Hier een overzicht van het heel verhaal, voor de liefhebber!
Inbraak
Op zaterdag 12 september wordt ik ‘s nachts tijdens het stappen gebeld door één van mijn huisgenoten, hij is net thuisgekomen en alledrie onze laptops zijn weg. Als ik tien minuten later binnenkom staat de politie de lijst van vermiste spullen al op te nemen. De dader is vermoedelijk binnengekomen via een raam dat op een kier stond op de tweede verdieping waar mijn slaapkamer is. Er zijn hierdoor geen sporen van braak en de verzekering besluit een tweetal weken later om niet uit te keren.
Bij de inbraak, nu eigenlijk een “inklimming”, verdwijnen nogal wat elektronische apparaten. Eén van deze apparaten is mijn laptop, een Apple MacBook Core 2 Duo uit 2007. Een witte laptop, voor de niet-nerd.
iPhone en MobileMe
De afgelopen jaren ben ik behoorlijk fan geworden van elektronica waar een Appletje op staat. Naast de gestolen MacBook heb ik ook een iPhone en een abonnement op MobileMe. Met MobileMe kun je via het internet je, onder andere, contactpersonen en agenda synchroniseren tussen je iPhone en MacBook. Op de nieuwe MacBook Pro die ik koop stel ik ook MobileMe weer in.
Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat mijn spullen weg zijn en dat ik ze niet meer terug ga zien.
Contactpersonen verdwijnen
Op vrijdagochtend 2 oktober merk ik tijdens een college dat al mijn contactpersonen zijn verdwenen op mijn telefoon. Ik heb geen idee wat er aan de hand is en open mijn MacBook Pro om te kijken of ik wat raars kan zien. Hier krijg ik meteen de melding dat er gesynchroniseerd wordt met MobileMe en dat daarbij 270 contactpersonen zullen worden verwijderd, of ik daarmee wil doorgaan? Doe maar niet.
Synchronisatie vanaf mijn gestolen MacBook
Bij de instellingen van MobileMe kan ik zien dat mijn oude (gestolen) MacBook weer gesynchroniseerd heeft met het tijdstip waarop dit heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk is iemand bezig geweest om de MacBook op te schonen, zodat deze geen persoonlijke gegevens meer zou bevatten.
Tweakers.net
Op het forum van Tweakers, waar ik als hobby-nerd al langer actief ben, open ik een topic om hulp te vragen bij deze situatie. Tweakers staat erom bekend dat er een hoop mensen aanwezig zijn die samen behoorlijk wat van dit soort dingen afweten. In het topic krijg ik in eerste instantie niet zoveel informatie waar wat mee gedaan kan worden, behalve dat het verstandig is om de politie hierover in te lichten.
Apple en de politie Utrecht ingelicht
Ik bel allereerst met de politie Utrecht waar ik het verhaal uitleg. De “eerste lijn” snapt niet veel van het verhaal maar weet me wel door te verbinden met iemand die de mogelijke waarde van de informatie goed in weet te schatten. Ik geef aan dat het mogelijk moet zijn om hier een IP-adres van te achterhalen, via Apple. De politie zegt ermee aan de slag te gaan. Apple kan de gegevens wegens privacy redenen niet aan mij verschaffen, die moet via de politie, laten ze aan de telefoon weten.
Ik hoor hier verder niks meer van en na twee weken heb ik me er wel weer bij neergelegd dat ik mijn spullen niet meer terug ga zien.
Tweede synchronisatie
Op zaterdagavond 31 oktober word ik ineens afgemeld op MSN en ontvang ik een e-mail reminder van een afspraak die al lang geweest is. Er gaat meteen een belletje rinkelen dat mijn oude MacBook weer verbinding heeft met internet. Omdat al mijn programma’s waarschijnlijk (na anderhalve maand) nog gewoon open staan, gaan die hun ding doen wanneer er weer een keer een internetverbinding beschikbaar is. Via de synchronisatiegegevens van MobileMe zie ik dat het inderdaad om mijn MacBook gaat.
Gmail
Omdat er een automatische e-mail verstuurd wordt voor een reminder in mijn agenda, begint er een belletje te rinkelen dat ik mogelijk via Gmail een IP adres kan achterhalen. Als je bij Gmail op de web-interface inlogt kun je precies zien vanaf welke IP adressen er voor het laatst verbinding is gemaakt met de Gmail servers. Hier kan ik mijn eigen IP adres uitlezen waar ik op dat moment ben, en een ander IP adres dat gelijktijdig online is.
De combinatie van het synchronisatie tijdstip en de computernaam van mijn oude MacBook, plus het gelijktijdig weergegeven IP adres via Gmail geeft mij voldoende informatie om er zeker van te zijn dat het mijn MacBook moet zijn die op het aangegeven IP adres wordt gebruikt.
Tweakers.net, poging 2
In het nog bestaande topic op Tweakers.net meld ik dat ik het IP adres heb achterhaald. Ik vraag wederom wat ik met deze gegevens kan en binnen een paar minuten is, met dank aan tips van de “tweakers” op het forum, de fysieke locatie van het IP adres achterhaald. Het blijkt om een Asielzoekerscentrum te gaan dat een paar straten bij mijn huis, waar de MacBook gestolen is, vandaan ligt.
Gegevens naar de politie
Een paar minuten later bel ik de politie op met de nieuwe gegevens. Ik word wederom doorverbonden met iemand die de waarde van de informatie goed in weet te schatten. Tot mijn grote teleurstelling blijkt echter dat de politie op dat moment niks kan doen. Er is alleen noodhulp beschikbaar op dat moment en deze zaak zal woensdag worden opgepakt door de persoon die op de zaak zit.
Zelf langs gaan?
Ik overweeg om zelf langs te gaan bij het centrum. Mijn huisgenoten worden opgebeld om te vragen of ze thuis zijn, ik ben zelf op dat moment bij mijn vriendin. Aangezien zij niet thuis zijn besluit ik om er niet heen te gaan. Op Tweakers laait de discussie om wel of niet langs te gaan inmiddels ook op. Ik bel nogmaals met de politie om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Er wordt me, uiteraard, geadviseerd om niet zelf langs te gaan en het onderzoek af te wachten. Ik besluit dat dit waarschijnlijk het beste is, mede omdat er op dat moment niemand is waarmee ik naar het AZC kan gaan.
“Je wordt beroemd ouwe!”
De volgende ochtend krijg ik een sms van een vriend dat ik beroemd word. Ik sta ontbijt te maken en weet niet direct waar het over gaat. Hij smst terug dat Geenstijl.nl een “artikel” geplaatst heeft. Past ook prima in het straatje natuurlijk: laptop gestolen, vermoedelijke door een asielzoeker en de politie doet niks.
Opnieuw aangifte doen
Zondagmiddag besluit ik naar het politiebureau te gaan om in ieder geval mijn aangifte volledig te maken, zodat alles duidelijk is voor de persoon die het op moet pakken. Bij een agent die helemaal niets van het verhaal begrijpt dicteer ik wat er in de aangifte moet komen te staan. De agent overlegt met zijn meerderen en er wordt besloten dat er niks gedaan kan worden op dat moment.
Echter, de zaak zal maandagmorgen bij de recherche worden neergelegd zodat er besloten kan
3FM, RTL Boulevard en Utrechts Nieuwsblad (AD)
Op zondag vind ik kort nadat het stuk op Geenstijl.nl staat al een mailtje van 3FM in mijn inbox. Maandagochtend volgt RTL Boulevard telefonisch en dinsdagochtend heeft ook het Utrechts Nieuwsblad (tegenwoordig onderdeel van het AD) lucht gekregen van de zaak. Ik bedank voor de aandacht maar geef in alledrie de gevallen aan dat mijn MacBook er waarschijnlijk niet eerder van terugkomt. AD besluit woensdagochtend toch een bericht te plaatsen.
Toch zelf gaan kijken
Woensdagochtend heb ik nog steeds niks gehoord van de politie, wat mij het idee heeft dat er niks gebeurt. Ik besluit zelf te gaan kijken en kom in gesprek met de directeur van het AZC. Hij heeft het inmiddels al op Geenstijl.nl gelezen en baalt van de situatie. Hij vertelt me dat het niet mogelijk is om op de kamers in het AZC te internetten via het netwerk. Er moet dus verbinding gemaakt zijn vanuit één van de ruimtes waar een fysieke internetaansluiting beschikbaar is.
En dan, goed nieuws!
Donderdagmiddag word ik gebeld door de politie Utrecht, ze hebben zeer waarschijnlijk een deel van mijn spullen teruggevonden en ik kan vrijdagmiddag langskomen om ze te bekijken. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee! Ik had de kans dat mijn spullen terug zouden komen heel laag ingeschat, ondanks de beschikbare informatie.
Bijna alles terug
De politie verteld me dat ze op basis van de IP- en adresgegevens plus het feit dat het om een witte, opvallende, laptop zou gaan besloten hebben om een kijkje te gaan nemen. Via de toezichthouder van een ruimte waar toegang is tot internet is vervolgens achterhaald waar mijn MacBook zich mogelijk zou kunnen bevinden. Toen daar een kijkje genomen werd is vervolgens mijn MacBook met oplader en muis, TomTom en fototoestel teruggevonden. Ook de twee iPods van een huisgenoot waren in de kamer aanwezig
Spullen gebruikt
Als ik thuiskom met mijn spullen blijkt al snel, dit is ook aangegeven door de politie, dat mijn spullen gebruikt zijn door de persoon bij wie ze zijn aangetroffen. Op mijn fotocamera staan foto’s die niet van mij zijn (en waar zeer waarschijnlijk mijn MacBook op te zien is), in de TomTom staan locaties waar ik nooit geweest ben en op mijn MacBook staat MSN geïnstalleerd, met een onbekend e-mail adres als laatst ingelogde account. Verder zijn mijn spullen nog in oude staat, alles werkt nog naar behoren en al mijn eigen gegevens staan er gewoon nog op.
Al met al..
..een redelijk bizar verhaal met uiteindelijk een goede afloop. Mijn huisgenoten komen er minder goed vanaf, van hun ontbreken er nog steeds twee laptops. Zelf mis ik alleen nog wat kleine spullen zoals USB sticks, een rekenmachine en een rugzak.
Voor de toekomst
Vanaf nu worden mijn Mac’s uitgerust met
Undercover, een programma dat kan helpen om je gestolen of verloren Mac terug te vinden door de IP gegevens door te sturen, screenshots te maken en zelfs foto’s van de persoon die erachter zit te maken via de ingebouwde webcam.
Allemaal van mijn spullen afblijven dus, de volgende is ook gewoon de lul.
Alhoewel, "de lul" is een groot woord, degene die mijn spullen had zit alweer thuis en krijgt een boete of een taakstrak. Foei, niet meer doen jongen.
Bedankt!
Tot slot een bedankje voor iedereen die hier heeft meegedacht over de mogelijkheden om meer informatie te krijgen die er uiteindelijk toe geleid heeft dat het grootste deel van mijn spullen weer terug is! Top!