geen geluid door hdmi

Pagina: 1
Acties:

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 11:38

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
ik heb hier een xbox 360 aangesloten op mijn Samsung T260 via HDMI en dan vanuit de samsung via een optical cable naar mijn logitech z5500 maar ik hoor maar geen geluid.

ik heb al gekeken in de opties van de xbox maar kon niks vinden en ook niet in de opties van het beeldscherm.

nou heb ik natuurlijk ook gegoogled en daar zegen ze dat ik daarvoor een extra kastje moet kopen, wat ik dus belagelijk vind aangezien audio ook vervoerd word door hdmi

mijn vraag is dus heeft iemand het zelfde probleem of moet ik echt dat kastje kopen? :X

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:20
Op deze manier moet je monitor het geluid uit het hdmi signaal halen en doorsturen via s/pdif. Lang niet elke monitor kan dat. Sterker nog, met een uncompressed lpcm signaal gaat het sowieso niet. Heeft de xbox geen optical out?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:59:
Op deze manier moet je monitor het geluid uit het hdmi signaal halen en doorsturen via s/pdif. Lang niet elke monitor kan dat.
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Sony Bravia 40V4210: De Dolby Digital/Digital Theatre System-bitstream van de PS3 aangeboden aan de TV via HDMI komt niet op de optical out van diezelfde TV en komt dus ook niet (via de TV->audioset-weg that is) naar m'n audio-setje.

Naar ik begrepen heb, heeft dat te maken met de copyright-beveiliging ofzo? HDMI encrypt alles via HDCP ofzo en je TV weigert encrypted zooi unencrypted over de optical out te smijten?

• ShittyOldMan
Met de ps3 heb je nog een ander probleem, deze decodeert het geluid altijd naar meerkanaals PCM en stuurt dat uit via hdmi. Dat signaal past sowieso niet over een s/pdif uitgang, dus dat gaat nooit werken tenzij er een dolby/dts encoder in de TV zit. En die zit er niet (of nooit) in. Hooguit dat een TV een mixdown naar stereo over de uitgang stuurt.

Dus gebruik hdmi voor beeld en optical voor geluid, dat is de enige manier om surround geluid te krijgen. Of koop een receiver met hdmi in en uit.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 02:07:
Met de ps3 heb je nog een ander probleem, deze decodeert het geluid altijd naar meerkanaals PCM en stuurt dat uit via hdmi. Dat signaal past sowieso niet over een s/pdif uitgang, dus dat gaat nooit werken tenzij er een dolby/dts encoder in de TV zit. En die zit er niet (of nooit) in. Hooguit dat een TV een mixdown naar stereo over de uitgang stuurt.

Dus gebruik hdmi voor beeld en optical voor geluid, dat is de enige manier om surround geluid te krijgen. Of koop een receiver met hdmi in en uit.
Huh? Volgens mij kan de PS3 heus wel de bitstream via HDMI versturen? Waarom zou hij dat niet kunnen?

• ShittyOldMan
Om compatible te zijn met vanalles denk ik. De huidige chipset kan het naar mijn weten ook niet dus het is niet te fixen met een firmware update. De HD formaten bitstreamen kan pas sinds de PS3 Slim. Via s/pdif gaat het wel, maar dan dus niet de lossless HD audio.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Osiris schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:53:
[...[
Huh? Volgens mij kan de PS3 heus wel de bitstream via HDMI versturen?
De oude PS3 kan Dolby Digital en DTS versturen via bitstream over HDMI als over de optische uitgang. Dolby TrueHD en DTS HD worden gecodeerd naar LPCM en zo verzonden. De PS3 Slim kan Dolby Digital, DTS, Dolby TrueHD en DTS HD als bitstream sturen over HDMI en Dolby Digital en DTS over de optische uitgang. Dus bitstream kan er zeker wel verzonden worden...
kakashi schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:46:
mijn vraag is dus heeft iemand het zelfde probleem of moet ik echt dat kastje kopen? :X
Maar goed ontopic:
De mooiste en duurste oplossing is inderdaad om dat kastje te kopen aangezien dan de HDMI uitgang en de optische uitgang tegelijk gebruikt kunnen worden. Er zijn echter ook goedkopere manieren die net zo goed werken. Deze manier houdt in dat je de bijgeleverde component kabel iets aan past zodat deze niet voor de HDMI aansluiting valt en je je HDMI kabel dus nog steeds kwijt kan.

Dan krijg je bijvoorbeeld zo iets:
Afbeeldingslocatie: http://blog.wilcoxusa.net/photos/thumb-xbox360_back_panel_with_cut_cord.jpg

Zoals je ziet is het gewoon het plastic omhulsel wat je van de stekker af moet halen, deze zorgt er namelijk voor dat alles net niet onder elkaar past. Je kan de grijze behuizing er helemaal af halen of alleen invijlen zoals op de foto te zien is.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 13-10-2009 12:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:59:
Op deze manier moet je monitor het geluid uit het hdmi signaal halen en doorsturen via s/pdif. Lang niet elke monitor kan dat. Sterker nog, met een uncompressed lpcm signaal gaat het sowieso niet. Heeft de xbox geen optical out?
maar der zit toch niet voor niets een optical out en een jack out op me beeldserm waarvoor dienen die dan ?

• ShittyOldMan
In ieder geval voor de tuner die er volgens mij in zit (kabel/digitenne). Voor hdmi kan ook, maar dan of een stereo downmix (meest waarschijnlijke, zeg maar wat uit de monitor speakers komt), of in het geval van DTS HD MA misschien hooguit de DTS Core (zie wiki). Maar dus geen Dolby HD en geen multichannel LPCM.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29
kakashi schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:20:
[...]
maar der zit toch niet voor niets een optical out en een jack out op me beeldserm waarvoor dienen die dan ?
Da's voor als je een normale bron gebruikt, die het geluid gewoon als bitstream (dus originele AC3 of DTS) over HDMI stuurt. Er wordt hierboven gesuggereerd dat jouw XBOX net als een PS3 het geluid gedecodeerd mee stuurt. Of dat zo is weet ik niet, maar:
Heeft de XBOX geen instelmogelijkheden voor geluid via HDMI? Je zoekt het misschien wel bij de monitor, maar misschien dat er nu sowieso geen geluid over HDMI meegezonden wordt (of als PCM in plaats van bitstream). Je zou misschien ook eens de XBOX via HDMI op een gewone TV-met-HDMI kunnen aansluiten en kijken of die wel geluid produceert.

Verwijderd

ik heb mijn ps3,xbox 360 en de wii allemaal via de optical out van mijn tv naar mijn z5500.
de 360 en ps3 zijn via hdmi en de wii met component.
het werkt hier prima.alleen heeft de z5500 problemen met het omschakelen van stereo naar digital.
dus moet ik de z5500 gewoon ff uit en in schakelen als er zo'n omschakeling is.

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
nah ik heb toch maar zo een kastje gekocht.
ik had jammer geen andere tv in de buurt waar ik hem ff op kon testen, en ik had geen zin om me kabel te modden met daarom de kans dat hij het niet meer doet.
maar alles werkt perfect nu *O* vind het wel beetje afzeterij van microsoft dat je dat er speciaal bij moet kopen -O-

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kakashi schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:02:
maar alles werkt perfect nu *O* vind het wel beetje afzeterij van microsoft dat je dat er speciaal bij moet kopen -O-
Dat had dus niet gehoeven als je de stekker van de XBox had aangepast zoals op het plaatje wat ik gepost had. Of elke andere manier die mogelijk is om te voorkomen dat je het kastje los moet kopen...
Maar goed, het werkt en daar gaat het om...

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Het modden van de kabel is erg makkelijk en de kans dat het mis gaat is klein, heb dit afgelopen week ook voor een vriend gedaan. Zelf kreeg ik het kabeltje dat jij nodig hebt gewoon bij de aanschaf van mijn Xbox.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Janssen schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:17:
Zelf kreeg ik het kabeltje dat jij nodig hebt gewoon bij de aanschaf van mijn Xbox.
Bij de "oudere" XBox 360 Elites zat die kabel/verloopstekker er inderdaad gewoon bij. Maar na de prijsverlaging zit die kabel er niet meer bij. Staat ook niet meer op de doos vermeldt al meegeleverde accessoire. Al zijn er mensen die nog wel een dergelijke kabel bij hun Elite kregen al zou die er niet bij moeten zitten. Dus wellicht foutje van de inpak, maar dat terzijde :)

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
FeaR1986 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:11:
[...]

Dat had dus niet gehoeven als je de stekker van de XBox had aangepast zoals op het plaatje wat ik gepost had. Of elke andere manier die mogelijk is om te voorkomen dat je het kastje los moet kopen...
Maar goed, het werkt en daar gaat het om...
ik had geen zin om mijn kabel te verpesten...
ik was gister toch in het dorp en zag het ligen nu heb ik er ook gelijk weer een nieuwe hdmi kabel bij want die ik had was van me pa dus die had ik toch ook opnieuw moeten kopen.
het gaat er om het werkt en wat een geluid en beeld _/-\o_ (zat hiervoor met nog een oud tvtje zonder suround)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13

Shunt

Boe

het is 100x makkelijker gewoon de HDMI kabel zelf te modden ik heb ook een HDMI kabel + de standaard stekker met RGB en optical out. Ik heb het stekkertje het rubber / plastic er af gesneden en toen paste de kabel precies.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1