• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06-2025
Het betreft een ouder model Toshiba Satellite A60 latop.
Deze wordt aldoor erg heet. Ik heb deze dus uit elkaar geschroeft en helemaal schoongemaakt.
Nu zie ik tot mijn verbazing dat de GPU cooler (onboard) helemaal niet draait.
Als ik nu de GPU cooler aansluit op de connector van de CPU cooler doet deze het wel.
En andersom als ik de CPU cooler aanluit op de GPU cooler connector dan doet deze het ook niet.
Dus dan lijkt het me dat die connector stuk is.
Het betreft een 3 pin connector. (kabel kleur rood, blauw en oranje).
In dit topic is te lezen wat de kleuren betekenen:
laptop fan vervangen: voltages en richting airflow
1. De drie draadjes: Rood is waarschijnlijk de plus. Blauw is meestar rpm monitor. Dan moet de andere de min zijn.
Ook heb ik gevonden dat het mogelijk is dat een cooler niet draait, dat deze het pas gaat doen als het nodig is. Maar als ik het metaal voel van de koeler dan wordt dit erg warm.
Er zit geen sensor op dus kan het niet uitlezen (mobility radeon 7000IGP).
Is zo'n connector te meten of er stroom opstaat?

Ik zie eventueel nog een 2 pins connector aan de andere kant van het modem.
Is het anders mogelijk deze om te leiden daarheen de modem gebruik ik namelijk toch niet?

• Phasis
niemand die me hiermee kan helpen?

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
je zou het eventueel wel op de connector van het modem aan kunnen sluiten, maar dan zou ik als ik jou was eerst informeren bij tosbiba of het wel mogelijk is i.v.m. voltage e.d.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat is erg heet? Zo'n fan hoeft niet direct te gaan draaien of contineu te draaien, dus hoe kom je tot de conclusie dat er iets defect is. Er zijn namelijk genoeg laptops die behoorlijk warm worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Phasis schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:20:
Is zo'n connector te meten of er stroom opstaat?
Met een voltmeter (optie van een multimeter) kun je de spanning nameten (het voltage), de stroom (het aantal Ampère) heb je niet nodig. Je geeft zelf al de oplossing:
De drie draadjes: Rood is waarschijnlijk de plus. Blauw is meestal rpm monitor. Dan moet de andere de min zijn.
Je moet dus het potentiaal verschil tussen rood en de andere (meestal wit of zwart) meten.
Phasis schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:20:
Ik zie eventueel nog een 2 pins connector aan de andere kant van het modem.
Is het anders mogelijk deze om te leiden daarheen de modem gebruik ik namelijk toch niet?
Meet van deze ook het potentiaal verschil, als het 5 of 7 volt is, is dit (afhankelijk van de fan specs) te gebruiken.

Staat er misschien iets op het fannetje gedrukt (specs)?

Als de fan geschikt is voor 3 V dan dus niet!

/edit:
@_Dune_
Goeie!

Dus is er eigenlijk wel een probleem? OK, hij draait niet, maar heb je last van een laptop die uitvalt of zo? Anders gewoon zo laten!

[ Voor 7% gewijzigd door 0scar op 14-10-2009 23:09 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Phasis
_Dune_ schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:55:
Wat is erg heet? Zo'n fan hoeft niet direct te gaan draaien of contineu te draaien, dus hoe kom je tot de conclusie dat er iets defect is. Er zijn namelijk genoeg laptops die behoorlijk warm worden.
Dat is waar ik heb deze conclusie genomen omdat ik me hand even op de GPU koeler hield nadat hij 15 min aanstond ongeveer. en dan voelt de metalen omhulsel heet aan. En dan ben ik eignelijk niks aan het doen.
0scar schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 23:06:
[...]
Dus is er eigenlijk wel een probleem? OK, hij draait niet, maar heb je last van een laptop die uitvalt of zo? Anders gewoon zo laten!
Uitvallen heeft hij geen last van. Wel wordt ie naar verloop van tijd erg traag.
En wat betreft de voltages de fans zijn 5V wat het modem is weet ik niet.
Pagina: 1