd ? ;)
Als je het niet weet google ook maar eens zou ik zeggen.
Een beetje meer zelf initiatief wordt wel verwacht hier.

Maar goed:
Leg de live cd van Ubuntu 9.04 in de cd-dvd speler, en herstart je computer. Nu zou het startscherm van Ubuntu moeten verschijnen, waarin je de gewenste taal voor Ubuntu kunt kiezen. Selecteer "Nederlands" (pijltjestoetsen om te navigeren en Enter om te selecteren).
Je komt in keuze menu terecht en je kiest voor de eerst optie. (Ubuntu uitproberen zonder te installeren)
Nadat deze geladen is kun je via de partition-editor je schijven zien.
Dus je gaat via de tab "System-Administration-Partition editor".
Als je op "Partition Editor" klikt start gparted en zie je diverse hd's cq partities.

Hier vind je een handleiding voor GParted: http://manual.sidux.com/nl/part-gparted-nl.htm#partition.

EDIT: Anders kun je ook nog kijken voor WD diagnose tool (http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en).
Misschien dat je daarmee wat kunt.

[ Voor 33% gewijzigd door donnervogel op 18-10-2009 21:54 ]

• Diego27
Even gedaan wat donnervogel mij opdroeg ;)
Nu heb ik er ff snel een foto bijgeplakt, maar wat zie ik dan (niet zo scherp is van een Iphone)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/18/1255898669-020.jpg

NTFS Nieuw volume 29,00 mb
Unallocated 2,31 mb :O

De schijf laat nog steeds dezelfde grootte zien maar dan in 2 partities.
Wat ik er ook aan aanpas er veranderd niks.
Vreemd maar waar !

De schijf van 160 gig in de laptop die ziet hij perfect, vandaar dat het een beetje vreemd is.
Kan het zijn dat de schijf op een bepaalde manier corrupt is geworden waardoor geen enkel systeem hem meer kan lezen ?!
Ik ben nu wel benieuwd wie nu nog weet wat te doen.
De schijf is van november 2008 en kapot zou die vast niet zijn , maar ik heb geen bon meer dus dat is enkeltje Kliko ?

[ Voor 13% gewijzigd door Diego27 op 19-10-2009 00:29 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Stuur dan maar naar mij op ;)

Heb je al eens de Diagnostics van Western Digital gebruikt? Want ik heb het hier een keer voorbij zien komen, maar ik lees er zo snel niets van terug. (Ah donner hierboven noemde het ook)
Want wat ik zou doen is die Diagnostics draaien, als hij gewoon door de Quick Test komt laat je de utility vervolgens een ZeroFill doen op je disk. Dat kan wel aardige tijd duren, mooi nachtklusje.
En slim om andere disken af te koppelen, dan kun je die in ieder geval niet per ongeluk wissen.

De utility veegt zo je hele disk leeg, dus dan zou je gewoon weer een complete blanco disk moeten hebben welke je met partitiesoftware (fdisk e.d.) prima zou moeten kunnen partitioneren tot de volledige capaciteit.
Deze methode heeft hier jaren geleden 2 Seagates van een enkeltje kliko gered.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2009 01:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Diego27
Ik heb alle test doorrlopen en dit ging aardig snel omdat hij maar 33 mb van de disk ziet.
Zoals je kan zien in de screenshot is de disk echt 1 tb !!
Alle tests kon ik doorlopen in now-time !

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/18/1255903153-490.jpg

Ik snap er niks van zal dit dan toch echt een onverklaarbare RMA disk zijn ?

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:21
Probeer Bootit NG eens:

http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

Onderaan download en de bootdisk maken. Dat moet werken :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Daar klopt iets echt niet helemaal, en je IDE controller ziet er ook niet echt gezond uit (in die WD tool). Ik zie echter dat hij de WD schijf als USB herkent, geeft hij dit allemaal ook aan als je hem aansluit op een controller van je PC zelf? Ik kon nergens terug vinden hoe je hem aansluit.

Probeer het eens met zo min mogelijk aan de controllers als mogelijk!

Als een andere controller niet helpt (anders een ander moederbord/PC), en uitsluiting van eventuele datakabel verbindingen niet helpt, kun je veilig stellen dat het aan de harddisk zelf ligt. Welk gedeelte (de controller op de HDD of de platters) is dan de volgende vraag. Als je niet zelf er mee wilt gaan klooien (printplaat verwisselen), is een data recovery bedrijf je enige optie om eventueel bestaande data te redden. Is het dat je niet waard, of heb je backups, is het een geval van RMA.

• Diego27
Moet ik daar een cd van maken want de losse files starten niet op.
incompatible met systeem zowel op windows 7 als Xp, als Vista !

• Diego27
Umbrah schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 01:31:
Daar klopt iets echt niet helemaal, en je IDE controller ziet er ook niet echt gezond uit (in die WD tool). Ik zie echter dat hij de WD schijf als USB herkent, geeft hij dit allemaal ook aan als je hem aansluit op een controller van je PC zelf? Ik kon nergens terug vinden hoe je hem aansluit.

Probeer het eens met zo min mogelijk aan de controllers als mogelijk!

Als een andere controller niet helpt (anders een ander moederbord/PC), en uitsluiting van eventuele datakabel verbindingen niet helpt, kun je veilig stellen dat het aan de harddisk zelf ligt. Welk gedeelte (de controller op de HDD of de platters) is dan de volgende vraag. Als je niet zelf er mee wilt gaan klooien (printplaat verwisselen), is een data recovery bedrijf je enige optie om eventueel bestaande data te redden. Is het dat je niet waard, of heb je backups, is het een geval van RMA.
Ik heb hem nu via usb aangelosten, maar dat maakt niet uit als ik hem via Sata direct aansluit op het moederbord. Dan krijg ik dezelfde meldingen. Hij zit nu via een quickport aangelosten ! Dat verklaard het USB tekentje voor de 33 mb van de schijf !!

Ik heb er nu zo'n beetje het hele weekend mee zitten klooien, dus ik denk dat ik hem maar opstuur voor rma want de bon heb ik helaas niet meer.
Of is er nog iemand met een super idee !

Dat programma'tje boot it, start bij mij niet op als ik het gedownloade filetje uitpak zowel niet op xp, vista als windows 7 ! :| Gelukkig staat er niks belangrijks op de disk, maar ik zal hem nu vast enkele weken kwijt zijn als het via de rma van Western digital gaat !

[ Voor 4% gewijzigd door Diego27 op 19-10-2009 01:38 ]

• Diego27
Heeft iemand nog een idee, ik in elk geval niet, dit wordt een rma denk ik ! ;)

• Nielson
Dit werkte dus niet?

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:21
Diego27 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:53:
Heeft iemand nog een idee, ik in elk geval niet, dit wordt een rma denk ik ! ;)
Je moet idd een iso maken van die bestanden, ik zal even kijken hoe het moet
1 moment ;)

----
1. Dus je pakt gewoon de zip uit
2. dubbelklik op "makedisk.exe" en even alle vragen beantwoorden (ik liet alles op standaard staan)
3. op het einde kies je ISO en geef je onderaan een naam in, ISO branden
4. boot met het cdtje en als hij vraagt om te installeren kies je cancel
5. dan kan je partition work kiezen
6. daar zie je links boven je schijven en in het grote venster je partities

Dit zou moeten lukken hoor :)

[ Voor 43% gewijzigd door croontje op 19-10-2009 13:00 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Heb Diego's schijf ook eens bestudeerd vanuit Linux. Met "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1" heb ik de MBR gewist en dat helpt niet. Linux blijft de schijf rapporteren als 32 MB. Met fdisk kunnen we hem niet dwingen een grotere partitie aan te maken. De v(erify) optie geeft geen foutmeldingen. Het is net of hij alleen de 32 MB grote cache laat zien.

Het tooltje van Nielson ziet er inderdaad anders uit dan in het screenshot op de site. Hij zit momenteel nog in de USB cradle en daarom herkent die tool hem niet. Hij moet beslist met een kabeltje aan een echte controller hangen. Waar we nu zijn kan dat alleen even niet, dus dat proberen we later even. Op de officiele site van die tool (http://hdd-tools.com/) staat ook nog een nieuwer programma: Repair Station. Echter moet je daar voor betalen als je een schijf wilt kunnen repareren. Hopelijk kan het wel gratis met de 'oude' versie waar Nielson naar linkte. Maar daar komen we dus pas achter als hij rechtstreeks aan het moederbord hangt. Wordt vervolgd. ;)

• MicGlou
Misschien een stom idee, ik kon het ook zo niet terug vinden in de reacties. De hardeschijf komt uit een popcorn toch? Heb je al eens geprobeerd de schijf terug te plaatsen in de popcorn en dan te formatteren. Wordt de hd uiteraard wel weer in ext2 of ext3 geformatteerd, maar misschien heeft nou niet die NMT iets geks met de schijf gedaan oid.

• Diego27
Ik heb het volgende nog een keer gedaan zoals MicGlou aangaf.

De schijf die 31mb in alle systemen aangeeft teruggeplaatst in de popcorn hour en geformatteerd.
Het vreemde is dat ik dan werkelijk heel de schijf weer vol kan zetten met van alles en nog wat via het programma Filezilla. (uploaden) Meer dan 20 gig gekopieerd. Afspelen gaat dan ook prima !

De schijf is dus niet kapot, maar als ik dan deze schijf weer in een gewone pc doet, dan wordt hij weer gezien als een schijf van 31mb, dit geldt ook voor de Qnap server als ik hem daar in stop.

Iemand nu een idee waar het dan aan kan liggen.
Klaarblijkelijk is de schijf niet defect. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Diego27 op 20-10-2009 23:58 ]

• MicGlou
[b][message=32776035,noline]Klaarblijkelijk is de schijf niet defect. ;)
Mooi, ben je toch weer een stapje verder. Ik heb zelf een HDX, welke in basis exact hetzelfde is als de Popcorn maar kon daarvan prima de hardeschijf formatteren na gebruik in de NMT. Ik snap er dus nu niet veel meer van, had het ding nou ook niet in die NMT gewerkt dan was de conclusie redelijk simpel: defect. Nu zit het toch blijkbaar ergens anders in. Ik heb hetzelfde als Ultraman, dat schijfje wil ik wel eens van dichterbij bekijken.

• Diego27
Ik had gepost dat ik een popcorn hour had, omdat ik dacht dat meer mensen die zouden kennen, maar eigenlijk heb ik een HDX, maar omdat die dezelfde firmware draait, maakt dit niet zoveel uit. Een beetje verwarrend excuses ! 8)7

Ik heb een collega gevraagd om vandaag de Popcorn hour van hem mee te nemen, om te kijken of formatteren via zijn apparaat wel ervoor zorgt dat de schijf in bv. mijn server te benaderen/gebruiken is.
Er moet toch ergens in de manier van formatteren iets mis gaan. Of heeft iemand een andere verklaring.
Vanavond zal ik hiervan de uitslag posten. :*)

• Diego27
Nou ik heb de test gedaan en zoals al verwacht, geeft de schijf nog steeds 31 mb aan.
Ik snap er niks meer van...
Heb nu toch wel zo'n beetje alle tests gedaan !

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

De Samsung F1 serie had hier ook last van i.c.m. een bepaald Gigabyte moederbord wat weer opgelost was door een nieuwere BIOS versie dus probeer dat eens ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Diego27
nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:14:
De Samsung F1 serie had hier ook last van i.c.m. een bepaald Gigabyte moederbord wat weer opgelost was door een nieuwere BIOS versie dus probeer dat eens ;)
Het maakt niet uit welk apparaat je probeert dus dat zal het niet zijn en die server heeft al de nieuwste firmware ! :)

• Diego27
Nog iemand een ludiek idee of zijn we allemaal nu wel zo'n beetje uitgedacht ? |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Diego27 op 23-10-2009 00:02 ]

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-02 09:35
Heeft die gekke popcorn niet een stuk van de schijf 'onzichtbaar' gemaakt i.e. met een password beveiligd?

• Nielson
Waarschijnlijk is er een stuk van de schijf onzichtbaar gemaakt dmv HPA, te herstellen met tooltjes die het ATA commando Set Max Adress ondersteunen, zoals de eerder genoemde HDAT2 en HDD Capacity Restore Tool.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hoi, Ik had vandaag een soortgelijk probleem.Maar kon het met Hdat2 oplossen :)
Ik was een WD10EADS 1TB schijf aan het klonen toen de stroom uitviel.Daarna werd de schijfgrootte weergegeven als 31MB.
Ik heb eerst testdisk geprobeerd om de drive parameters terug te zetten, maar dat lukte niet.
Toen heb ik de Hdat2 iso gedownload en hiermee kon ik met de optie SET MAX ADDRESS de complete schijfgrootte terugzetten.Kennelijk had de afgebroken kloon actie een groot gedeelte van de schijf op hidden gezet, echt bizar.
Maar anyway, bij mij werkte hdat2 prima, bedankt voor de tip! _/-\o_

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Diego27
Dit ga ik van de week nog maar eens proberen.
Had zoveel tooltjes al geprobeerd dat ik er even niet meer uitkwam/zin in had (hele week mee bezig geweest)
Heb jij de tool via een cd gedraaid of op een floppy disk.

En wat heb je precies gedaan?
Ik zal laten weten of deze tool wel het probleem heeft opgelost.
Alvast dank voor je info...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je kunt op http://www.hdat2.com/ de .iso downloaden, ik had de non ahci versie gekozen (HDAT2ISO_4_71.RAR) ff branden op cd en ermee opstarten.Daarna gaat hij alle hardware detecten (duurt wat lang zodat het lijkt alsof hij vastloopt, maar op een gegeven moment is hij klaar) Je krijgt een overzicht van de hardware.Bij mij gaf hij netjes aan dat een gedeelte van mijn schijf op hidden stond.Daarna kon ik in een menu de optie SET MAX ADDRESS kiezen en werd de schijf weer geheel toegankelijk :)
Hopelijk lukt het bij jouw schijf ook :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1