HP e-pc 42 als thuis server, muziek- en downloap computer

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb thuis een mooie maar al wel wat oude stereoset staan. Om te zorgen dat deze wat beter mee kan komen in het digitale tijdperk denk ik over het aansluiten van een "muziek computer", een simpele en vooral stille en zuinige computer waar ik dan alle muziek op kan zetten.

Verder dacht ik dat als ik toch zo'n computer koop ik hem net zo goed ook kan gebruiken als download computer en thuisserver (zal niet erg intensief worden gebruikt als server, gewoon wat bestanden delen met meestal slechts één persoon tegelijk, maar films streamen moet wel mogenlijk zijn).

Als budget dacht ik aan ca 60 euro (hoeft echt geen super systeem te worden ofzo), ik kwam zelf uit op de HP e-pc 42 omdat ik op het internet overal lees dat deze erg stil en zuinig is.

Deze wil ik dan graag gaan inbouwen in een kast met ernaast een kleine 15" monitor en een klein toetsenboordje en een muis.

Ik heb alleen een paar problemen:

- wil het idee bij mij thuis worden goedgekeurd dan moet het systeem echt helemaal niet te horen zijn, maar ik heb zelf geen ervaring met e-pc's en weet dus niet of het mogelijk is om hem nog stiller te maken (ik dacht zelf aan bijvoorbeeld het plaatsen van de pc in een geluidsdempende box, of wellicht wat onderclocken en dan de fans minder hard zetten), of mischien de computer wat modden want voor mij hoeft hij nou ook weer niet perse zo klein te zijn als hij standaar is dus bijvoorbeeld de airflow verbeteren door meer " gaten te maken" een dan de fans lager zetten?

- omdat ik er veel bestanden op ga zetten die ik zeker niet kwijt wil raken zou ik graag gebruik maken van een mirror opstelling, de schijven hiervoor heb ik al ( 2 ide schijven) maar de HP e-pc 42 heeft maar aansluitmogenlijkheden voor één ide schijf (en dus ook geen raid mogenlijkheden). Hoe kan ik hem het best uitbreiden zodat hij dit wil kan, of is het beter om een andere computer die dit standaard kan te kopen?

Alle suggesties zijn welkom!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-02 13:28
[b][message=32677871,noline]

Als budget dacht ik aan ca 60 euro
60 euro als budget? of bedoel je 600 euro?

...

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:06
koentjuh1987 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 22:37:
[...]

60 euro als budget? of bedoel je 600 euro?
die e-pc is een p4 1.8ghz met 256mb geheugen en een ati rage 128 pro. Dus denk dat hij het inderdaad heeft over 60 euro.

maar ehh met deze kast valt niet veel te doen wat betreft uitbreiden. Heb net ff lopen googlen en dat ding heeft geen uitbreidingssloten. Maar ben je echt van plan om aan dit ding belangrijke data toe te vertrouwen? Aangezien je het in raid 1 wilt hebben is het behoorlijk belangrijk. Ik zou eerlijk gezegd wat meer geld eraan uit geven. Heb zelf net een zelfde soort bakkie gebouwd (word as we speak geinstalleerd :P) en dat heb ik voor 270 euries gedaan exclusief schijven.

• huub8
Ok, stel dat ik mijn bedrag verdubbel dus 120 euro, wat voor oplossing zouden jullie dan gebruiken?

Verwijderd

voor zo weinig zou ik een 2e hands laptop scoren met een defect scherm (strepen oid) en dan een 500 GB schrijf erin zetten, zoiets zuipt 20 watt idle oid

heb je meteen een toetsenbord ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Of een Intel Atom boardje, is ook mooi zuinig, en je hebt gelijk SATA

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
In ieder geval iets met integrated graphics/netwerkkaart, low power consumption ... Atom of ION.
Zijn genoeg systemen van te vinden.
Desnoods een 7" eee pc.

Helaas zal je voor 120 euro bijna zeker voor 2dehands moeten gaan.

Tenzij je voor een mediaplayer gaat zoals NMT, daar kan je ook mee downloaden.

[ Voor 15% gewijzigd door Graviton12 op 04-10-2009 00:32 ]

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 00:09:
voor zo weinig zou ik een 2e hands laptop scoren met een defect scherm (strepen oid) en dan een 500 GB schrijf erin zetten, zoiets zuipt 20 watt idle oid

heb je meteen een toetsenbord ;)
idd, net zo als mijn server :*)

Hij draait 24/24 , 7op7.
Hij draait in mijn slaapkamer en hoor je gewoon niet draaien 8)
zo'n celeron M ding, hij wordt nauwelijks warm en daarom schiet de koeler zo goed als nooit aan. (staat wel vrij opgesteld)
fungeert als exchange, dhcp, muziek(hangt aan stereo), file, print en download server.

dus een server laptop is sterk aangeraden voor thuisgebruik ;)

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01 12:50
Ik heb een tijdje een C-10 gebruikt als thuisserver. Dat was inderdaad een energiezuinige oplossing, en voldoende voor een klein netwerk. Zo´n E-PC is echter niet bedoeld voor 24/7 werk: er moet een langzame schijf in ivm de warmteontwikkeling en de fan wordt te lawaaiig (slijtage denk ik) na een tijdje. Niet echt aan te raden dus.

• Graviton12
pricewatch: Western Digital TV Mini
Deze is net uit.

pricewatch: Western Digital TV HD Mediaplayer
Deze is heel goed voor de prijs, als je die samen gebruikt met een externe HD ...

pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go Multi Media Player Pro 500GB
Hier zit al zelfs een 500GB schijf in.

• huub8
Ik heb inderdaad over die mediaspelers bedacht, maar ik heb toch liever een computer omdat:

- Die meer mogenlijkheden biedt als server
- Ik er niet een tv naast heb staan maar een 15" monitortje

Tweedehands maakt trouwens niet echt uit.

[ Voor 10% gewijzigd door huub8 op 04-10-2009 11:48 ]

• Graviton12
Je kan perfect met monitor werken, je hebt geen tv nodig.
Er zitten meer mogelijkheden in dan je denkt, ik heb bv de HDX1000 die kan als server dienen, zit ftp/web/torrent/remote en nog veel meer op, je kan er een HD insteken als je wilt.
Alleen zit hij wel iets boven je budget 188 euro.
pricewatch: HDX-1000 Networked Media Tank Zwart

Bekijk de specs maar eens wat hij allemaal ondersteund.

En hij maakt geen lawaai, met HD erin hoor je hem pas als je er vlakbij staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Graviton12 op 04-10-2009 11:58 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Zie ook het Themaforum: Mediaspelers
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.