Nieuwe PC, groot deel duidelijk, maar een paar twijfels

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01 17:03
OK mede tweakers. Ik ben al geruime tijd bezig om een nieuw systeem samen te stellen dat ten eerste snel is, maar ook stil. Daarnaast ga ik er niet mee overklokken.

Mijn pc gebruik ik voornamelijk voor muziekproductie, dus vele vst/digitale instrumenten, die tegelijk draaien. Sommige hebben samples nodig, sommige niet. Daarnaast wil ik er ook nog wel eens op gamen, dus komt er een goede videokaart in. Ik heb de aankoop lang uitgesteld, maar loop nu echt tegen de grenzen van mijn huidige setup aan, vandaar de nieuwe PC.

De PC moet zeker een aantal jaren voort kunnen, ik heb geen zin om volgend jaar weer een nieuwe pc tehoeven kopen, of te moeten updaten. Ik heb daarom ook voor sommige zaken gekozen met het oog op de toekomst ( en ja ik weet dat de toekomst op IT gebied altijd onzeker is).

Na veel onderzoek te hebben gedaan kom ik bij het volgende uit:

Processor: Intel i7 920 of i7 950
Koeler: Scythe Mugen 2 of Prolimatech Megahalem
Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5
SSD: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB
HDD: 2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Intern Geheugen: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK (6GB)
Videokaart: Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) ( 1 is meer dan zat)
Casing: Antec P183
Voeding: Enermax MODU82+ 625
DVD: Sony AD-7240S, wordt in de toekomst misschien vervangen voor BluRay fikkertje
Koeling: 6 x Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m

Er komt waarschijnlijk no wat dempening bij voor de hdd's en de case zelf, maar dat kan altijd later nog. Mijn vraag is of het nu verstandig is om de i7 920 te nemen t.o.v de i7 950. Kijkend naar de toekomst wil ik graag een x58 mobo, kan ik over een jaar of twee hopelijk nog een mooie cpu voor versieren zodat ik tegen een kleine uitgave toch weer verder kan. De vraag betreffende de koeler, berust meer op het feit of dat deze in een p183 passen. De Megahalem koelt beter, maar is ook groter, wellicht gaat dat niet passen. Daarnaast zal de gekozen voeding het systeem kunnen trekken, ook onder zware load.

Kunnen jullie over bovenstaande jullie licht laten schijnen. Ik heb al veel tijd besteed aan deskresearch, maar begin tegen het beslis moment aan te lopen en wil de onzekerheden weg werken. Ik wil graag dat iemand nog even over mijn schouder mee kijkt en aan kan geven waar ik de plank mis sla, of juist niet.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Er zullen meer mensen meekijken als je het hier vraagt. (en daar moet het eigenlijk ook volgens de regeltjes die vast ergens diep in het beleid verstopt zijn O-))

De 950 vind ik geen goede koop. Het enige verschil met de 920 is dat ie 15% hoger geklokt is, voor de dubbele prijs :S.

Dat gezegd hebbende, een i7 860 (met dus een s1156-platform) is zonder overklok sneller, en goedkoper. :)

(o, en later goedkoop upgraden wordt voor s1366 waarschijnlijk een no-go, processoren die daar in de toekomst voor uitkomen zullen een tikkie duurder zijn dan de 920. Terwijl s1156 zich meer richting mainstream richt, dus met snelle-maar-betaalbare processoren)

[ Voor 34% gewijzigd door bwerg op 15-10-2009 14:59 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Zonder weggebanned te worden vanwege spam: Ik heb zowel de Mugen 2 als de Megahalems gereviewed. http://bouweenpc.nl/review/215 en http://bouweenpc.nl/review/217

De Megahalems past waarschijnlijk gewoon in je P183

• tijlemanz
bwerg schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:53:
Er zullen meer mensen meekijken als je het hier vraagt. (en daar moet het eigenlijk ook volgens de regeltjes die vast ergens diep in het beleid verstopt zijn O-))

De 950 vind ik geen goede koop. Het enige verschil met de 920 is dat ie 15% hoger geklokt is, voor de dubbele prijs :S.

Dat gezegd hebbende, een i7 860 (met dus een s1156-platform) is zonder overklok sneller, en goedkoper. :)
Ik heb mijn post daar ook maar even net ingezet. Mocht een mod dit bericht dan willen verwijderen dan kan dat dus.

Wat betreft de optie op de s1156 platform, ik wil graag een highend cpu houden ook voor in de toekomst, dus mocht er straks de 6/8core cpu komen dan kan ik toch beter gaan voor s1366?

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 11:06
Hoe duurder, hoe beter!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
Kijk, dat zijn nuttige posts...

Ik zou nooit een 950 kopen, veel te veel kosten tov prestaties. Dan beter een 920, en die eventueel toch wat overklokken (niet hard nodig, is al een beest van zichzelf.).

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:46

Nikeo

Jawelles

Je kunt ook bezuinigen op je videokaart. Voor muziekproductie kun je ook toe met de lagere 5700 versies. Anders kun je in verband met de stilte ook kijken naar een passief gekoelde 4000 ati kaart. Passief gekoelde versies van de 5x reeks heb ik nog niet gezien en dat duurt ook altijd wel even.

• tijlemanz
Nikeo schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 16:05:
Je kunt ook bezuinigen op je videokaart. Voor muziekproductie kun je ook toe met de lagere 5700 versies. Anders kun je in verband met de stilte ook kijken naar een passief gekoelde 4000 ati kaart. Passief gekoelde versies van de 5x reeks heb ik nog niet gezien en dat duurt ook altijd wel even.
Ik snap je argumenten, ik draai hier alleen 3 schermen, met de'oudjes gaat dat niet lekker lukken zonder tussenkomst van een apparaatje, met de 5x reeks is dat eindelijk voorbij voor mij. Mocht er later alsnog een passief gekoelde langskomen in de 5x reeks, dan verkoop ik mijn oude!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
tijlemanz schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 16:27:
[...]

Ik snap je argumenten, ik draai hier alleen 3 schermen, met de'oudjes gaat dat niet lekker lukken zonder tussenkomst van een apparaatje, met de 5x reeks is dat eindelijk voorbij voor mij. Mocht er later alsnog een passief gekoelde langskomen in de 5x reeks, dan verkoop ik mijn oude!
Dan kan je dus beter een 57*0 kopen, die ondersteunen ook eyefinity nl.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.