Klopt. Maar een parkeerboete zit als volgt in elkaar:
1. Basisbedrag (bijvoorbeeld 120 euro)
2. Dagtarief (bijvoorbeeld 40 euro per dag)
Dag één zit er een boete van 120 euro onder je ruit. Dag twee eentje van 40 euro. Samen is dat 160 euro en ze blijven samen bestaan. Dan geldt dus nog steeds het ne bis in idem beginsel, je wordt immers maar één keer gestraft. Dat andere bedrag is slechts een naheffing.
Althans, dat denk ik. Ik heb in heel m'n leven maar een keer een parkeerboete hoeven betalen en dat was ook echt mijn fout (vergunning die niet geldt bij de parkeermeterplaatsen). De auto stond er minstens een week en ik ben maar voor een enkele dag bekeurd (ik was met vakantie). De boete was niet opgesplitst in naheffing en boete, dus ik denk dat ze me ook echt niet vaker konden bekeuren.
Andere boetes die ik heb gekregen, die ik overigens nooit heb hoeven betalen omdat ik altijd met succes bezwaar maak, waren wel opgesplitst in boetebedrag en naheffing.
Dat zijn twee overtredingen en dan kun je inderdaad twee keer worden bekeurd. Zie voorbeeld van fietsen door rood verkeerslicht.
Of: je stapt 's ochtends in je auto, en je doet je gordel niet om. Oom agent 1 snapt je, en verkoopt je een bon. Een paar kilometer verder kom je Oom agent 2 tegen, en die doet hetzelfde.
Agent 1 zal altijd zeggen "je moet wel verder rijden met gordel om."
Als je dat niet doet dan kan agent 2 je daarvoor wel bekeuren.
Maar die tweede bekeuring van geen gordel daar zou je technisch gezien niet voor kunnen worden bekeurd nee. Maarja, zodra je uitstapt en weer instapt dan kun je wel weer worden bekeurd
[
Voor 29% gewijzigd door
Trommelrem op 09-10-2009 16:29
]