Gomez12 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 00:19:
[...]
Kluis is voor een gemiddelde junk redelijk te overkomen hoor, mes op de keel van de apothekersassistente en moet jij eens opletten hoe snel die kluis open is. In de overgangsfase heb je wel die junks...
[...]
Nope, een illegale productielijn waarbij er troep in kan komen etc is zo opgezet. Een 100% clean room, 100% veilige werkomstandigheden ( de werknemers mogen geen stofje naar binnen krijgen ) etc is niet zomaar opgezet hoor.
[...]
Ik dacht dat je het juist niet tegen illegale straatwaarde wilde verkopen ( dit brengt namelijk bij de zwaar verslavende drugs de meeste problemen, het geld ).
Grondstoffen gaan in prijs stijgen als ze van 100% kwaliteit moeten zijn, procedures gaan duurder worden als het officieel en goed moet, grondstoffenprijzen gaan stijgen vanwege meer vraag.
Als je het legaal gaat doen kan je niet meer coke versnijden op een keukentafeltje, dan heb je opeens een lab nodig etc.
[...]
Simpel gezegd, zijn de verslavende drugs gewoon bad mkay...
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit nu al redelijk kan hoor. Niet iedere huisarts zal gelijk de politie erbij halen...
[...]
Och, recreatief gebruik van mensen heb ik ook geen probleem mee, alleen kende ik iets te veel mensen die recreatief 1x per dag een shot nodig hadden. De grens tussen recreatief en verslaafd is voor de persoon zelf heel erg moelijk aan te geven.
Enkel zijn de negatieve aspecten voor de huidige maatschappij nog steeds groot genoeg om de focus erop te leggen, en de positieve aspecten zijn er bijna niet...
Grootschalige drugshandel is afaik gewoon veelal gebaseerd op verslaving, recreatief gebruik wordt al veel minder aangepakt ( zie testers bij houseparty's etc. ).
Het risico zit in het verslavende effect / het gateway effect van de recreatieve drugs
Hoeveel overvallen zijn er de laatste 50 jaar precies geweest op apothekers? Er ligt namelijk genoeg snoepgoed daar hoor
Die productielijnen en cleanrooms et cetera zijn er al, farmaceutische industrie weet je nog..
Uiteraard niet tegen straatwaarde verkopen, maar veel goedkoper, dat kan omdat de illegale component is weggenomen (en daarmee inderdaad veel van de andere negatieve verschijnselen).
Simpelweg zeggen dat drugs bad zijn is dé uitnodiging om het eens gaan te gaan proberen.
Ik weet dat je het kan bespreken met je huisarts, kan je het ook bespreken met de arboarts, in het ziekenhuis zonder als paria behandeld te worden (eigen schuld dikke bult). Bejegening is heel anders bij iemand die tegen een boom is opgeskied hoor.
Wil je in mijn ideale scenario drugs gebruiken (kindje, wil je dat nu echt?) dan doe je eerst een prediagnostische test om te kijken of je verslavingsgevoelig bent, zo ja, dan gaan we eens een volwassen, open, eerlijk gesprek hebben over de voor en nadelen.
Maar wat voor effect zal gereguleerde drugsverkoop op de maatschappij hebben wanneer je beter grip hebt op de negatieve gevolgen van verslaving, wanneer er geen miljarden illigale euro's meer kunnen worden verdiend en de andere verstrengelingen met criminaliteit waar drugshandel onlosmakelijk mee is verbonden verdwijnen? Is dat niet positief genoeg?
Geloof mij wanneer ik zeg dat grootschalige drugshandel draait om recreatief gebruik. Daar zit de omzet en de winst. De hardcore verslaafden maken denk ik nog geen 5% uit van de totale gebruikerspopulatie (dat zeg ik uit mijn hoofd hoor, Trimbos of RIVM zal daar wel het één of ander over te melden hebben).
En dat gateway effect, was dat niet al gedebunkt, heel lang geleden?
Anoniem: 313723 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:02:
[...]
Voor XTC en speed heb je gelijk, de productiekosten zijn niet bijster hoog (50.000 pillen voor ~7.5, misschien 10k en dan heb je een stempeltje naar keuze

), voor coke en heroïne wordt het toch wat lastiger aangezien de omstandigheden hier niet heel geschikt zijn voor het op grote schaal verbouwen van cocaplanten en papavers. Ten eerste is het klimaat niet geschikt en ten tweede is er een ruimtegebrek, of zou je willen zien dat weilanden met graan en koei'n plaats maken voor de eerdergenoemde.
Waar je verder nog tegenaan zal lopen bij een legalisatie is de wereldpolitiek, iets waar je als economietje als Nederland bijzonder voor op moet passen. Een legalisering van coke (en wellicht import daarvan uit Z-Amerika) zou je zomaar een handelsembargo op kunnen leveren van, bijvoorbeeld, Duitsland, de Verenigde Staten en/of China. Geloof me, dan hebben we wel een reden om hier collectief aan de drugs te gaan, maar kunnen we het niet meer betalen

Zoiets zou wellicht in gang gezet kunnen worden nádat de 'grotere jongens' de eerste stappen nemen en zo'n stap zal de komende 100 jaar niet uit de V.S. komen.
Tot nu toe zijn alleen in Argentinië en Mexico softdrugs (voor zover ze dat onderscheid maken) deels legaal en in zowel Nederland als Zwitserland geldt een gedoogbeleid.
Dan importeren we toch gewoon de coca (papaver kan je gewoon laten groeien hier hoor

) of anders is er in het Westland nog wel plaats.
Vergeet niet dat ondanks dat we tegenwoordig wat minder gedogen hier in Nederland er steeds meer landen zijn die min of meer het beleid aan het overnemen zijn, van het gedogen van gebruikershoeveelheden, wiet op recept, heroïneverstrekking. The war on drugs is allang verloren, zelfs de VS geeft dat toe. Maar het blijft een lange adem verhaal.
Oh, en dat vergat ik helemaal te zeggen, ik heb wel eens een interview gelezen van een hoge politiepief die het best wel fijn zou vinden wanneer het e.e.a gelegaliseerd zou worden, dan kon hij al die mankracht inzetten voor zaken die in zijn ogen meer prioriteit verdienen.