Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vandaag had Airport weer moeite om een verbinding met mijn Fritzbox wireless AP op te zetten. iStat gaf aan dat ie wel een IP adres had gekregen en gaf ook het externe IP adres, maar kon verder niet surfen. Heb geen terminal commando's uitgevoerd om het probleem wat verder uit te zoeken. Dit keer hielp de diagnostic wizard mij uit de brand. De volgende keer ga ik terminal wel aanslingeren als ik er aan denk.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04 10:27
Gisteren heb ik ook een Fritzbox binnen gekregen en geïnstalleerd omdat ik dacht dat het aan de SpeedTouch lag. Na een kwartier kwamen de problemen terug. Wat ik nu heb gedaan is het kanaal in de Fritzbox op handmatig gezet. Je kunt in de webpagina zien op welk kanaal het rustig is. Dit lijkt tot nu toe te werken (zit nu op kanaal 2, volgens de helpdesk medewerker van XS4ALL is kanaal 1 het sterkste, maar daar zenden al 3 andere AP's op uit hier in de buurt).

Ik weet nu bijna zeker dat het met de update te maken heeft. Het lijkt wel of de Airport nu veel gevoeliger is voor storing. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Joepv schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:38:
Gisteren heb ik ook een Fritzbox binnen gekregen en geïnstalleerd omdat ik dacht dat het aan de SpeedTouch lag. Na een kwartier kwamen de problemen terug. Wat ik nu heb gedaan is het kanaal in de Fritzbox op handmatig gezet. Je kunt in de webpagina zien op welk kanaal het rustig is. Dit lijkt tot nu toe te werken (zit nu op kanaal 2, volgens de helpdesk medewerker van XS4ALL is kanaal 1 het sterkste, maar daar zenden al 3 andere AP's op uit hier in de buurt).

Ik weet nu bijna zeker dat het met de update te maken heeft. Het lijkt wel of de Airport nu veel gevoeliger is voor storing. ;)
Volgens mij maakt het kanaal qua sterkte niet uit. Het gaat er om dat als je in hetzelfde kanaal zit dat de ene zender dan de andere stoort. Over het algemeen kan je het beste kanaal 1, 6 of 11 nemen omdat die ten opzichte van elkaar elkaar het minst overlappen. Dus even kijken of er andere mensen op 11 zitten of in de buurt, dan heb je het minste last van anderen.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/w...nderlinge_compatibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

offtopic:
Als je wilt weten hoe je je fritzbox moet instellen kun je het beste even in de netwerk afdeling hier op GoT kijken. Het is iig niet het slimste om kanaal 2 te pakken als kanaal 1 al bezet is, omdat er dan naast kanaal 1 ook de kanalen 2-5 gebruikt worden. Je kunt daarom het beste of (1,) 6 of ik dacht 13 pakken.
Daarnaast is de plaatsing van je router belangrijk. Zet je router zo dicht mogelijk bij je laptop om het meeste effect eruit te halen. Hoe sterk je uitzend (ook instelbaar dacht ik) haalt naar mijn idee niet zo heel veel uit.
Zelf woon ik in een woontoren en er zijn, schrik niet, over de 60 actieve AP's hier. (heb ooit onder windows eens een scan programma gedraaid om hier op te checken.)
Als de netwerk materie je meer eigen is, kun je bij een van je twee routers de dhcp uitzetten, ze in dezelfde ip range zetten waarbij het IP adres net anders is. En ze op hetzelfde kanaal met dezelfde netwerknaam en wachtwoord laten draaien. Uiteraard beide routers neerzetten op de 2 plekken waar je je het meeste bevind.

[ Voor 4% gewijzigd door jules op 30-10-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

Smoonshine

Feyenoord!!

Mijn strandballen zijn nu definitief verleden tijd kan ik zeggen. Ik krijg geen insert-hangs meer in mijn logbestanden en er treden ook totaal geen vertragingen meer op. Hetgeen dat mij definitief heeft geholpen is mijn Vista bootcamp partitie verwijderen en weer toevoegen aan de Mac HDD. Dat is me bijna een week nu goed gegaan nu. Inmiddels heb ik een Windows 7 bootcamp partitie aangemaakt en de strandballen blijven weg.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Afgelopen week voor het eerst een strandbal gezien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 00:33
Als ik in Firefox zit te surfen en mijn Macbook Pro (early 2008) dichtklap en daarna weer openklap krijg ik een strandbal te zien. Andere internetgebruikende applicaties werken na een paar seconden wel weer gewoon, maar Firefox moet ik echt geforceerd sluiten. Verder werkt alles prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:41
Even een beginnersvraagje:
Als ik uit een lijst bestanden diverse bestanden wil selecteren (dus niet eerste selecteren en schift laatste, maar de derde, de zesde, de tiende enz.) kan dat onders windows met ctrl-klik, hoe doe ik dat onder snow-leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18
ThinkAboutIt schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 10:06:
Even een beginnersvraagje:
Als ik uit een lijst bestanden diverse bestanden wil selecteren (dus niet eerste selecteren en schift laatste, maar de derde, de zesde, de tiende enz.) kan dat onders windows met ctrl-klik, hoe doe ik dat onder snow-leopard?
Apple toets ofwel CMD staat erop. Je kan eigenlijk aanhouden dat CTRL = Apple toets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

Quakie

quakelen

Bij mij is het CMD toets :S nu ben ik niet lang bekend met OS X maar volgens mij ligt het ook aan je view.

In sommige views kan ik ook niet shift en dan bestand 1 t/m 10 doen bijv.

Altijd raar gevonden trouwens...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
In de finder werkt het in elk geval, wat ik nodig heb.
Thnx voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252616

Jeroen Sack schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:35:
Ik heb in Snow Leopard redelijk vaak een zwart scherm als ik op het appeltje links bovenin klik, dit heb ik vanaf het begin al en had eigenlijk gehoopt op iets van een hotfix, maar tot nu toe nog steeds niets gezien. Het beeld komt ook gelijk weer terug dus heel erg is het niet, maar wel irritant. Ben ik de enige met dit probleem of komt het vaker voor?

Ik heb een 15" MacBook Pro mid 2009 2.66GHz waar Snow Leopard op voor geïnstalleerd was. Het maakt niet uit welke van de videokaarten ik uitkies.
Exposé met linkerbovenhoek = scherm in slaapstand staat toch niet aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 00:33
Quakie schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 10:31:
Bij mij is het CMD toets :S nu ben ik niet lang bekend met OS X maar volgens mij ligt het ook aan je view.

In sommige views kan ik ook niet shift en dan bestand 1 t/m 10 doen bijv.

Altijd raar gevonden trouwens...
Dat van die shift is wel raar inderdaad. Als je in de Symbolen-weergave staat werkt met shift selecteren niet en in die andere views wel. Apart, was me niet eerder opgevallen.
De CMD-toets is wat ooit de Apple-toets was, gelijk naast de spatiebalk, met dat gekke kringeltje er op. Onder andere te gebruiken om meerdere dingen te selecteren. De CTRL-toets wordt vaak gebruikt om te rechtsklikken met een muis die geen rechtermuistoets heeft, of in combinatie met een trackpad-knop (in de wereld van Apple zullen ze niet echt gauw toegeven dat een rechtermuistoets handig is, zij hebben zo'n beetje bedacht (maar ook weer niet helemaal zelf) dat een muis 1 toets heeft en als moeten ze er met 100 alternatieven omheen werken, die 2e knop komt er nooit, standvastig zullen we het maar noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-05 17:43
SL 10.6.2 is inmiddels beschikbaar via software update :).
Op dit moment ben ik aan het downloaden en installeren.

De details:
The 10.6.2 Update is recommended for all users running Mac OS X Snow Leopard and includes general operating system fixes that enhance the stability, compatibility, and security of your Mac, including fixes for:
an issue that might cause your system to logout unexpectedly
a graphics distortion in Safari Top Sites
Spotlight search results not showing Exchange contacts
a problem that prevented authenticating as an administrative user
issues when using NTFS and WebDAV file servers
the reliability of menu extras
an issue with the 4-finger swipe gesture
an issue that causes Mail to quit unexpectedly when setting up an Exchange server
Address Book becoming unresponsive when editing
a problem adding images to contacts in Address Book
an issue that prevented opening files downloaded from the Internet
Safari plug-in reliability
general reliability improvements for iWork, iLife, Aperture, Final Cut Studio, MobileMe, and iDisk
an issue that caused data to be deleted when using a guest account
For detailed information on this update, please visit this website: http://support.apple.com/kb/HT3874.
For information on the security content of this update, please visit: http://support.apple.com/kb/HT1222.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik ben benieuwd...
Het meest irritante vind ik dat Safari niet goed meer werkt icm. flashplugins/plugins (na upgrade L --> SL) Hopelijk is dat nu ook verholpen

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

kibber schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:21:
SL 10.6.2 is inmiddels beschikbaar via software update :).
Op dit moment ben ik aan het downloaden en installeren.

De details:

[...]
500 MB, klein updateje :X :X

* jules ook aan't downloaden en installen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Sack
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 00:53
Hier ook aan het downloaden, de eerste 166MB waren in een paar seconde binnen, en toen werd ie waarschijnlijk op een grootte site gepost, want zoals het er nu uitziet gaat het nog wel een uurtje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Jeroen Sack schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:56:
Hier ook aan het downloaden, de eerste 166MB waren in een paar seconde binnen, en toen werd ie waarschijnlijk op een grootte site gepost, want zoals het er nu uitziet gaat het nog wel een uurtje duren.
Hier gewoon 1 MB/s hoor...En dat op meerdere Mac's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Underworld schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:50:
Ik ben benieuwd...
Het meest irritante vind ik dat Safari niet goed meer werkt icm. flashplugins/plugins (na upgrade L --> SL) Hopelijk is dat nu ook verholpen
Niet alle plugins werken als je Safari als 64-bit draait. In 32-bit mode draaien helpt dan meestal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10

Tourniquet

Hiya, fellas!

Zoek de verschillen! :P

10.6.1:
Afbeeldingslocatie: http://grab.by/oL1

10.6.2:
Afbeeldingslocatie: http://grab.by/oP2

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Laatst online: 26-04 16:15

LogiForce

The Black Whole

Ik zie het verschil niet 8)7

Ik zie het al, de muis! Hij heeft zijn bal verloren. lol

Maar hij is wel sneller voor zover ik het kan zien. Filmpjes draaien in elk geval vloeiender. :9

Maar ik vind dat je pas echt na een dag of twee een serieus kan oordelen. Aangezien je dan langzaam wel al je gebruikelijke handelingen hebt gedaan, en deze dus hebt afgewogen tegen 10.6.1 ;)

Maar tot dus ver, tevreden. En vind het zeker een installatie waard 8)

[ Voor 7% gewijzigd door LogiForce op 09-11-2009 23:49 ]

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
jules schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:53:
[...]

500 MB, klein updateje :X :X

* jules ook aan't downloaden en installen :)
Hmm, hier geeft die 157MB aan :S gaat overigens opzich redelijk rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Aperture draait weer als een zonnetje! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-05 17:43
Ik heb zelf het idee dat het opstart proces een beetje gestroomlijnd is. Voorheen duurde het altijd even voordat ik die balk bovenaan kon gebruiken, nu kan ik hem na het tonen van de wallpaper direct gebruiken en wordt er minder lang over gedaan om al mijn applicaties die daar staan in te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Heb de laatste dagen wel wat strandballen in Safari en bij Adium. Had het voor de 10.6.1 in Safari niet echt. Adium draaide ik toen nog niet. Vanavond eens upgraden naar 10.6.2.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 18:55
Joepv schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:12:
Heb de laatste dagen wel wat strandballen in Safari en bij Adium. Had het voor de 10.6.1 in Safari niet echt. Adium draaide ik toen nog niet. Vanavond eens upgraden naar 10.6.2.
Ik hoop alleen al dat m'n remote nu weer werkt zoals het moet: dus niet iTunes opstarten als ik bijv. VLC op pauze wil zitten, strandballen heb ik nog sporadisch, maar het is niet echt storend hier; ik denk dat ik van de week een écht schone installatie ga doen zonder zaken zoals MacFuse NTFS3G gebruik het nu toch niet meer. (Eindelijk m'n externe HDD omgezet van NTFS naar Time Machine schijf, had d'r eerst de ruimte niet voor :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die 500MB ging er bij mij iig wel vlot door heen. De eerste heel vlot, de rest ietsjes trager, maar toch zeker meer dan 1 MB/s.

Ik hoop dat ik nu weer wat minder strandballen ga zien. Sinds een week zag ik ze opeens regelmatig :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Jullie hebben het over 500MB, bij mij is het echter 157MB.

Komt dat omdat ik al op 10.6.1 draaide, en jullie misschien nog op 10.6?
Gisteren heb ik ook een Fritzbox binnen gekregen en geïnstalleerd omdat ik dacht dat het aan de SpeedTouch lag. Na een kwartier kwamen de problemen terug. Wat ik nu heb gedaan is het kanaal in de Fritzbox op handmatig gezet. Je kunt in de webpagina zien op welk kanaal het rustig is.
Hoe kan je dit zien dan? Met de speciale software van de Fritzbox? Of kan ik dat ook zien?

[ Voor 59% gewijzigd door Marcusso op 10-11-2009 17:36 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25

iMars

Full time prutser

Shinji schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:22:
[...]

Hmm, hier geeft die 157MB aan :S gaat overigens opzich redelijk rap.
Here too ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 15:19
S2801 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:33:

[...]

Hoe kan je dit zien dan? Met de speciale software van de Fritzbox? Of kan ik dat ook zien?
Hier 500MB volgens mij, en ik draaide op 10.6.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 15:53

Die verschillen heb je altijd, verschilt per model/wanneer gemaakt.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik word soms strondziek van de wekelijkse updates. Nee, die van mij draaide echt op 10.6.1... Wellicht afhankelijk van de overige programma's die je hebt geïnstalleerd? Heb er bijv ook iWorks op staan
Met de nieuwste firmware, advanced settings enabled; ga naar Settings, WLAN, en je komt dan vanzelf in Monitor te recht waar je een overzicht van kanalen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:44

HaterFrame

Well... Poo came out!

Vooralsnog weinig echte veranderingen gemerkt, alles reageert wat beter maar ik heb dan ook weinig op te merken aan Snow Leopard.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
Hier ook 500 MB, ik draaide ook 10.6.1.
Ik heb 'm pas een week in huis en er staat ook nog niet veel software op geinstalleerd. (geen iWorks)
Ben blij dat er regelmatig updates komen, worden er tenminste ook foutjes opgelost.
Met ubuntu heb ik bijna dagelijks updates, dus dit valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Helaas biedt 10.6.2 geen soelaas voor mijn batterij die niet weet in welke staat hij verkeerd. Dat wordt dus een nieuwe batterij voor mn MBP :(

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 16:22
Ah fijn, Safari die weer snel is bij het openen van een nieuwe tab :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234189

Hallo
Even een vraag......ik heb een update gedaan naar OS X Snow Leopard maar mijn systeem geeft nu bij safari om de paar uur aan dat er een onverwachte fout is en dat alles afgesloten moet worden. Ook bij andere programma's is dat aan de hand en ben daar niet zo blij mee....iemand een idee wat dat kan zijn?

Voorbeeld melding:
Process: Safari [30676]
Path: /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari
Identifier: com.apple.Safari
Version: 4.0.3 (6531.9)
Build Info: WebBrowser-65310900~1
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: launchd [244]

Date/Time: 2009-11-11 00:26:54.512 +0100
OS Version: Mac OS X 10.6 (10A432)
Report Version: 6

Interval Since Last Report: 15207 sec
Crashes Since Last Report: 5
Per-App Interval Since Last Report: 32729 sec
Per-App Crashes Since Last Report: 9
Anonymous UUID: 06E8BA59-DEC3-43BF-B5A6-5323EAF35CC7

Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGSEGV)
Exception Codes: KERN_INVALID_ADDRESS at 0x00000000000040b8

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 234189 op 11-11-2009 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
Ik lees hier in de reacties dat een combo-update een hoop problemen oplost, vooral bij mensen die vanaf leopard geupdate hebben, misschien een idee?:
http://tweakers.net/meuktracker/21825/apple-mac-os-x-1062.html

De combo-update kan je hier downloaden:
http://support.apple.com/kb/DL959

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkAboutIt op 11-11-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Heeft dit dan ook zin als je de update 10.6.2 al gedaan hebt via de ingebouwde updater?

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 19:37
En Safari 4.0.4 is uit! Alles voelt nu NOG sneller aan... heerlijk.

https://www.hansvaneijsden.com

• Shinji
  • Nu online

[...]

Ik draaide ook 10.6.1 dus dat kan het verschil niet wezen. Mijn macbook is wel gloednieuw (als in 2 maanden oud), en geen upgrade van Leopard geweest maar kan me bijna niet voorstellen dat dat het verschil zou verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
CasC schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:02:
Heeft dit dan ook zin als je de update 10.6.2 al gedaan hebt via de ingebouwde updater?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Hans van Eijsden schreef op donderdag 12 november 2009 @ 01:48:
En Safari 4.0.4 is uit! Alles voelt nu NOG sneller aan... heerlijk.
Dat was inderdaad helemaal een verademing zeg!
Alle problemen in één klap opgelost!

Daarbij vraag ik me af of mensen nu na 10.6.2 en Safari 4.0.4 nog steeds problemen hebben met bepaalde applicaties oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:52

page404

Website says no

nú alweer een 4.0.4 (ik heb na de laatste update 4.0.3). bloody hell.... hadden ze dat niet in één keer kunnen doen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zijn hier hier Restarters tussen?

Ik krijg nu een zwarte screen met soort van logfile ofzo na 3 sec verdwijnt het ook alweer en herstart ie gewoon.

Dit is volgens mij gebeurd na 10.6.2

Iemand anders al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308201

Sinds de upgrade van 10.6.1 naar 10.6.2 heb ik problemen met mijn externe scherm.

Het probleem is namelijk dat als ik het extern scherm wil gebruiken in ClamShell (Dichtgeklapt) modus icm dus mijn externe scherm blijft ie telkens in sluimerstand gaan.

Heeft iemand dezelfde problemen of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Quakie schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:16:
Zijn hier hier Restarters tussen?

Ik krijg nu een zwarte screen met soort van logfile ofzo na 3 sec verdwijnt het ook alweer en herstart ie gewoon.

Dit is volgens mij gebeurd na 10.6.2

Iemand anders al gezien?
wat zegt nvram -p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

BUgger! Vandaag de 10.6.2 update gehad, werkt mn audio niet meer (externe uitvoer) 2ch :(
Meer mensen met dit verschijnsel?

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:11
@ Tobiaz; check je geluidssettings. Er schijnt het één en ander gereset te worden na de update. In mijn geval was er niets aan de hand, maar ik heb van gevallen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Hmm bij de meeste mensen gaat het erom dat ze geen geluid meer hebben. Ik weet niet of het voor de update al aanwezig was maar er staat bij output sound nu ook SoundFlower (2ch) en SoundFlower(16ch) Geen idee wat het is. De fix voor de meesten (en voor mij min of meer ook) is de interne speakers selecteren. ECHTER, ik heb niet voor niets een leuke speakerset/versterker naast mn iMac staan. Die kan ik dus niet gebruiken. Sommige mensen zeggen dat je de Combi update moet gebruiken, dat ga ik nu maar proberen. (http://support.apple.com/kb/DL959?viewlocale=en_US)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
@Tobiaz; Soundflower, is dat geen audio capture programma? Ik gebruik de optische output naar een externe DAC en no problemo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Hmm de combi update heeft niets uitgehaald. Ik ben er achter dat soundflower een soort van sound hardware emulator is voor andere programma's om geluid door te sturen. Ik ben benieuwd hoe het sound settings scherm bij iemand anders met Snow 10.6.2 eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://image-upload.de/image/vobyeJ/2c05c0c8c1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Er staat bij mij alleen onder Naam - Digitale uitvoer en bij type net als bij jou Ingebouwde uitgang. Het soundflower gebeuren ontbreekt bij mij.

Hoe heb je je externe audio apparatuur aangesloten? Optisch? USB? Of toch analoog met een 3,5 mm jack plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tobiaz schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 19:15:
Hmm de combi update heeft niets uitgehaald. Ik ben er achter dat soundflower een soort van sound hardware emulator is voor andere programma's om geluid door te sturen. Ik ben benieuwd hoe het sound settings scherm bij iemand anders met Snow 10.6.2 eruit ziet.
Je hebt meer aan dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://grab.by/yHY

Geef ik je er nog een tip bij: je moet ook soundflowerbed even installeren.

En voor de volledigheid:

Afbeeldingslocatie: http://grab.by/yI9

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

@Blaffeh: Ik gebruik een analoge jack idd.
@ burne: thx 4 je shots! Ik heb soundlowerbed geïnstalleerd, welke resulteert in het feit dat als ik bij Sound nu de soundflower 2ch selecteer ik idd daar geluid heb. Echter, alleen via de interne speakers. mn 24" iMac herkent gewoon niet meer of er een jack in de lineout zit volgens mij!

(btw, die Audio MIDI Setup screen had ik VOOR de update (ik denk voor Snow, je kijkt daar niet elke dag natuurlijk) wel nu niet meer, ik kan alleen via finder Audio/MIDI Configuratie vinden, welke een ander scherm (met volgens mij de zelfde opties) weergeeft. Hij is niet in het systeemvoorkeuren paneel te vinden.

edit: Oke heel bijzonder dit. Ik heb soundflower weer uitgezet, en ben even mijn mail gaan afhandelen in de wetenschap dat het toch even niet gefixed is nu, krijg ik ineens versterkt en wel geluid uit mijn speakers! Anders dan in het screenshot hierboven van mij staat er nu net als bij burne Koptelefoon naast ingebouwde uitgang. Out of the blue werkt het weer, ik geloof daar niet in maar het blijft verdacht dit!

[ Voor 28% gewijzigd door Tobiaz op 14-11-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

sry ben niet zo bekend met terminal, console of wat je bedoeld?

of wil je dat ik nvram reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
OP het moment dat er 'Internal speakers' of de vertaling daarvan staat, is het inderdaad zo dat je computer niet herkent dat er een mini-jack ingestoken is. De built-in output verandert namelijk aan de hand daarvan.

Quakie: wat ik zeg. Wat zegt 'nvram '-p'. Hoe jij daar nvram resetten uithaalt zie ik niet. That said, een nvram reset zou die terugzetten naar de defaults en dat zou ook voldoende moeten zijn. Even opstarten met cmd-alt-p-r ingedrukt totdat je 2x de opstart-boing gehoord hebt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sry maar ik bedoelde het als meedenken ipv zeggen wat bedoel je? of een domme grap: loop te gillen, maar het zegt niks terug ;)

Wat zegt nvram r-p was/is voor mij, een normale gebruiker niet helder:

maar dit zegt het als ik het kopieer in terminal, waarvoor ik hiervoor geen terugkoppeling in terminal zag is mij een raadsel:
Het zal jou wel wat zeggen, maar mij niet.

SystemAudioVolume 2
boot-image %02%01%0c%00%d0A%03%0a%00%00%00%00%01%01%06%00%00%0b%03%12%0a%00%00%00%00%00%00%00%04%01*%00%02%00%00%00(@%06%00%00%00%00%00`%82%dd%0e%00%00%00%00%8d%8c%df]P%d5%98A%8amh?%b3{P%e5%02%02%04%04%1a%001%003%00d%006%00f%007%003%000%000%000%00%00%00%7f%ff%04%00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hm. Daar staat niets in wat je de console zou geven bij het booten. Probeer voor de zekerheid toch maar een pram reset zoals m'n vorige post beschreef. Anders heb ik niet echt een idee waarom je de verbose boot krijgt (of houd je de v ingedrukt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik vond het een beetje onzin om hier een apart topic voor aan te maken dus ik vraag het hier maar even:

Als ik nu drie Finder windows open heb staan, en ik druk op command-tab, dan zie ik maar 1 keer de Finder applicatie staan. Hoe kan ik nu tabben tussen die drie windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Om te switchen tussen meerdere schermen van de zelfde applicatie can je command+ ~ (tilde) doen.

Overigens ben ik helemaal weg van expose, dus gebruik het hele tabben niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176550

Weet iemand de shortcut om de é te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
option-e en dan de letter nar keuze tikken (in jouw geval de e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Over intuïtief gesproken :X Op oude type machines was het leesteken gevolgd door de letter. Onder windows (afhankelijk van hoe je het instelt/tobo/taal instelling je hebt, mijn voorkeur) leesteken intikken gevolgd door letter.

En dan komen we bij het hoofdstuk Mac...

De officiële lezing: [list]• option-e voor ´
• option-u voor ¨
• option-i voor ^
• option-n voor ~
• option-` (onder tilde) voor `
• option-c voor ç
• option-s voor ß
• En zo zijn er nog een hele rits leestekens onder de option key beschikbaar
Helaas staat er geen option op m'n tobo. Even verder zoeken bracht me bij de toets met de letters alt erop 8)7

[rant]Mac: absoluut intuïtief![/rant]

Je mag gerust je mening geven, maar op deze manier lokt dat natuurlijk ook ongewenste reacties uit. C'est le ton qui fait la musique...

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 23-11-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

jules schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:44:
Dat is inderdaad wel een beetje jammer ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat kan wel wat vriendelijker ;) .

[ Voor 85% gewijzigd door Hoedje op 23-11-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Over intuïtief gesproken :X Op oude type machines was het leesteken gevolgd door de letter. Onder windows (afhankelijk van hoe je het instelt/tobo/taal instelling je hebt, mijn voorkeur) leesteken intikken gevolgd door letter.
Wat heel hinderlijk is omdat die leestekens niet noodzakelijkerwijs overeen komen met wat je voor elkaar wilt krijgen. Om een ë te maken moet je de " gebruiken, wat heel kut is als je eens wilt citeren want dan krijg je opeens fucking trema's overal op.

[q]
En dan komen we bij het hoofdstuk Mac...

De officiële lezing:
  • option-e voor ´
  • option-u voor ¨
  • option-i voor ^
  • option-n voor ~
  • option-` (onder tilde) voor `
  • option-c voor ç
  • option-s voor ß
  • En zo zijn er nog een hele rits leestekens onder de option key beschikbaar
  • Helaas staat er geen option op m'n tobo. Even verder zoeken bracht me bij de toets met de letters alt erop 8)7
Mja, op internationale tobo's staan geen woorden, afgezien van 'ctrl', 'alt', en 'delete' (raad waarom.) De US-tobo's hebben ook nog 'backspace', 'return', 'caps lock' en zoals jij zocht, 'option'. Wij europeanen moeten 't maar van de pictogrammetjes doen. Die voor option is nog best te begrijpen trouwens, als je de toets zoekt die 'option' heet.
Ik vind 't mac systeem handiger ja. En de plaatsing is niet compleet onlogisch zoals jij schijnt te denken. Alt-u voor een umlaut, alt-m voor een µ (uit te spreken als mu). De ´ komt meestal op een e, dus alt-e doet é. De andere kant op is er een teken voor op 't toetsenbord, dus alt-` levert je een è op. etc. De ß heet niet voor niets een ringel-s. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

CyBeR schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:21:
[...]

Ik vind 't mac systeem handiger ja. En de plaatsing is niet compleet onlogisch zoals jij schijnt te denken. Alt-u voor een umlaut, alt-m voor een µ (uit te spreken als mu). De ´ komt meestal op een e, dus alt-e doet é. De andere kant op is er een teken voor op 't toetsenbord, dus alt-` levert je een è op. etc. De ß heet niet voor niets een ringel-s. Enz.
In die zin is het wel logisch ja. Je moet echter gaan nadenken, ik wil umlaut > bigint met u > alt-u....
En volgens mijn logica is het helemaal niet zo dat die accent aigu (spreek uit egu) " ´ " onder de e zit omdat die nu eenmaal vaak op de e komt, maar omdat ie accent aigu heet... Om dezelfde reden dus waarom de umlaut onder de u zit, de ç onder de c etc. In die zin vind ik het weer onlogisch dat de accent grave " ` " niet onder de g zit, maar onder de ~ (tilde) knop.

Dan is het aloude systeem ik zie " > ik druk " toch wel makkelijker en dus intuïtiever niet?

[ Voor 18% gewijzigd door jules op 23-11-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

jules schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:49:
[...]
Dan is het aloude systeem ik zie " > ik druk " toch wel makkelijker en dus intuïtiever niet?
Nee, vind ik niet. Ik heb vaak genoeg met het 'aloude' systeem gehad dat bij het citeren van stukken tekst er een " op de volgende letter kwam omdat windows dacht dat ik daadwerkelijk een " wilde. Het systeem van Mac OS is wat dat betreft wat subtieler en komt alleen als je het ook echt nodig hebt. Overigens relateer ik " niet meteen aan een trema op een letter.

Maar goed, zulke dingen zijn gewoon een kwestie van gewenning. Gebruik dat van Mac tien keer en dat voelt ook weer natuurlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Na leesteken een spatie doen. Werkt ook onder Mac trouwens. Overigens heb je onder Windows de keuze die afhankelijk is van je taal/tobo-instelling. Je kan hem ook zo instellen zoals jij aangeeft. Echter, hoe je de leestekens dan op zijn plek krijgt weet ik niet. Vraag me af hoe je bij Mac van instelling kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 21:05

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

jules schreef op maandag 23 november 2009 @ 10:21:
Na leesteken een spatie doen. Werkt ook onder Mac trouwens. Overigens heb je onder Windows de keuze die afhankelijk is van je taal/tobo-instelling. Je kan hem ook zo instellen zoals jij aangeeft. Echter, hoe je de leestekens dan op zijn plek krijgt weet ik niet. Vraag me af hoe je bij Mac van instelling kunt veranderen.
als je deadkeys uitzet kan je onder windows de beruchte alt-codes gebruiken voor accenten etc:

é -> Alt + 130

Ik vind beide opties op de PC verre van intuitief. Deadkeys is vreselijk irritant aangezien elk leesteken ineens 2 toetsaanslagen vereist ipv 1, terwijl accenten nog altijd 2 toetsaanslagen vereisen. Met de 'Mac methode' staat je leesteken er gewoon in 1 keer, terwijl accenten 2 toetsaanslagen vereisen, en de alt/option combinaties zijn voor mij redelijk logisch eigenlijk.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Moet aan de speciale tekens op de Mac ook wennen. Maar wat wil ik als 15 jaar Windows gebruiker. Misschien een rant, maar vind OSx niet zoveel beter als de fanboys me doen geloven. Wat ik wel über vindt aan OSx zijn de sneltoetsen. Is 100x beter over nagedacht. Door vensters binnen een applicatie switchen met cmd ` is het bommetje. Zou heerlijk zijn in Windows om binnen al mijn RDP sessies te kunnen schakelen met een sneltoets zonder met ALT-TAB door alle schermen heen te moeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Joepv schreef op maandag 23 november 2009 @ 13:31:
Misschien een rant, maar vind OSx niet zoveel beter als de fanboys me doen geloven.
Dito, vond het met name in het begin tegenvallen. Nu een half jaar later ben ik OS X wel wat meer gewend, maar om nu te zeggen dat die accenten logisch zijn :?
Wat ik wel über vindt aan OSx zijn de sneltoetsen. Is 100x beter over nagedacht.
Vriend van mij (ook recentelijk overgestapt) klaagde erover dat hij bepaalde sneltoetscombo's niet kon maken :?. cmd-alt-shift-s, of alleen cmd-alt-s bijv. Heb dat zelf opgelost door bijv met de duim 2 knoppen tegelijkertijd in te drukken (cmd+alt).

Verder het versturen van een mail:
Outlook: ctrl-enter
Mail: cmd-shift-d (logica?)

Ophalen van nieuwe mail:
Thunderbird: F5 (ctrl-m ? )
Outlook: ctrl-m
Mail: cmd-shift-n

Enige pluspunt wat zo snel even in me opkomt is dat je in alle programma's nagenoeg even makkelijk in de preferences komt: cmd-, Verder programma's opstarten middels spotlight. Maar dat kan windows ook sinds Vista, met een toetsje minder zelfs.

Verder heb ik nog niet ontdekt hoe je een browservenster kunt maximaliseren, waardoor er mijnsinziens vaak te veel schermruimte verloren gaat tijdens het browsen. Met de huidige breedbeeld schermen is de hoogte al niet zo ruim, des te vervelender is het dat je (tijdelijk) niks vanaf kan snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
jules schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:49:
[...]
In die zin is het wel logisch ja. Je moet echter gaan nadenken, ik wil umlaut > bigint met u > alt-u....
En volgens mijn logica is het helemaal niet zo dat die accent aigu (spreek uit egu) " ´ " onder de e zit omdat die nu eenmaal vaak op de e komt, maar omdat ie accent aigu heet... Om dezelfde reden dus waarom de umlaut onder de u zit, de ç onder de c etc. In die zin vind ik het weer onlogisch dat de accent grave " ` " niet onder de g zit, maar onder de ~ (tilde) knop.
Mja maar 't wordt niet als egu gespeld dus dan kon ik m'n bold-grapje niet uithalen :+

Maar belangrijker: dat dient alleen als zgn. mnemonic. Na een paar keer gebruiken weet je de meeste wel te vinden zonder erover na te denken. En ik moet zeggen, ik kon µ vinden door even na te denken over hoe 't ding heet en hoe dit systeem meestal werkt.
Nee, want ik zie geen " op een ë staan. Dat zijn compleet verschillende tekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Zucht, ik bedoel dus, op je tobo zie je " staan. Je doet shift-" (omdat hij anders ' doet), gevolgd door de letter. Oftewel, je tikt eerst het leesteken in, het leesteken dat je ziet en wilt gebruiken, gevolgd door de letter die je wilt gebruiken. Wellicht wat langdradig omschreven, maar dat is om mijn denkwijze duidelijk te maken.

Bij de Mac zie je niks, je moet gaan denken, uitproberen of weten waar hij zit. En dat is intuïtief? Haal het woordenboek er anders nog even bij. Het enige net iets meer intuïtieve tov Windows is net nadat je het leesteken hebt ingedrukt. Mac laat zien dat je een letter kunt intypen, terwijl Windows nog niks laat zien. Maar dit vind ik eerder details van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205665

Ik las hier dat meerdere mensen last hebben van een haperende aiport sinds ze hebben geupgrade naar Snow Leopard. Ik heb precies hetzelfde probleem. Er is echt geen pijl meer op te trekken wanneer ik wel en wanneer geen verbinding heb. Soms geeft de airport-indicator in de taakbalk aan dat ik vol bereik heb, maar dan kan ik gewoon helemaal niks. Aangezien ik maanden achter elkaar probleemloos heb kunnen internetten (zowel thuis als uit huis) voor ik naar Snow Leopard ging heb ik echt het idee dat het wel aan dit besturingssysteem moet liggen. Ik lees dat meerdere mensen dit probleem hebben, maar ik zie nergens echt een werkende fix. Iemand suggesties?

Macbook Pro 13"

Heb internet via UPC
Thomson Router model TWG-850-4U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

jules schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:25:
Zucht, ik bedoel dus, op je tobo zie je " staan. Je doet shift-" (omdat hij anders ' doet), gevolgd door de letter. Oftewel, je tikt eerst het leesteken in, het leesteken dat je ziet en wilt gebruiken, gevolgd door de letter die je wilt gebruiken. Wellicht wat langdradig omschreven, maar dat is om mijn denkwijze duidelijk te maken.

Bij de Mac zie je niks, je moet gaan denken, uitproberen of weten waar hij zit. En dat is intuïtief? Haal het woordenboek er anders nog even bij. Het enige net iets meer intuïtieve tov Windows is net nadat je het leesteken hebt ingedrukt. Mac laat zien dat je een letter kunt intypen, terwijl Windows nog niks laat zien. Maar dit vind ik eerder details van het geheel.
En wat hebben (voor de 80e keer) accenten met aanhalingstekens te maken? Juist, helemaal niets. Dat jij dat als synoniemen ziet wil niet zeggen dat het logisch is. Jij bent kennelijk zo opgevoed en gevormd door de invloed van Microsoft uit je omgeving, ik vind het totaal niet logisch en de functie ook mateloos irritant. Zodra dit bedacht werd door Microsoft begon ik om op elke computer waar ik op moet werken die optie uit te zetten.
Ik ben blij dat mijn Mac niet zo'n kromme feature aan me opdringt, pfew.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Digistorm schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:47:
[...]

En wat hebben (voor de 80e keer) accenten met aanhalingstekens te maken? Juist, helemaal niets. Dat jij dat als synoniemen ziet wil niet zeggen dat het logisch is. Jij bent kennelijk zo opgevoed en gevormd door de invloed van Microsoft uit je omgeving, ik vind het totaal niet logisch en de functie ook mateloos irritant. Zodra dit bedacht werd door Microsoft begon ik om op elke computer waar ik op moet werken die optie uit te zetten.
Ik ben blij dat mijn Mac niet zo'n kromme feature aan me opdringt, pfew.
Read again uit een van mijn voorgaande posts; vroegah op de typemachien was het al zo.... Al ruim voordat Windows bestond... Ik snap niet waarom Apple het wiel opnieuw heeft proberen uit te vinden?

Vroegah typte je ook het leesteken in, afhankelijk van het model ging hij wel/geen letter verder. In het eerste geval moest je dan een letter terug, had je dan weer een andere knop voor.

En " is idd anders dan ¨, of een ´ is anders dan '. Maar dat zijn details waar het in mijn optiek niet om draait. Een trema lijkt op een aanhalingsteken, etc In die zin is het in mijn optiek logischer dan die snelkoppelingen die je uit je kop moet leren.
Maar goed, ik lijk wel de boeman in Mac land tussen de mac fan boys, die nog steeds geen antwoord heeft op zijn vraag: is er een instelling/plugin/programma waardoor ik wel windowslike leestekens kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
jules schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:25:
Zucht, ik bedoel dus, op je tobo zie je " staan.
Sorry, maar hoe is een " (dubbele apostrof) hetzelfde als een ¨ (trema)?

En je maakt overigens een klassieke fout: je gaat er van uit dat de Windows-manier intuitief is omdat je die eerder kende. Ik heb altijd meer moeite gehad met de niet-mac manieren, met als absoluut dieptepunt alt-codes.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 23-11-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261261

Ik heb nog maar 10 Gb vrije schijfruimte, maar ik kan nergens grote files zien.
Is er een app die een beetje overzicht geeft over e hdd en waar de grote files zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jules schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:17:
is er een instelling/plugin/programma waardoor ik wel windowslike leestekens kan gebruiken?
Google stuk vandaag? http://www.google.com/search?q=us-international+keyboard+mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat werkte toen inderdaad ook prima omdat je op een typemachine niet dingen doet als programmeren. Als je dan wat aan het tikken was dan was dat ook echt alleen maar tekst zoals een brief, rapport, etc. Dat gecombineerd met de mechanische werking van een typemachine waarbij je een apart hamertje per teken nodig had (je kon dus nooit meer tekens gebruiken dan er op de hamertjes stonden) zorgt er voor dat het vroeger zo werkte als dat het werkte. Computers zijn van een geheel andere orde omdat hamertjes tot het verleden behoort. Druk een key in en er gaat een stroompulsje naar de computer die er dan iets van bakt afhankelijk van je ingestelde toetsenbord layout.

Als je nou gaat programmeren en je gebruikt deadkeys dan krijg je bij het programmeren/scripten/etc. heel erg veel irritaties omdat een " niet een " is maar een deadkey. Wil je de " kunnen gebruiken dan MOET je ALTIJD DRIE keys indrukken (shift ' en daarna de spatiebalk). Het gebruik van deadkeys vereist dus altijd tenminste 2 toetsen die gebruikt moeten worden (de deadkey en dan iets wat het canceled als je de gewone teken wil gebruiken of een letter die je een streepje, umlaut, etc. wil meegeven) Dat levert dus altijd vingergymnastiek op je toetsenbord op, werkt enorm frustrerend en contraproductief (het is dus verre van intuitief ;)). In OS X druk je gewoon toetsen in zoals ze op je toetsenbord geprint staan. Wil je speciale tekens die er niet op staan dan gebruik je daar de option toets voor (dat rare tekentje met alt erbij geschreven). De option toets is een algemene toets bij tekstinvoer en doet veel meer dan alleen maar zorgen dat je diakritische tekens kunt maken. Stukje navigatie doet het ook zoals navigeren per woord ipv per karakter, verwijderen per woord ipv karakter, etc. In OS X staat het dan ook bekend als de tekstinvoer toets en niet zo zeer als de toets voor diakritische tekens. Linux kent eenzelfde systeem maar dat werkt wat onhandiger omdat je niet 1 toets hiervoor hebt maar meerdere (ctrl-shift geloof ik). Als je met tekst bezig bent werkt dit beter dan deadkeys.

@ CyBeR: het is in elk geval niet de meta key. Ubuntu had hier wat dat betreft aparte keys voor die ook gedocumenteerd waren. Ik heb ze toen eens genoteerd om ze te onthouden (schrijven = onthouden bij mij). Ik zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.

EDIT: gevonden: http://www.debianadmin.co...ade-easier-in-ubuntu.html & http://distilledb.com/blo...characters-in-ubuntu.page Was de naam al kwijt maar tegenwoordig (en op diverse andere UNIX systemen zoals SunOS en Solaris) is dat de compose key en niet de meta key want dat is iets heel anders.
Anoniem: 261261 schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:53:
Ik heb nog maar 10 Gb vrije schijfruimte, maar ik kan nergens grote files zien.
Is er een app die een beetje overzicht geeft over e hdd en waar de grote files zitten?
Een aantal: daisydisk, disk invetory x, omnisweeper en mocht je van de terminal houden dan heb je vast wel iets aan het commando du. Verder is het misschien ook de moeite waard om eens het handige software topic in het forum hier door te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door ppl op 23-11-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ppl schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:12:
[...]
Linux kent eenzelfde systeem maar dat werkt wat onhandiger omdat je niet 1 toets hiervoor hebt maar meerdere (ctrl-shift geloof ik). Als je met tekst bezig bent werkt dit beter dan deadkeys.
Bijna, dat is de meta key. Maar de meeste toetsenborden hebben die niet, dus wordt dat geëmuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:12:
@ CyBeR: het is in elk geval niet de meta key. Ubuntu had hier wat dat betreft aparte keys voor die ook gedocumenteerd waren. Ik heb ze toen eens genoteerd om ze te onthouden (schrijven = onthouden bij mij). Ik zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.
Ctrl-T is compose in de meeste (oude) terminals. ctrl-t " e dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128108

Jongens sorry dat ik misschien offtopic ga...

ik heb één vraag is Mac software een orginele cd die in de winkel gekocht is, is die geregistreerd? Dmv ingebouwde code of iets dergelijks? Want bij mij op de CD staat voor maximaal 5 computers per huishouden.

Wat nu met 6 macs? Windows heeft b.v. genie..

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Apple vertrouwt gewoon op de eerlijkheid van de gebruiker. En laten we wel wezen: hoe moeilijk is het nu om op internet een download te vinden? De beveiliging van Microsoft lijkt tot nu toe ook niet echt te helpen.
De Mac OS X dvd is dus zonder serial of code, en hoef je ook niet te activeren. Joehoe! *O*

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128108

Digistorm schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:52:
Apple vertrouwt gewoon op de eerlijkheid van de gebruiker. En laten we wel wezen: hoe moeilijk is het nu om op internet een download te vinden? De beveiliging van Microsoft lijkt tot nu toe ook niet echt te helpen.
De Mac OS X dvd is dus zonder serial of code, en hoef je ook niet te activeren. Joehoe! *O*
Super :) dan zal ik nog een "schijfje" bij halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

CyBeR schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:28:
Hm. Daar staat niets in wat je de console zou geven bij het booten. Probeer voor de zekerheid toch maar een pram reset zoals m'n vorige post beschreef. Anders heb ik niet echt een idee waarom je de verbose boot krijgt (of houd je de v ingedrukt?)
Thx! geen last meer van na resetje.

Ik heb wel steeds dat mail om mijn wachtwoord vraagt, hij vraagt naar alle accounts (2 IMAP tweak en 1 POP hotmail) behalve Gmail ?

Ik heb al de wachtwoorden weggegooid, maar dat mocht niet baten.
Iemand een idee? Want het is echt irritant. Als je na avondje banghangen erachter komt dat je heel de avond geen mail hebt binnen gehaald die ik wel eigenlijk had willen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Anoniem: 205665 schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:00:
Ik las hier dat meerdere mensen last hebben van een haperende aiport sinds ze hebben geupgrade naar Snow Leopard. Ik heb precies hetzelfde probleem. Er is echt geen pijl meer op te trekken wanneer ik wel en wanneer geen verbinding heb. Soms geeft de airport-indicator in de taakbalk aan dat ik vol bereik heb, maar dan kan ik gewoon helemaal niks. Aangezien ik maanden achter elkaar probleemloos heb kunnen internetten (zowel thuis als uit huis) voor ik naar Snow Leopard ging heb ik echt het idee dat het wel aan dit besturingssysteem moet liggen. Ik lees dat meerdere mensen dit probleem hebben, maar ik zie nergens echt een werkende fix. Iemand suggesties?

Macbook Pro 13"

Heb internet via UPC
Thomson Router model TWG-850-4U
Heb dus dat probleem en wat bij mij heeft geholpen is het AP op een vast kanaal te zetten. Echt heel vreemd, maar nu heb ik nog maar 1x uitval gehad. Ik denk ook dat het met de update te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepv schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 08:21:
[...]

Heb dus dat probleem en wat bij mij heeft geholpen is het AP op een vast kanaal te zetten. Echt heel vreemd, maar nu heb ik nog maar 1x uitval gehad. Ik denk ook dat het met de update te maken heeft.
Thanks. Hoe doe ik dat precies? Ik ben een beginnende mac-gebruiker dus bij voorbaat al excuses voor de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Dit doe je niet in OSx instellen, maar in je AP. Waarschijnlijk is die via een webinterface te benaderen. Dan staat bij de signaal instellingen nu het kanaal op "automatisch" en dat kun je dan op een vast kanaal zetten. Sommige AP's laten zien elke kanalen al door anderen in gebruik zijn. Pak dan een kanaal dat niet veel wordt gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

Smoonshine

Feyenoord!!

Voor de mensen die nog steeds last hebben van strandballen. Na lang zoeken ben ik erachter gekomen wat de uiteindelijke echte oorzaak was. Het programma NTFSforMac zorgt voor de problemen. En dan vooral de Last Access Time optie. Wanneer je deze optie uitschakeld zijn de problemen verleden tijd.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Joepv schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 10:36:
Dit doe je niet in OSx instellen, maar in je AP. Waarschijnlijk is die via een webinterface te benaderen.
als het goed is heb je ook een airport configuration programma waar dat in kan. zonee, snel installeren, best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik kwam er zojuist achter dat er in Address book tegenwoordig ook een optie zit om met Gmail te syncen. Aangezien ik Spanningsync hiervoor gebruik vroeg ik me af wat de voor of nadelen zijn....

Nadeel van Spanningsync vind ik dat die nog steeds geen groepen ondersteund, is dit bij ingebouwde versie wel zo? Iemand ervaring met gebruik van deze sync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

probeer het eens uit? ze zitten er wel gewoon in trouwens, maar of het is wat je zoekt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepv schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 10:36:
Dit doe je niet in OSx instellen, maar in je AP. Waarschijnlijk is die via een webinterface te benaderen. Dan staat bij de signaal instellingen nu het kanaal op "automatisch" en dat kun je dan op een vast kanaal zetten. Sommige AP's laten zien elke kanalen al door anderen in gebruik zijn. Pak dan een kanaal dat niet veel wordt gebruikt. ;)
Thanks! Misschien juich ik te vroeg maar tot nu toe bleek dit idd de oplossing te zijn. Hele appartementencomplex waarin ik woon heeft UPC en ik heb de router nu maar op kanaaltje 6 gezet, tot nu toe (nog) geen uitvallers gehad.

Ik vind het trouwens nog wel vreemd/teleurstellend dat snow leopard dit soort problemen geeft en je vervolgens andere apparatuur (lees router) moet aanpassen om het probleem dat in leopard zit te verhelpen. Enfin, ben blij dat ik weer een stabiele verbinding heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burne schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:32:
[...]

Ctrl-T is compose in de meeste (oude) terminals. ctrl-t " e dus.
Dat werkt niet in Ubuntu en OS X. Zoals op de aangegeven links al staat kun je in Ubuntu (of beter gezegd Gnome) een toets de compose key functie geven maar je hebt daar helaas alleen de keuze voor een x aantal vooropgegeven toetsen, geen eigen combinatie. In OS X werkt het ook niet, daar heb je die option toets voor (die ook als alt dienst doet). In dit geval is je toetscombinatie dus een gevalletje van nvt maar wel nice to know :) Op wikipedia staat trouwens ook een aardig artikel over de compose key voor wie er meer over wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Anoniem: 205665 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:31:
[...]

Thanks! Misschien juich ik te vroeg maar tot nu toe bleek dit idd de oplossing te zijn. Hele appartementencomplex waarin ik woon heeft UPC en ik heb de router nu maar op kanaaltje 6 gezet, tot nu toe (nog) geen uitvallers gehad.

Ik vind het trouwens nog wel vreemd/teleurstellend dat snow leopard dit soort problemen geeft en je vervolgens andere apparatuur (lees router) moet aanpassen om het probleem dat in leopard zit te verhelpen. Enfin, ben blij dat ik weer een stabiele verbinding heb.
Het lijkt me eerder dat iemand in je appartementencomplex rond dezelfde tijd dat jij naar SL ging op "jouw" wifi kanaal is gaan zitten waardoor conflicten zijn ontstaan.

Ik denk dan ook dat je dezelfde problemen zal hebben gehad in leopard, windows of linux... en dat het niks met je OS te maken heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:50:
Op wikipedia staat trouwens ook een aardig artikel over de compose key voor wie er meer over wil weten.
offtopic:
Google (images) eens op 'Space cadet keyboard'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RickJansen schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:16:
[...]

Het lijkt me eerder dat iemand in je appartementencomplex rond dezelfde tijd dat jij naar SL ging op "jouw" wifi kanaal is gaan zitten waardoor conflicten zijn ontstaan.

Ik denk dan ook dat je dezelfde problemen zal hebben gehad in leopard, windows of linux... en dat het niks met je OS te maken heeft gehad.
Ik heb ook nog een laptop met xp erop draaien en vista op die van m'n vriendin, die hebben nergens last van gehad... Ook het feit dat meerdere mensen last hebben van hetzelfde probleem na SL te hebben geinstalleerd doet me toch vermoeden dat daarin het probleem moet schuilen. Maar goed, ik ben een noob op dit gebied, ik kan het ook fout hebben.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.