5.1 + 2.0 + bestaande randapparatuur op nieuw te kopen amp.

Pagina: 1
Acties:

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Ik heb de volgende situatie: Momenteel heb ik een 'stereotoren' (Sony LBT-D209) uit het jaar knoop (actually: nog gekocht van mijn krantenwijkje :Y) ). En daarop is een, ietwat jonger maar alsnog straatoud, setje speakers aangesloten van Eltax (de Acura 300, 8Ω en, uit het hoofd, 300Watt wat het typenummer zou verklaren en ook volgens deze ad). In de set zit een versterker(tje?) en daarop zit onze HDD recorder voor als we eens een filmpje kijken aangesloten. That's it, want er is maar 1 ingang (op PHONO na dan).

De speakers maken deel uit van 't meubilair zeg maar ( :X ) en die blijven dus hoe dan ook staan. Maar omdat we ruimte willen creeëren in ons TV meubel voor de PS3 + WII + games, controllers etc. moet de 'stereotoren' dus moven. Als radio gebruik in een Revo Blik (manual) en voor CD's kunnen we onze HDD/DVD recorder (Sony RDR-HX725, manual) gebruiken. DVD's kunnen we kijken op datzelfde ding of onze PS3. Casette's doen we al jaren niet meer aan dus daarmee zijn dan alle punten opgevangen. TV kijken we op onze Samsung LE37B650 (manual).

Voor 't overzicht nog even een visuele samenvatting:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UY00gMbI0jW54cG8FoQedGSY/thumb.png

Wat nu de bedoeling is is dat we een versterker kopen waarop de hele zooi kan worden aangesloten. Ik weet dat (bijv. de radio) de kwaliteit niet je-van-het is, maar dat is nu even niet belangrijk; die losse onderdelen kunnen (en zullen) op termijn waarschijnlijk ook wel vervangen worden. Wel wil ik meteen rekening houden met een 5.1 speakerset voor in de nabije toekomst. Ik heb eigenlijk 4 eisen:

• Alles (zie plaatje) moet er op aangesloten kunnen worden
• 2.0 (stereo) audio for now, 5.1 mogelijkheid, switchbaar tussen 2.0 en 5.1 is helemaal geweldig
• Ik heb geen zin om steeds kabeltjes te ruilen vanwege een tekort aan aansluitingen; en splitters zijn bah
• Afstandsbediening is wel érg handig maar geen must

Ik ben na lang googlen uit gekomen bij de VSX-519V-K van Pioneer (oeh, stekkertjes is :9~ ). Bonus is dat er al een receiver in zit (dan is de Revo Blik enkel nog voor streams die niet op de kabel zitten). Then again; de meeste versterkers hebben (denk ik?) al een receiver? :X

In de reviews scoort dit ding best aardig (8 en hoger) op de meeste sites, maar ik heb geen idee welke sites "authoriteit" op dit gebied zijn (behalve GoT dan :P ) en wie ik dus wel of niet moet geloven. Ik lees er eigenlijk weinig negatiefs over en ik sta dus ook op 't punt dit ding aan te schaffen. Helaas heeft de lokale audioboer zo'n ding niet staan om eens even "aan te raken".

Nu zijn mijn vragen zijn eigenlijk als volgt:
• Bega ik een fout? Pioneer heeft, naar mijn idee, wel een goeie naam (voor een doorsnee consument dan, ik weet dat er beter/mooier is ;) )
• Klopt mijn idee dat ik al de bovenstaande apparaten + de 2.0 Eltax set en een toekomstige 5.1 set kan aansluiten?
• De, toch wel dure, VSX-819H-K, heeft een A en B speaker groep. Hoe werkt 't dan op de VSX-519V-K die ik op 't oog heb? Of begrijp ik de aansluitingen verkeerd? Want beiden hebben op de voorkant een "Speakers" knopje (wat me dus de A/B switch lijkt :? ) De manual verwijst steeds naar P32 waar niks staat daarover :X terwijl dat bij de dure broer wel duidelijk een A/B groep switch is.
• Zijn er (goede) alternatieven welke aan mijn voorgenoemde 4 eisen voldoen die niet meer dan ≈ €250 kosten die ik niet heb gezien? Ik vond zo snel geen goede alternatieven anders dan "kruidvat" rommel of high-end way-too-much-for-me.

Keep in mind dat ik geen audiofiel ben en gewoon een leuk/aardig geluidje wil/hoef. Ik hoef geen state-of-the-art geluid maar hoor 't wél als 't "kruidvat rommel" is.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 06-10-2009 01:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:20
250 euro is vrij beperkt, maar niet onmogelijk. Waar je tegenaan loopt zijn de aansluit mogelijkheden. Zolang dit genoeg is zit je goed. Maar houd ook rekening met de toekomst, een of twee HDMI ingangen extra is geen overbodige luxe. Lees ook even de handleiding door wat de mogelijkheden zijn qua video aansluitingen. Betere receivers kunnen een component (wii?) ingang omzetten naar de hdmi uitgang. Scheelt je weer wat stekkers en kabels ;). Pioneer is prima, evenals alle andere fatsoenlijke merken.

Je stereoset kun je gewoon uitbreiden naar 5.1. Tot die tijd zet je de versterker op de stand 'stereo'. Je hebt geen aparte A/B schakelaar nodig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
ShittyOldMan schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:21:
250 euro is vrij beperkt, maar niet onmogelijk. Waar je tegenaan loopt zijn de aansluit mogelijkheden. Zolang dit genoeg is zit je goed. Maar houd ook rekening met de toekomst, een of twee HDMI ingangen extra is geen overbodige luxe.
Er zitten er al een shitload (nou ja, 4) op mijn TV :P maar de 519 heeft er ook 2 (en 1 out) zag ik.
Lees ook even de handleiding door wat de mogelijkheden zijn qua video aansluitingen. Betere receivers kunnen een component (wii?) ingang omzetten naar de hdmi uitgang. Scheelt je weer wat stekkers en kabels ;)
Kabels ben ik niet zo héél bang voor, maar to be honest was 't nog niet in me opgekomen om "Beeld" via mijn versterker te laten lopen. Maar dat kan dus ook blijkbaar :P Ben echt een nitwit hierin geworden merk ik alweer :P Vroegah was alles nog simpel :P
Je stereoset kun je gewoon uitbreiden naar 5.1. Tot die tijd zet je de versterker op de stand 'stereo'. Je hebt geen aparte A/B schakelaar nodig.
Nou, ik heb inmiddels ook alweer wat van mijn eigen domme vragen beantwoord. Zo blijkt de 519 "maar" 1 groep speakers te ondersteunen dus mijn 2.0 Eltaxjes en toekomstig 5.1 setje gelijktijdig aansluiten en switchen van/naar elkaar gaat dus niet lukken met de 519 als ik de manuals goed lees. Dan zou ik dus genoegen moeten nemen met, als ik de 519 zou nemen, het afdanken van mijn Eltaxjes als ik naar 5.1 zou gaan. Toch?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• ShittyOldMan
Of je koopt een passende centerspeaker en 2 surrounds uit dezelfde reeks en je hebt ook een 5.1 set, met behoud van het interieur :P. En nog een subwoofer erbij natuurlijk.

Als je video via de receiver laat lopen heb je dus ook voldoende ingangen nodig. Als de receiver ook met multichannel audio via hdmi overweg kan kun je zelfs gebruik maken van de nieuwe HD audio formaten dankzij de playstation. Je TV kan dit waarschijnlijk niet uitsturen dus moet je deze wel via de receiver aansluiten. Tv's en hdmi levert vaak gekloot met geluid. Een receiver als centraal station werkt dan beter.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
ShittyOldMan schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:38:
Of je koopt een passende centerspeaker en 2 surrounds uit dezelfde reeks
Dat wordt lastig met een 10+ jaar oude set denk ik :P
ShittyOldMan schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:38:
Als je video via de receiver laat lopen heb je dus ook voldoende ingangen nodig. Als de receiver ook met multichannel audio via hdmi overweg kan kun je zelfs gebruik maken van de nieuwe HD audio formaten dankzij de playstation. Je TV kan dit waarschijnlijk niet uitsturen dus moet je deze wel via de receiver aansluiten. Tv's en hdmi levert vaak gekloot met geluid. Een receiver als centraal station werkt dan beter.
Ah ok. Die hou ik in mijn achterhoofd. Thanks.

Over mij

• ShittyOldMan
RobIII schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:49:
[...]

Dat wordt lastig met een 10+ jaar oude set denk ik :P
Kan best prima gaan hoor, als de klank redelijk hetzelfde is. Luidspreker techniek veranderd niet zoveel. Maar het is lastig te vergelijken ja, je sleept je speakers niet zomaar mee naar een winkel.

Maar je kunt ook gewoon nieuwe speakers kopen :P

Pagina: 1