Toon posts:

vertraging tussen systeemstart en aanknop indrukken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakermensjes,

Ik heb sinds recent een ongemak met mijn nieuwe systeem (hmmmm, heerlijk. vers spul wat misschien nog misloopt :P). Zoals de titel al zegt zit er een vertraging tussen het moment dat ik de aanknop indruk en totdat het systeem reageert. Er is in die vertraging helemaal -niets- wat al aan gaat, geen fan, ledjes, niets.

Vorige week deed dit probleem zich niet voor, alleen na een recent onderzoek (kaart in ander PCI slot zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1371653)

De vertraging is niet opgetreden nadat ik weer mijn kast voor inspectie heb opengetrokken en toen weer heb aangesloten. Wat ik de laatste keer wel heb moeten doen is de PWR_SW weer terugzetten, ik neem aan dat het niet uit maakt op welke manier deze er op zit (+ en -?).

Wat ik wel heb opgemerkt is dat als ik windows afsluit via de power knop snel indrukken is dat mijn muis en toetsenbord aan blijven staan. Ook heb ik de ASRock instantboot geprobeerd te gebruiken maar daarna gelijk weer gedisabled.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? ik ben momenteel alles aan het afgaan wat er gebeurd is de laatste dagen maar alleen die 2 'onderzoekjes' zijn de keren dat de kast open is gegaan na de eigenlijke installatie.

last but not least, systeemspecs omdat ik weet hoe gek iedereen hier daarop is bij een OP O-)

Core i7 860
ASRock P55 Deluxe
Kingston ValueRAM 2Gb KVR1066D3N7/2G
Nvidia GeForce 8600GT 1 Gb, vendor onbekend
Maxtor STM3250310AS 250Gb
Scythe Kaze Master 5.25'
Coolermaster Centurion 5
HKC USP-5550 550W voeding

Mocht dit in een verkeerd forum staan, mijn excuses hiervoor en zou ik graag willen vragen of dit naar een betere plaats verhuisd kan worden

Verwijderd

Topicstarter
anyone?

Ik heb de bios al eens terug gezet naar defaults, alle applicaties van het moederbord ook terug gezet op default en gedeinstalleerd.
als de stroom er even vanaf is geweest werkt het allemaal direct. als ik de stekker eruit haal en dan de pc ontlaad door een paar keer de power knop in drukken heeft geen effect. hierdoor kan ik geen dingen eruit halen en dan testen omdat nadat ik erin gewerkt heb de pc gewoon direct aangaat. ook na gebruik start alles direct op zonder vertraging.

Hopelijk kan deze extra info iemand wat meer inzicht geven. het lijkt mij mijn voeding maar die kan ik momenteel nog niet testen omdat ik geen spare heb, komt er hopelijk wel snel eentje aan.

Greetz,
Mega

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12 16:26
Bij mijn systeem zit er soms ook een vertraging van een paar seconden in. Dat is nu al een hele tijd zo, ik stoor me er niet aan. In mijn geval is dat bij een MSI p45 Neo-F en een E8400. Een heel ander systeem dus. Alleen de systeemkast is hetzelfde :)

Een aan/uit- en een resetknop hebben overigens geen plus en min. (Als je een sleutel of schaar tegen de twee pinnetjes op je mobo zet schakelt het systeem ook in.)

[ Voor 32% gewijzigd door JasperE op 11-11-2009 15:20 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:21
Ik gok dat het je voeding is. Het is namelijk zo dat het moederbord moet wachten op het Power_OK signaal. (Zie ook Wikipedia: Power Good Signal)
Echter hebben ze het op wikipedia over een timer chip die de processor blijft resetten, terwijl jou systeem helemaal niets doet. Ik weet niet of de symptomen overeen komen, maar het is wel gemakkelijk te testen met een andere voeding (welke je huidige voeding is ontbreekt trouwens ook nog ;)).
quote: artikel op pcguide.com
When the power supply first starts up, it takes some time for the components to get "up to speed" and start generating the proper DC voltages that the computer needs to operate. Before this time, if the computer were allowed to try to boot up, strange results could occur since the power might not be at the right voltage. It can take a half-second or longer for the power to stabilize, and this is an eternity to a processor that can run half a billion instructions per second! To prevent the computer from starting up prematurely, the power supply puts out a signal to the motherboard called "Power Good" (or "PowerGood", or "Power OK", or "PWR OK" and so on) after it completes its internal tests and determines that the power is ready for use. Until this signal is sent, the motherboard will refuse to start up the computer.
Ik heb het ook wel eens gehad dat een computer niet reageerde op de power knop, nadat de stroom er volledig af was geweest. Pas na een respectabel aantal minuten kon je het systeem opstarten. Ook hier was de voeding de schuldige en is uiteindelijk vervangen.

(En trouwens nee, de + en - van de power switch maakt niet uit: je kan zelfs booten met een paperclip of schroevendraaier :))

[ Voor 39% gewijzigd door Malantur op 11-11-2009 15:40 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
idd de voeding mist
het is een HKC USP-5550 550W staat niet in de PW
zal hem ook eens bij de OP droppen
Malantur schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:28:
Ik heb het ook wel eens gehad dat een computer niet reageerde op de power knop, nadat de stroom er volledig af was geweest. Pas na een respectabel aantal minuten kon je het systeem opstarten. Ook hier was de voeding de schuldige en is uiteindelijk vervangen.
ik heb juist het tegenovergestelde, hij doet het dan ook direct na het inpluggen weer en dan treed er geen vertraging op...

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 16:51 ]

• Malantur
Een voeding van €30.. Voor die prijs kan je echt geen deftige 550W voeding verwachten!
Uit een vergelijkingstest van voedingen van hardware.info blijkt dat deze voeding effectief maar 400W kan leveren...
400W zou normaal wel genoeg moeten zijn, het zegt wel veel over de kwaliteit.

Ook nog lekker (uit dezelfde vergelijkingstest):
De twijfelachtige eer voor de minst efficiënte voeding uit deze test met 75 exemplaren gaat naar de HKC USP-5550 550W, waar we uitkomen op 71,1%. Ofwel, bijna 30% van de stroom die je uit het stopcontact haalt gaat verloren.
Kortom: begin sowieso eens met de voeding te vervangen. :)

Verwijderd

Topicstarter
yup, komt een mooie OCZ Fatal1ty mijn kant op met 550 Watts ik heb vernomen dat dit een mooie voeding is voor de mensen die niet echt uberzware configs nemen.

Verwijderd

Topicstarter
voeding vervangen, eerste dag is altijd zonder vertraging omdat het stroom er dan af is geweest, nu nog steeds vertraging.

in de bios niks gevonden over power on delay, wel iets over leds en iets wat leek op "nachtlampje" heb ik de setting even van omgezet (kan me herinneren dat ik die ooit eens heb omgezet)

• Malantur
Ai. Nog even terugdenkend aan mijn verhaal over het Power_OK signaal, vermoed ik dat het dan aan de ontvanger van het signaal het probleem zich bevindt.

Of nog een ander idee:
Probeer de computer eens op te starten door met een paperclip de groene draad te verbinden met een willekeurige zwarte draad (op de 24pin stekker op je moederbord).

Verwijderd

Topicstarter
ik zal morgen eens kijken of het die bios setting is, is dat niet het geval dan zal ik proberen de zooi aan te zwengelen door de paperclip (neem aan dat ik die erin moet prikken en -dan- stroom erop moet zetten? :P )
moet dan alles gelijk aangaan?

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12 15:19
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:56:
ik zal morgen eens kijken of het die bios setting is, is dat niet het geval dan zal ik proberen de zooi aan te zwengelen door de paperclip (neem aan dat ik die erin moet prikken en -dan- stroom erop moet zetten? :P )
moet dan alles gelijk aangaan?
Erin steken zodat hij vast blijft zitten is niet handig, omdat hij na een paar seconden dan weer uitvalt... Ik had hetzelfde probleem toen ik tijdelijk een jumper gebruikte om op te starten, als hij erin blijft zitten heeft dat hetzelfde effect als direct na het opstarten de powerknop ingedrukt houden.

Verwijderd

Topicstarter
bios setting was het in ieder geval niet... wat me wel opvalt is dat mijn fancontroller aangeeft dat tijdens het booten de fans maar op 800/900 RPM draaien terwijl het op 1000/1100 is terwijl het systeem draait...

en de ATX connector moet die op het moederbord blijven of moet die eruit getrokken worden? het word namelijk erg lastig voor me omdat ik een hot boot wel gelijk reactie heb en ook na een tijdje de stroom eraf werkt alles wel direct...

Verwijderd

Topicstarter
update:
via het moederbord aangezet, ook weer die vertraging. iemand nog een idee wat het nig meer kan zijn?

Verwijderd

Topicstarter
anyone?
even snelle samenvatting:

Systeem wacht +/- 4 seconden voor de power up
Ledjes tobo knipperen na indrukken knop
Via mobo aanzetten (paperclip in de 24-pins drukken equivalent?)
Fans duren een tijdje voordat ze op hun "volledige" toeren draaien
Mobo terug naar Azerty, ook niets geholpen

niets heeft geholpen en ik word die pauze best wel zat nu
Pagina: 1