Filter om audio-tik en wegvallend beeld te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Topicstarter
Ik woon op dit moment in een zelfstandig studentenkamertje met op z'n best 1 groep aan stroom (waarschijnlijk ook nog gedeeld met andere kamers). Bij de kamer hoort een inbouwkoelkastje van bedenkelijke herkomst. Nu woon ik hier net en had ik voorheen een huis met huisgenoten en gedeelde faciliteiten, zodat het nooit voorkwam dat er apparaten als magnetrons of koelkasten op mijn groep zaten. Ik heb dan ook nooit problemen gehad met mijn audio/video apparatuur.

Maar het blijkt nu dat de koelkast bij het aan- en afslaan blijkbaar een flinke piek aan de groep geeft, want het beeld van mijn Samsung 32B450 lcd tv valt dan even weg en mijn harman/kardon 6500 versterker geeft een flinke tik over de speakers. Die tik overleef ik wel (de apparatuur hopelijk ook), maar het beeld dat wegvalt vind ik wel erg vervelend tijdens een film. Kan ook niet ontkomen aan het idee dat dat niet gezond voor de TV kan zijn... Ik had al vaker gehoord dat je dan 'een filtertje ertussen moet gooien' maar dat blijkt nou net niet genoeg informatie te zijn om al zoekende echt duidelijkheid te verkrijgen.

Ik zie in vergelijkbare threads/sites mensen noemen dat sommige stekkerdozen bliksembescherming en een filterfunctie hebben, maar zie ook vaak staan dat deze filters net zo goed zijn als die al in je apparatuur zijn gebouwd - als de apparatuur het niet trekt doet de stekkerdoos dus ook niks. Anderen hebben het over UPS systemen waarbij de batterij als filter werkt, maar het blijkt dan weer dat niet alle UPS'n zo werken. En dan heb je nog hele home power units die blijkbaar gemaakt zijn om dit soort dingen te voorkomen, maar die varieren dan ook weer in prijs van 200 tot duizenden euro's.

Wat zou de goedkoopste oplossing zijn die echt werkt om me van dit probleem kan verhelpen? Als dat inderdaad zo'n filter apparaat als bv een Belkin PF30 is vind ik het prima om daar 200 euro aan uit te geven, maar als dat marketingblaat blijkt en het ook kan met een stekkerblok van 20 eu ben ik daar natuurlijk ook erg tevreden mee ;)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de TV en de versterker op dezelfde stekkerdoos/verlengkabel aangesloten? Mooi.
Koop dan bij de plaatselijke electroboer een weekijzer kern (staafje ijzer van zo'n 15cm lengte), wikkel daar het snoer van de verlengkabel 10 a 12 x strak omheen (aan beide kanten vastzetten met tieraps), en waarschijnlijk ben je dan met een paar euro van het probleem af. Verlengkabeltje moet dan simpel 2-draads ongeaard lampensnoer zijn, want anders wikkelt 't niet zo gemakkelijk en is 't minder efficient, en aarde heb je waarschijnlijk toch al niet.

Ik had vroeger een oude vriezer op dezelfde groep zitten als m'n audio spullen, en iedere keer als 'ie aansloeg kwam er een knal over de speakers, en na die weekijzer truc was 't probleem volledig verdwenen.
Ik heb 't eerst geprobeerd met een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, dat scheelde wel iets, maar ik hoorde nog steeds duidelijk een tik. Een UPS is ook wel een optie, maar dan heb je er 1 nodig die ook op netstroom filtert, en niet alleen wanneer 'ie op de accu overschakelt, en dat lijkt me hier een beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:10:
Heb je de TV en de versterker op dezelfde stekkerdoos/verlengkabel aangesloten? Mooi.
Koop dan bij de plaatselijke electroboer een weekijzer kern (staafje ijzer van zo'n 15cm lengte), wikkel daar het snoer van de verlengkabel 10 a 12 x strak omheen (aan beide kanten vastzetten met tieraps), en waarschijnlijk ben je dan met een paar euro van het probleem af.
Ik ga morgen zo'n weekijzer kern proberen te vinden bij elektroboertjes hier. Als dat werkt ben je mijn persoonlijke held :).

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 20:05
Zorg wel dat je daar niet teveel op gaat trekken op die kabel (dus geen 3kw oid), want je maakt op die manier wel een spoel, en het zou niet de eerste keer zijn dat ik kabels heb zien smelten (ja, niet alleen krachtstroom, ook normale 230V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Fiber- schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 02:39:
Zorg wel dat je daar niet teveel op gaat trekken op die kabel (dus geen 3kw oid), want je maakt op die manier wel een spoel, en het zou niet de eerste keer zijn dat ik kabels heb zien smelten (ja, niet alleen krachtstroom, ook normale 230V).
Het enige wat er aan die kant permanent aan hangt zijn een radiowekker, 100w h/k versterker, een Xbox360 en een 32" LCD TV. Sporadisch misschien eens de acculader van de 360, of de lader van m'n AA accu's. Dat is nog wel safe, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Acolyte57 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 02:45:
[...]

Het enige wat er aan die kant permanent aan hangt zijn een radiowekker, 100w h/k versterker, een Xbox360 en een 32" LCD TV. Sporadisch misschien eens de acculader van de 360, of de lader van m'n AA accu's. Dat is nog wel safe, toch?
Hier op zo'n uitrolbaar verlengsnoer staat dat er opgerold 800W opgezet mag worden en afgerold iets van 1800W, en dat is 5 meter snoer wat je oprolt. Dus ik zou zeggen dat je dat wel kan hebben erop, maar er is maar één manier om daar achter te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acolyte57 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 02:45:
Ik had er een Luxman LV105 versterker (redelijk stevige jongen), een 55cm CRT TV, een dolby surround processor , CD-speler, tuner, cassettedeck, draaitafel en tapedeck aan hangen, en nooit een probleem gehad. Dus dat zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Heb na lang zoeken een staafje weekijzer gevonden - de meeste electroboeren in Utrecht hadden geen flauw idee wat ik bedoelde, totdat ze bij 1 toko na uitleg spontaan zeiden "Je bedoelt ferriet!" en met een klein staafje tevoorschijn kwamen. Waarschijnlijk hadden ze dat overal wel, maar hadden ze geen idee wat weekijzer was :)

Net een verlengkabel eromheen gelegd (staafje was niet zo lang dus haalde maar 11 windingen) en zo ertussen pluggen en kijken wat er gebeurd, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 09:39
En ? Wat zijn de ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Puur fysisch gezien zijn de resultaten waarschijnlijk positief. Een spoel wordt in filters ook vaak gebruikt, omdat deze door zijn zelfinductie de neiging heeft om hoogfrequente signalen (een piek is een zeer kort en hoogfrequent signaal relatief aan 50Hz) tegen te werken. Door een spoel te maken van je kabel kun je hierdoor zelf een provisorische low-pass filter mee bouwen, wat betekent dat laagfrequente signalen (50Hz) doorgelaten worden, en hoogfrequente (piek) niet.

De weekijzeren kern heeft als functie het magneetveld dat de spoel opwekt met enkele tientallen factors te verhogen, waardoor je minder windingen hoeft te maken om je juiste spoel te krijgen.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ben ook wel benieuwd of zo'n weekijzer beter werkt dan al die dure "spanningsfilters" ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Uhm, ik kom hier nog op terug, helaas heb ik de dag voordat ik de spoel oplossing probeerde de koelkast volgeladen met bier voor een borrel. Voorheen sloeg ie elke 10 minuten aan, nu zit er zoveel koud spul in die koelkast dat ie nauwelijks meer aanslaat :| niet zo handig voor de test dus.

Maar dat bier is wel binnenkort op hoor :)

En als noodoplossing kan ik dus altijd de koelkast permanent volladen met bier :+

[ Voor 20% gewijzigd door Acolyte57 op 18-10-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Helaas, helaas... dat werkte niet, of in ieder geval niet genoeg. Zat toevallig net een filmpje te kijken toen de koelkast aansloeg - plop, scherm viel weer even weg met een (wel zachter, geloof ik) tikje over de boxen.

Zou het kunnen helpen als ik meer spoelen in de verlengkabel maak met meer staafjes? Of als ik staafjes bundel om 1 dikkere staaf te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door Acolyte57 op 18-10-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56
Of spreek met een winkel af dat je je geld terug krijgt als het probleem niet is verholpen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Ik denk dat je het met zoon staafje ferriet niet gaat redden, waarschijnlijk heeft de koelkast een grote inschakel-spanning waarbij er een dip/piek ontstaat op je netstroom. Daardoor valt je beeld even weg en hoor je een tik over je boxen. Dit los je niet op d.m.v. een staafje ferriet maar moet je gaan denken aan een UPS/Netfilter.
Het kan ook zijn dat je koelkast een vies HF-signaal op je netstroom zet.

Maar nu ben ik geen elektronica-expert misschien dat de collegae van Elektronica je verder op weg kunnen helpen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 13-10 16:17

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Acolyte57 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:32:
I... Bij de kamer hoort een inbouwkoelkastje van bedenkelijke herkomst. ...
koelkastje afkoppelen, en eigen, degelijke koelkast aansluiten? probleem aanpakken bij de bron zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geluid optisch aansluiten
Ferrietkern welke _om_ de kabels heengaat monteren (zoals je ook vaak bij VGA kabels ziet)
Stekkers omdraaien in de stekkerdoos (niet allemaal, maar bijv. alleen die van de TV)
Massa/aarde verbinding checken, mogelijk stevige aardedraad tussen dvd en versterker bijv.
koelkast voorzien van netfilter
etc. etc.

Zo zijn er diverse mogelijkheden, het hangt er maar net een beetje vanaf wat voor soort storing er binnen komt en welk apparaat er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acolyte57 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:32:
Wat zou de goedkoopste oplossing zijn die echt werkt om me van dit probleem kan verhelpen?
Een kleine aanpassing in je koelkastje. Je hebt een snubber-netwerkje nodig. De betere elektro-boer heeft dat voor anderhalve euro op de plank liggen. Je moet het alleen aandurven om dat zelf in je koelkast te knutselen.

Aanpakken van de bron werkt _altijd_ beter dan aanpakken van de 'slachtoffers'.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 13-10 16:17

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

burne schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:30:
[...]

Een kleine aanpassing in je koelkastje. Je hebt een snubber-netwerkje nodig. De betere elektro-boer heeft dat voor anderhalve euro op de plank liggen. Je moet het alleen aandurven om dat zelf in je koelkast te knutselen.

Aanpakken van de bron werkt _altijd_ beter dan aanpakken van de 'slachtoffers'.
extra info gevonden: http://ken-gilbert.com/images/pdf/snubber.pdf
wellicht dat burne hier zijn mening over kan geven, welk type etc geschikt voor de koelkast zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
_ferry_ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:22:
Geluid optisch aansluiten
Ferrietkern welke _om_ de kabels heengaat monteren (zoals je ook vaak bij VGA kabels ziet)
Stekkers omdraaien in de stekkerdoos (niet allemaal, maar bijv. alleen die van de TV)
Massa/aarde verbinding checken, mogelijk stevige aardedraad tussen dvd en versterker bijv.
koelkast voorzien van netfilter
etc. etc.

Zo zijn er diverse mogelijkheden, het hangt er maar net een beetje vanaf wat voor soort storing er binnen komt en welk apparaat er last van heeft.
Ik ben benieuwd wat het idee is achter een paar van jouw suggesties. Wat is het idee van ferriet om je kabel heen wikkelen? En dat stekkers omdraaien ben ik ook benieuwd naar.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Pagina: 1