Toon posts:

ATI HD 2400 PRO (pci) underperforming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een barebone staan voorzien van AMD Athlon 64 3800+ X2, 2GB DDR werkgeheugen en Geforce 6 chipset met als onboard Videokaart de nVidia 6150. Volgens nVidia zelf niet echt geschikt voor HD content, al ging het afspelen van 720p content eigenlijk heel aardig. Wel leek het beeld heel licht te schokken, en dus heb ik gezocht naar een upgrade.

Ik ben daarmee uitgekomen op de Club 3D Radeon HD 2400 Pro 256MB. Ook geen monster natuurlijk, maar helaas een van de weinige opties voor een pci-slot, en het zou net genoeg moeten zijn voor niet al te zware 1080i content, en zou eigenlijk helemaal geen problemen moeten hebben met 720p. Maar wat schetst mijn verbazing, dat heeft hij wel. Een stuk erger nog dan de nVidia. Ik heb nieuwe codecs geinstalleerd (Mediaportal met AC3 Filter, Haali Media Splitter, FFDShow Tryout, MPC-HC filter), en de nieuwste driver voor de HD2400 Pro geinstalleerd, en daarnaast de drivers voor de nVidia verwijder, maar nog blijft de performance minder dan 'de oude' situatie met de nVidia 6150.

Ik verwacht geen wonderen van de HD2400, maar een lichte verbetering lijkt mij toch wel te verwachten. Waar wringt hier de schoen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Weet je wel heel zeker dat je ook daadwerkelijk de hardware acceleratie hebt ingeschakeld voor het afspelen van HD content?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik denk dat als je FFDShow uninstalleert ALLE filmpjes soepel zullen draaien :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46
Hou je er rekening mee dat de HD2400 alleen maar H264 & VC-1 hardware matig kan versnellen.
Alle andere formaten moeten door je cpu gedaan worden.
Dit is de meest voorkomende fout die mensen maakte met deze GPU. (ook ik had deze fout gemaakt)

Dus de vraag is, welk soort bestand wil je afspelen ?
Als je H264 wilt afspelen en het loopt niet soepel dan moet je in de instellingen kijken. Alle andere formaten die je wilt afspelen zullen je cpu belasten.

Gebruik eens coreavc. Dit programma speelt x264 en mvk beter dan andere spelers.

En ik wil niet lullig doen maar als je gezocht had dan had je heel veel informatie kunnen vinden in dit forum over dit probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door SpiriTNL op 01-10-2009 10:07 ]

• nero355

nero355

SpiriTNL schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:00:
Hou je er rekening mee dat de HD2400 alleen maar H264 & VC-1 hardware matig kan versnellen.
Alle andere formaten moeten door je cpu gedaan worden.
Dit is de meest voorkomende fout die mensen maakte met deze GPU. (ook ik had deze fout gemaakt)
VC-1 is juist bagger. Met een 2400XT i.c.m. MPCVideoDec.ax kan je juist heel veel dingen afspelen via DXVA :)
Gebruik eens coreavc. Dit programma speelt x264 en mvk beter dan andere spelers.
Die is juist voor de CPU en nVidia CUDA kaarten voor zover ik weet.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:02:
Weet je wel heel zeker dat je ook daadwerkelijk de hardware acceleratie hebt ingeschakeld voor het afspelen van HD content?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit automatisch gebeurde, ik zal nog eens kijken.
nero355 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:43:
Ik denk dat als je FFDShow uninstalleert ALLE filmpjes soepel zullen draaien :)
Verlkaar je nader? De gebruikte codecs zouden prima moeten werken met media portal (bron: dit forum.)

@ SpiriTNL
Ik ben zeker niet te beroerd (geweest) om hier rond te zoeken, maar echte vergelijkbare problemen ben ik niet tegen gekomen met de 2400 PRO, ook niet wat betreft het niet het niet afspelen van bepaalde bestanden. Het ging hier trouwens om een .mkv bestand.
Dat ik in de instellingen moet kijken had ik wel kunnen raden, als ik wist waar had ik hier niet om hulp geroepen :)

Overigens was mijn CPU maar belast tot een procent of 35, dus daar lijkt mij eigenlijk geen probleem te zitten..

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:01:
Verlkaar je nader? De gebruikte codecs zouden prima moeten werken met media portal (bron: dit forum.)
MPC-HC die jij "Splitter" noemt is neem ik aan MPCVideoDec.ax en die tegelijk met FFDShow draaien is een beetje nadelig voor DXVA, omdat FFDShow dan dominant gaat lopen doen en je niet overal DXVA hebt waar het zou moeten.
Overigens was mijn CPU maar belast tot een procent of 35, dus daar lijkt mij eigenlijk geen probleem te zitten..
Is dit in MediaPortal of met MPC-HC als programma ? Indien MediaPortal : Voeg MPC Video Decoder toe in dit scherm : http://hobring.esero.net/saf/mp/MP_AC3_postprocessing.png
Je kan ook AC-3 Filter toevoegen zoals afgebeeld voor Surround Sound in WMV files of juist Surround Sound naar Stereo conversie ;)

Ik heb nogal wat zitten experimenteren hiermee de afgelopen weken dus ga er maar vanuit dat het allemaal klopt. Enige wat nog niet lekker loopt is ondertiteling i.c.m. *.m2ts files, maar ook dat ga ik oplossen !!!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, het is idd de MPCvideoDec.ax. In FFdshow is staan H.264 en AVC op disabled. Ik meen dat bij Mediaportal er ook geen FFDshow actief is (wel ac3 filter en Haali). Bij Gomplayer was ffdvideo wel actief, en daar was het beeld ook helemaal beroerd, dus heb ik dat maar even gelaten voor wat het is.

De cpu-load van 35% is in MediaPortal. Ik zal MPC een toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
En we zijn weer wat verder. De hardwarematige versnelling staat iig ingeschakeld.

Na het unistallen van FFDshow, en toevoegen van MPC in MediaPortal chrashte hij bij het openen van de film. FFDshow terug zetten verhielp dit probleem niet, en pas nadat ik MPC weer uit MP heb gezet speelde de film weer. Eigenlijk is de hele visual performance in MediaPortal ook niet heel super, in het hoofdmenu gaat het nog wel, maar in de submenu's hakkelt hij toch wel een beetje.

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds zijn de problemen met deze kaart niet helemaal opgelost. Nu ik hem na herinstallatie van mijn systeem wil installeren zie ik dat het benodigde vermogen 550 watt is. Mijn voeding levert sechts 240 watt, en het verbaast me dat hij uberhaupt al werkt. Maar kan een tekort aan vermogen de prestaties beinvloeden, of zou hij dan gewoon helemaal niet moeten werken?

Verwijderd

De zooi die jij heb in gebouwt gebruik echt geen 550wat

moederbord 35watt
cpu 65watt
ati 2400pro 40watt
ddr1 15watt
hd 10watt
dvd 10watt

totaal 170watt

Probleem is dat je een pci kaart gebruikt
Ik zie vaak mensen die een agp ati 2000serie gebruiken voor video en problemen er mee hebben .
Laat staan een pci slot die nog slomer zijn data naar de vga brengt.

Tip zet er een pci-e kaart er in

De onbourd nvidia kaart zit op de pci-e bus aangesloten van daar dat je geen probleem heb met 720p content .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:32:
Tip zet er een pci-e kaart er in
De onbourd nvidia kaart zit op de pci-e bus aangesloten van daar dat je geen probleem heb met 720p content.
Tja, ik zoek niet voor de lol een (duurdere) PCI-kaart uit, mijn mobo heeft nu eenmaal aleen maar pci-sloten. Kun je dan nog wel stellen dat de nvidia op een pci-e bus zit aangesloten? Daarnaast zou de kaart volgens de specificaties gewoon geschikt moeten zijn voor HD-content.
Vervangen van het mobo is trouwens ook geen optie omdat het een barebone betreft.

Maar goed, het is iig goed om te horen dat mijn 'zooi' niet teveel van mijn voeding eist.

Verwijderd

Humm

Ik zit zo te denken
Gebruik je de drivers die mee geleverd zijn ?
Meestal zijn deze namelijk aangepast voor jouw kaart .

Je heb een ati 2400pro diamond stealth hd ?

De agp kaarten van ati zijn namelijk ook aangepast voor de video gedeelte . (games maakt niet zo uit)
Vandaar dat er een drivers met agp fix waren op de ati web.

Denk dat je ook specialen drivers nodig hebben .
Zal even mee zoeken voor je .

Ps
wil niet je pc afkraken hoor maar de spullen zijn niet zwa.ar genoeg om de voeding te zwaar te belasten .
Zeker voeding van een goed merk

Verwijderd

Topicstarter
De drivers die ik gebruik komen van de ATI website, en om eerlijk te zijn vraag ik me wel af of dit echt de juiste zijn omdat ik enkel de drivers voor de Radeon HD 2400 (PICe) series kan vinden.

Het is niet de diamond stealth hd, maar de Club3D HD 2400 PRO PCI. Zie o.a. optweakers en op de
club3D site.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:59:
De drivers die ik gebruik komen van de ATI website, en om eerlijk te zijn vraag ik me wel af of dit echt de juiste zijn omdat ik enkel de drivers voor de Radeon HD 2400 (PICe) series kan vinden.

Het is niet de diamond stealth hd, maar de Club3D HD 2400 PRO PCI. Zie o.a. optweakers en op de
club3D site.
Robbie, al wat verder? Hier zelfde probleem met dezelfde kaart (maar dan op een p4 3ghz, 1gb ddr in een barebone. (asus Pundit PE-3; gekregen van een kennis, zelf upgrade gedaan met snellere cpu, meer ram en de hd2400... op verse winxp overigens.)

Zit 1 PCI-E 1x slot in, maar deze zit zo dicht bij de voeding dat een PCI-E videokaart niet past vanwege het koelblok. Vandaar dat ik voor een PCI kaart ging, en mijn keuze was dus ook op de hd2400 gevallen (wou en wil graag 720p fatsoenlijk afspelen).

Na meerdere codecs/drivers etc. verder nog niet gelukt. Was eigenlijk nog niet van plan om speciaal hiervoor een ander systeem aan te schaffen :P.

Grolsch Royce!

Pagina: 1