Hallo allemaal,
Ik heb ergens thuis nog een systeem staan die ik destijds als mediacenter/htpc heb samengesteld en al een paar jaar stof staat te happen :mrgreen:. Dit systeem was nog gebaseerd op een Pentium 4, met een Geforce videokaart. Er zit ook nog een satellietkaart in om digitale tv via de satelliet te kijken. Dit werkte toch niet zoals ik wilde (te veel gedoe en omslachtig) en het echte HD gebeuren trokt ie toch niet :cry:.
Eigenlijk wil ik dit systeem dus upgraden.
Het systeem moet hieraan voldoen:
* Perfecte weergave van 1080p/24 bestanden
(voornamelijk mkv bestanden met hoge bitrate)
* Kan multichannel-lpcm over hdmi verzenden (met het oog op eventuele toekomstige
nieuwe av receiver met hdmi aansluitingen)
* Goede weergave van interlaced bestanden
* Mogelijkheid om blu-ray-schijven af te spelen
* Lage geluidsproductie van de hardware
* Bediening vanaf de bank moet mogelijk zijn
* Windows 7/Vista moet er op draaien (misschien ook Linux)
* Ondersteuning voor goede Mediacenter software, wil XBMC gebruiken
Het budget voor de htpc is niet zo groot en is vastgesteld op zo'n 400 euro.
Tevens weet ik niet of ik voor een AMD of Intel gebaseerd systeem moet gaan.
Zelf denk ik aan onderstaande AMD gebaseerde configuratie:
Processor: AMD Athlon X2 245
Prijs: € 53,67
Processorkoeling: Scythe Ninja Mini
Prijs: € 28,75
Moederbord: Asus M3A76-CM
Prijs: € 49,29
Geheugen: Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2
Prijs: € 51,80
Harde schijf: in principe wil ik de huidige SATA schijven blijven gebruiken (alhoewel ik van plan ben om het merendeel te streamen).
Ik heb echter e.e.a. gehoord over SSD schijven. Hoewel nog duur maar wellicht dat dit interessant is als enige (opstart)schijf voor het OS en een paar applicaties. Dit levert dan ook geluidsbesparing op (denk ik).
Zit er ook over te denken om zo'n homeplug netwerk te maken (kan ik toch mijn andere pc's/apparaten benaderen zonder lange kabels te trekken) en dan alle media op 1 schijf of iets dergelijks te zetten. Ik ben echter niet zo thuis in het NAS/server verhaal
Draadloos is voor mij sowieso geen i.v.m. het streamen.
Videokaart: Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI
Prijs: € 35,36
Geluidskaart: in principe wil ik ook de huidige geluidskaart blijven gebruiken en het digitale geluid optisch via mijn Yamaha DSP-A2 receiver laten lopen.
Tv-kaart: Ik denk dat ik (voorlopig) het digitale tv kijken niet via de mediacenter/htpc laat lopen. Momenteel heb ik interactieve tv van Ziggo via een Cisco settopbox. Misschien dat ik later via satelliet ga kijken of satelliet en kabel middels een Dreambox of toch via de mediacenter/htpc mits dit perfect gaat/ondersteund wordt.
Behuizing: huidige Origen X15e kast
Voeding: In principe wil ik de huidige voeding blijven gebruiken (denk dat ie voldoende power heeft maar dat moet ik nog achterhalen). Ik vind het namelijk best zonde als ik een powersupply koop terwijl ik dit dus al in mijn systeem heb zitten (alhoewel enigzins verouderd en wellicht niet zo stil). Indien het echt noodzakelijk is om mijn voeding ook aan te passen dan sta ik open voor suggesties. Ik heb e.e.a. gelezen over de Nexus Value 430?
Blu-ray drive: LG CH08LS10
Prijs: € 91,90
Toetsenbord: Adesso 2.4GHz RF Wireless Mini USB keyboard w/ Optical trackball
Prijs: € 60,-
De prachtige Logitech diNovo Mini valt af vanwege de exorbitante prijs
Misschien dat ik e.e.a. vergeten ben maar ik zou graag van jullie weten of dit een goed systeem is en alles met elkaar gaat werken (zonder conflicten).
Uiteraard sta ik open voor jullie suggesties.
Ik hoor graag jullie reacties!
Alvast bedankt!
Groeten,
Marcel
Ik heb ergens thuis nog een systeem staan die ik destijds als mediacenter/htpc heb samengesteld en al een paar jaar stof staat te happen :mrgreen:. Dit systeem was nog gebaseerd op een Pentium 4, met een Geforce videokaart. Er zit ook nog een satellietkaart in om digitale tv via de satelliet te kijken. Dit werkte toch niet zoals ik wilde (te veel gedoe en omslachtig) en het echte HD gebeuren trokt ie toch niet :cry:.
Eigenlijk wil ik dit systeem dus upgraden.
Het systeem moet hieraan voldoen:
* Perfecte weergave van 1080p/24 bestanden
(voornamelijk mkv bestanden met hoge bitrate)
* Kan multichannel-lpcm over hdmi verzenden (met het oog op eventuele toekomstige
nieuwe av receiver met hdmi aansluitingen)
* Goede weergave van interlaced bestanden
* Mogelijkheid om blu-ray-schijven af te spelen
* Lage geluidsproductie van de hardware
* Bediening vanaf de bank moet mogelijk zijn
* Windows 7/Vista moet er op draaien (misschien ook Linux)
* Ondersteuning voor goede Mediacenter software, wil XBMC gebruiken
Het budget voor de htpc is niet zo groot en is vastgesteld op zo'n 400 euro.
Tevens weet ik niet of ik voor een AMD of Intel gebaseerd systeem moet gaan.
Zelf denk ik aan onderstaande AMD gebaseerde configuratie:
Processor: AMD Athlon X2 245
Prijs: € 53,67
Processorkoeling: Scythe Ninja Mini
Prijs: € 28,75
Moederbord: Asus M3A76-CM
Prijs: € 49,29
Geheugen: Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2
Prijs: € 51,80
Harde schijf: in principe wil ik de huidige SATA schijven blijven gebruiken (alhoewel ik van plan ben om het merendeel te streamen).
Ik heb echter e.e.a. gehoord over SSD schijven. Hoewel nog duur maar wellicht dat dit interessant is als enige (opstart)schijf voor het OS en een paar applicaties. Dit levert dan ook geluidsbesparing op (denk ik).
Zit er ook over te denken om zo'n homeplug netwerk te maken (kan ik toch mijn andere pc's/apparaten benaderen zonder lange kabels te trekken) en dan alle media op 1 schijf of iets dergelijks te zetten. Ik ben echter niet zo thuis in het NAS/server verhaal
Draadloos is voor mij sowieso geen i.v.m. het streamen.
Videokaart: Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI
Prijs: € 35,36
Geluidskaart: in principe wil ik ook de huidige geluidskaart blijven gebruiken en het digitale geluid optisch via mijn Yamaha DSP-A2 receiver laten lopen.
Tv-kaart: Ik denk dat ik (voorlopig) het digitale tv kijken niet via de mediacenter/htpc laat lopen. Momenteel heb ik interactieve tv van Ziggo via een Cisco settopbox. Misschien dat ik later via satelliet ga kijken of satelliet en kabel middels een Dreambox of toch via de mediacenter/htpc mits dit perfect gaat/ondersteund wordt.
Behuizing: huidige Origen X15e kast
Voeding: In principe wil ik de huidige voeding blijven gebruiken (denk dat ie voldoende power heeft maar dat moet ik nog achterhalen). Ik vind het namelijk best zonde als ik een powersupply koop terwijl ik dit dus al in mijn systeem heb zitten (alhoewel enigzins verouderd en wellicht niet zo stil). Indien het echt noodzakelijk is om mijn voeding ook aan te passen dan sta ik open voor suggesties. Ik heb e.e.a. gelezen over de Nexus Value 430?
Blu-ray drive: LG CH08LS10
Prijs: € 91,90
Toetsenbord: Adesso 2.4GHz RF Wireless Mini USB keyboard w/ Optical trackball
Prijs: € 60,-
De prachtige Logitech diNovo Mini valt af vanwege de exorbitante prijs
Misschien dat ik e.e.a. vergeten ben maar ik zou graag van jullie weten of dit een goed systeem is en alles met elkaar gaat werken (zonder conflicten).
Uiteraard sta ik open voor jullie suggesties.
Ik hoor graag jullie reacties!
Alvast bedankt!
Groeten,
Marcel