[Win7] Onformateerbare beschikbare ruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaap308
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo,
een tijdje geleden heb ik linux op mijn computer geinstalleerd gehad.
Toen ik een paar dagen geleden de partitie formateerde is het veranderd in beschikbare ruimte waar ik niets mee kan.
Ik kan het niet formateren.
Ik kan er geen partitie van maken.
Ik kan een andere partitie er ook niet mee uitbreiden.
Hulp zou fijn zijn.
Hier nog een screen:
http://img386.imageshack.us/i/naamloosmk.png/
Greets,
Luuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 22:44

Tags NL

Harmful or Harmless?

Misschien met een Linux Live CD de partitie verwijderen/deleten en met gParted de ruimte aan een bestaande partitie kunnen toewijzen?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het zít al in een partitie, en wel een uitgebreide partitie (waar tevens je Fat32 recovery partitie een onderdeel van is), en een partitie binnen een partitie aanmaken is niet mogelijk. Je zult er een Logisch Station binnen moeten aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetsmurf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
Heb je al geprobeerd om via een linux live cd de schijf te formateren. Ik denk dat windows hier niets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Partitioneren basiskennis 101, dat is compleet onafhankelijk van OS.

Overigens hebben ze daar in Opslagmedia & I/O Controllers ook een hele mooie FAQ voor, dus kijk daar even goed naar :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

internetsmurf schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:50:
Heb je al geprobeerd om via een linux live cd de schijf te formateren. Ik denk dat windows hier niets mee kan.
Windows kan er wel degelijk wat mee, het herkent partities en logische stations, zei het met een 'onbekend bestandssysteem'. Wat deze gebruiker heeft is niet alleen z'n harddisk als standaard staan (niets mis mee, natuurlijk voor een OS drive), maar ook een 'klassieke' DOS-stijl uitgebreide partitie met een logisch station wat gek genoeg naar achter op de partitie is geschoven (wat suggereert dat er ooit een tweede logisch station voor stond). Je zou een logisch station kunnen proberen aan te maken, of je zou het bestaande logisch station een paar sectoren kunnen opschuiven, de uitgebreide partitie laten krimpen, en een nieuwe partitie er achter kunnen aanmaken. De oplossing 'nieuw logisch station' is de makkelijkste.

Hoewel het natuurlijk ook kan helpen om te kijken wat er op die recovery staat, en of dat uberhaubt nodig is. Sommige stomme OEM's zetten daar hun aangepaste Windows inclusief bloatware op, zodat je met een simpel commando hun rotzooi weer terug kan zetten. Als tweaker weet je zelf ook wel dat je een Windows licentie hebt die je kunt gebruiken onafhankelijk van het het medium, en heb je recovery zut vaak niet nodig.

De meeste tweakers die ik ken backen niet up op fat32 (rechten, journaling), dus de conclusie 'resten van een OEM' zou niet geheel onlogisch zijn.

Als het kan, wis het logisch station recovery, en daarna de hele uitgebreide partitie, en maak een mooie nieuwe partitie aan van 60gb aan die niet met logische stations werkt, met een mooie NTFS formattering.
alt-92 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:56:
Partitioneren basiskennis 101, dat is compleet onafhankelijk van OS.

Overigens hebben ze daar in Opslagmedia & I/O Controllers ook een hele mooie FAQ voor, dus kijk daar even goed naar :)
Klikkie, wat ben ik lief.

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 13-10-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als tweaker weet je zelf ook wel dat je een Windows licentie hebt die je kunt gebruiken onafhankelijk van het het medium, en heb je recovery zut vaak niet nodig.
Op zich wel mee eens. Overigens zie ik Windows 7 dus dat is OF een legale Beta/RC of een illegale versie. O-)

Legale MSDN versie kan natuurlijk ook maar ik geloof niet dat de poster dan dit topic had geopend, hij had dan waarschijnlijk dit probleem zelf allang opgelost.

Maareh, zou ook zeggen:

- Kopieer data van je 2-e partitie (die van 79GB) even tijdelijk naar je C:
- Verwijder dan de overige partities behalve C:
- Maak nieuwe partitie(s) aan waarmee je de vrijgekomen ruimte optimaal kunt benutten
- Verplaats de tijdelijk geparkeerde data weer terug naar de nieuwe partitie(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

akimosan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:05:
[...]

Op zich wel mee eens. Overigens zie ik Windows 7 dus dat is OF een legale Beta/RC of een illegale versie. O-)

Legale MSDN versie kan natuurlijk ook maar ik geloof niet dat de poster dan dit topic had geopend, hij had dan waarschijnlijk dit probleem zelf allang opgelost.

Maareh, zou ook zeggen:

- Kopieer data van je 2-e partitie (die van 79GB) even tijdelijk naar je C:
- Verwijder dan de overige partities behalve C:
- Maak nieuwe partitie(s) aan waarmee je de vrijgekomen ruimte optimaal kunt benutten
- Verplaats de tijdelijk geparkeerde data weer terug naar de nieuwe partitie(s)
Als hij toch W7 gebruikt, kan hij net zo goed heel de C-partitie uitbreiden. Ik ben zelf een groot fan van 1-disk-1-fs. En nee, windows herinstallatie (die ik nooit doe) is niet automatisch een format, er is geen reden voor een 'data' partitie naar mijn mening. Er is wél een reden voor een backup partitie, maar die zet je niet op dezelfde HDD, en al helemaal niet in dezelfde computerkast. Bij voorkeur niet eens op dezelfde locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaap308
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-07-2024
Bedankt allen! ;D
Ik heb het zojuist opgelost en heb de ruimte aan mijn andere partitie toegevoegd.
Nogmaals bedankt!
Gr.
Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 22:44

Tags NL

Harmful or Harmless?

jaap308 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:20:
Bedankt allen! ;D
Ik heb het zojuist opgelost en heb de ruimte aan mijn andere partitie toegevoegd.
Nogmaals bedankt!
Gr.
Luuk
En met welke methode? (Handig voor de kijkers)

https://powershellisfun.com

Pagina: 1