Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leagallow
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2020
hey beste medetweakers,

ik heb vandaag mijn intel postville ssd binnen gekregen en ik heb er inmiddels windows 7 op geinstalleerd. alles werkt prima alleen heb ik het idee dat het opstarten sneller kan. Met name op het moment dat ik de pc aan zet. ik heb een Gigabyte GA-X58-UD4P en ik krijg het idee dat het moederbord alles lekker uitgebreid aan het controleren is voor dat het opstart wat eigenlijk niet nodig is want het systeem is gewoon goed stabiel. (hier kwam ik achter toen ik ging overclocken, als het echt niet kon booten door instabiliteit ging het gewoon niet verder en moest ik de cmos ff reseten) (tegenwoordig draait alles gewoon stock)

mijn vraag is dus, is er ergens een tweak(s) om te zorgen dat het systeem sneller door het bios gedeelte gaat?

Groeten, Roman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als er naast je chipset sata controllers ook nog bv een ide controller van bijv. jmicron op zit, dan kun je deze uitzetten, dit scheelt weer 3 tellen ofzo

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je bent niet de enige die last heeft van 'traag' booten met de Intel Postvilles: [W7 + SSD] 30 seconde boot met fresh install

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leagallow
nee dat is het probleem niet. ik wil zeg maar mijn bios boot versnellen. weet iemand hoe dat verder moet? this namelijk dat mijn dell mini 10 nog sneller door de bios boot dan mijn gigabyte plank. waar ligt dat aan?

[ Voor 8% gewijzigd door leagallow op 09-10-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt dan in je BIOS de onnodige dingen uitschakelen, de dingen die op auto staan vastzetten of uitschakelen etc. Dit scheelt een bult initialisatie etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:30

Pixeltje

Woo-woohoo!

Sommige Bios's hebben de mogelijkheid tot quickboot. In principe worden dan alle niet gebruikte functies uitgezet, en dus ook niet meegenomen in onder andere je POST.

Zoiets kun je instellen in het BIOS zelf, in mijn geval bij ' advanced'

[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 09-10-2009 20:26 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leagallow
ik heb nog even goed gekeken naar mijn moederbord. ik heb eigenlijk niet veel zinnigs kunnen vinden wat een echt significant verschil uit maakte. jammer want hier had ik wel opgehoopt. ik heb nog geprobeerd mijn bios te flashen naar versie 10 (geloof ik?) want ik heb versie 5. Er zit dual bios in het mobotjes dus z'n gokje kan je lijkt mij wel wagen. Alleen kon dit niet omdat ik windows 7 64 bits heb geinstalleerd. hebben mensen nog tip? anders zou ik het hierbij moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Je bios flashen moet in principe altijd wel kunnen. Zijn vast nieuwe opties in, dus zou hem wel gaan flashen. Die Gigabyte biossen zijn makkelijk te doen met EZflash

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:16
Dit gaat toch specifiek meer over moederborden, dus ik zet dit topic even door richting Processors, Moederborden & Geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je OS staat los van de bios, bij Gigabyteborden kun je erg eenvoudig flashen door de biosimage op een USBstick te zetten, op END te rammen tijdens de POST, dan kom je in QFlash waarin je doodeenvoudig de bios kan flashen.
Pagina: 1