Toon posts:

vraagje: leds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had een vraag over led's,

Ik was van plan om een groot bord met led lampjes te maken die ik kan aansturen met mijn computer.
Daarmee wou ik dan bijv. teksten/plaatjes laten zien.
Ik weet alleen niet wat ik allemaal nodig heb daarvoor behalve een bord waar ik de lampjes op maak en de lampjes zelf.
Weet iemand misschien wat ik nodig heb en waar ik dat het makkelijkst(en voordeligst) kan kopen/bestellen?
En hoe ik de lampjes programmeer/bestuur(individueel is wel meer werk maar kan ik er het meeste mee)

m.v.g. Rob

p.s. budget ligt tussen de €50-100,- plaat voor de lampjes niet inbegrepen(de jeugd van tegenwoordig heeft niet heel veel geld te besteden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:45
Een microcontroller en een doos vol weerstanden en schuifregisters.
Voeding voor dit alles en je moet nog de software schrijven voor de microcontroller en een programma voor op de pc.

Even zoeken kan ook..

Op got gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je linkje is redelijk nutteloos als ik het zo bot mag omschrijven.
foto's werken niet link naar code idem.
schema is ook niet beschikbaar.

en even voor jou informatie ik heb gezocht hier en op google. maar waarschijnlijk doordat ik nog een noob ben heb ik niet de juiste zoek opdrachten gebruikt.

hopelijk meer reacties.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke na alles te hebben gelezen op dit topic heb ik vaag het vermoeden dat ik geen enkel idee heb waar ik mee bezig ben.

heb namelijk nog nooit zoiets gedaan. klopt mijn idee een beetje denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
yep. je moet met de basics beginnen.

aansturing vanuit de computer.. klinkt goed maar denk niet dat je dat tussen je huiswerk in een uurtje voor elkaar krijgt!

(het makkelijkste schijnt een RS232 ofwel COM poort te zijn)

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 16:08
volgens mij staan hier nog wel wat nuttige producten hiervoor: Klik

[ Voor 30% gewijzigd door Badie op 09-10-2009 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> EL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 15:08
Ik stel voor dat je je eens inleest over matrix-aansturing (bij uitbreiding de hele rimram van multiplexen en charlieplexen enzo, google en de zoekfunctie hier op GOT zal je zeker vooruit helpen, een ledkubus bijvoorbeeld bestaat ook uit matrices van leds), en je uitmaakt welke aansluitmethode voor je led's je wil gebruiken.
In die tijd zal je ook waarschijnlijk mee zijn hoe je het geheel aanstuurt (top en down side switching, en hoe je dat met schuifregisters waarmaakt), moeilijkheden zitten dan nog in het aanleren van een programmeertaal en voor de hand liggende probleempjes (zoals hoeveel stroom je moet sturen door je geheel van led's, wat je doet met timing, timed interrupts berekenen en gebruiken).

Je bent zeker in staat om de kennis te vinden, en binnen je budget iets leuk te maken, ga op zoek en laat het weten als je ergens vastloopt. Het zal je wel tijd kosten, sommige dingen moet je even laten bezinken en/of uittekenen om goed mee te zijn. Succes!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
antiekeradio schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:18:
yep. je moet met de basics beginnen.

aansturing vanuit de computer.. klinkt goed maar denk niet dat je dat tussen je huiswerk in een uurtje voor elkaar krijgt!

(het makkelijkste schijnt een RS232 ofwel COM poort te zijn)
ik had ook niet verwacht dat het binnen een uurtje gedaan zou zijn. ik denk(hoop) dat 30 uur een betere schatting is.
dankje voor verplaatsing wou het requesten maar was dat vergeten.
naftebakje schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:54:
Ik stel voor dat je je eens inleest over matrix-aansturing (bij uitbreiding de hele rimram van multiplexen en charlieplexen enzo, google en de zoekfunctie hier op GOT zal je zeker vooruit helpen, een ledkubus bijvoorbeeld bestaat ook uit matrices van leds), en je uitmaakt welke aansluitmethode voor je led's je wil gebruiken.
In die tijd zal je ook waarschijnlijk mee zijn hoe je het geheel aanstuurt (top en down side switching, en hoe je dat met schuifregisters waarmaakt), moeilijkheden zitten dan nog in het aanleren van een programmeertaal en voor de hand liggende probleempjes (zoals hoeveel stroom je moet sturen door je geheel van led's, wat je doet met timing, timed interrupts berekenen en gebruiken).

Je bent zeker in staat om de kennis te vinden, en binnen je budget iets leuk te maken, ga op zoek en laat het weten als je ergens vastloopt. Het zal je wel tijd kosten, sommige dingen moet je even laten bezinken en/of uittekenen om goed mee te zijn. Succes!
dankje voor de reactie. vooral de namen van de dingen waarover ik me moet(zal) gaan inlezen zijn zeer nuttig. verder is mijn vader(ik ben 15jr) fulltime programmeur dus kan hij deels helpen met programmeren. weet alleen niet welke talen daarvoor het beste zijn maar ik las dat veel dingen via linux/unix gaan waar mijn pa wel wat over weet.
en ik leer het natuurlijk zelf ook.

m.v.g rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:20
Je hebt ook iets van een microcontroller nodig om een koppeling tussen PC(rs232/usb) naar microcontroller(rs232/usb) naar multiplexers de de led's weer aansturen.

Een microcontroller wordt over het algemeen met asembly of C geprogrameerd. Er zijn nog een paar andere mogelijkheden, maar deze 2 zijn het meest gebruikt.

Voor de rest maakt het niet uit onder welk OS je de microcontroller aan spreekt. Dat kan windows, dos, linux of iets totaal anders zijn. En dan kan je programma in asembly, C, C++, delphy, java of wat dan ook geprogrameerd zijn. Zolang de programeertaal maar met de microcontroller via een poort op je pc kan communiceren. Maar denk er wel aan dat dit totale project echt niet zo maar voor iemand zonder ervaring van electronica af wat dan ook geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Even over de kosten; voor 100 euro heb je een klein, kant-en-klaar lichtkrantje; een groot bord met meerdere regels heb je nog niet eens voor 500 euro, laat staan 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 13:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je dit nog nooit gedaan hebt is het misschien eens handig eerst wat ervaring op te doen met een kant en klaar ontwikkel bord zoals er veel van te vinden zijn, zo'n bordje kun je kant en klaar halen maar vaak ook in losse onderdelen maar daar zit dan wel alle software, handleidingen, voorbeelden etc. bij om je op weg te helpen :)

Een voorbeeld van zo'n ontwikkelbordje is C-Control:
http://www.c-control.de/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:02:
Even over de kosten; voor 100 euro heb je een klein, kant-en-klaar lichtkrantje; een groot bord met meerdere regels heb je nog niet eens voor 500 euro, laat staan 50.
de bedoeling was ook dat ik een zelfgemaakt ding had. wat dan ook weer goedkoper was.
Phas0r schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:08:
Als je dit nog nooit gedaan hebt is het misschien eens handig eerst wat ervaring op te doen met een kant en klaar ontwikkel bord zoals er veel van te vinden zijn, zo'n bordje kun je kant en klaar halen maar vaak ook in losse onderdelen maar daar zit dan wel alle software, handleidingen, voorbeelden etc. bij om je op weg te helpen :)

Een voorbeeld van zo'n ontwikkelbordje is C-Control:
http://www.c-control.de/
ja ik denk dat dat misschien ook beter is. maar dan heb ik wel meteen weer dat ik 2 dingen aanschaf dus dat dat een groot gat in mijn budget slaat.
maar ik ga eerst nog veel erover lezen en kijken of ik mezelf een grote kans geef om het te laten lukken.
de software gaat trouwens geen enkel probleem worden dus dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 20:58
Misschien beginnen met een goedkope Arduino en daarna opschalen? Zie hier voor een aantal projecten met LEDs m.b.v. Arduino.

[ Voor 3% gewijzigd door l4mb1k op 09-10-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als ik dit koop heb ik dan genoeg om te beginnen? of is het dan handig als ik meer heb/koop?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 18:13 . Reden: link verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 20:58
Ja hoor, meer dan genoeg om vertrouwd te raken met de principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke dankje. dan ga ik over een tijdje(als ik mijn salaris binnen heb) het pakket bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:00:
[...]

de bedoeling was ook dat ik een zelfgemaakt ding had. wat dan ook weer goedkoper was.
Je begrijpt me verkeerd; zelfbouw is niet zo goedkoop. Voorbeeldje: je hebt een eenregelige roodkleurige lichtkrant van een meter voor ongeveer 150 euro bij Velleman. Dat is inclusief voeding, RS-232 en USB-aansluiting, 26 pagina's voor teksten en een afstandsbediening, allemaal in een nette behuizing.
Ander voorbeeldje: ik heb eerder dit jaar samen met Jeroen een lichtkrant gebouwd van vier regels (ook een meter breed, rode leds), en alleen dankzij een set panelen die goedkoop bij Baco vandaan kwamen, de rekening nipt onder de 200 euro weten te houden.
De behuizing was ongeveer half zo duur als de elektronica.

Zelfbouw is tegenwoordig niet altijd meer even goedkoop vergeleken met off-the-shelf spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dankje voor de uitleg. toch denk ik dat ik na dat pakket(als dat bevalt) voor zelfbouw ga. denk dat dat leuker is om te doen met meer toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En dat is bewonderenswaardig. :)
Zolang je je maar realisert dat het niet persé kostenbesparend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:46:
En dat is bewonderenswaardig. :)
Zolang je je maar realisert dat het niet persé kostenbesparend werkt.
dankje;)
het gaat mij ook niet om het resultaat(denk dat ik daar toch weinig mee doe) meer het gepruts enzo. dat vind ik leuk alhoewel ik er wel slecht in ben. heb afgelopen jaar al 2 lichtorgels gesloopt door kortsluiting doordat ik niet netjes de kabels had afgewerkt.
heb 1 printplaatje nog daarvan kan ik daar nog iets leuks mee doen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Besef je ook dat voor een plaatje van 10 x 10 pixels, je 100 LED's nodig hebt.
Nu is dat niet alleen prijzig., maar ook een rotwerk om te solderen. En dan kun je nog maar nauwelijks een smiley in 1 kleur uitbeelden.

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 11-10-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat solderen geen leuk werkje is weet ik. zeker niet zoveel. maar dat van de smilie heb ik even een (heel lomp lang leve paint) voorbeeldje gemaakt van hoe ik een smilie zie:

http://img30.imageshack.us/img30/3281/voorbeeldjea.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 15:36 . Reden: foto probleem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knijnsel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 14:22

knijnsel

dus...

Mag ik misschien opperen dat als je eenvoudig wilt beginnen, je met de volgende setup snel en eenvoudig aan de slag kunt voor een proof of concept.
Maak gebruik van een parallelle poort, sluit daar op de pinnetjes je ledjes aan. Op de poort staat volgens mij 5 volt, en je kunt de poort gewoon in basic adresseren. Met een loopje in basic kun je op die manier eenvoudig een rijtje ledjes aansluiten.
Kosten zullen dan plm rond 10 euro liggen.

<knijnsel> De nederlandstalige GuildWars site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, een arduino is een geweldig iets om mee te beginnen. Staan echt ontelbaar voorbeeldjes op internet en je kunt leuk beginnen met schakelaars aansluiten en ledjes aansturen.

Voor jou kun je mischien beginnen met night rider loop lichtje. Maar als je gaat programmeren ( je zult een hekel eraan krijgen in het begin ) neemt dat in het begin veel tijd in. Maar als je eenmaal de taal onder de knie hebt zul je heel veel kunnen. En laat je je fantasie gaan.

En idd als je met zulk werk gaat met Bit shiften enzo. Zorg dat je de loopjes goed onder de knie krijgt en begrijpt.

gr.
Pagina: 1