Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem crashed met de default instellingen als ik de Torture Test van prime95 draai.

Het systeem:
Voeding: CoolMaster RealPower M700 type RS-700-ASAA-A1
Mainboard: MSI P45 Neo3 ver 1.0 MS-7514
BIOS: AMI version 1.10 = latest version (4-sept-2009)
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4Ghz (Kentsfield)
Memory DDR2 Dual Channel 4096 Mbytes
- DRAM frequency 332.5
- FSB/DRAM = 4/5
- 2 modules: 2048 Mbytes (Nanya Technology, Max Bandwith: PC2-5300 = 333 MHz)
NVDIA Geforce 8800 GTS 320 Mbytes (513 MHz)
Waterkoeling voor CPU en GPU 8)
Windows Vista Ultimate 32bit

Tot nu heb ik de volgende zaken uitgetest:
  1. Spanning gemeten met multi meter tijdens draaiende PC: op 5V: 4,98±0,01 en op 12V:12,13±0,01
  2. Temperatuur CPU met 100% load blijft onder 52°C
  3. Temperatuur GPU met 100% load blijft onder 48°C
  4. Run Memtest86+: no errors
  5. Increase CPU Voltage in BIOS from 1.3V to 1.38V: no result
  6. Disable EIST in BIOS: no result: in CPU-Z you still see the MP going down from 9 to 6
  7. MP=7 in BIOS: no result, but it takes longer to crash
  8. Disable Spread Spectrum in BIOS: no result
  9. Using DOT in BIOS does not work
Mijn voorlopig conclusie is dat het BIOS niet goed werkt. (Ik kreeg ook crashes bij BIOS ver 1.3)
Maar dat lost de instabiliteit van het systeem niet op. Gelukkig heb ik er alleen last van met het draaien van prime95.
Om te checken of er ook andere problemen zijn met het moederbord zal ik proberen met het DOT van DualCoreCenter onder Windows te onderklokken of met het verhogen van de Vcore het systeem stabiel te krijgen. Dat is natuurlijk niet echt een oplossing.

Heeft iemand dezelfde ervaring met dit moederbord of nog andere tips?

Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin hier eens > Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ook kan je proberen om zo kaal mogelijk te starten, dwz, met de cpu, 1 geheugenbank en videokaart. Vervolgens wat gaan testen en mits goed doorlopen, onderdelen toevoegen.
Rest mij alleen de vraag waarom je een 32 bit OS draait met 4 Gb aan Ram, misschien zit het probleem daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begin hier eens > Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Dat heb ik al gedaan. Het probleem hangt samen met het vol belasten van mijn CPU.
Ook kan je proberen om zo kaal mogelijk te starten, dwz, met de cpu, 1 geheugenbank en videokaart.
Bij dit moederbord zit alles geintegreerd op het moederbord de enig kaart die er in zit is de video kaart. Verder heb ik dual channel geheugen dus met 1 bank draaien is wat lastig.

Verder kan ik een aantal zaken niet goed instellen in mijn BIOS zoals mijn Vcore
Met het programma DualCoreCenter kan je in Windows wel je Vcore instellen. Deze heb ik nu verhoogd met 0,025V en mijn FSB heb ik verlaagd naar 240 MHz.
Kijken hoe lang de Torture Test loopt.
Rest mij alleen de vraag waarom je een 32 bit OS draait met 4 Gb aan Ram, misschien zit het probleem daar wel.
Tja, ik kan nergens geheugen modules van 3,2 Gb kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, geheugenmodules van 3,2 GB kan je inderdaad nergens kopen, maar je kan wel upgraden naar een 64 bit OS. :O Dan wordt wel al het geheugen aangesproken en wie weet lost het ook je probleem op, maar ik zeg wie weet. Daarnaast kan je rustig even testen met een enkel reep geheugen, je hebt dan geen dual channel, maar je kan dan wel beter testen met memtest.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 22:34 . Reden: paar aanpassingen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga upgraden naar windows 7 64bit. Het leek me handig om eerst een stabiel systeem te hebben.

Even de voortgang van het testen:
In BIOS staat MP=6 en EIST is disabled (EIST uitzetten werkt niet, maar anders kun je de MP niet aanpassen)
De CPU draait nu dus op 1600MHz bij een FSB van 266MHz
De Torture Test loopt al 12 uur zonder problemen en alle deeltest al 1x doorlopen. Ik laat hem nog maar ff doordraaien.

Als ik de handleiding goed begrepen heb zou de voeding de oorzaak kunnen zijn van het crashen?
Zijn er nog tips hoe ik dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
download OCCT eens, hiermee kun je ook je voeding stressen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OCCT v3.1.0 gedownload en de stress test voor de power supply gedraaid bij FSB=266 en MP=6.
Rustig beginnen lijkt me verstandig.
Ziet er goed uit en ik heb de test na 20 minuten afgebroken.
Wat opvalt is de 5V geeft in rust 5,8V en de 12V in rust is 10,0V
Tijdens de test zakken ze naar resp. 5,68V en 9,77V
Deze waarden zijn niet volgens specificatie, maar ligt dat aan OCCT of aan alle andere programma of mijn multimeter.
Wellicht pakken die andere programma's de stroom van een andere rail? Bij de multimeter is dat zeker het geval. De voeding voor de CPU is aangeloten op rail2 en het moederbord op rail1.

Ik neem aan dat als ik de snelheid van de CPU verhoog de waardes voor 5V en 12V bij 100% load verder zakken en als ze onder een bepaald minimum komen de boel crashed :'(

Ik zal nu eens testen bij MP=7 en FSB=266
Tijdens de torture test krijg ik dan na een paar uur een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al een andere CPU getest? Kan zijn dat deze gewoon brak is.
En je hebt je waterkoeling toch niet uit je kast hangen en geen airflow meer in je kast? Zou natuurlijk kunnen dat je moederbord zelf gewoon te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle testen met OCCT gaan goed, geen crash. Ook de powersupply test op vol vermogen gaat zonder problemen. CPU wordt niet warmer dan 52°C. GPU wordt 54°C. Lijkt me allemaal OK.
Alleen de waarden van de 5V en 12V zijn vreemd.

Alleen de Torture Test (Blend) zorgt voor crashes als de CPU harder draait dan 1600MHz (FSB=266 en MP>6)

Ik ga nu de Torture Test draaien tegelijk met een OCCT test. OCCT zorgt voor mooie grafieken, misschien kan ik ergens extreme waardes zien. 8)7 tijdens het crashen. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als je je voeding controleert is er maar 1 waarde die telt, dat is de uitlezing met een mutimeter, de softwarematige uitlezing klopt niet..

maar zoals wolgarnaal zegt, test je cpu eensi n een ander systeem en een andere cpu in juw systeem, zo kun je uitsluiten of het de cpu is...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de 12V1 en 12V2 gemeten zoals die aankomt op het moederbord bij draaiende PC. De uitkomst is weinig verassend: 12,1V. Dat had ik al eerder gemeten op de rail 3 en 4. OCCT geeft 10V aan
Ik ga er voorlopig maar van uit dat mijn voeding OK is.

Om ook de processor uit te sluiten kan ik hem omruilen met een DuoCore2 die ik in mijn ander PC heb zitten. Das wel wat werk.
Aangezien ik er alleen maar last van heb bij het draaien van de Torture Test. Alle testen van OCCT komen zonder fouten tot een normaal einde, weet ik nog niet wat ik ga doen. :?
Ik kan ook gaan sparen voor een nieuw moederbord met 9i processor :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het feit dat hij niet door die tests heen komt zegt toch iets over de stabiliteit van je systeem, zou niet fijn zijn als je straks belangrijke data verliest vanwege die instabiliteit..

ik zou zeker die cpu's even uitwisselen, mocht dan toch blijken dan je cpu kapot is, kun je altijd no garantie claimen, want wees eerlijk, als je die q6600 nog even overklokt, dan heb je een systeem wat nog prima mee kan tegenwoordig, wil je wat meer performance voor games, dan zou ik een andere videokaart kopen, dan zit je eer helemaal perfect.

Pagina: 1