Toon posts:

Led display bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ey ppl.

Heb onlangs (bijna een jaar terug) een led display gebouwd... is aan te sturen via de usb poort. Scrollt een stuk tekst van rechts naar links, die via een terminal wordt ingevoerd.

Het is een blok van 16x16 leds, maar er kunnen 32 van dit blok naast elkaar worden gezet voor een langer display.

iemand interesse in de details?

Afbeeldingslocatie: http://www.toolsforphysics.com/files/LED/DSC00016klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.toolsforphysics.com/files/LED/DSC00020klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.toolsforphysics.com/files/LED/DSC00023klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.toolsforphysics.com/files/LED/DSC00024klein.JPG

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
nou, ik heb een tijd rondgelopen met het idee om ook een led display te maken, maar door problemen met m'n online bankieren toendertijd heb ik nooit led-matrix's kunnen kopen, en ben ik er nooit mee verder gegaan.

ik wil best wel jouw opstelling/software willen inkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oddish2211 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:59:
nou, ik heb een tijd rondgelopen met het idee om ook een led display te maken, maar door problemen met m'n online bankieren toendertijd heb ik nooit led-matrix's kunnen kopen, en ben ik er nooit mee verder gegaan.

ik wil best wel jouw opstelling/software willen inkijken.
Het is in atmel C geschreven. Ik zal eens kijken of ik de software nog kan vinden
er word via een spi bus naar een ledmatrix-controllerchip geschreven, waarvan er 32 in cascade kunnen.

de usb aansluiting geeft een rs485 signaal door via 2 draden.
Het idee is om er een groot informatiebord van te maken, door elke pixel te vergroten (bv 4*4 leds), en dan een bord van ca. 20cm bij 2m te maken. Het enige wat daarvoor nodig is, zijn extra leds per pixel (en 2 transistors/weerstanden), en een aantal kopieen van deze module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
bedankt, hier kan ik wel wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 14:45
Zou je ook de schema's etc. willen posten? Eventueel ook de software waarmee je het geheel aan kan spreken via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Er zijn makkelijkere mogelijkheden dan dit, en voor niet eens al te veel geld. Zoek maar eens op eBaaai op led/dot matrix.

Allemaal chinese borden die je zo kunt gebruiken om een awesome led display te bouwen. Je mag gelukkig ook nog wat zelf doen, want je moet nog wel even een framebuffertje schrijven voor aan de usb (deze schermen hebben zelf geen geheugen, je ververst ze per regel). Staan ook arduino-peggy achtige led schermpjes die je zo via SPI kunt aansluiten. Misschien minder leuk knutselwerk, maar een veel mooier resultaat.

Voor nog meer Led-display sweetness: klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Corn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:20:
Er zijn makkelijkere mogelijkheden dan dit, en voor niet eens al te veel geld. Zoek maar eens op eBaaai op led/dot matrix.

Allemaal chinese borden die je zo kunt gebruiken om een awesome led display te bouwen. Je mag gelukkig ook nog wat zelf doen, want je moet nog wel even een framebuffertje schrijven voor aan de usb (deze schermen hebben zelf geen geheugen, je ververst ze per regel). Staan ook arduino-peggy achtige led schermpjes die je zo via SPI kunt aansluiten. Misschien minder leuk knutselwerk, maar een veel mooier resultaat.

Voor nog meer Led-display sweetness: klik!
Het doel van deze ledmatrix is het maken van een informatiedisplay (groot formaat, extra heldere LED's) waar geen kant en klare oplossing voor bestaat.
Dit prototype kan op printplaat uitgevoerd worden. De losse 8x8 blokken worden via SPI in serie aangesloten. Driverchip is de MAX7221 van Maxim/Dallas. De tweedraads RS485 verbinding maakt een relatief grote afstand tussen computer en informatiedisplay mogelijk.
mathijs92 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:21:
Zou je ook de schema's etc. willen posten? Eventueel ook de software waarmee je het geheel aan kan spreken via usb?
De USB-communicatie gaat via een virtuele compoort. Als software kan Hyperterminal gebruikt worden.
Een schema kan gedeeld worden als dit project verder wordt uitgevoerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 12:06 ]

Pagina: 1