Advies over upgrade van videokaart

Pagina: 1
Acties:

• dtajari
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-08-2023
Beste mensen,

Ik heb een Geforece 8600 GTS kaart, en ik wil graag een betere kopen.
Mijn doel: Assassin's Creed op hoge resolutie en hoge details en anti-aliasing spelen.

Mijn pc ziet er als volgt uit:

Kast: Antec LifeStyle Sonata III
Geheugen: 2x Corsair 1GB DDR2 PC6400 800Mhz CL5
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Moederboard: Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Videokaart: MSI GTS 256MB DDR3

Ik wil rond 150-200 euro uitgeven.
Ik zat te kijken naar HD4890 kaart, en volgens mij krijg ik een goede prijs/kwaliteit daarmee.

Vraag1:
Ik kan natuurlijk ook een 2e GeForce 8600 erbij kopen en in SLI plaatsen. Ik kon de vergelijking tussen deze optie en HD4890 niet vinden. Welke is beter?

Vraag2:
Moet ik mijn Processor en RAM ook upgraden, in het geval van HD4890 aankoop?

Vraag3:
Moet ik dan iets meer betalen, en de HD5xxx halen? Ik weet dat ze sterker zijn, maar volgens mijn, om Assassin's Creed, Fallout 3 en Godfather II in mooie graphics te spelen, zal HD4890 genoeg moeten zijn.

Ik zal blij zijn met enige antwoord op 1 of meerdere van de boven gestelde vragen.
Alvast Bedankt,
Daniel

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

HD4890 zou hier genoeg voor moeten zijn.
met een paar tientjes meer heb je een HD5850, maar je CPU zal in deze situaties een bottleneck gaan vormen.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 16:01

Nemesizz

Untouchable

Vraag1: SLI werkt niet op een P35 chipset (behalve dan met die ene "hack), echter is het 2e slot maar 4x en te traag vaak voor een videokaart. Een enkele 4890 is veel sneller.

Vraag2: RAM upgraden kan, maar opzich wil 2GB vaak ook nog wel. Processor upgraden hoeft opzich niet, de E6600 laat zich (vaak afhankelijk van moederbord ipv processor zelf) makkelijk naar 3Ghz tillen zonder voltages aan te passen. Vaak kan een E6600 nog wel hoger. Op 3Ghz kan een E6600 nog vrij goed meekomen, op 2.4Ghz is ie net ietsje te traag.

Vraag 3: Ik denk (zelfs na overklok van de E6600) dat een 5850 toch te snel is voor de processor en dat de laatste een bottleneck gaat vormen. Een 4890 moet nog wel voldoende zijn voor de games die je opnoemt (4890 is/was immers een high-end kaart).

Denk dus dat je het beste af bent met een enkele 4890, CF of SLI (laatste via "hack") is sowiezo afteraden op een P35 chipset vanwege het 2e 4x slot.

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

Een 4890 van ATI of GTX 260 van Nvidia, of wacht een jaartje en koop hetgeen wat nu "hot" is voor een mooi prijsje!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:10
Ik zou toch iets meer uitgeven aan een 5850, of nog even wachten op lagere modellen (57xx). De 4890 is nou niet bepaald zuinig, zeker niet in ilde mode. Tevens heb je alvast wat meer futures zoals DirectX11.

Als je voor een 5850 gaat is het inderdaad wel sterk aan te raden om je processor over te clocken naar minimaal 3.0 Ghz. Tuurlijk, je CPU blijft een bottleneck, maar het zal wel mee vallen... Ik kan niet uit je startpost opmaken wat jij een hoge resolutie noemt ;) Hoe hoger de resolutie, hoe eerder je CPU de bottleneck is. Op 1280*1024 is het minder intressant om voor een 5850 te gaan dan bijvoorbeeld op 1900*1200

Mocht je geen week meer willen wachten, dan zou ik een 4890 opscharrelen via V&A :)

@ borrel: je vergelijkt een 4890 met een GTX 260? En een jaar wachten... Zo kun je altijd blijven wachten omdat er dan wel weer iets nieuwers, snellers, efficiënters uit is...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• dtajari
Bedankt voor jullie antwoorden.
Idd, 1 jaar wachten is geen optie, want dan koop ik nooit iets! :D
Since DX11 games er nog niet zijn, en dat ik nog even DX10 games ga spelen, denk ik dat het beter is dat ik geen HD5850 koop. Ik heb ook geen benchmark kunnen vinden die deze twee (HD4890 en HD5850) met elkaar vergelijkt.
Nvidia ga ik niet meer halen, since ik lees dat het prijs/kwaliteit hoger is dan Radeon kaarten.
Mijn CPU ga ik tot 3GHz overclocken, hoewel ik nog geen idee heb hoe. Ik denk er is genoeg material te vinden daarover.
Ik heb heel veel benchmarks van HD4890 gezien. Soms zie ik dat FPS tot 30 is gedaald. Maar mijn vraags is, is dat te zien? Ga ik het merken?Wat is een gemiddeld FPS voor een smooth transition tussen scenes?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Assassins creed speel ik met een HD4850 al vloeiend op 1680x1050 (wel belangrijk welke resolutie je scherm is). Voor mij is dat 30FPS of hoger, sommige mensen beweren dat ze echt 60FPS nodig hebben in shooters, verschilt dus per persoon maar ik houd altijd 30+ aan voor vloeiende beelden. DX11 komt overigens wel erg snel, er is al een spel met een DX11-patch. De HD5850 is ook wel wat sneller dan een HD4890, al is die laatste echt wel snel genoeg voor hoogste settings in de meeste games. Alleen in de écht zware spellen als crysis ga je het verschil merken met een HD5850.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dtajari
Ok dan, dus de FPS is beetje subjectief! :D Bove 30 moet het wel OK zitten.
Ik denk al ik nu een HD 4890 koop, en dan over een jaar of zo, ook weer voor rond 150 euro een HD 5xxx serie, dan kom ik overal het goedkoopste uit.

Nog iets, hoe zie ik dat mijn processor een bottleneck gaat vormen voor mijn videokaart?
Ik bedoel, er is een software die jou RAM activiteiten registreet, en zo weetje of je genoeg RAM hebt.
Maar hoe zie ik dat op mij processor? Is er een spec dat ik naar kan kijken? of moet ik gewoon op forums zoeken naar mensen die problemen hebben met die Processor/videokaart combinate?

Verwijderd

Hallo allemaal,

ik ben redelijk nieuw op Tweakers, dus ik weet niet of ik dit bericht hier kan plaatsen of dat ik daar een nieuw topic voor moet openen. Maar ik wil ook graag wat advies voor een videokaartupgrade. Mijn computer:
Intel core 2 duo E6600
proc: 2048 mb ram
motherboard: Asus p5w dh deluxe
besturingsprogramma:Windows 7
en nu nog een 7600gs.
Ik wil dus een betere videokaart. Een high-end kaart kan ik niet betalen. Wat ik wil is een videokaart dat bijvoorbeeld GTA 4 goed kan afspelen. Dat hoeft dan niet in een hele hoge resolutie ofzo. Wat ik straks ook wil is Modern Warfare 2 spelen, dus dat is het minimale wat hij moet halen.
Alvast bedankt,
Kevin

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Sporxie, niet zo netjes om een topic te stelen van dtajari. Waarom volg je de discussie niet, en koop je een kaart die hier wordt aangeraden. Heb je zelf al wat research gedaan? HD47xx, HD 48xx?

Overigens zeg je dat je geen high end wil, maar niet wat je budget is?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

Dat dacht ik dus zelf ook al, moet ik dus een nieuw topic starten?
Bij deze bied ik mijn excuses aan dtajari aan. Ik volg de discussie wel, maar omdat ik niet heel veel te besteden heb, kan ik niet dezelfde kaart kopen. Ik WIL wel high-end, maar ik kan het niet betalen. Wat ik wil, is die spellen vloeiend spelen (dus waarschijnlijk op lage resolutie) en dan voor weinig geld.
Maargoed, moet ik een nieuw topic starten?

• 0scar

0scar

MacIJver

Op welke resolutie / monitor wil je gaan spelen dtajari? Een HD4890 heb je voor pak em beet 150 Euries (of een HD4870 VAPOR-X voor een tientje minder), een HD5850 voor pak em een maand later beet 210 Euries. 60 Euro verschil aan kWh is heel wat.

Met een 22+ inch monitor met 1680*1050+ resolutie lijkt mij een HD 4890 een waardige opvolger van de GF 8600 GTS. Je zal wel je E6600 moeten oc-en.

@ sporxie: Kijk eerst eens zelf op het internet. Ik ken GTA 4 niet persoonlijk maar het schijnt een CPU stresser te zijn. Lees bijv dit topic, of deze , en waarschijnlijk ben je zeker DEZE vergeten. Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door 0scar op 30-09-2009 11:24 ]

• dtajari
Bedankt Oscar.
Ik heb een samsung 226BW monitor (22 inch) en ik ben van plan om die genoemde spellen, op 1680x1050 gaan spelen. Dus volgens mij is overclocken van mijn cpu zeker een must! Ik ben nu bezig om daarover te lezen en onderzoeken. Ik heb 2 extra koelingen in mijn kast, en ook een arctic freezer 7 pro i.p.v. standard intel coolingen, op mijn processor. Dus ik moet hem waarschijnlijk wel tot 3 GHz kunnen OCen.

Denk jij dat ik problemen krijg met de warmte productie van de HD4890? Ik geloof dat het meer is dan HD5850, maar is het zooo erg?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:10
dtajari schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:24:
Bedankt Oscar.
Ik heb een samsung 226BW monitor (22 inch) en ik ben van plan om die genoemde spellen, op 1680x1050 gaan spelen. Dus volgens mij is overclocken van mijn cpu zeker een must! Ik ben nu bezig om daarover te lezen en onderzoeken. Ik heb 2 extra koelingen in mijn kast, en ook een arctic freezer 7 pro i.p.v. standard intel coolingen, op mijn processor. Dus ik moet hem waarschijnlijk wel tot 3 GHz kunnen OCen.

Denk jij dat ik problemen krijg met de warmte productie van de HD4890? Ik geloof dat het meer is dan HD5850, maar is het zooo erg?
Een 5850 heeft een lager verbruik en zal daarom ook minder warmte produceren ;) Ik denk trouwens niet dat warmte een probleem gaat worden, het is wel voor een groot deel afhankelijk van de air-flow in je kast. Als die slecht is, kan een 4890 wel een beetje warm worden.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• 0scar

0scar

MacIJver

De kaart die je kiest is afhankelijk van wat je verder wil. Je zou nu een goedkopere kaart kunnen kiezen om zodoende geld over te houden/door te sparen voor het upgraden van de overige delen van de pc.

Ga je voor een 5850/4890, dan kan deze nog mee in het volgende systeem (eventueel 1 erbij voor crossfire).

Ik zou zelf daarom misschien voor een 5850 gaan, en door sparen voor een i5 setje, maar ik ben jou niet en ik kan niet in je beurs kijken.

(zit nu zelf te overwegen of ik een 5870 of een 5850 ga halen...zit dus in hetzelfde schuitje ;))

Pagina: 1