Een vraagj, ik wil binnenkort (lees volgende maand) een nieuwe computer in elkaar gaan knutselen.. Ik heb op het forum al genoeg tips gekregen over AM3, DDR, moederborden, proc etc etc.. Ik had al een tijdje de 4870 op oog als videokaart (niet te duur maar wel genoeg kracht).. Maar nu komt ATI opeens met de nieuwe 5xxx serie, en nu weet ik het niet meer.. Hij schijnt iets trager te zijn dan de 4870, is ongeveer even duur, verbruikt minder en is stiller.. De 5850 lijkt me ook erg interessant maar die is meteen 80/90 euro duurder. Ik heb een 21 inch full hd scherm (h223hq).. Wat is jullie mening?
Je TFT is dus 1920x1080/1200? Laat dat nou net de resolutie zijn waarop de HD5770 in begint te kakken, afhankelijk van de game. 128-bit geheugenbus. Maar ja... blijft alsnog een mooie chip
Goede vraag, weet ik eigenlijk ook niet :D! Heb emwel al een aantal keer bekeken (+/- 20% sneller dan de 4870 volgens mij).. mmm ook een goede mogelijkheid eigenlijk...!
Kort door de bocht zou ik zeggen: Vergelijk de 2 kaarten in benchmarks van games die je wilt spelen en kies de snelste.
Al spelen er natuurlijk meer factoren.
Ze presteren redelijk vergelijkbaar op dit moment, al zal de 5770 het waarschijnlijk wel merkbaar beter gaan doen in dx11 spellen, lijkt me.
Als stroomverbruik meespeelt heeft de 5770 wel echt een paar streepjes voor op de 4870, en nog meer in idle. Als je dan bedenkt dat je grafische kaart meestal in idle draait tikt dat wel aan.
De 4890 is wat dat betreft nog minder voordelig.
Op de resolutie die jij gaat gebruiken(1920x1200 of 1920x1080) kakt de 5770 nog helemaal niet erg in, helemaal niet vergeleken met de 4870, daar zou ik me geen zorgen om maken.
De 5770 kakt pas echt in op 2560x1600. (vooral in crossfire)
(http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/14 en verder)
Als ik in de pricewatch kijk zie ik een 5770 1gb staan voor 108 euro.
Voor die prijs zou ik zeker voor de 5770 gaan.
De goedkoopste 4870 1gb is bijvoorbeeld al 119 euro.
Als de hoeveelheid geheugen je niet uitmaakt zou je ook voor een 4870 512mb kunnen gaan voor 102 euro, al zou ik persoonlijk die extra 6 euro wel ophoesten voor een verdubbeling van het geheugen.
De goedkoopste 4890 is 149 euro en die meerprijs lijkt me de toename in performance niet waard.
(pixmania negeer ik hier, daar is er een voor 146.. maar bij pixmania wil je niet kopen, echt.)
My 2ct.
Al spelen er natuurlijk meer factoren.
Ze presteren redelijk vergelijkbaar op dit moment, al zal de 5770 het waarschijnlijk wel merkbaar beter gaan doen in dx11 spellen, lijkt me.
Als stroomverbruik meespeelt heeft de 5770 wel echt een paar streepjes voor op de 4870, en nog meer in idle. Als je dan bedenkt dat je grafische kaart meestal in idle draait tikt dat wel aan.
De 4890 is wat dat betreft nog minder voordelig.
Op de resolutie die jij gaat gebruiken(1920x1200 of 1920x1080) kakt de 5770 nog helemaal niet erg in, helemaal niet vergeleken met de 4870, daar zou ik me geen zorgen om maken.
De 5770 kakt pas echt in op 2560x1600. (vooral in crossfire)
(http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/14 en verder)
Als ik in de pricewatch kijk zie ik een 5770 1gb staan voor 108 euro.
Voor die prijs zou ik zeker voor de 5770 gaan.
De goedkoopste 4870 1gb is bijvoorbeeld al 119 euro.
Als de hoeveelheid geheugen je niet uitmaakt zou je ook voor een 4870 512mb kunnen gaan voor 102 euro, al zou ik persoonlijk die extra 6 euro wel ophoesten voor een verdubbeling van het geheugen.
De goedkoopste 4890 is 149 euro en die meerprijs lijkt me de toename in performance niet waard.
(pixmania negeer ik hier, daar is er een voor 146.. maar bij pixmania wil je niet kopen, echt.)
My 2ct.
Als je budget het toelaat zou ik zeker voor de 5850 gaan. Of anders via V&A een mooie 4890 (vapor-x) aanschaffen
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ga voor de HD5850, daar ga je echt geen spijt van krijgen. Performance is stukken beter dan de 2 kaarten die je noemt, zodat je voor komende games ook nog even goed zit. Plus je hebt DX11, EyeFinity, veel lager idle verbruik dan de HD48xx serie en een stillere koeler.
De HD5770 is een leuk kaartje voor lagere resoluties, maar begint het in sommige games op jouw resolutie nu al moeilijk te krijgen, laat staan bij toekomstige games.
De HD5770 is een leuk kaartje voor lagere resoluties, maar begint het in sommige games op jouw resolutie nu al moeilijk te krijgen, laat staan bij toekomstige games.
Dat ligt natuurlijk aan je budget.. is een 5850 beter? ja!.. maar kan je je een 5850 veroorloven?
Een 5850 kost nl. 2x zoveel als een 5770, maar levert bij lange na niet 2x de performance.
Een 5850 kost nl. 2x zoveel als een 5770, maar levert bij lange na niet 2x de performance.
Als je een 5770 vergelijkt met een 4870 is de 5770 een betere keuze denk ik: ze presteren nagenoeg gelijk (met uitschieters voor beide), maar van de 5770 is te verwachten dat hij beter presteert in DX11, verbruikt minder en is stiller zoals je al zei.
De 5850 presteert zo'n 50% beter, maar is dubbel zo duur.
Kijk even naar de review op TechSpot, op 1920 * 1080 vallen de prestaties van de 5770 nog heus mee hoor!
Daartussen ligt een groot gapend gat, dat wel een beetje wordt opgevuld door de 4890, maar die is dan weer luider, verbruikt meer en is geen dx11.
Ligt er dus aan hoe hardcore je wil gamen denk ik.
De 5850 presteert zo'n 50% beter, maar is dubbel zo duur.
Kijk even naar de review op TechSpot, op 1920 * 1080 vallen de prestaties van de 5770 nog heus mee hoor!
Daartussen ligt een groot gapend gat, dat wel een beetje wordt opgevuld door de 4890, maar die is dan weer luider, verbruikt meer en is geen dx11.
Ligt er dus aan hoe hardcore je wil gamen denk ik.
Ik zit in dezelfde situatie als de TS.
Ik wil niet veel geld uitgeven voor een videokaart, en zal wel veel gamen, maar niet altijd even enthousiast. Ik heb een beeldscherm van 1280x1024. Mijn PC wordt ook mijn "24/7 aan" download bak. Dus zuinig in idle stand is ook fijn.
Ik neem aan dat je nu, en ook nog over 2 jaar de nieuwste spellen kan draaien? Ik vindt het niet erg als de settings/resolutie dan wat naar beneden moeten, als ik maar goede fps heb. (+30 fps)
Ik wil niet veel geld uitgeven voor een videokaart, en zal wel veel gamen, maar niet altijd even enthousiast. Ik heb een beeldscherm van 1280x1024. Mijn PC wordt ook mijn "24/7 aan" download bak. Dus zuinig in idle stand is ook fijn.
Ik neem aan dat je nu, en ook nog over 2 jaar de nieuwste spellen kan draaien? Ik vindt het niet erg als de settings/resolutie dan wat naar beneden moeten, als ik maar goede fps heb. (+30 fps)
Yippie kayak, other buckets!
op 1280x1024 zal de 5770 geen moeite hebben om een game op high settings te draaien ( niet crysis natuurlijk ) en AA / AF op 0 en over 2 jaar als er meer direct x11 games er zijn doet die het weer wat beter op de d11 games dus ja hij kan nog wel een jaar of 2 mee
O jawellesJeffrey0416 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:07:
op 1280x1024 zal de 5770 geen moeite hebben om een game op high settings te draaien ( niet crysis natuurlijk )
Downloadbak met voor de rest niet zo'n hele snelle hardware toevallig? Dan zal de rest van de pc misschien toch bottlenecken. Daarbij nog een lage resolutie en hij moet weinig verbruiken dus duidelijk de 5770.
Maar voor de TS lijk me het minder duidelijk. De asus 5770 staat nu wel erg goedkoop in de PW (goedkoper dan de 5750
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Dit is gewoon een kwestie van eisen stellen (vergeet niet resolutie, type app/game en gewenste performanceniveau vast te stellen) en vervolgens met die eisen in het achterhoofd benchmarks te lezen. Werkelijk iedere degelijke reviewsite (inc. T.net) heeft de HD5770 gereviewed afgelopen week en daarbij is in alle gevallen met de HD4870 vergeleken. De HD4870 is marginaal sneller, vooral op hogere resoluties, maar de HD5770 is zuiniger dus stiller en minder veeleisend qua voeding. Maarja, dat kun je dus prima zelf lezen.
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()