Nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 14:51
Hallo,

Ik wil een nieuwe videokaart te kopen om op goede FPS te gamen, ik dacht zelf aan de HD 4870, budget is 200 euro maar ik wil zelf ook nog misschien een mobo of processor erbij kopen. Ik weet dat de CPU nu gaat bottlenecken met die videokaart.

specs:

Gigabyte GA-T671MG
Intel Pentium D 925 @ 3.00Ghz --> word waarschijnlijk vervangen door Quad Core
ATi Radeon X1650 pro 512MB
2GB RAM DDR2

Ik heb ook gehoord dat de kaart 2.0 PCI-E is, kan hij dan op mijn moederbord? voeding en koelers worden er ook bijgekocht.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoewel dit eigenlijk in een van de BBG-topics thuis hoort, kan ik je zeggen dat dit bakje eigenlijk mild 'te' oud is voor een update. Die CPU die je hebt is nog een heuze Netburst CPU! Je zou haast kunnen stellen: een klassieker.

Hoewel ze allemaal op het LGA775 platform werken, zijn er qua voltages en overige communicatie grote verschillen, waardoor je niet altijd elke CPU op een dergelijk moederbord kunt installeren.

En waarom begin ik over de CPU? De upgrade die je daar uit kunt halen is dusdanig groot dat je het eigenlijk niet kunt laten. Sterker nog: een nieuwe videokaart, al is het een 'oude' 4870 (helaas, heb hem zelf ook, maar nu met de 5000 serie is het nou eenmaal zo), is een verspilling. Niet alleen vanwege het PCI-E 2.0 verhaal, maar ook omdat de rest een bottleneck zal worden.

Om een lang verhaal kort te maken:

Om een nieuwe videokaart optimaal te laten werken, zul je het beste ook je CPU kunnen vervangen. En dan zit je gelijk al aan een nieuw moederbord, wat ironisch genoeg gelijk ook PCI-E 2.0 zal hebben, wat nóg beter is voor de videokaart. Ga er vanuit dat je Windows ook opnieuw zult moeten installeren, en stiekem raad ik je dan toch óók een geheugen bump aan naar 4GB. Overigens is DDR2 nog steeds 'relevant'. De laatste tijd komen ook veel spellen uit die DirectX 10.1 gebruiken, en aangezien je met zo'n systeem vast wel XP zult installeren, zal het haast dom zijn om NIET de overstap naar Windows 7 te maken (of Vista, ook niets mis mee, maar 7 is natuurlijk een stuk beter, als je 20 dagen kunt wachten).

Hou je kast, je harddisk, je optical drive, en het RAM mogelijk ook, en vervang de rest in je kast. Let ook op of de voeding correct is.

Met je €200 red je het niet, om het goed te doen, en ik adviseer je dan ook om door te sparen. Koop gelijk een mid-range AMD Radeon HD5000 serie kaart (een HD5850 gaat je zeker zo lang mee als dat je huidige systeem je gediend heeft, mogelijk langer).

Wil je goedkoop doen? Een nieuwe videokaart zou kunnen werken op je moederbord, als de voeding correct is, maar naar mijn mening is het een verspilling omdat de rest van je systeem zo... stoffig is. Vergelijk het met een spoiler, nitro's, bumperkit, en €2000 aan aerodynamische/banden maatregelen. Op een oude Volvo uit 1950 met een geinig 20PK motortje waar je verder niets aan doet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is inderdaad iets voor de upgradetopics, niet hier.

[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Zie trouwens ook:
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
(en zoek eens speciaal naar benches van oude CPUs icm modernere GPUs)

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 09-10-2009 23:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.