Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging en ruisfilter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:12
Zijn dergelijke stekkerdozen zinvol ? of is het geldklopperij ?
Afbeeldingslocatie: http://www.gembird.nl/img.aspx?id=10548&w=340&h=340
Bron: http://www.gembird.nl/def...products&op2=item&id=1524

Ik kan niet zeggen dat ik last heb van een brom van de versterker of ruis op mijn tv (veel gehoorde klachten waarbij deze stekkerdozen volgensmij aangeraden worden?) Maar zou het desondanks wellicht toch nog enig verschil kunnen maken ? Bijvoorbeeld levensduur van de apparatuur of een toch nog zuiverder/rustiger klank(beeld) ?

Ben benieuwd naar de ervaringen alhier.

Daarbij zijn ze er in prijsklassen tussen de pakweg 15 euro en letterlijk honderden euro's. Wat zijn de verschillen ?

[ Voor 9% gewijzigd door daanNL op 11-10-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320475

Hallo,

Ik heb al mijn apparatuur op overspanningsstekkerdozen aangesloten, want voor een paar tientjes heb je die al. Of het echt werkt, heb ik gelukkig nog niet hoeven ondervinden. Of het ruisfilter werkt, weet ik niet.

Ik weet wel dat een voeding invloed kan hebben op het geluid, maar dat betreft dan het vervangen van de voeding.

gr,
Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:39

Simkin

Bzzzzz

Houd er verder rekening mee dat de garantie meestal alleen geldig als de stekkerdoos direkt aan het stopcontact is aangesloten (dus geen verlengkabel er voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik gebruik zelf ook ongeveer zo een stekkerdoos (kostte ergens tussen 50 en 100 euro). Ik vind hem vooral handig aangezien hij veel ingangen heeft zodat ik met 1 schakelaar al mijn apparatuur kan uitzetten. Hij zou ook beschermen tegen spanningspieken en zelfs blikseminslag. (Dat laatste betwijfel ik eerlijk gezegd wel). Er zit dan ook een soort zekering in.

Dat gezegd zijnde is het volledig zever dat het invloed zou hebben op het geluid van je installatie tenzij er iets serieus mis is met die installatie (een brom is iets serieus mis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201582

Uit de specificaties van dit type stekkerdoos:
Max surge voltage 6000 V, spike current 13500 A
Wat ik hier uit opmaak is dat dit ding werkt tot spanningspieken van 6kV/13,5kA. Een bliksem is ietsje sterker dan dat. Maar voor pieken tot 6kV zou het dus gewoon moeten werken. Ik moet echter de eerste (te) grote spanningspiek op het Nederlandse netwerk nog ondervinden.
De 'gewone' stekkerdozen hebben altijd volstaan in ieder geval.
Behalve bij blikseminslag heb ik in ieder geval nog nooit gehoord dat bij mensen de apparatuur stuk ging door een spanningspiek op het netwerk. (en met bliksem ben je ook met zo'n spanningsbeveiliger kansloos)
The most familiar source is probably lightning, though it's actually one of the least common causes. When lightning strikes near a power line, whether it's underground, in a building or running along poles, the electrical energy can boost electrical pressure by millions of volts. This causes an extremely large power surge that will overpower almost any surge protector. In a lightning storm, you should never rely on your surge protector to save your computer. The best protection is to unplug your computer.
How Surge Protectors Work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:12
Oké, maar dan ben ik toch wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen een blok van pak 'm beet 25 euro en eentje van 250 euro.

Recentelijk namelijk een blok van ca. 25 euro gekocht en zij geven tot € 20.000,- garantie op aangesloten apparatuur indien deze alsnog defect raken door stroompieken of blikseminslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201582

daanNL schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:43:
Oké, maar dan ben ik toch wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen een blok van pak 'm beet 25 euro en eentje van 250 euro.

Recentelijk namelijk een blok van ca. 25 euro gekocht en zij geven tot € 20.000,- garantie op aangesloten apparatuur indien deze alsnog defect raken door stroompieken of blikseminslag.
Waarschijnlijk ongeveer hetzelfde verschil als tussen een hdmi-kabel van een tientje en een van 200euro. :+

en ook die garantie tot 20.000euro is mijns inziens gewoon een lekkermakertje.
Een stroompiek waardoor je apparatuur het begeeft? In Nederland heb ik dat nog nooit mee gemaakt (maar ik ben van '82, dus zoveel ervaring heb ik daar niet mee) maar thuis hadden/hebben mijn ouders ook altijd met 'gewone' stekkerdozen gewerkt voor de computers en tv. Nooit narigheid gehad. En daarnaast: tot 6000V/13500A zou dit exemplaar in de TS gewoon moeten werken, dus die garantie zou ik ook zo neer durven leggen. Mocht het toch gebeuren, kijk dan even naar de waarde die er aan hangt bij de gemiddelde gebruiker.
TV: 1000
Reciever: 1000
Boxen: 1000
Blu-ray, digi-decoder, spelconsole . zal ook bij elkaar iets van 1000 zijn.

Zit je nog maar op 4000 euro. Nieuw-waarde. (gemiddelde gebruiker he.)

De kans dat de bliksem net dat ene huis met zo'n stekkerdoos pakt waarop wel het volledig gedekte bedrag is aangesloten is uitermate klein. zeg maar nihil.

(Ik vraag me zelfs af of ze uberhaupt al wel eens een bedrag hebben moeten uitkeren.)

Maar aan de andere kant: als je toch al voor 5000 euro aan apparatuur hebt, is 25 euro voor een stekkerdoos waarbij je eventueel nog garantie hebt ook natuurlijk ook peanuts(en als iedereen dat doet, verdient de producent toch nog een aanzienlijk bedrag, want zo werkt de markt uiteindelijk ;) ) en een gewone stekkerdoos met aan/uit knop en 5/6 aansluitingen betaal je trouwens ook al gauw een of twee tientjes.

Maar zo'n doos voor honderden euro's? 8)7

Maar goed, dat is mijn fully uneducated mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Voor de klank, levensduur en beeld doen deze dingen niet veel. Een filter zit als het goed is ook al in je apparatuur.

Voor bliksem inslag doen ze niets. Daar heb je een totaal oplossing voor nodig.
Deze bestaat uit minimaal een bliksemafleider, grof, midden en fijnbeveiliging.
http://www.homesolutions....sbeveiliging/1024-237.htm

Wat je hier hebt is alleen de fijnbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 14:44
Eigen ervaring zegt natuurlijk niet alles, in mijn eigen ervaring heb ik wel al meerdere keren een spanningspiek door onweer gehad.

Lees de oude thread die ik hierover heb gestart maar eens:
mountainbiker in "Overspanningsbeveiliging, wat is noodzak..."

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Zo'n stekkerdoos is niets meer dan een soort verkapte eenmalige verzekeringspremie waarvan een eventueel uit te keren bedrag naar verwachting zeer lastig te innen is.

Zoals in dit topic al meermalen is aangegeven doet zo'n stekkerdoos niets tegen een bliksem. Je apparatuur zal dat niet overleven. Gevolg is dat je terug kunt vallen op de garantstelling van de fabrikant. Ik heb het vermoeden dat zoiets niet geheel vlekkeloos zal verlopen.

Het business-model is vrij eenvoudig. Normale stekkerdoos kost X1 met prijs X2, de marge (X3) is dus X2-X1, stekkerdoos met een claim dat het de bliksem kan stoppen kost ook ongeveer X1=Y1, maar de prijs (Y2) is een stuk hoger dan X2, de marge (Y3=Y2-Y1) is dus ook flink hoger dan X3. Bij een kans op schade van A en een daarbij optredende schade van B dan moet A*B kleiner zijn dan Y3*verkocht aantal.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 13-10-2009 12:02 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 15:49
Ik heb hier @ work nog een UPS staan die dit allemaal zou moeten kunnen. Ding kost niets zal hem wel eens voor de audio hangen, zal waarschijnlijk niets hoorbaars toevoegen, maar het kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

daanNL schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:43:
Naar mijn bescheiden mening heel veel gebakken lucht, waarvan de dicussie het best gevoerd kan worden in dit topic:
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1