Toon posts:

Pentium 4 HT 3.0 Ghz niet vooruit te branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Eerst even mijn systeem specs:

Pentium 4 HT 3.0 GHz
512 mb DDR 400 MHz
Ati Radeon 300 series
Seagate Barracuda 200 GB SATA hdd (is niet goed meer)
Draait op windows media center editie 2005 inclusief alle updates.
Is zo'n compleet HP mediacenter M1190 systeem geweest destijds.

Nou draait dit systeem steeds minder vlot. Ook niet na alles vers geinstalleerd te hebben.

Ik gebruik eigenlijk alleen internet, Office, ftd, winrar en quickpar vrij veel.

Ben er al wel achter dat de hdd aan vervanging toe is en dat het intern geheugen niet echt meer toereikend is.

Nu vraag ik me af of het niet verstandiger is om een nieuw mobo + cpu + geheugen aan te schaffen.

Ik denk hierbij aan:

Asus P5KPL-AM IN/GB/SI mobo
Intel® Dual-Core E5300 processor 2,6 GHz
2GB Kingston DDR-2 800 MHz
onboard Intel GMA 3100
Samsung Spinpoint HD322HJ SATA
Wordt verkocht als "upgrade setje" bij Alternate zonder de hdd.

K twijfel nu alleen of dit de prestaties voor mijn toepassingen merkbaar op gaat krikken.
Heb dit op google e.d. ook niet echt kunnen vinden. Is heel veel toegespitst op games en daar gaat dit systeem sowieso niet voor gebruikt worden.

Oude systeem behouden met nieuwe harde schijf en 2GB intern geheugen erbij kost me zo'n 100,-
Bovenstaande upgrade uitvoeren komt op 170,-

Kost allemaal de wereld niet, maar als het weinig zin heeft voor de performance vraag ik me af of het de moeite waard is.

K zou het op prijs stellen als jullie eens met me mee willen denken.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een nieuw systeem zal echt een wereld van verschil voor je zijn. Zelfs een E5300.
Maar kijk ook eens verder wat je nog meer kunt vinden voor 170 euro. Want een aardig AMD systeem moet je er ook best voor kunnen maken. En als je voor Socket AM3 gaat en DDr3 RAM dan behoudt je zelfs nog de mogelijkheid om later makkelijk te upgraden.
Oriënteer je gewoon eens wat er nog meer is. Want zo'n upgradesetje is leuk, maar kijk ook eens wat je er nog meer voor bij elkaar kan rapen.

Wat betreft die Pentium4. Als die niet vooruit te branden is, hoe zijn de temperaturen van de processor?
Want als er iets mis is gegaan met de CPU koeler en de CPU wordt daardoor te warm dan klokt deze zichzelf terug om schade te voorkomen. Dat merk je hard in de performance.
Tevens kan wat extra RAM en een snelle nieuwe harddisk ook een wereld van verschil zijn. Toen ik vroeger van 512MB DDR en een 120GB Maxtor naar 1GB DDR en 320 GB Seagate 7200.10 ging was dat ook een verademing.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 07-10-2009 11:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:50
Mijn ervaring is dat vooral een oude harddisk nogal een bottleneck kan zijn! Ik geloofde bijvoorbeeld nooit dat XP op een Intel Celeron 300MHz zou kunnen draaien, maar zolang dat ding voldoende geheugen heeft en een moderne (= stuk snellere) harddisk, dan gaat het eigenlijk best goed.

Als je aangeeft dat je geheugen niet toereikend is, dan betekent dit ook dat de harddisk gebruikt wordt voor swappen. En aangezien het een oudere en daarmee tragere harddisk is, zal het ding niet meer vooruit te branden zijn. Een Pentium 4 3.0GHz moet prima in staat zijn XP te kunnen draaien wat super snel is. Ik zou voor een paar 10tjes een nieuwe HD halen (Samsung spinpoint F3 500GB bijv kost niks en is super snel) en ergens nog wat geheugen vandaag halen (kost ook niks). Dan ben je waarschijnlijk voor minder dan 100 euro klaar.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat betreft een evt ander systeem kopen, zie [BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem september 2009

Voor je huidige systeem vraag ik me bovenal af hoe je precies geconstateerd hebt dat je huidige HDD niet goed meer is...

Als dat zo was zou je waarschijnlijk veel meer problemen hebben. Ik vermoed eerder dat hij overuren zit te maken (en daardoor traag lijkt) omdat je zo weinig RAM hebt tov wat je software nodig heeft. In dat geval zou een 1GB PC3200 DDR DIMM a EUR 25 ofzo waarschijnlijk al veel kunnen helpen.

Sowieso, kijk ook eens naar welke (standaard)instellingen van Windows je kunt wijzigen. Als je bijv zorgt dat menus e.d. niet "uitrollen" maar gewoon tevoorschijn springen voelt je systeem gelijk al een stuk vlotter aan.

Nieuwe HW zou zonder meer sneller zijn, maar met wat jij ermee zegt te doen lijkt het me nergens voor nodig. Steek eerder wat meer tijd in het optimaliseren van je sofware icm een goedkope verdrievoudinging van je geheugen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
CPU- en case fan functioneren prima. Gister systeem ff open gehad om te kijken.
Nou moet ik zeggen dat de performance drastisch is verminderd sinds ik dagelijks met Quickpar en Winrar in de weer ben. Als ie daar mee bezig is valt er niets meer te multi-tasken.

K ga me idd ook eens verder verdiepen in de AMD tak.
Ik begrijp wel een beetje uit je verhaal dat 2GB meer geheugen in m'n oude systeem niet echt de moeite waard is dus?

Verwijderd

Topicstarter
Computer start niet meer op vanaf HD, is ineens opstartbestanden kwijt. Hangt nu aan de SATA controller en heb er ff een IDE disk ingeprikt om vanaf op te starten. Met Seatools en Powermax komt ie door geen enkele test heen. Dus die oude HDD kan afgeschreven worden naar mijn mening.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Zie daar de reden van de traagheid,. de harde schijf liep op zijn laatste benen...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Even van mijn kant met een P4 2.8HT cpu
ik had eerst 2x256mb en dat werd op den duur toch een beetje traag.
toen heb ik 2x512 kinston valueram erbij geprikt, en ik kon weinig prestatieverbetering merken. vrijwel niets eigenlijk.

waarom ik geen prestatieverbetering merkte weet ik nog steeds niet. kan geen beperkende factor vinden. misschien mijn maxtor 80gb schijf met 2 partities? (leeskop moet telkens schakelen tussen de partities?)

of 2GB extra geheugen je zal helpen betwijfel ik.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Op zich zijn dat nog prima pc's, maar windows is gewoon stukken zwaarder geworden en je moet de pc met het nodige geduld behandelen en onnodige programma's vermijden.

Al geloof ik geen snars dat van 512 MB RAM naar 1024 geen enkel verschil heeft gemaakt, ik heb een vergelijkbare bak gehad en dat maakte een wereld van verschil. Voornamelijk omdat je een stuk minder hoefde te swappen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog 2 lege dimm-sockets, dus ik denk dat ik maar ga kijken voor een dimm-setje van 2x1 =2GB.
Dual Channel kom ik in mijn bios niet tegen dus dat zal in dit geval niet veel uitmaken. De 2 dimm's van 256 MB laat ik er dan inzitten. Nieuwe harddisk erin en dan maar eens testen. Misschien is het dan nog een jaartje of wat te rekken...

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dan zou ik als ik jou was er eerder 4 dimms van 512 MB in doen, dan ben je goedkoper uit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
K kom niet heel veel prijsverschil tegen. 16,- per stuk voor 512mb. Samen dus 64,-
Kitje van 2x 1 GB is ook 64,- Is bij Alternate trouwens.
Of heb je nog ee goedkoop adresje?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Barleone schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:54:
toen heb ik 2x512 kinston valueram erbij geprikt, en ik kon weinig prestatieverbetering merken. vrijwel niets eigenlijk.

waarom ik geen prestatieverbetering merkte weet ik nog steeds niet. kan geen beperkende factor vinden. misschien mijn maxtor 80gb schijf met 2 partities? (leeskop moet telkens schakelen tussen de partities?)

Is ook een beetje afhankelijk van wat je aan het doen bent. Dat is namelijk bepalend om de bottleneck te vinden.
In jouw geval zal ook zeker die oude Maxtor disk de boel drukken. Een moderne single platter 320GB schijf maakt gehakt van dat ding.
Maar als je geen dingen doet die ook maar iets met je schijf te maken hebben, zal je weinig winst merken.

De TS is ehcter juist wel I/O intensief bezig zijn FTD, WinRAR en QuickPAR. Dus een nieuwe harddisk kan daar zeker bij helpen.
Echter is een volwaardige upgrade misschien toch wel de moeite waard, want het performanceverschil tussen een P4 en een E5300 systeem is aanzienlijk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:50
Barleone schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:54:

Een 80GB Maxtor uit de oertijd is extreem veel trager dan een moderne harddisk. Daar kan je veel winst uit halen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Quickpar is behoorlijk zwaar op je PC
als je pc een pakketje heeft wat niet helemaal lekker is doorgekomen gaat deze het opnieuw opbouwen. dat kan ontzettend veel resources kosten, heb het zelf ook eens meegemaakt en ik kon amper de startbalk meer openklikken (AMD 1500+ met 512 MB Ram)
toen dat voorbij was deed alles het weer prima

Verwijderd

Topicstarter
@Ultraman

Tis wel zo dat ik normaliter de interne hdd alleen gebruikte voor de geinstaleerde toepassingen.
Alle opslag en dus ook de bestanden die ge-rard en ge- pard moeten worden staan op een externe USB 2.0 hdd. Dit is een Personal Media Drive van 160 gb die bij het systeem geleverd werd destijds. Misschien valt hier dus ook nog wel wat winst te behalen door deze bestanden op de interne hdd te zetten. Deed dit nu bewust niet ivm het steeds langzamer worden van het systeem. Alsof ie langzaam "vol liep" ofzo.

:D Ok k zal er op letten :D

Verwijderd

Topicstarter
@Meganutter

Bij mij is dat ook zo, alleen wordt ie daarna niet echt merkbaar meer sneller. Zelfs niet na opnieuw opstarten.
Dat is ook het grootste probleem. T lijkt alsof alles in het geheugen blijft zitten ofzo. Zelfs internet explorer opstarten gaat niet vlot meer na het net opstarten
Modbreak:Liever niet 2x achter elkaar posten. Je kunt prima meerdere quotes in een enkele post verwerken, en als je achteraf iets nog toe wilt voegen kan dat dmv de edit-knop :)

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 07-10-2009 12:32 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:04:
K kom niet heel veel prijsverschil tegen. 16,- per stuk voor 512mb. Samen dus 64,-
Kitje van 2x 1 GB is ook 64,- Is bij Alternate trouwens.
Of heb je nog ee goedkoop adresje?
http://www.tweakers.net/pricewatch

1GB hoeft niet meer te kosten dan EUR 25 op dit moment. Overigens is het wel zo nuttig om te weten wat voor mobo je hebt, dat bepaalt welk en hoeveel geheugen erop kan :o
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:14:
@Ultraman

Tis wel zo dat ik normaliter de interne hdd alleen gebruikte voor de geinstaleerde toepassingen.
Alle opslag en dus ook de bestanden die ge-rard en ge- pard moeten worden staan op een externe USB 2.0 hdd. Dit is een Personal Media Drive van 160 gb die bij het systeem geleverd werd destijds. Misschien valt hier dus ook nog wel wat winst te behalen door deze bestanden op de interne hdd te zetten. Deed dit nu bewust niet ivm het steeds langzamer worden van het systeem. Alsof ie langzaam "vol liep" ofzo.
Max overdrachtssnelheid van USB 2.0: 480Mb/s = 60MB/s
Gemiddelde overdracht van een moderne HDD (zelfs een 5400rpm opslagschijf) >75MB/s

Do the math :z

Verder is dat "vollopen" gewoon een kwestie van software. HP systemen worden net zoals nagenoeg alle andere kant-en-klare PCs trouwens bij installatie al met oeverloze ladingen nutteloos prut geleverd, en met suboptimale default settings voor van alles en nogwat. Als je vervolgens in de loop der tijd meer spullen installeert (bewust of onbewust), gaat het inderdad allemaal trager. Maar dat ligt (muv stervende HDD) niet aan je hardware.
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:19:
@Meganutter

Bij mij is dat ook zo, alleen wordt ie daarna niet echt merkbaar meer sneller. Zelfs niet na opnieuw opstarten.
Dat is ook het grootste probleem. T lijkt alsof alles in het geheugen blijft zitten ofzo. Zelfs internet explorer opstarten gaat niet vlot meer na het net opstarten
Direct na opstarten is je systeem bezig alle "TSRs" te laden. Dat zijn programma's die automatisch iedere keer dat je start geladen worden. Een of twee daarvan zijn altijd nuttig (denk aan je virusscanner), andere zijn soms nuttig afhankelijk van wat je zelf wilt (MSN), maar het overgrote deel ervan is totale prut (snelstarter voor dit, packetfilter voor dat, en daarnaast echte spyware). Zoals gezegd zit je PC er al vol mee zodra het geleverd wordt (of je de HP herstelCDs gebruikt). Zie bijvoorbeeld hier voor een uitgebreide guide hoe die troep te herkennen en hoe ervan af te komen.

Als je ook al een nieuwe HDD moet halen is een nieuw systeem allicht een betere optie, aangezien je al rond de EUR 105 kwijt bent om dit ding weer goed werkend te krijgen. Maar wederom, advies voor een nieuw systeem kun je in dit topic krijgen:
[BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem september 2009

Gelieve niet hier "welke moet ik kopen?" te vragen, dat hoort niet in Processors, Moederborden & Geheugen en als het die kant op gaat gaat dit topic ook dicht :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1