Upgrade van E6600 naar ??

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views

• HaydenNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-02 14:19
Hey mensen !

Ik heb nu een E6600 dual core en die wil ik upgraden naar een quad core. Ik wil er goed op vooruitgaan dus qua Ghz-jes enzo wil ik gewoon knallen straks. Mijn PC is gemaakt om redelijk te gamen, dus heb momenteel:

C2D E6600
2 gig corsair
640 mb ddr 2 nvidea geforce 8800 GTS
windows xp 32 bits

Ik wil straks games zoals COD:MW 2 en AC 2 strak draaien, en daarom wil ik overstappen naar een quadcore. Ik wil echter niet me hele pak verbouwen, want dat kan ik niet :P dus graag socket 775 blijven. Natuurlijk sta ik ook open voor andere upgrades aan mijn systeem.

Liefst niet te technische verhalen, want ik heb niet zoveel verstand van pc's :P Daarom vraag ik jullie om advies en niet de meneer in de winkel met €-ogen :P

Thanks voor alle moeite !

Gr.

Rudi

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ligt er ook maar helemaal aan wat je moederbord ondersteunt qua processors...

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 01:19
Welkom op Tweakers.net,

Wat ook belangrijk is om te weten is je type moederbord. Niet elke socet 775 cpu past op elk 775 moederbord.

Verwijderd

Q6600 en een scythe cooler en in de bios op 3GHz zetten i.p.v 2,4GHz. Goedkoop en makkelijk haalbaar. draait hier al een jaar stabiel

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39
Mijn Intel C2D E6600 draait op 3,6 GHz, en draait deze game waarschijnlijk nog prima op 1280 x1024 pixels of 1680 x 1050 pixels met een goede videokaart.

Afgezien van het feit dat we je moederbord niet kennen, denk ik dat je beter je videokaart kan upgraden, zeker als je op 'hoge' resolutie (1680 x 1050 pixels+) wilt gaan gamen.

[ Voor 46% gewijzigd door Jumpman op 09-10-2009 11:45 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• HaydenNL
Bedankt voor de reacties!

Volgens mij (evenuit hoofd, zit op school) heb ik een Asus P5N of P5B moederbord.

Wat voor een videokaart is voor een leuke prijs goed te upgraden zodat ik echt verschil merk?

@jumpman: heb je die overgeclockt ofzo? Ik zou geen idee hebben hoe jedat doet, en of dat gaat met mijn standaard coolers etc :s :$

Gr.

Rudi

edit: Ik zal straks thuis ff een uitdraaitje van Everest posten.

[ Voor 32% gewijzigd door HaydenNL op 09-10-2009 11:54 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HaydenNL schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:51:

Wat voor een videokaart is voor een leuke prijs goed te upgraden zodat ik echt verschil merk?
Ligt er aan wat jij een leuke prijs vind he? En op wat voor resoluties je draaid en... en... en...

neem wat benchmarks door.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39
HaydenNL schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:51:
@jumpman: heb je die overgeclockt ofzo? Ik zou geen idee hebben hoe jedat doet, en of dat gaat met mijn standaard coolers etc :s :$
Draait met een Arctic Cooling Freezer 7 Pro Cooler (in 2006 € 15,00), dus niet met de standaard. Maar als je geen idee hebt hoe dit te doen, raadt ik het af. Of je moet je er eerst in gaan verdiepen.

Videokaart ligt aan je eigen eisen, geld, etc. De leuke kaarten beginnen mijn inziens bij ATi: 4870. 4890, 5850 en hoger, nVidia 260GTS en hoger.

Een ATi 4850 en nVidia 250GTS kan je redelijk vergelijken met een 8800GTS/9800GTX G92 van twee/ander half jaar geleden, eerst genoemde kaarten zijn ietsje sneller (vooral op hoge resoluties).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• HaydenNL
Is er een bepaalde game of programma die ik kan gebruiken om mijn huidige resolutie etc te benchmarken waar jullie een beter advies mee kunnen geven ? Ik ken nu alleen Everest, maar weet niet of het daarmee gaat.

Verwijderd

Jumpman schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:08:
[...]

Draait met een Arctic Cooling Freezer 7 Pro Cooler (in 2006 € 15,00), dus niet met de standaard. Maar als je geen idee hebt hoe dit te doen, raadt ik het af. Of je moet je er eerst in gaan verdiepen.
Op welk voltage van de core en chipset e.d.?
Ik heb de mijne op 3.2 draaien. Hoger dan 3.3 lukt me op stockvoltage niet.
Ik vermoed dat de chipset in mijn geval het geheugen niet veel verder wil pushen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 12:17 ]

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 11:30
Hallo,

Ik heb hetzelfde systeem alleen dan met een Gigabyte moederbord (Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID))
Nu wordt er voornamelijk gesproken dat upgraden vooral afhangt waar je je resolutie op zet.
Ik heb zelf nog steeds en 19 inch tft met max res van 1280x1024.

Heeft het dan uberhaubt nut je viedokaart te vervangen of is het dan puur de processor die ervoor zorgt dat je games sneller draait, terwijl de viedokaart ruimte over heeft om een (relatief) makkelijk beeld op je scherm te toveren.

Of heb ik het nu helemaal bij het verkeerde eind.

- Squeeek !!!

Verwijderd

Dat ligt nogal aan je videokaart natuurlijk.

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 11:30
8800GTS 640MB, zelfde dus.
Maar dit was destijds (bijna 3 jaar terug) al een videokaart overkill voor een scherm resolutie 1280x1024.
Hij kon ook hogere resoluties aan. Als je nu dus weer een top model videokaart aanschaft en jij blijft op de lage resolutie spelen, zou ik zeggen heb je niet zoveel meer nodig.

- Squeeek !!!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 09:08
Ik heb dezelfde processor als jij, en heb een paar maanden terug ook wat upgrademogelijkheden onderzocht. Voor de processor kon ik kiezen tussen:
- overclocken
- tweedehands Q6600 aanschaffen
- E8400 oid aanschaffen, maar met instabiele bios etc

Ik heb gewoon een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 aangeschaft, en overgeklokt naar 3Ghz, voornamelijk omdat de snelheidswinst in games voor de Q6600 heel gering was, en de E8400 geen enkele goede review kreeg icm mijn moederbord (gigabyte P965-DS3 rev2).

Naast het overclocken heb ik ook een nieuwe videokaart aangeschaft, de XFX Radeon 4870 512mb. Ik speel Fallout 3 en Anno 1404 beiden op 1680 * 1050 op max detail. (ik kwam van een X1950PRO)

Mijn advies: steek wat geld in een 4890 als je vindt 8800 het echt niet meer trekt. De snelheidswinst die je krijgt van een 4870 of een GTX260 is naar mijn mening echt te gering. Anders spaar je gewoon lekker door en doe je over een half jaar een volledige upgrade?

• HaydenNL
@bobby:

hoe kan ik dan *veilig* mijn processor overclocken ? Is dat stap voor stap uit te leggen ? En wat is de de veilige 'marge' ? Is de coolermaster TX3 dan nodig om het geheel beetje op temp te houden ? En wat doet overclocken met de levensduur van je spul ?

Tnx !

Rudi

Verwijderd

Mijn PC (Asus P5B, E6400, 7900GT) krijgt nu een upgrade naar een Q9550, die ik (standaard op 2.8GHz) op 3.4 GHz ga draaien met behulp van een xigmatek HDT-S1283 koeler, plus nog een Ati HD5850 en (surfspot) upgrade naar windows 7 wanneer die beschikbaar is. Kan ie er weer een paar jaar tegenaan voor iets meer dan 400 euro.

Denk dat ik overigens als ik een 8800GT had, nog een generatie zou wachten met de videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 13:50 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

HaydenNL welkom op GoT :)

De vragen die je hier in het topic stelt (zoals hoe moet ik overclocken, welke videokaart kan ik kopen etc) zijn vragen die je met een beetje eigen inzet voor een groot deel zelf al kan beantwoorden.
Ga eens op zoek hier op het forum, daar is genoeg te vinden over van alles en nog wat.
Om je even de goede kant op te sturen, voor wat betreft je videokaart vraag kun je eens hier kijken: **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
over overclocken kun je hier terecht: Overclocking & Tweaking FAQ

en voor wat betreft het upgraden van de cpu kun je eens kijken in de manual van je moederbord, om te zien wat die allemaal ondersteund.

Omdat we verwachten dat je hier eerst zelf mee aan de slag gaat voordat je het vraagt, gaat dit topic op slot, omdat zoals gezegd, je met een beetje zoekwerk een heel eind kan komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.