Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:14:
[...]
Ok daar heb je een punt, maar los van de rand om het scherm valt er nog genoeg te doen.
Of je Apple schermen incl iMAC nu wel of niet mooi vind, er zijn veel mensen die een Apple scherm kopen puur voor de looks. Ik vraag me dan af waarom andere fabrikanten dat niet oppakken, want de rest van de schermen lijken toch wel erg veel op elkaar.
Ik denk dat dat nog wel eens tegen kon vallen. Veel mensen kopen die Apple schermen omdat ze er ook op een professioneel niveau mee bezig zijn. Het is dan niet alleen makkelijker maar vaak ook goedkoper om apparatuur bij dezelfde firma te kopen en dan zit je dus al snel aan een Apple computer met een Apple scherm (de schermen zijn trouwens prima van kwaliteit, ze gebruiken een s-ips panel). Dat is met het uitkomen van de 24" ACD wel wat veranderd omdat dit scherm zich meer lijkt te richten op de consument (stuk glas ervoor en men heeft er nu een pva panel ipv s-ips panel inzitten).
Overigens vind ik dat er qua look sowieso weinig verschil is tussen al die fabrikanten. De verschillen die er zijn zitten 'm meer in de details. Sommige schermen hebben iets meer rondingen en er zit vaak ook veel onderscheid in de gebruikte voet. Aansluitingen is nog zo'n punt maar dan heb je het ook wel gehad. Qua panels maakt het al helemaal weinig uit omdat we niet zo gek veel fabrikanten van die dingen hebben en dus iedereen vrijwel dezelfde gebruikt. Meeste verschil zit dan eerder in het soort panel: tn, pva, s-ips, etc. Als het in de looks zit dan is het meer de gebruikte materialen en hoe dat eruit ziet. HP en Acer schermen vind ik bijv. niks omdat die echt op ultragoedkoop plastic lijken waarbij ik het idee heb dat die vrij rap uit elkaar zullen vallen. Als ik dat dan vergelijk met schermen van Dell, Apple en Samsung dan lijken die toch een stuk steviger en degelijker. Alleen die voet van sommige Samsung modellen...nee dat is niet echt wat.
Ik heb zelf ook een TFT van Samsung, best tevreden over, maar in mijn geval wil ik in de huiskamer een mediacenter. Dat heb ik nu ook, maar dat zit in een kast en maakt het verder niet erg veel uit hoe het eruit ziet. Kast wordt echter vervangen voor een andere kast waar geen computer in past, vandaar dat er een scherm op de lage kast moet komen. Dit wordt dus een mediacenter die ik ook als PC gebruik. Nu zoek ik nog een mooi 24" scherm maar kan niets vinden wat in de buurt komt van een Apple scherm, ok dat is dan mijn smaak.
De meeste mensen kopen een computer om als mediacenter te gebruiken en sluiten die vervolgens aan op hun tv. Ze hebben er dus geen apart computerscherm voor. Met media kan het ook zijn dat een computerscherm nou juist te scherp is waardoor je nogal snel de mindere kwaliteit kunt zien. Is het niet verstandiger om naar een lcd tv te gaan kijken?
Gizz schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:32:
[...]
Mijn Dell 3008 heeft anders een behuizing van volledig geborsteld aluminium (ook de achterkant!) en een mooie zwarte glazen voet. Hij doet qua design absoluut niet onder voor een Apple-scherm vind ik.
Die van mij heeft toch echt wel plastic onderdelen aan de achterzijde zitten. De rand zelf is wel van aluminium. Die glazen voet is wel handig omdat het zwaar is maar heeft als nadeel dat je echt ieder stofje erop ziet. De rest van de voet is wel stevig maar desondanks toch ook vrij fragiel. Er zit veel en veel te veel speling in. Een tikje tegen je bureau en het scherm schudt. Die arm hadden ze wel wat solider mogen maken, wat breder, dan zou daarmee ook dat schudden opgelost zijn. Ik heb mijn Mac mini eronder staan met daarop een usb hubje waar het scherm weer op steunt en dat dempt het geschud al aanzienlijk (tikje en er gebeurd niets).
Om de functionaliteit (geborsteld aluminium is makkelijker schoon te maken en te houden dan hout en kunststof, het verkleurt ook niet en kan ook goed tegen de warmte van het scherm waardoor warmte de boel niet stuk maakt dus levensduur kan groter zijn) maar ook om dingen als milieuvriendelijkheid (plastics zijn niet zo bijster milieuvriendelijk vergeleken met aluminium en de eerder genoemde levensduur zorgt er voor dat het ding niet snel richting vuilnis hoeft). Voor sommige mensen geldt er ook nog iets als de WAF: de Wife Acceptance Factor. M.a.w. zij hebben het probleem van hun partner die aan de hand van mooiheid bepaalt of iets aangeschaft wordt of niet. Bij vrouwen telt design heel wat harder dan de functionaliteit dan bij ons mannen (natuurlijk zijn er uitzonderingen maar daar gaat het nu niet om

).