Verwijderd

Topicstarter
Best tweakers,

Ik ben van plan mijn kamer verder om te bouwen naar een home cinema. Ik zit alleen met één probleempje:

Ik gebruik mijn rolgordijn als projectie scherm, deze is 305 cm breed en 120 cm hoog. Dit zou dus een aspect ratio zijn van 2.55:1. Nu zat ik al te kijken naar projectoren die zo breed kunnen projecteren, maar die bestaan jammer genoeg niet. Ook dacht ik aan een anamorphic lens, maar die zijn veel te duur en komen trouwens maar tot een 2.35:1 verhouding.

Nu had ik ook een simpeler idee: Gewoon de projector zover naar achter zetten dat het een beeld projecteerd van 305 cm breed, waarbij dan een hoogte van 170 cm zit. Op de pc zorg ik dat die zwarte balken boven en onder nog groter worden, waardoor het verticale beeld 120 cm wordt. Dit is geen probleem, omdat veel films al in 2.35 zijn opgenomen, en zwarte balken hebben in 16:9, dus heel uitgerekt zal het er niet uitzien.

Het probleem is nu, het beeld is makkelijk te "resizen" op de pc, maar als ik mijn Playstation 2 op de projector aansluit zijn die balken natuurlijk niet zo groot, waardoor er dus beeld onder en boven het scherm komt. Is hiervoor een soort van externe resizer?

Bedankt voor het lezen,

Mark Klaver

Verwijderd

Als je de zwarte balken verwijdert op die manier verlies je resolutie.

Verwijderd

Topicstarter
Jah, daar dacht ik ook al aan, maar ik kan niets anders bedenken :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
Hoe wil je dat met een 16:9 film doen? De helft weglaten om het maar op een rolgordijn te laten passen? Lijkt me beter om een ander rolgordijn te halen of 4 balkjes en een lap wit doek als het niks mag kosten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuw rolgordijn is geen optie, dit is de enige die op mijn raam past, en hij verduisterd ook mooi. En ik ben niet van plan om delen weg te halen, maar meer om uit te rekken. De nieuwere hd films zijn namelijk best wel breed, dus veel uitrekking zal het niet zijn. Ik zoek nu alleen een soort van externe hardware, die het beeld van mijn playstation kan "scalen" zodat dat ook mooi op het beeld past.

Bedankt,

Mark

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 18:56
je hoeft toch ook niet heel je doek te gebruiken? dan stel je hem gewoon in op 16:9 en heb je witte balken.

Verwijderd

Gewoon zelf een masking maken. Heb ik ook. Bij niet 16:9 films trek ik mijn scherm helemaal omlaag. Bovenkant van de film komt dan tegen het zwart bovenaan mijn scherm aan. Onderaan heb ik een 2 tal elcheapo sat-speaker stands gemod. Daarop leg ik een ijzeren pijp van 2m lang met een zwart doek erover. Heb ik geen witte balken (daar kan ik mij nogal aan ergeren namelijk :P)
Pagina: 1