• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb een Cooler Master HAF 922 en een OCZ Vendetta 2 koelt mijn CPU. De OCZ Vendetta 2 blaast de warme lucht van de processor naar beneden, terwijl de ventilators mijn kast de lucht juist naar boven blazen. Geeft dit problemen met koelen? Ik heb al gekeken of ik mijn CPU koeler niet andersom kan doen, maar dat is niet mogelijk... Ik kan wel de fan op het koelblok omdraaien, maar dan is er misschien niet genoeg lucht om de CPU goed te koelen, omdat de ventilator dan de lucht er niet doorheen blaast, maar er doorheen zuigt. Ik heb mijn AMD X2 550 omgezet naar een AMD X4 B50 d.m.v. ACC(Advanced Clock Calibration) en deze geklokt op 3.8GHz. Kan iemand mij een advies geven?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als de fan de lucht door je CPU-koelblok heen zuigt gaat dit ook prima werken hoor, desnoods probeer je het gewoon en kijk je wat het temperatuurverschil is.

Verder heb je grote kans dat door het aanzuigen van de lucht door het blok er minder "turbulentie" is dan wanneer de lucht door het blok heen geblazen wordt.

Het is een kwestie van proberen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Uit deze test blijkt dat zuigen zelfs beter werkt bij lagere toerentallen.

• Japperrrr
Okee bedankt! Ik ga vanmiddag meteen aan de slag :)

• Japperrrr
Als ik er trouwens aan andere fan op zou zetten, welke zou ik dan moeten nemen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Japperrrr schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:44:
Als ik er trouwens aan andere fan op zou zetten, welke zou ik dan moeten nemen?
Hangt van je budget af en de stilte die je wilt bereiken.
Groot budget: Noctua
Middel/laag: Scythe/Nexus

zie ook: [Geluid] Het stille PC topic deel IV

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 08:22
Zet er een corsair h50 op en je bent er vanaf aangezien je de radiator op de case moet monteren waardoor die direct naar buiten blaast ^^

• Japperrrr
Ik overweeg wel waterkoeling, maar dan wil ik eerst een nieuw moederbord omdat ik dan de NB-chip ook wil koelen, en bij mijn Gigabyte MA-790XT-UD4P is dat niet mogelijk. Ook las ik dat de Corsair H50 niet zulke goede prestaties levert als andere vergelijkbare modellen, en dat luchtgekoeld dan nog altijd beter is dan de Corsair H50, mits deze is uitgerust met een goede fan.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Jeffrey0416 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:28:
Zet er een corsair h50 op en je bent er vanaf aangezien je de radiator op de case moet monteren waardoor die direct naar buiten blaast ^^
vele hebben juist dat hij naar binnen blaast, theorie daarachter ( en praktijk ) is dat hij de koude lucht gebruikt en dan naar binnen blaast, ideaal gezien moet je daarvoor dus nog fans aan de bovenkant hebben die het meteen weer afvoeren, dat is pas goed voor je temps ;)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wiethoofd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:56:
Hangt van je budget af en de stilte die je wilt bereiken.
Groot budget: NoctuaPapst
Middel/laag: Scythe/Nexus
Fixed ;)
Goed leesvoer waarin ik bovenstaande mening ook gepost heb :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Japperrrr
@thijszor
Dat is inderdaad ook een oplossing, omdat ik in de bovenkant van mijn kast een 200mm fan heb zitten die naar buiten blaast, onder aan de voorkant zit een 200mm fan die naar binnen blaast, en boven aan de achterkant zit een 120mm fan die ook naar buiten blaast. Dan zou ik de radiator op de plek moeten hangen van mijn 120mm fan, en deze vervolgens de lucht in de airflow van de twee 200mm fans laten blazen?

• Japperrrr
Ik wil trouwens alleen waterkoeling als ik dan meteen het hele systeem doe, op de videokaarten na, maar dan moet ik eerst een nieuw moederbord. Zelf zat ik aan een Asus Crosshair III Formula te denken, omdat daar maar één waterblok op hoeft, maar weet iemand of dat goed werkt? En moet ik dan mijn processor op een aparte omloop aansluiten?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Cheezus

Luiaard

Nah, Papst maakt goede ventilatoren maar qua geluidsproductie vs airflow kunnen ze echt niet meekomen met de huidige fans.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

primusz schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:51:
Nah, Papst maakt goede ventilatoren maar qua geluidsproductie vs airflow kunnen ze echt niet meekomen met de huidige fans.
Papst en Scythe fans komen anders vaak genoeg hetzelfde uit de tests en bij waterkoeling zijn ze nog steeds de #1 voor zover ik weet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
Japperrrr schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:21:
Ik wil trouwens alleen waterkoeling als ik dan meteen het hele systeem doe, op de videokaarten na, maar dan moet ik eerst een nieuw moederbord. Zelf zat ik aan een Asus Crosshair III Formula te denken, omdat daar maar één waterblok op hoeft, maar weet iemand of dat goed werkt? En moet ik dan mijn processor op een aparte omloop aansluiten?
Ligt er aan, je kan alles aansluiten op een loop, nadeel is dat je een sterkte pomp nodig hebt om alles rond te pompen. Dit kan ook ook oplossen door 2 wat kleinere pompen te nemen en 2 loops te maken, maar als je alleen je cpu en moederbord wil koelen kan je echt wel af met maar 1 pomp.

Neem bijvoorbeeld een Laing DCC pomp, klein en super stil. Voor deze pompen zijn ook genoeg extra's te vinden als resevoirs enz.

Als je een beetje grote radiator neemt zou ik ook gelijk je videokaarten er op aansluiten, dat scheeld ook erg veel lawaai.

• Japperrrr
Mijn videokaart (Sapphire 4890 Vapor-X) is echt al fluisterstil op ongeveer 40~50%, maar ik vroeg me af of de voltage regelaars niet de temperatuur zo ver doen stijgen dat het nadelig kan zijn voor de processor.

• Giem
Japperrrr schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:51:
Mijn videokaart (Sapphire 4890 Vapor-X) is echt al fluisterstil op ongeveer 40~50%, maar ik vroeg me af of de voltage regelaars niet de temperatuur zo ver doen stijgen dat het nadelig kan zijn voor de processor.
Hoe zie je dat voor je? Ik snap even niet wat jou redenatie is..

• Japperrrr
De voltage regelaars willen nog wel eens heel heet worden, en daardoor kan de koelvloeistof warmer worden en dat kan nadelig zijn voor de processor, tenminste, dat denk ik. Daarom weet ik niet of ik dan een dual-loop system moet maken.

[ Voor 0% gewijzigd door Japperrrr op 16-10-2009 18:06 . Reden: typfoutje ]

Verwijderd

Fout geredeneerd. Als je bv. je water eerst naar de processor stuurt, dan naar de NB chip en dan naar de voltageregelaars zal het water eerst 0,2°C stijgen, dan 0,1°C en dan nog eens 0,1°C. Het verschil in watertemp. is nauwelijks meetbaar. En dan geldt hoe groter/beter je radiator hoe lager de temp.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 11:52 ]

• Giem
Het bovenstaande dus, en als je water warmer wordt, dan los je dat niet op met een dual loop, maar gewoon met een groter rad.

• Japperrrr
maar stel nou dat ik de voltage regulators weg zou laten uit de loop, dan is het verschil in temperatuur dus minimaal? Een grote radiator past wel op mijn kast volgensmij, want ik heb een CM HAF 922. Mooi ding trouwens :P

• Giem
Japperrrr schreef op woensdag 04 november 2009 @ 07:25:
maar stel nou dat ik de voltage regulators weg zou laten uit de loop, dan is het verschil in temperatuur dus minimaal? Een grote radiator past wel op mijn kast volgensmij, want ik heb een CM HAF 922. Mooi ding trouwens :P
Lijkt me niet verstandig, die dingen worden niets voor niets gekoeld. Een groter rad heeft meer effect en een BETER effect.
Pagina: 1