laptop fan vervangen: voltages en richting airflow

Pagina: 1
Acties:
  • 793 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
Na een goed aantal jaar is de koeler van m'n laptop kapot gegaan. Aangezien het een oude laptop is die ik slechts af en toe gebruik, was ik niet van plan om een orginele fan te bestellen (die heb ik op internet voor €60,- gevonden, excl verzendkosten vanuit weetiknietwaar), maar wil ik de fan zelf vervangen door iets anders. Nu heb ik een tweetal vragen hierover.

1 - Uit de fan komen 3 draadjes; rood, oranje en blauw. Ik denk dat één van deze aders te maken heeft met het variabele toerental van de fan. Wat zal het voltage zijn waarop de fan (maximaal) draait? Wat doet welk adertje?

2 - De fan die er nu in zit blaast 'opzij', dwz: de richting van de airflow staat loodrecht op de as van de fan (zie plaatje). Nu wil ik deze fan vervangen door een standaard 40 x 40 mm fan waarvan de airflow axiaal is (dus in de richting van de as). Wanneer ik voldoende ruimte onder de fan heb en zorg dat die ruimte op 1 kant na helemaal afgesloten is, zou ik volgens mij hetzelfde resultaat moeten krijgen als bij de orginele fan. Hoe denken jullie hierover?

Afbeeldingslocatie: http://www.kiwanisgolf.nl/misc/fan.jpg
De huidige, defecte fan

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 00:56
1. De drie draadjes: Rood is waarschijnlijk de plus. Blauw is meestar rpm monitor. Dan moet de andere de min zijn.

Niet 100% zeker maar wel het meest waarschijnlijk.

2. geen idee :p Is het geen idee om een laptop koeler er onder te zetten? Ik weet niet of je dat ding nog steeds meeneemt?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• hugoarts
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 21:43
Bij een wisselstroomapparaat is er geen sprake van een plus en een minpool, daar die zo'n 90 keer per seconde omwisselen. Je moet dus weten welke twee voor de stoek zijn, en welke voor het RPM is. Áls het zo is dat er twee voor de stoek en ééntje voor de RPM is, dat zou ik niet durven zeggen maar het klinkt niet gek in de oren.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:11
Deze ventilatoren lopen op gelijkstroom, niet op wisselstroom. En meestal op 12 volt. ;)

Kun je de ventilator niet uit zijn houder schroeven en kijken of je er een sticker op kunt vinden met meer info, zoals merk en typenummer?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 00:56
Lol, poets even op op je natuurkunde. Dit soort kleine motoren lopen altijd op gelijkstroom. Ik ben nog nooit een wisselstroom motot tegengekomen. (dan heb ik het over wat binnen in de motor gebeurd)

[ Voor 45% gewijzigd door Dekaasboer op 24-12-2007 16:51 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:25:
Deze ventilatoren lopen op gelijkstroom, niet op wisselstroom. En meestal op 12 volt. ;)

Kun je de ventilator niet uit zijn houder schroeven en kijken of je er een sticker op kunt vinden met meer info, zoals merk en typenummer?
Deze ventilator-unit wordt in één stuk geleverd. Merk: SEI, type:1421G1. als ik de boel verder uit elkaar schroef, kom ik geen stickers oid tegen.
Ik hoopte eigenlijk dat ze bij dit soort onderdeeltjes gebruik maakten van vaste kleurcodes, zoals bij de rest van de voeding in pc's het geval is (rood en geel hebben vaste voltages), maar dat blijkt dus niet helemaal het geval. Ik zal er eens met een multimeter in porren, kijken wat die aangeeft.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-01 21:36

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zelf heb ik nog zo'n kleine fan liggen en als ik die op 12 volt zet dan maakt ie heel erg veel geluid, dus ik weet niet of dat zijn standaardvoltage is. :D
Maar als je weet welke draad waarvoor dient dan kun je de connector afknippen met nog een paar centimeter draad eraan en de draadjes van de nieuwe fan daaraan vastsolderen.
En als je een standaard 40mm fan koopt dan is het misschien wel mogelijk om een stuk van de zijkant eraf te knippen en de kant waar de airflow normaal uitkomt dicht te plakken, zodat de lucht uit de zijkant komt en niet de bovenkant.

Join het DPC Whatpulse team

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
Ik heb het opgemeten en kom op zo'n 5 volt uit. Dat is natuurlijk mooi klote, aangezien de meeste ventilatoren op 12 volt draaien. Nou zou ik kunnen proberen om er een 12 volt in te zetten en die vervolgens gewoon op 5 volt te laten draaien, maar ik vrees dat m'n laptop dan wel erg warm gaat worden. Mark de man, als je die fan kwijt wil, dan hoor ik dat graag van je ;)

Verwijderd

Is een standaard 3 draads aansluiting die je vaker op fans tegenkomt. De buitenste 2 draadjes zijn voor prik middelste is om toerental uit te lezen (de blauwe dus). Kan je gerust door een std. fan van hetzelfde formaat vervangen. Eventueel de temps uitlezen, maar ik verwacht geen problemen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je nog geen vervangende fan hebt zou ik eigenlijk geen goede reden kunnen bedenken om niet een met een zelfde luchtverplaatsingsrichting te nemen.

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
begintmeta schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:27:
Als je nog geen vervangende fan hebt zou ik eigenlijk geen goede reden kunnen bedenken om niet een met een zelfde luchtverplaatsingsrichting te nemen.
nou, dat dacht ik dus ook, totdat ik er één ging zoeken; ze zijn er niet zoveel namelijk. Weet iemand trouwens waar ik nog meer 5V ventilatoren in zitten? Dan kan ik er eens met m'n schroevendraaier langs gaan :)

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Laat ik hier nou net een laptop fannetje hebben liggen :)

Is er ook eentje met 5 volts, stuur even een mailtje (@ profiel), dan kan ik em jouw kant opsturen... misschien heb je dr wat aan...

Kan eventueel ook wel plaatjes voor je schieten ter vergelijking...

Mits je natuurlijk een laptop fannetje wil terug plaatsen, en niet voor de standaard 40x40 oplossing wilt gaan zoals je in de startpost aangeeft...

Edit: Zoiets:

http://www.acerweb.co.uk/companies/Templa55.jpg.jpg

Echter dan nog in een laptop fan casing....

[ Voor 28% gewijzigd door wasted247 op 31-12-2007 13:37 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 14:34

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Medion/Lifetec laptop? Ik heb in zo'n geval eens een 5 volt fannetje bij de elektroboer gehaald, een zijkant eruit geknipt zodat ie opzij kan blazen en de fan erin geplakt met hotglue en de draden op een mooie plek op het moederbord gesoldeerd.
Pagina: 1