X-Fi audio in PCM over HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albaholic
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04-2022
Ik vraag me af of het mogelijk is mbv de nieuwe serie Ati videokaarten, de output van een X-Fi kaart via de HDMI uitgang van de videokaart naar een externe versterker/receiver te sturen in PCM formaat. Dit om zodoende het geluid van games met EAX ondersteuning digitaal zonder kwaliteit verlies te versturen tesamen met het beeld over 1 HDMI kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Albaholic op 08-10-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albaholic
Bump

Weet niemand hier een antwoord op? In deze thread "Grafische kaart met HDMI uitgang en audio passthrough" word er over iets dergelijks gepraat maar ik ben door de gelinkte review van Guru3D niet overtuigd. Is er iemand die dit werkelijk heeft getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee kanniet, ATi kaarten doen niet aan pass-trough, maar gebruiken een eigen Realtek chipje.

"Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including PCM, AC-3, AAC, and DTS, enabling a plug-and-play cable-less audio solution over DisplayPort (or HDMI depending on section)"

Als je een beetje had gezocht, kwam je bij deze discussie uit op Tomshardware.com, waar bovenstaand ook wordt besproken; http://www.tomshardware.com/forum/269603-33-hdmi-sound-from

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albaholic
die discussie gaat echter over de vorige serie ATI kaarten (HD4xxx) en die hebben inderdaad een Realtek chip aan boord voor de HDMI audio. De nieuwe serie echter (HD5xxx) heeft die Realtek chip niet meer en kan nu ook DTS-HD en Dolby TrueHD doorgeven (audio gedeelte van de video kaart komt in device manager als "Ati HDMI" geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het zijn juist de geluidskaarten die passthrough doen vziw. Dan praten we echter wel over high-end geluidskaarten als een Asus Xonar HDAV1.3 (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albaholic
idd de Xonar HDAV1.3 en de Auzentech HomeTheater HD hebben een HDMI in en output om aan de output van een videokaart geluid toe te voegen en dit vervolgens over 1 HDMI kabel door te geven. Echter deze kaarten zijn voor dat specifieke nut nu overbodig omdat de HD5xxx serie in windows geselecteerd kan worden als geluidskaart en direct de audio + video over hdmi uitstuurd (en daarvoor nu ook lossless HD formaten ondersteunt). Echter ondersteunt die methode geen zaken zoals EAX en andere X-Fi specifieke zaken.

Een oplossing daarvoor is dus de Auzentech HomeTheater HD die een X-Fi chip aan boord heeft. Echter is deze duurder dan een X-Fi kaart zonder HDMI passtrough. En omdat de HDMI passtrough door de HD5xxx serie overbodig is gemaakt, vroeg ik mij dus af of the mogelijk is om een andere X-Fi kaart het geluid te laten "renderen" en dit vervolgens via een HD5xxx kaart uit te sturen.
Pagina: 1