Gestolen MacBook komt online, wat kan ik doen!?

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 199.836 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:27
MrAcid schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 10:35:
Degene die mijn spullen in z'n bezit had is uiteraard meegenomen, verhoord en krijgt nu waarschijnlijk een taakstraf of boete voor heling. Hij is in ieder geval alweer thuis.
BtM909 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 11:19:
[...]

Heeft niks met bang en politieke correctheid te maken.... Dit slaat ook niet op de azielzoeker, maar over 't feit dat heling iets serieuzer wordt genomen dan een taakstraf ;)
Dat zal wel.

Ik heb even voor jullie opgezocht wat de vervolgingsrichtlijnen van het Openbaar Ministerie hierover zeggen. Deze richtlijnen gaan over het aanbieden van een transactie aan de verdachte ofwel het uitvaardigen van een strafbeschikking.

Een transactie is een aanbod aan de verdachte voor een bepaalde straf, meestal een boete of een taakstraf. Als de verdachte het aanbod aanneemt, dan hoeft hij niet voor de rechter te verschijnen en krijgt hij geen strafblad. Ook is de straf meestal iets lager. (bijvoorbeeld 10% minder) Als de verdachte de transactie niet aanneemt, dan wordt hij voor de rechter gedagvaard en wordt een hogere straf geëist.

Een strafbeschikking is min of meer hetzelfde, alleen hier hoeft de verdachte geen aanbod aan te nemen, maar wordt hij gelijk veroordeeld. Hiertegen kan hij in beroep gaan.

Of jullie de onderstaande straffen opvatten als "serieus nemen" of niet, dat moet je zelf beslissen.

Ik heb voor de waarde van de gestolen spullen €800,- genomen.

Schuldheling, geen recidive, geen vorm van medeplegen - €500
Dit is de minst zware mogelijkheid. In dit geval wist de verdachte niet dat de spullen gestolen waren, maar had hij het moeten beseffen. Hij heeft dus verwijtbaar geen onderzoek naar de herkomst gedaan, bijvoorbeeld omdat de prijs absurd laag was of hij om een andere reden diefstal had moeten vermoeden.

Opzetheling, geen recidive, geen vorm van medeplegen - €550
In dit geval wist hij wel dat de laptop gestolen was.

Opzetheling, 1 maal eerder gepleegd, geen vorm van medeplegen - €600

Opzetheling, geen recidive, samen met mededaders gepleegd - €700

Opzetheling, reeds meerdere malen eerder gepleegd, geen vorm van medeplegen - €700
Bedrag berekent op basis van het aantal "punten" dat voor het delict staat. Bij deze wordt eigenlijk in principe geen transactie uitgevaardigd, maar wordt de verdachte gedagvaard voor de rechter. Hierbij kan een vergelijkbaar, waarschijnlijk iets hoger, bedrag als boete worden geëist, of een celstraf van zo'n 14 dagen.

Ter vergelijking, een ramkraak met meerdere personen gepleegd door een dader die al meerdere inbraken heeft gedaan is goed voor 105 dagen celstraf of 210 uur werkstraf, afhankelijk van de omstandigheden.

Als de verdachte de boete niet betaalt, dan kan hij een vervangende celstraf krijgen, voor iedere €25 één dag. (art 24c wetboek van strafrecht)

[ Voor 5% gewijzigd door doeternietoe op 07-11-2009 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 03:51

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Degene die mijn spullen in z'n bezit had is uiteraard meegenomen, verhoord en krijgt nu waarschijnlijk een taakstraf of boete voor heling. Hij is in ieder geval alweer thuis.
WTF? De gevangenis in met zo'n klootzak! Op die manier kun je er wel heel erg makkelijk mee weg komen toch? Wat leert de gast er anders van? Ik bedoel, je hebt je spullen wel terug, maar als dat de manier van straffen gaat worden, komt deze gast er wel heel makkelijk vanaf.

[ Voor 13% gewijzigd door GiantLeap op 07-11-2009 22:02 ]

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 16:30
Dit blijft Apple Talk. Ook al zou je het niet vermoeden ;). Ik wil MrAcid graag nog de mogelijkheid geven om het einde te posten. Maar dan mag de discussie wel een stuk minder fel. Zonder de precieze omstandigheden te kennen, is het wat voorbarig om al een zeer uitgesproken mening te hebben over de strafmaat.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vanavond komt het hele verhaal online!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
MrAcid schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:07:
Wanneer komt het boek? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ben in onderhandeling over de filmrechten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:00
Stond trouwens van de week ook al in de Donald Duck: van alles gestolen, remote de webcam van de laptop aan en locatie gevonden... strip met Katrien en de nichtjes.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Geen wonder dat 85 procent van de Nederlanders vindt dat misdadigers te licht gestraft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86703

MHz schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 22:00:
[...]

WTF? De gevangenis in met zo'n klootzak! Op die manier kun je er wel heel erg makkelijk mee weg komen toch? Wat leert de gast er anders van? Ik bedoel, je hebt je spullen wel terug, maar als dat de manier van straffen gaat worden, komt deze gast er wel heel makkelijk vanaf.
Gevangenis? Beetje naief denk je zelf ook niet?

Let's face it, misdaad loont in Nederland..

Het zou me niet eens verbazen als de TS een aangifte tegen zich zou krijgen wegens het zwartmaken en publiceren van gegevens van dat ACS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999

rammes

koekebakker 1e klas

welke vanavond?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ben ermee bezig! Even geduld nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285276

Nog steeds niet?

(Ik ga hem wel lezen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hier een overzicht van het heel verhaal, voor de liefhebber!

Inbraak
Op zaterdag 12 september wordt ik ‘s nachts tijdens het stappen gebeld door één van mijn huisgenoten, hij is net thuisgekomen en alledrie onze laptops zijn weg. Als ik tien minuten later binnenkom staat de politie de lijst van vermiste spullen al op te nemen. De dader is vermoedelijk binnengekomen via een raam dat op een kier stond op de tweede verdieping waar mijn slaapkamer is. Er zijn hierdoor geen sporen van braak en de verzekering besluit een tweetal weken later om niet uit te keren.

Bij de inbraak, nu eigenlijk een “inklimming”, verdwijnen nogal wat elektronische apparaten. Eén van deze apparaten is mijn laptop, een Apple MacBook Core 2 Duo uit 2007. Een witte laptop, voor de niet-nerd.

iPhone en MobileMe
De afgelopen jaren ben ik behoorlijk fan geworden van elektronica waar een Appletje op staat. Naast de gestolen MacBook heb ik ook een iPhone en een abonnement op MobileMe. Met MobileMe kun je via het internet je, onder andere, contactpersonen en agenda synchroniseren tussen je iPhone en MacBook. Op de nieuwe MacBook Pro die ik koop stel ik ook MobileMe weer in.

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat mijn spullen weg zijn en dat ik ze niet meer terug ga zien.

Contactpersonen verdwijnen
Op vrijdagochtend 2 oktober merk ik tijdens een college dat al mijn contactpersonen zijn verdwenen op mijn telefoon. Ik heb geen idee wat er aan de hand is en open mijn MacBook Pro om te kijken of ik wat raars kan zien. Hier krijg ik meteen de melding dat er gesynchroniseerd wordt met MobileMe en dat daarbij 270 contactpersonen zullen worden verwijderd, of ik daarmee wil doorgaan? Doe maar niet.

Synchronisatie vanaf mijn gestolen MacBook
Bij de instellingen van MobileMe kan ik zien dat mijn oude (gestolen) MacBook weer gesynchroniseerd heeft met het tijdstip waarop dit heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk is iemand bezig geweest om de MacBook op te schonen, zodat deze geen persoonlijke gegevens meer zou bevatten.

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/4821/screenshot20091004at163.png

Tweakers.net
Op het forum van Tweakers, waar ik als hobby-nerd al langer actief ben, open ik een topic om hulp te vragen bij deze situatie. Tweakers staat erom bekend dat er een hoop mensen aanwezig zijn die samen behoorlijk wat van dit soort dingen afweten. In het topic krijg ik in eerste instantie niet zoveel informatie waar wat mee gedaan kan worden, behalve dat het verstandig is om de politie hierover in te lichten.

Apple en de politie Utrecht ingelicht
Ik bel allereerst met de politie Utrecht waar ik het verhaal uitleg. De “eerste lijn” snapt niet veel van het verhaal maar weet me wel door te verbinden met iemand die de mogelijke waarde van de informatie goed in weet te schatten. Ik geef aan dat het mogelijk moet zijn om hier een IP-adres van te achterhalen, via Apple. De politie zegt ermee aan de slag te gaan. Apple kan de gegevens wegens privacy redenen niet aan mij verschaffen, die moet via de politie, laten ze aan de telefoon weten.

Ik hoor hier verder niks meer van en na twee weken heb ik me er wel weer bij neergelegd dat ik mijn spullen niet meer terug ga zien.

Tweede synchronisatie
Op zaterdagavond 31 oktober word ik ineens afgemeld op MSN en ontvang ik een e-mail reminder van een afspraak die al lang geweest is. Er gaat meteen een belletje rinkelen dat mijn oude MacBook weer verbinding heeft met internet. Omdat al mijn programma’s waarschijnlijk (na anderhalve maand) nog gewoon open staan, gaan die hun ding doen wanneer er weer een keer een internetverbinding beschikbaar is. Via de synchronisatiegegevens van MobileMe zie ik dat het inderdaad om mijn MacBook gaat.

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1560/fdasfda.png

Gmail
Omdat er een automatische e-mail verstuurd wordt voor een reminder in mijn agenda, begint er een belletje te rinkelen dat ik mogelijk via Gmail een IP adres kan achterhalen. Als je bij Gmail op de web-interface inlogt kun je precies zien vanaf welke IP adressen er voor het laatst verbinding is gemaakt met de Gmail servers. Hier kan ik mijn eigen IP adres uitlezen waar ik op dat moment ben, en een ander IP adres dat gelijktijdig online is.

De combinatie van het synchronisatie tijdstip en de computernaam van mijn oude MacBook, plus het gelijktijdig weergegeven IP adres via Gmail geeft mij voldoende informatie om er zeker van te zijn dat het mijn MacBook moet zijn die op het aangegeven IP adres wordt gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/7117/gfdsgfsdgfsd.png

Tweakers.net, poging 2
In het nog bestaande topic op Tweakers.net meld ik dat ik het IP adres heb achterhaald. Ik vraag wederom wat ik met deze gegevens kan en binnen een paar minuten is, met dank aan tips van de “tweakers” op het forum, de fysieke locatie van het IP adres achterhaald. Het blijkt om een Asielzoekerscentrum te gaan dat een paar straten bij mijn huis, waar de MacBook gestolen is, vandaan ligt.

Gegevens naar de politie
Een paar minuten later bel ik de politie op met de nieuwe gegevens. Ik word wederom doorverbonden met iemand die de waarde van de informatie goed in weet te schatten. Tot mijn grote teleurstelling blijkt echter dat de politie op dat moment niks kan doen. Er is alleen noodhulp beschikbaar op dat moment en deze zaak zal woensdag worden opgepakt door de persoon die op de zaak zit.

Zelf langs gaan?
Ik overweeg om zelf langs te gaan bij het centrum. Mijn huisgenoten worden opgebeld om te vragen of ze thuis zijn, ik ben zelf op dat moment bij mijn vriendin. Aangezien zij niet thuis zijn besluit ik om er niet heen te gaan. Op Tweakers laait de discussie om wel of niet langs te gaan inmiddels ook op. Ik bel nogmaals met de politie om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Er wordt me, uiteraard, geadviseerd om niet zelf langs te gaan en het onderzoek af te wachten. Ik besluit dat dit waarschijnlijk het beste is, mede omdat er op dat moment niemand is waarmee ik naar het AZC kan gaan.

“Je wordt beroemd ouwe!”
De volgende ochtend krijg ik een sms van een vriend dat ik beroemd word. Ik sta ontbijt te maken en weet niet direct waar het over gaat. Hij smst terug dat Geenstijl.nl een “artikel” geplaatst heeft. Past ook prima in het straatje natuurlijk: laptop gestolen, vermoedelijke door een asielzoeker en de politie doet niks.

Opnieuw aangifte doen
Zondagmiddag besluit ik naar het politiebureau te gaan om in ieder geval mijn aangifte volledig te maken, zodat alles duidelijk is voor de persoon die het op moet pakken. Bij een agent die helemaal niets van het verhaal begrijpt dicteer ik wat er in de aangifte moet komen te staan. De agent overlegt met zijn meerderen en er wordt besloten dat er niks gedaan kan worden op dat moment.

Echter, de zaak zal maandagmorgen bij de recherche worden neergelegd zodat er besloten kan

3FM, RTL Boulevard en Utrechts Nieuwsblad (AD)
Op zondag vind ik kort nadat het stuk op Geenstijl.nl staat al een mailtje van 3FM in mijn inbox. Maandagochtend volgt RTL Boulevard telefonisch en dinsdagochtend heeft ook het Utrechts Nieuwsblad (tegenwoordig onderdeel van het AD) lucht gekregen van de zaak. Ik bedank voor de aandacht maar geef in alledrie de gevallen aan dat mijn MacBook er waarschijnlijk niet eerder van terugkomt. AD besluit woensdagochtend toch een bericht te plaatsen.

Toch zelf gaan kijken
Woensdagochtend heb ik nog steeds niks gehoord van de politie, wat mij het idee heeft dat er niks gebeurt. Ik besluit zelf te gaan kijken en kom in gesprek met de directeur van het AZC. Hij heeft het inmiddels al op Geenstijl.nl gelezen en baalt van de situatie. Hij vertelt me dat het niet mogelijk is om op de kamers in het AZC te internetten via het netwerk. Er moet dus verbinding gemaakt zijn vanuit één van de ruimtes waar een fysieke internetaansluiting beschikbaar is.

En dan, goed nieuws!
Donderdagmiddag word ik gebeld door de politie Utrecht, ze hebben zeer waarschijnlijk een deel van mijn spullen teruggevonden en ik kan vrijdagmiddag langskomen om ze te bekijken. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee! Ik had de kans dat mijn spullen terug zouden komen heel laag ingeschat, ondanks de beschikbare informatie.

Bijna alles terug
De politie verteld me dat ze op basis van de IP- en adresgegevens plus het feit dat het om een witte, opvallende, laptop zou gaan besloten hebben om een kijkje te gaan nemen. Via de toezichthouder van een ruimte waar toegang is tot internet is vervolgens achterhaald waar mijn MacBook zich mogelijk zou kunnen bevinden. Toen daar een kijkje genomen werd is vervolgens mijn MacBook met oplader en muis, TomTom en fototoestel teruggevonden. Ook de twee iPods van een huisgenoot waren in de kamer aanwezig
Spullen gebruikt
Als ik thuiskom met mijn spullen blijkt al snel, dit is ook aangegeven door de politie, dat mijn spullen gebruikt zijn door de persoon bij wie ze zijn aangetroffen. Op mijn fotocamera staan foto’s die niet van mij zijn (en waar zeer waarschijnlijk mijn MacBook op te zien is), in de TomTom staan locaties waar ik nooit geweest ben en op mijn MacBook staat MSN geïnstalleerd, met een onbekend e-mail adres als laatst ingelogde account. Verder zijn mijn spullen nog in oude staat, alles werkt nog naar behoren en al mijn eigen gegevens staan er gewoon nog op.

Al met al..
..een redelijk bizar verhaal met uiteindelijk een goede afloop. Mijn huisgenoten komen er minder goed vanaf, van hun ontbreken er nog steeds twee laptops. Zelf mis ik alleen nog wat kleine spullen zoals USB sticks, een rekenmachine en een rugzak.

Voor de toekomst
Vanaf nu worden mijn Mac’s uitgerust met Undercover, een programma dat kan helpen om je gestolen of verloren Mac terug te vinden door de IP gegevens door te sturen, screenshots te maken en zelfs foto’s van de persoon die erachter zit te maken via de ingebouwde webcam.

Allemaal van mijn spullen afblijven dus, de volgende is ook gewoon de lul.

Alhoewel, "de lul" is een groot woord, degene die mijn spullen had zit alweer thuis en krijgt een boete of een taakstrak. Foei, niet meer doen jongen.

Bedankt!
Tot slot een bedankje voor iedereen die hier heeft meegedacht over de mogelijkheden om meer informatie te krijgen die er uiteindelijk toe geleid heeft dat het grootste deel van mijn spullen weer terug is! Top! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

jeuj! leuk verhaal mooi einde!

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 14:35
Mooi samenvatting Acid :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Super! Blijft zuur dat de dader weer thuis zit, had eigenlijk niets anders verwacht in NL maar juist daarom des te belachelijker.

Het inspireert in ieder geval om mogelijkheden te onderzoeken laptops op dat vlak meer te beveiligen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tof dat je het samengevat hebt, leuk om even een overzichtje te zien.

Is jou bekend of het een medewerker of een verblijver van het AZC is? Er staat verder niet waar de laptop terug gevonden is. En is jou bekend of het AZC ook nog zelf maatregelen neemt tegen die persoon? Ze hebben wel een enorm slechte naam gekregen door dit verhaal natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Interessant om te lezen. En het blijft gewoon belachelijk dat bekend is wie de dader is, maar deze slechts een boete/taakstraf krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Het ging in dit geval niet om een medewerker van het AZC maar om een bewoner. De persoon krijgt de straf op basis van heling, niet op basis van een inbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285276

Leuk geschreven !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:47:
Het ging in dit geval niet om een medewerker van het AZC maar om een bewoner. De persoon krijgt de straf op basis van heling, niet op basis van een inbraak.
Ah ok, dat verklaart natuurlijk wat. Het is uiteraard veel moeilijker (onmogelijk?) te bewijzen dat hij/zij het was die de inbraak heeft gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 16:46
MrAcid schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:47:
M'n moeder werkt ook op zo'n AZC, regelmatig spelen daar ook dit soort verhalen. Politie komt dan verbaal opmaken, spullen gaan terug naar eigenaar en verder gebeurt er afhankelijk van de status (te) weinig mee. Als het een persoon in afwachting van status is(verblijfsvergunning) kan dit er wel voor zorgen dat de status ongewenst wordt. Afhankelijk van land van herkomst kan het echter rustig een aantal jaren duren voordat uitzetting een feit is.

Ik ben er wat dat betreft voor om dit soort mensen ofwel enorm snel uit te zetten, ofwel ze hier een goede kans te bieden, niet van dat halve werk zoals het nu gedaan wordt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Mja, zooi de ongewenste helft het land uit zodat je de gewenste helft wel goed helpen kan, zou ik zeggen. Maar dat is een ander draadje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:58
Prachtig verslag, dankjewel! Beknopt en informatief :)
Er wordt me, uiteraard, geadviseerd om niet zelf langs te gaan en het onderzoek af te wachten. Ik besluit dat dit waarschijnlijk het beste is, mede omdat er op dat moment niemand is waarmee ik naar het AZC kan gaan.
Ik snap dat je destijds nog niet alles wilde/kon prijsgeven maar dit had wellicht onduidelijkheid en bepaalde reacties kunnen voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door torp op 10-11-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matushki
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 09:26
Superstory. Blij voor je dat het zo goed is afgelopen. Ik heb sinds een week een macbook pro 13" en ik ga zeker undercover aanschaffen na dit verhaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86703

Loekie schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:57:
[...]

M'n moeder werkt ook op zo'n AZC, regelmatig spelen daar ook dit soort verhalen. Politie komt dan verbaal opmaken, spullen gaan terug naar eigenaar en verder gebeurt er afhankelijk van de status (te) weinig mee. Als het een persoon in afwachting van status is(verblijfsvergunning) kan dit er wel voor zorgen dat de status ongewenst wordt. Afhankelijk van land van herkomst kan het echter rustig een aantal jaren duren voordat uitzetting een feit is.

Ik ben er wat dat betreft voor om dit soort mensen ofwel enorm snel uit te zetten, ofwel ze hier een goede kans te bieden, niet van dat halve werk zoals het nu gedaan wordt.
Alle begrip voor mensen die hier asiel willen zoeken, in de meeste gevallen geef ik ze geen ongelijk dat ze het in elk geval proberen eigenlijk.

Maar dit snap ik echt niet. Het lijkt mij dat als je als asielzoeker een misdaad pleegt nog voordat je een staatsburger bent dat je dan per definitie al ongewenst bent.

Alle begrip voor je <probleem of situatie naar keuze> in <land naar keuze> maar als je je als gast al niet kan gedragen voordat je binnen bent dan wil ik je eigenlijk helemaal niet binnen hebben. Dit lijkt me toch niet te veel gevraagd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Laatst online: 14-06 14:34
Hmmm blijf toch vinden dat MrAcid enorm geluk heeft gehad. Ik heb de indruk dat het praatje met de directeur van het AZC, die er ook van baalde (de media aandacht met bevestiging van stereo-tiepe denkpatronen over 'hun' doelgroepers) het meeste heeft geholpen. Hij heeft nl. de medewerkers op de internet-afdeling geinstrueerd, vervolgens is dat met behulp van politie ergens op uitgedraaid. Ik vraag me af hoe ze die man uiteindelijk de laptop van MrAcid uit handen hebben getrokken: 'euh... mogen wij even kijken of dit wel uw laptop is....'? Dat het een witte is maakte het ook al een stuk makkelijker.
En wat die Undercover betreft: voor hetzelfde geldt gooit de steler of de heler een schone installatie op de laptop en ben je die functie ook kwijt. Zoiets zou idealiter beter via een BIOS-achtige manier te configureren moeten zijn (wat apples niet hebben) Goed, het vergroot je kans, maar het blijft toch allemaal een kwestie van geluk. Stel bijvoorbeeld nu dat het gevonden IP adres niet van een organisatie was, maar van een particulier?

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 10-11-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 16:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

autoreverse schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:38:
En wat die Undercover betreft: voor hetzelfde geldt gooit de steler of de heler een schone installatie op de laptop en ben je die functie ook kwijt. Zoiets zou idealiter beter via een BIOS-achtige manier te configureren moeten zijn (wat apples niet hebben)
Je kunt in de EFI een firmware password instellen, zodat een clean install ook niet meer mogelijk is. :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Heb je ook al wat aan dat raam gedaan? Want stel dat het iemand uit de buurt is o.i.d. die ingebroken heeft. Misschien komt die nog wel een keertje terug. Daar zijn inbrekers niet vies van.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 20:52
Ik denk trouwens niet dat de betreffende asielzoeker er met enkel een boete of een taakstraf af komt. Dat hij weer thuis is wil niet zeggen dat de zaak daarmee is afgehandeld. Het zal de kansen op asiel in ieder geval geen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:01
Was al niks voor mij, ik had die gast zelf helemaal naar de klote geslagen tot die andere 2 laptops ook trug waren, wij moeten hard werken en hun stelen ff je duurverdiende spullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Cyclonic schreef op woensdag 11 november 2009 @ 01:44:
Was al niks voor mij, ik had die gast zelf helemaal naar de klote geslagen tot die andere 2 laptops ook trug waren, wij moeten hard werken en hun stelen ff je duurverdiende spullen!
Woohoo, Internet Tough Guy syndroom! /o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Laatst online: 14-06 14:34
Tourniquet schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:20:
[...]

Je kunt in de EFI een firmware password instellen, zodat een clean install ook niet meer mogelijk is. :)
Ah! Misconception uncovered, myth busted! Voortaan moet ik beter lezen. Dat maakt Undercover stukken interessanter! :)
Nu moet de koper / heler eerst de harddisk vervangen. That 'll teach em!

[ Voor 7% gewijzigd door autoreverse op 11-11-2009 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
ibmos2warp schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:20:
Heb je ook al wat aan dat raam gedaan? Want stel dat het iemand uit de buurt is o.i.d. die ingebroken heeft. Misschien komt die nog wel een keertje terug. Daar zijn inbrekers niet vies van.
Gewoon even een plank met een paar uitstekende spijkers onder het raam neerleggen. Simpel maar efficiënt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 16:22
autoreverse schreef op woensdag 11 november 2009 @ 08:47:
[...]

Ah! Misconception uncovered, myth busted! Voortaan moet ik beter lezen. Dat maakt Undercover stukken interessanter! :)
Nu moet de koper / heler eerst de harddisk vervangen. That 'll teach em!
Harddisk vervangen gaat niet opeens het EFI password resetten. Dat wachtwoord blijft er met een nieuwe harddisk nog steeds opstaan. Je kan echter wel gewoon met een Mac OS X install disk het EFI password resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

thaan schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:20:
[...]

Harddisk vervangen gaat niet opeens het EFI password resetten. Dat wachtwoord blijft er met een nieuwe harddisk nog steeds opstaan. Je kan echter wel gewoon met een Mac OS X install disk het EFI password resetten.
Het hele idee van dat password is toch juist om niet van een andere disk dan je standaard opstartschijf te kunnen opstarten? Om met de OS X install disk op te starten heb je dan eerst... het EFI password nodig. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:33

Jrz

––––––––––––

Boete en een taak straf? Gewoon het land uitmieteren

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 12:37
Eindelijk een keer goed nieuws.
James bond had er langer over gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFMD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-09-2024
Jrz schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:53:
Boete en een taak straf? Gewoon het land uitmieteren
Misschien is een slotje een idee?....dit gaat nergens heen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 17-06 14:08
MFMD schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:52:
[...]

Deze op slot = twee nieuwe topic.. 1e over Macbook + Undercover/EFI en 2de over Boete + Taakstraf
Vooral 1e lijkt me interessant... alhoewel ik geen mac heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 07:33

Jrz

––––––––––––

MFMD schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:52:
[...]

idd
dit land gaat nergens heen :-)

Iemand zoekt verblijf in ons land. Diegene pleegt een misdaad. Waarom zou diegene nog in ons land mogen verblijven?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 19:19
Iemand anders postte eerder in dit topic de website van Project Prey. Ik heb het geinstalleerd en het doet volgens mij precies hetzelfde als undercover, alleen dan gratis.(en het werkt ook op linux en windows)

[ Voor 8% gewijzigd door Jeebus op 11-11-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:01
cailin_coilleach schreef op woensdag 11 november 2009 @ 07:36:
[...]

Woohoo, Internet Tough Guy syndroom! /o/
Jij zou zeker voor die gast staan en zeggen, ja niet meer doen heh jongetje, maja is niet zo erg van die andere 2 laptops, als je zin hebt mag je ze weer aan ons geven, je weet waar we wonen.

En ik hoof geen Internet Tough Guy te zijn ik zeg alleen wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Cyclonic schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:43:
[...]

Jij zou zeker voor die gast staan en zeggen, ja niet meer doen heh jongetje, maja is niet zo erg van die andere 2 laptops, als je zin hebt mag je ze weer aan ons geven, je weet waar we wonen.

En ik hoof geen Internet Tough Guy te zijn ik zeg alleen wat ik zou doen.
met geweld los je niets op :)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:08:
[...]

met geweld los je niets op :)
Maar geeft je wel een gevoel van gerechtigheid ;) De dader een trap in de ballen geven geeft een hoop voldoening. Maar hij moet alsnog de bak in vind ik ;) (mits hij de dader is, maar die kans lijkt me vrij groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Probleem is dat je het gewoon niet weet. En gelukkig zijn we in Nederland tenminste nog onschuldig tot het tegendeel bewezen is (behalve bij downloads :@). Het is jammer dat de TS geen beeldmateriaal heeft of iets anders dat naar de dader kan leiden. Wat dat betreft zijn die speciale programma's die je kunt installeren wel een uitkomst.
Kan iemand mij met ervaring met dergelijke software vertellen of die software je systeem nog vertraagt of op een andere manier in de weg zit? Ik zit hier namelijk ook met een MBP die ook nog eens veel reist ;)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Digistorm schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:55:
Probleem is dat je het gewoon niet weet. En gelukkig zijn we in Nederland tenminste nog onschuldig tot het tegendeel bewezen is (behalve bij downloads :@). Het is jammer dat de TS geen beeldmateriaal heeft of iets anders dat naar de dader kan leiden. Wat dat betreft zijn die speciale programma's die je kunt installeren wel een uitkomst.
Kan iemand mij met ervaring met dergelijke software vertellen of die software je systeem nog vertraagt of op een andere manier in de weg zit? Ik zit hier namelijk ook met een MBP die ook nog eens veel reist ;)
Volgens de link hierboven doet de politie nog onderzoek of die persoon de steler of de heler is. Maar dat onderzoek zal zo'n vaart wel niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@ Digistorm:
Nee, die software vertraagt voor geen reet. Het is maar een paar kB aan geheugen en elke keer dat ie wakkeert wordt met een netwerkverbinding actief even kijken of ie al gejat is.

[ Voor 39% gewijzigd door Liegebeest op 11-11-2009 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-06 00:28
Voor iedereen hier die roept undercover aan te schaffen zou ik nogmaals adviseren eens te kijken naar http://preyproject.com/, ja ook voor de Mac en Linux. En gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:48
Ik heb Prey vanmiddag ook even geïnstalleerd (en meteen maar getest door hem als vermist te vermelden >:) )
En het werkt super :)

Er kan remote (ook achteraf dus) bepaald worden om de hoeveel tijd er een screenshot/webcamshot/ipadres doorgestuurd wordt.
(De plaatjes zijn in .png, dus gewoon lossless :) )
Er wordt vermeldt dat zowel het MAC adres, het interne- en publieke IP adres wordt doorgestuurd, maar in mijn geval wordt alleen die laatste elke x minuten doorgestuurd....

Het enigste 'minpuntje' is nog dat er maximaal 10 reports tegelijk door hun 'gehost' worden
(en dus door de laptop eigenaar ingezien kunnen worden)
Bij een 11e report wordt de eerste dus weer verwijderd....

Het programma gebruikt een kleine 700kB in 'idle' stand, dus om het geheugengebruik hoef je het niet te laten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 11-11-2009 18:57 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Jep, dat moet bijna wel mijn verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Lijkt inderdaad nogal sterk op dit verhaal. :P Alleen lijkt me dit geen authentiek politiebericht? Vreemd taalgebruik en onlogische zinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Tourniquet schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:48:
Alleen lijkt me dit geen authentiek politiebericht? Vreemd taalgebruik en onlogische zinnen.
Waar dan? Misschien populistisch herschreven (in de ogen van de politie dan ;) ) maar ik zie niks geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

torp schreef op woensdag 11 november 2009 @ 21:12:
[...]

Waar dan? Misschien populistisch herschreven (in de ogen van de politie dan ;) ) maar ik zie niks geks.
Bij de tweede keer lezen viel het me eigenlijk ook wel mee, maar ik vind het wel eigenaardig dat er eerst wordt gesproken over verdenking van heling maar dat in de laatste zin dan opeens staat "De politie onderzoekt of de verdachte de heler of de steler is."
En in de zin "en zocht uit welke specifieke bewoner laptop in gebruik had" ontbreekt het woordje 'de'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Tourniquet schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:25:
En in de zin "en zocht uit welke specifieke bewoner laptop in gebruik had" ontbreekt het woordje 'de'. ;)
Zo hee, toch nog wat kunnen vinden? Had ik ook al gezien, maar is niet echt een sterk argument...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 17:49
Tourniquet schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:20:
[...]

Dit heeft weinig nut. Als je 'c' indrukt bij het booten met de osx dvd erin kan je het paswoord gewoon resetten (ik heb het net geprobeerd op mijn mbp met osx leopard). MAAR: elke slotje is een slotje en moet je erop zetten :).

Voor de rest heb ik het topic doorgelezen en het is inderdaad wel een boeiend verhaal. Ook ik denk undercover aan te schaffen (je betaalt er wel voor maar ik vind het key loggen een mooi pluspunt).

Ik ben er nog wel aan het denken of ik 1) mijn admin account zonder paswoord laat (minder kans op formateren, men kan wel aan mijn mails/bestanden/.. of 2) een user account aanmaak zonder admin rechten (sneller kans op formateren)

• B4ron
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2022
Yeah! Happy end!

• Liegebeest
Als je 'c' indrukt bij het booten met de osx dvd erin kan je het paswoord gewoon resetten
Dan heb jij het EFI password er niet op staan, want juist booten van DVD/CD is geblokkeerd met het EFI password.
Ik ben er nog wel aan het denken of ik 1) mijn admin account zonder paswoord laat (minder kans op formateren, men kan wel aan mijn mails/bestanden/.. of 2) een user account aanmaak zonder admin rechten (sneller kans op formateren)
Ooit gehoord van het standaard OS X guest account? :)

[ Voor 41% gewijzigd door Liegebeest op 12-11-2009 05:33 ]

• silentkiller
cailin_coilleach schreef op donderdag 12 november 2009 @ 05:32:
[...]

Dan heb jij het EFI password er niet op staan, want juist booten van DVD/CD is geblokkeerd met het EFI password.

[...]

Ooit gehoord van het standaard OS X guest account? :)
Het staat er wel degelijk op:hou de optie key in tijdenshet booten en hij vraagt om een paswoord.Steek de OSX dvd in, hou c ingedrukt en je kan vlot booten en het paswoord eraf krijgen,probeer het maar.

Ook het guest account is mij bekend maar dan zit je (volgens mij) met hetzelfde probleem.De dief heeft niet genoeg rechten op het systeem en maakt de laptop sneller leeg om hem optimaal te kunnen benutten

• Liegebeest
WTF? Die gaan we thuis eens testen. Hoort natuurlijk 100% niet te werken...

Anoniem: 131162

geniaal dit! wel schokkend dat de politie er zo weinig mee leek te doen, je lost de zaak eigenlijk al voor ze op! Mooi dat je de spullen terug hebt!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 11:39
Ik heb undercover en ik heb als extra veiligheid een extra account aangemaakt met de naam "Administrator" zonder wachtwoord en beperkte rechten (op mijn eigen account zit een wachtwoord). Het idee is dat de dief dat account aanklikt en verbinding maakt met het internet zodat undercover contact heeft met de server.

EFI wachtwoord is ook een goede, als je dat doet dan kan je ook niets formatteren. Zie ook de site van Undercover trouwens.

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 20-06 00:27

Leejow(saait)

Blater

Na het volgen van dit topic van begin tot eind heb ik ook maar besloten om Undercover aan te schaffen ($49 is met de huidige wisselkoers toch maar 4 euro). Ben eigenlijk ook wel geneigd om dit topic door te mailen naar een van de vele volksvertegenwoordigers die voor ons in Den Haag zitten. Met name op het gebied van opsporing en vervolging vind ik dat we in Nederland hier nog aardig in te kort schieten.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

silentkiller schreef op donderdag 12 november 2009 @ 08:17:
[...]

Het staat er wel degelijk op:hou de optie key in tijdenshet booten en hij vraagt om een paswoord.Steek de OSX dvd in, hou c ingedrukt en je kan vlot booten en het paswoord eraf krijgen,probeer het maar.

Ook het guest account is mij bekend maar dan zit je (volgens mij) met hetzelfde probleem.De dief heeft niet genoeg rechten op het systeem en maakt de laptop sneller leeg om hem optimaal te kunnen benutten
Ik heb het ook geprobeerd (early 2009 iMac met Snow Leopard) maar het lukt toch echt niet. Met het firmware password erop start hij met de c-toets ingedrukt gewoon vanaf de harddisk. De enige manier om 'm dan nog van dvd te kunnen starten is het aanpassen van de opstartschijf in Systeemvoorkeuren. Als je een wachtwoord op het adminaccount hebt staan is dit voor de dief dus ook niet aan te passen.

Ik bedacht me net dat het in het geval van een harddiskcrash dan wel lastig wordt de HD zelf te vervangen en er dan weer OS X op te zetten. Opstarten van dvd lukt dan immers niet meer. :o

• Liegebeest
Lukt wel, want:

1. Je kan van DVD opstarten door bij het booten ALT in te drukken. Je kan dan de DVD kiezen uit het lijstje, -na- het ingeven van je EFI password.

2. Met wat hardwarematige trucerijtjes is het EFI password weer weg te halen.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

cailin_coilleach schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:38:
Lukt wel, want:

1. Je kan van DVD opstarten door bij het booten ALT in te drukken. Je kan dan de DVD kiezen uit het lijstje, -na- het ingeven van je EFI password.
Ok, gelukkig. :)
2. Met wat hardwarematige trucerijtjes is het EFI password weer weg te halen.
Je doelt waarschijnlijk op de truc met toevoegen of verwijderen van geheugenbankjes. Dan kan het inderdaad wel. Denk alleen niet dat de gemiddelde dief zo tech minded is om dat allemaal te gaan uitzoeken.

• Orian
  • Niet online
Leejow(saait) schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:06:
Na het volgen van dit topic van begin tot eind heb ik ook maar besloten om Undercover aan te schaffen ($49 is met de huidige wisselkoers toch maar 4 euro). Ben eigenlijk ook wel geneigd om dit topic door te mailen naar een van de vele volksvertegenwoordigers die voor ons in Den Haag zitten. Met name op het gebied van opsporing en vervolging vind ik dat we in Nederland hier nog aardig in te kort schieten.
Er is ook het gratis (opensource) programma Prey. Ik ben er persoonlijk (heb het pas enkele dagen geinstalleerd) zeer tevreden over. Op linux werkt het zelfs als je niet inlogt (zolang je je home niet encrypt). Niet zeker of dat ook zo is op een mac echter.

• Gerco
  • Laatst online: 22-06 04:43

Gerco

Professional Newbie

SmiGueL schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:09:
Het programma gebruikt een kleine 700kB in 'idle' stand, dus om het geheugengebruik hoef je het niet te laten ;)
Ik weet niet waar je die informatie haalt, maar Prey gebruikt helemaal geen geheugen tussen de runs in. Het installeert een cronjob in de crontab van root (op de mac dan) en gebruikt dus slechts tijdens het draaien geheugen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• silentkiller
Tourniquet schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:27:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd (early 2009 iMac met Snow Leopard) maar het lukt toch echt niet. Met het firmware password erop start hij met de c-toets ingedrukt gewoon vanaf de harddisk. De enige manier om 'm dan nog van dvd te kunnen starten is het aanpassen van de opstartschijf in Systeemvoorkeuren. Als je een wachtwoord op het adminaccount hebt staan is dit voor de dief dus ook niet aan te passen.

Ik bedacht me net dat het in het geval van een harddiskcrash dan wel lastig wordt de HD zelf te vervangen en er dan weer OS X op te zetten. Opstarten van dvd lukt dan immers niet meer. :o
ik zal het dit weekend nog eens proberen. Het zou natuurlijk veel beter zijn op de manier zoals jij aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Leejow(saait) schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:06:
49 US dollar=40 euro bedoel je neem ik aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 21:28
Prey is interessant, maar ik heb dan niet het idee dat iemand achter de service actief aan de slag gaat, ook met de bedoeling om bijv. de lokale autoriteiten te waarschuwen/informeren (wel met UnderCover dus). Dat is mij wel wat waard, mits natuurlijk Orbicule een tijdje blijft bestaan. Enige nadeel vind ik dat ik niet zie of ik het gemakkelijk kan uittesten, want om nu een test te doen en vervolgens met een schreeuwende computer te zitten die niks meer doet... het is een applicatie op het randje wat ik prettig vind, maar het is het mij toch wel waard om uberhaupt nog een poging te hebben op recovery. Mits de politie er wat mee doet natuurlijk, beetje belachelijk dat ze in bovenstaand verhaal pas echt een bezoek brachten "omdat het om een witte laptop ging", tuurlijk is een zwarte lastiger te vinden, maar kom op zeg... de lokatie en meer waren duidelijk!

[ Voor 30% gewijzigd door vgroenewold op 13-11-2009 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrijkers
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07-2024
Toch Prey maar installeren, zat er al eerder aan te twijfelen. Dit topic help me mijn keus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 18:34

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

We zijn gewaarschuwd!
Goed om te horen dat je wat van je spullen terug hebt. :)

Prey is hier ook inmiddels geïnstalleerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Matthew op 14-11-2009 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 10:31

GigaTexel_BE

AMD MP²

Wordt prey automatisch voor elke account op het systeem geinstalleerd of moet dat afzonderlijk gebeuren?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Heb Prey nu ook op mijn Macbook geinstalleerd. Maar stel nou dat die gestolen is.. moet ik dan contact opnemen met Prey? het is mij niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@ Giga:
Prey draait op de achtergrond -altijd-. Het wordt niet per account geïnstalleerd.

@ Soul:
RTFM...

Het hangt er van af hoe je de boel hebt ingesteld.
1. Met Prey control panel -> login op de site en zet de computer of vermist.
2. Stand alone -> verwijder de file/URL op je website die je in had gesteld.

[ Voor 61% gewijzigd door Liegebeest op 14-11-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik krijg geen mail van prey :/

heb me al met 2 afzonderlijke adressen geregistreerd, maar het mailtje komt maar niet.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

cailin_coilleach schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 14:54:
@ Giga:
Prey draait op de achtergrond -altijd-. Het wordt niet per account geïnstalleerd.

@ Soul:
RTFM...

Het hangt er van af hoe je de boel hebt ingesteld.
1. Met Prey control panel -> login op de site en zet de computer of vermist.
2. Stand alone -> verwijder de file/URL op je website die je in had gesteld.
Ja ik bedoel juist wat er gebeurd als ik hem op vermist zit? :) Dat ik hem op vermist kon zetten wist ik ook wel..

Zie dit lijstje bv:
Get the list of current running programs, the recently modified files, active connections, running uptime, take a screenshot of the running desktop or even a picture of the guy who’s using the computer.
Maar wat doen de makers van Prey hiermee? Ze hoeven niet alles van me mac te weten :p

[ Voor 22% gewijzigd door souljah1h op 14-11-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 10:31

GigaTexel_BE

AMD MP²

CrankyGamerOG schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 14:59:
ik krijg geen mail van prey :/

heb me al met 2 afzonderlijke adressen geregistreerd, maar het mailtje komt maar niet.
kan blijkbaar even duren (hier 2 dagen)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Tourniquet schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:27:
[...]

Ik heb het net nog eens geprobeerd en nu lukt het mij ook niet meer. Het zal wel aan mij gelegen hebben maar des te beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@ Souljah:
Wat -denk- je dat ze er mee doen? Naar jou sturen natuurlijk :/
GigaTexel_BE schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:03:
[...]
Kijk anders ook even of je Little Snitch draait of iets anders dat uitgaand verkeer tegen kan houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Dit hele verhaal heeft mij ook doen besluiten om Undercover te kopen en te installeren, een firmware password in te stellen, en, zoals door Undercover wordt aangeraden, het guest account aan te zetten (en automatisch inloggen met m'n eigen account uit te zetten) op mijn MacBook Pro. (Het idee daarmee is dat de dief dan van het guest account gebruik kan maken, zodat zijn boeventronie dus door de webcam wordt opgenomen, maar dat 'ie dan niet gemakkelijk bij je privé-bestanden kan).

Pas wel op als je Mac OS X 10.6.0 of 10.6.1 gebruikt, daar zit die bug in waarbij je eigen home directory ook gewist kan worden als je met het guest account inlogt! Die bug is gelukkig opgelost in de pas verschenen update 10.6.2.

[ Voor 16% gewijzigd door jj71 op 16-11-2009 23:03 ]

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Een tijd geleden is de IMac van een maat van mij gestolen. Hij had logmein op deze mac draaien.

Zo is hij er vandaag achtergekomen dat Logmein nog steeds op deze machine draait. Waardoor hij dus een IP-adres heeft. De provider is in ieder geval Ziggo.

Ik vrees alleen dat hij niet zoveel aan het IP-adres heeft. Voor zover ik weet werkt Ziggo met Dynamische IP adressen.

IP Locator geeft een raar punt in Utrecht aan. Wat redelijk kan kloppen aangezien de IMac in Utrecht is gestolen.
Heeft iemand misschien een idee?

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:56
@tiescarbo

Ziggo weet volgens mij wel waarneer welke aansluiting welke ip heeft of in iedergeval dat kunnen ze terugvinden in hun logs.

Ik zou contact opnemen met de politie en die kan weer contact opnemen met ziggo waarna zij de gegevens van het IP adres moeten afgeven en dan kan de politie daar een huiszoeking enzovoort doen.

Veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Klopt!

Maak een screenshot en/of print de Logmein-pagina waar het ip-adres en de tijd ("Last online") op sta en overhandig deze aan de politie als aanvulling op de aangifte (die is al wel gedaan neem ik aan??) en geef een "Jip en Janneke" uitleg over hoe je aan de gegevens komt en wat dat betekent. De politie kan dan de NAW-gegevens bij Ziggo opvragen van degene die op die datum en tijd het betreffende ip-adres in gebruik had. Die gegevens worden door elke provider bijgehouden, bijvoorbeeld met het oog op abuse meldingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tourniquet op 20-11-2009 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Inderdaad, meteen mee naar de politie! Reken er niet op dat ze meteen in actie komen, maar ze kunnen via Ziggo wel uitzoeken waar dat IP adres zich bevindt. Hopelijk hebben ze dan tijd om te gaan kijken..

Succes!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
@ MrAcid, is er nog bekend geworden wat er nu gaat gebeuren met de dief in kwestie?

• Liegebeest
Vast niet en gaan ze'm ook vast niet vertellen. Zijn z'n zaken toch niet? Leuk voor zijn (onze?) vindicatie, maar wat voor praktisch nut zou het hebben?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

GigaTexel_BE schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:03:
[...]

Ik heb ze toch nog steeds niet :/ op 2 afzonderlijke email adressen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Orian
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:31:
[...]

Ik heb ze toch nog steeds niet :/ op 2 afzonderlijke email adressen
Al je firewall en virusscan (als je die hebt) gechecked?
Do you have any firewall or antivirus software installed? It may be possible that a) a firewall is blocking Prey from sending the reports, or b) that the Scheduled Tasks service has been deactivated by your antivirus/antispyware as a security measure, and that Prey is actually never ran at all.

The easiest way to check the latter is setting your device to missing and waiting a few minutes to see if your webcam lights up (if Prey is waking up and you’ve activated the webcam module, it should). You can also open the Scheduled Tasks pane and see if there’s a task called Prey pointing to c:\prey\prey.bat, and finally you can open the Windows Services and see if the Task Scheduler is active or not. You should make sure both of these are a go.

Now, as for the firewall issue you have make sure Prey can post data to control.preyproject.com, through port 80. You can try running Prey manually and see if the data gets sent or not, by opening a command shell (Run > cmd.exe), browsing to the Prey folder (cd \prey) and running it (prey.bat).
zie ook hier

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

tiescarbo schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:24:
Een tijd geleden is de IMac van een maat van mij gestolen. Hij had logmein op deze mac draaien.

Zo is hij er vandaag achtergekomen dat Logmein nog steeds op deze machine draait. Waardoor hij dus een IP-adres heeft. De provider is in ieder geval Ziggo.

Ik vrees alleen dat hij niet zoveel aan het IP-adres heeft. Voor zover ik weet werkt Ziggo met Dynamische IP adressen.

IP Locator geeft een raar punt in Utrecht aan. Wat redelijk kan kloppen aangezien de IMac in Utrecht is gestolen.
Heeft iemand misschien een idee?
Ziggo kent inderdaad dynamische IP adressen, maar die wisselen vaak alleen pas bij een wisseling van MAC adres van de modem of de router erachter. En dan nog kan Ziggo dit makkelijk koppelen aan een adres :)

• job
  • Laatst online: 21-06 15:48

job

tiescarbo schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:24:

Doe eens een tracert naar het ip adres.
Laatste en/of een na laatste hostname geeft bij ziggo in elkgeval de provincie aan.
Maarja, of je daar nou wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb Adeona geïnstalleerd voor het geval dat mijn MBP wordt gejat. http://adeona.cs.washington.edu/
Adeona is the first Open Source system for tracking the location of your lost or stolen laptop that does not rely on a proprietary, central service. This means that you can install Adeona on your laptop and go — there's no need to rely on a single third party. What's more, Adeona addresses a critical privacy goal different from existing commercial offerings. It is privacy-preserving. This means that no one besides the owner (or an agent of the owner's choosing) can use Adeona to track a laptop. Unlike other systems, users of Adeona can rest assured that no one can abuse the system in order to track where they use their laptop.

Adeona is designed to use the Open Source OpenDHT distributed storage service to store location updates sent by a small software client installed on an owner's laptop. The client continually monitors the current location of the laptop, gathering information (such as IP addresses and local network topology) that can be used to identify its current location. The client then uses strong cryptographic mechanisms to not only encrypt the location data, but also ensure that the ciphertexts stored within OpenDHT are anonymous and unlinkable. At the same time, it is easy for an owner to retrieve location information.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 14:11
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook besloten om de beveiliging van mijn MacBookje te verhogen. Ik heb UnderCover aangeschaft en ik heb een account aangemaakt met de naam "Administrator" maar zonder admin rechten. Op mijn eigen account zit een wachtwoord.
Verder heb ik mijn EFI wachtwoord ingesteld, zodat een herinstallatie onmogelijk is. Op die manier weet ik zeker dat iemand er niets aan heeft.
Eventueel zou ik logmein nog kunnen installeren voor een IP-adres, maar dat zou via Undercover ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 22:27

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel heeft ook Undercover draaien hiero. Ben d'r blij mee. Mocht er iets gebeuren dan heb ik tenminste nog een troef achter de hand. Dat EFI wachtwoord moet ik nog steeds doen eigenlijk...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Wel meteen doen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 18:18
Als we het hebben over goed leesvoer.
Jemig, ik heb zojuist 3 à 4 uur verstookt aan het lezen van deze topic. (Pagina 1 t/m 28)
Erg boeiend verhaal om door te lezen.
(En tussendoor na die referenties richting Geenstijl, daar nog doorheen gelezen)

Zo, ik heb mijn portie leesvoer voor de komende maanden ook wel weer gehad. (Dat gevoel heb ik nu)

Better late then never, ben blij dat de TS het voor elkaar heeft gekregen.
Is zoiets als 'Undercover' ook mogelijk op de iPhone 3GS? (Maar dan i.c.m. GPS en/of triangulatie)
Moet er niet aan denken dat ik in deze situatie beland, zodra ik mijn iPhone 3GS eindelijk binnen krijg (Die nu in bestelling is) en die in korte tijd wordt gejat.

Beetje erg late reactie, maar ik heb deze topic niet eerder gezien... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Undercover is er ook voor de iPhone, maar dat is redelijk nutteloos. De dief moet dan zelf het UC appje starten. Veel beter neem je een MobileMe account wat ook de functie Find My iPhone heeft. Is alleen wel best duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MobileMe valt via eBay gelukkig redelijk mee (loopt een draadje over op Tweakers), maar het blijft een aardige investering inderdaad.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ja, smile...we staan (weer) op Geenstijl. Dat weten we nu wel dus dat hoef je niet te posten.

Ook "Ik zou er met broer/neef/vrienden/bigfrank/BA Baracus/goudvis/etc. langs gaan is nu vaak genoeg gepost. TS is gaan kijken en ziet er zelf geen brood in. Het voegt nu dus niets meer toe aan de discussie : laat het alsjeblieft achterwege.

Dank voor uw medewerking.