• Keversloper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
Wij hebben een probleem met deze configuratie. Het systeem samen met dit moederboard van Msi loopt willekeurig vast met het opstarten in windows burnin test etc... Dingen die we inmiddels gedaan hebben.

Nieuwe Bios firmware
Ander merk geheugen.
Ander merk videokaart
Andere Q9550 Processor.

Zodra we een E5300 op het moederbord prikken werkt het systeem vlekkenloos. Ikzelf weet niet meer
waar ik het moet zoeken, omdat volgens de specs de processor gewoon zou moeten werken. Inmiddels
hebben 3 verschillende Q9550 erop gezeten maar de problemen blijven zich aanhouden. Meestal houd
de pc het tot 2 minuten uit waar naar het systeem opnieuw opstart. Geen blauw scherm of iets dergelijks.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Trekt je voeding het wel? Een quadcore verbruikt wat meer dan een simpele E5300..

• Keversloper
Antec 500 True Power, lijkt me niet.

700watt coolermaster geprobeerd, zelfde resultaat

[ Voor 42% gewijzigd door Keversloper op 13-10-2009 15:29 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

in dat geval heb je (bijna) alles al geprobeerd. Nog even de voeding doormeten, en als die niet defect is (of een tweede voeding erbij pakken) dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een hardwarefout in je moederbord.

Misschien zou je nog een hitteprobleem uit kunnen sluiten door er een tafelventilator op volle kracht voor te zetten, en een linux live cd te proberen.

-_-

Verwijderd

bios resetten, memtest uitvoeren of anders met hiren boot cd je hele pc testen

• Keversloper
Alles is getest met hirens en niks geeft fouten. Ik ga ook nu van het moederbord uit, alleen wil niet het risico lopen met een nieuw dezelfde mainboard met straks hetzelfde probleem.

Verwijderd

Ik heb vergelijkbare problemen met een MSI P45 Neo3 en QuadCore2 (Q6600) processor. Ook werken er in het BIOS (laatste versie 1A) een aantal opties niet, zoals het aanpassen van Vcore of het uitschakelen van EIST.
Gelukkig heb ik er alleen last van bij het draaien van de Torture Test van Prime95. De andere tests van bijv OCCT gaan prima alleen geeft OCCT vreemde waarden voor de 5V en 12V spanning aan.
Ik weet in ieder geval wel dat mijn volgende moederbord niet van MSI zal zijn. }:O

Verwijderd

Het is inderdaad verdacht dat er problemen zijn met beide moederborden. Maar jouw Q6600 is niet getest geweest, en je hebt geen andere CPU getest in je moederbord, dus je kan dat allemaal niet met zekerheid stellen. Plus komt erbij dat jouw CPU een Kentsfield is, die van mvdklooster is een Yorkfield (met alle verschillen vandien).

De meest waarschijnlijke dingen die me nu te binnen schieten als oorzaak zijn allemaal moederbord gerelateerd. Als je echt zeker wil zijn kan je eventueel heel je setup nog eens verhuizen naar een ander moederbord. Wanneer dat dan werkt wil dat zeggen dat ofwel je moederbord brak is, ofwel ondersteunt het de CPU gewoon niet (maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk, CPU staat zowel in C1 als E0 stepping op de lijst).
Pagina: 1