Dat TN schermen steeds beter worden durf ik redelijk aan te vechten. M'n nieuwe, verder uitstekende, laptop heeft er een en het is ellendig. Als ik naar shops ga en kijk naar de schermen daar is het niet noemenswaardig beter qua kijkhoek of kleurdiepte dan een paar jaar terug, en als er een PVA of IPS scherm tussen zit zie je het gelijk wel.
Wat ik daarentegen wel zie is dat PVA bij monitoren verdrongen wordt door TN (goedkoper) en IPS (minder rijke kleuren, wel betere kleurdiepte, en niet eens zoveel duurder dan PVA), maar dat PVA bij de betere LCD TVs terug te vinden is. Dat verbaast me niets, want daar is de technologie het best voor geeigend (zwart is echt zwart en colour saturation is zeer goed).
Dat gezegd, er zijn er nog zat. Als je in PW zoekt op PVA vind je veel. Als je dan filtert op niet meer dan EUR 650 (meeste zijn Eizos en LaCies) en de 24" er tussenuit pikt vind je een slecht leverbare Samsung 245T en een zo te zien prima leverbare Dell 2408WFP (en een idioot goedkope en erg interessante Samsung F2380 23" C-PVA scherm
voor details C-PVA + review scherm lees hier - conclusie is dat het een prima scherm is als je geen snel of extreem nauwkeurig paneel nodig hebt)