ledje aansluiten met weerstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 12:10
Ik ben bezig met een paneeltje om de achterlichten van een aanhangwagen te testen.
Ik heb een plankje gemaakt met allemaal schakelaartjes.
De aanhangwagen wordt aangesloten op het plankje op het 13polige stopcontact.

Als het schakelaartje wordt opgezet gaat het lampje branden op de aanhanger.

nu wil ik een ledje in een schakelaartje laten branden indien de schakelaar is ingeschakeld.

Ik heb het zo aangesloten en dan werkt het niet...
Ik had gevraagd bij de elektroniczaak naar een weerstand voor 12V aangezien de lampjes van de aanhanger 12V zijn. (hij gaf me weerstandjes van of 1 ohm of 10ohm dat weet ik niet meer zeker...)

De adapter heb is 12V output:)

hier het schema:
Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/4687/sjtroom.th.jpg
Wat doe ik fout??
Heeft een weerstand ook een voor- en achterkant?

www.kabeldirect.nl - Dé webwinkel voor al uw kabels en accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee een weerstand heeft geen + of -, een Ledje wel. Dat weet je?
En 1 of 1 Ohm bij 12 volt lijkt me niet heel erg logisch. Heb je geen multimeter om te meten wat voor weerstand je hebt meegekregen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Atlas schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:23:
Nee een weerstand heeft geen + of -, een Ledje wel. Dat weet je?
En 1 of 1 Ohm bij 12 volt lijkt me niet heel erg logisch. Heb je geen multimeter om te meten wat voor weerstand je hebt meegekregen?
Heb helaas geen multimeter hier. Hoe kan ik zien wat de + en - is van de led?

De bedoeling is toch wel dat de weerstand tussen de + in zit toch?

[ Voor 8% gewijzigd door evanwenkop op 05-10-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

vaak is een van de pootjes wat langer of zit er een plat kantje in de behuizing (wat dan de plus is weet ik niet meer :) even testen met een simpele batterij en klaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Ray schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:26:
vaak is een van de pootjes wat langer of zit er een plat kantje in de behuizing (wat dan de plus is weet ik niet meer :) even testen met een simpele batterij en klaar)
Geen pootje is langer en er is ook geen platte kan.
Met een batterij krijg ik hem niet aan de gang....... Kan dat liggen aan een verkeerde weerstand?

Ik hoop dat iemand me nog kan helpen, want het is erg frustrend:( heb er de hele dag aan gezeten en nu nog niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je er geen weerstand aan hebt geknoopt en zo aan een batterij hebt geknoopt is óf de led nu stuk, óf heeft de baterij een te lage spanning.

Zie ook: EL FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:06
Met een enkel batterijtje krijg je meestal 1,5 volt. De meeste ledjes werken op ~3V.
Probeer dus eventjes met 2 batterijen, een weerstand is volgens mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
volgens een paar linkjes in die tutorial is de weerstand 1Kilo Ohm.

BRUIN/ZWART/ROOD // GOUD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Dit is wel een goede calculator om de weerstandjes bij een LED te berekenen:

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
ja het probleem is dat ik niet weet wt voor led erin zit... het is zo'n ledje wat in een schakelaartje zit...

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/11329.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
oke, het schema werkt dus niet...

Het ledje is niet kapot dat weet ik zeker.

Ik had dit nog liggen(is een deel van zo'n verlichtje sata kabel) en daarmee werkt het ledje in ieder geval wel!.
Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/3678/fotofv.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
evanwenkop schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:22:
ja het probleem is dat ik niet weet wt voor led erin zit... het is zo'n ledje wat in een schakelaartje zit...

[afbeelding]
Daar zit meestal geen LED in, maar een klein (oranje) neonlampje, die op 230V wisselspanning werken. Als je er dan 12V gelijkspanning op zet, dan is het niet zo gek dat er weinig gebeurt ;)

Of weet je 100% zeker dat er een LED in zit? (meestal zit het weerstandje dan ook ingebouwd)

Dat hij met dat stukje elektronica van je lichtgevende S-ATA kabeltje wel werkt, bevestigt mijn vermoeden.

Er zit inderdaad een neon lampje in jouw schakelaar :) Dat stukje elektronica met die witte en zwarte draadjes is namelijk een klein hoogspanningstransformatortje, net zoals bij een CCFL. Die slingert de spanning omhoog, en dan wil het neonlampje wel werken.

Je zult op zoek moeten gaan naar andere schakelaars, waar echt een LED in zit, of de huidige schakelaar ombouwen met een LED en een weerstand (al vraag ik me af of je de schakelaar weer goed in elkaar krijgt, aangezien er ook veertjes e.d. inzitten zodat hij blijft staan in de stand aan of uit)

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
edit: verhaal klopt niet na jouw verhaal... :)

edit2: Hoe los ik dit op?

edit3: Werken die lampjes dan niet gewoon op 12V??? of gaan ze dan kapot/nog niet branden?
Is het niet mogelijk om die dingen 8 keer te bouwen?

[ Voor 136% gewijzigd door evanwenkop op 05-10-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het moet heel eenvoudig zijn. Met die 1kΩ weerstand in serie moet de gemiddelde LED (20 mA) het doen op ongeveer de helft van zijn nominale lichtsterkte en daarmee duidelijk zichtbaar.
Doet hij het niet, en de LED is o.k., dan keer je gewoon de beide aansluitpunjes om. Dat is alles.
Overigens heb ik nog nooit een LED in handen gehad die geen verschil toonde in de beide aansluitdraadjes. Anders zou je daarmee moeten gokken en dat is niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Overigens...De lampjes op de aanhanger(gewone autolampjes) moeten ook gewoon blijven werken he trouwens, weet niet of wat uitmaakt met evt. weerstandjes/transformatortjes...

edit: dit is de bedoeling: Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1263/schemaf.th.png

[ Voor 32% gewijzigd door evanwenkop op 05-10-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 15:08
Als ik je naar google verwijs, dan geef ik je liefst een zoekterm mee: "fanbus" zal je wellicht op weg helpen. De aanpassing die jij moet maken, is dat je ipv een fan de verbinding maakt naar de lamp op de aanhangwagen die je wil testen, en dat je geen molex gebruikt maar een andere 12V DC voeding (aan geel hang je de +, aan zwart de massa).
Zie bijvoorbeeld http://www.fullcustom.es/data/guias_pc/fanbus_on_off.gif

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Indien je een LED hebt gevonden, is het redelijk simpel. Je moet 2 dingen weten; de spanning (VL) en de stroom (I) die je LED nodig heeft. Met wat algebra en de wet van Ohm kom je uit op:

R = (VS - VL) / I

Waar VS je voedingsspanning is.

Dus bijv. bij een voedingsspanning van VS = 12 Volt, een LED met VL = 2 Volt en I = 20 mA (= 20E-3 A) moet je een weerstand nemen van

R = (12 - 2)/0,02 = 10/0,02 = 500 Ohm

Dus 500 Ohm (560 Ohm is beter verkrijgbaar en ook goed).

De LED+Weerstand sluit je trouwens parallel aan op het actieve circuit van je aanhanger. Als je wilt kan ik dat nog even voor je tekenen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door straider op 05-10-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
straider schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:20:

De LED+Weerstand sluit je trouwens parallel aan op het actieve circuit van je aanhanger. Als je wilt kan ik dat nog even voor je tekenen ;)
Graag, want plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

evanwenkop schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:22:het is zo'n ledje wat in een schakelaartje zit...
Als het ledje ingebouwd is in de schakelaar, kijk dan eens even wat er op de schakelaar staat voor spanning (12 V, 220 V?).

Staat er 12 V op? Dan kun je de weerstand weglaten. Brandt het lampje niet? Dan moet je + en - omwisselen.

Staat er 220 V op? Dan gaat het niet werken op 12 V, haal een schakelaartje geschikt voor 12 V.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Er staat inderdaad 220V op. Ik heb deze gekocht en wil ze graag ook gebruiken. Zonde van het geld anders...

Is er nog een andere mogelijkheid dan er een ledje met een weerstandje instoppen? Dat werkt op 12V? Zoja, welke ledjes moet ik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Wat je dus hebt is geen LED maar een neon lampje die misschien alleen wel werkt werkt op 220V 50 Hz wisselspanning... lijkt me een stuk duurder om dit uit 12V gelijkspanning te krijgen, dan om even een 2V 20mA ledje en 560 Ohm weerstandje van een paar cent te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Oke bedankt,
ik moet dus gewoon LEDjes gaan kopen van 2V, 20mA en weerstandjes van 560Ohm.

De verlichting van de aanhanger zit dan ook achter de weerstand...Veroorzaakt dat geen problemen? Aangezien die 12V nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Het moet niet serieel maar parallel! De enige stroom die over de weerstand moet lopen is die van het LEDje.

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/sno4ur.jpg

Het lange pootje van de LED is de anode (+), de korte de cathode (-). En dat ding linksbovenin moest een stekker voorstellen...

Verder maakt het niet uit of je de schakelaar aan de positieve of negatieve kant maakt, en je mag de weerstand en het ledje ook van plek verwisselen.

Capiche?

[ Voor 47% gewijzigd door straider op 08-10-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Oke, dus bij een weerstand maakt het niet uit of die aan de + of aan de - is verbonden?

Dat begrijp ik het :) mooie duidelijke tekening (<3 paint)

Dat is dan wel weer heel lastig...aangezien die ledjes ingebouwd zitten in de schakelaar.
Ik zal proberen straks eens een fotot te maken hoe dat van binnen uitziet.

[ Voor 36% gewijzigd door evanwenkop op 08-10-2009 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
evanwenkop schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:43:
Oke, dus bij een weerstand maakt het niet uit of die aan de + of aan de - is verbonden?

Dat begrijp ik het :) mooie duidelijke tekening (<3 paint)

Dat is dan wel weer heel lastig...aangezien die ledjes ingebouwd zitten in de schakelaar.
Ik zal proberen straks eens een fotot te maken hoe dat van binnen uitziet.
Nee dat maakt niet uit. Verder nog wat info over die neonlampjes (ook wel glimlampje) in die schakelaars;
Een neonsignaallamp (of glimlamp) is een lagedrukgasontladingslamp gevuld met 75% neon en 25% helium, die een oranjerood licht geeft. De gasontlading wordt ontstoken door een bepaalde ontsteekspanning, voor de gebruikelijke signaallampjes (NE2) is dat circa 90-110 volt. Na het ontsteken kan een lagere (~30%) spanning de gasontlading onderhouden, bij een zeer lage stroom. Als stroombegrenzer kan een eenvoudige ohmse weerstand worden gebruikt.

Bij gelijkstroom gloeit alleen het gas rond de negatieve elektrode (kathode). Bij wisselstroom gloeit het gas rond beide elektrodes, elk gedurende een halve cyclus. Hierdoor is bij 50Hz een lichte flikkering zichtbaar.
Van wiki :) Voor jou neonlampje zou dit dus geen 90-110V zijn maar dichter rond de 220-230V.

[ Voor 3% gewijzigd door straider op 08-10-2009 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanwenkop
Ja, dat begrijp ik.
bedankt voor de info trouwens over die lampjes.

Maar ik kan het niet parralel schakelen, aangezien die lampjes ingebouwd zitten in de schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Is het zo erg om een lampje naast de schakelaar te hebben dan? moet het waterdicht ofzo?

Je kunt die schakelaars toch gewoon gebruiken? Of zit dat neonlampje ter beveiliging serieel in het circuit verwerkt. (dat hij werkt als bliksembeveiliging/overbelasting)

Je kan zo een mooi gaatje boren in je bordje en je LEDje van de onderkant er doorheen schuiven.

[ Voor 15% gewijzigd door straider op 08-10-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

die lampjes in de schakelaar kan je toch niet gebruiken omdat die 220 volt nodig hebben. Trouwens staan die lampjes standaard parallel en niet serieel geschakeld in een 220 volt toepassing (zou wat moois zijn als het niet zo was en je gaat een paar ampere schakelen....)

dus vergeet die schakelaar of sloop ze open en zet er ledjes in. Wil je ze toch gebruiken zet er dan een ledjes parallel naast zoals in het mooie paint schema. Zolang je niet de - pool verbind aan de schakelaar komt er geen spanning over het buisje te staan en zal er niets gebeuren maw heeft het lampje geen invloed op de schakeling. Dit uitgaande van de schakelaar zoals op je afbeelding, dus met 3 aansluitingen

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 08-10-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

evanwenkop schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:13:
Ja, dat begrijp ik.
bedankt voor de info trouwens over die lampjes.

Maar ik kan het niet parralel schakelen, aangezien die lampjes ingebouwd zitten in de schakelaar...
Conclusie: je hebt de verkeerde schakelaar gekocht.

Oplossing: koop een schakelaar met ingebouwd indicatielampje geschikt voor 12 VDC of gebruik de reeds gekochte schakelaar met een apart indicatielampje ernaast.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1