P5E jokt 'USB Device Over Current Status Detected' na uitval

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik vermoed dat mijn mobo een storing aangeeft door een defect en ik hoop dat een medetweaker me dit kan helpen opsporen.

Niet zo lang geleden kocht ik een (voor mij) kostbare Asus P5E Deluxe om een kapotte Intel mobo te vervangen voor iets wat wel meewerkt bij het overclocken. Gister viel mijn computer opeens uit terwijl ik even boodschappen aan het doen was. Ik vermoed dat de computer idle was, want hij was klaar met renderen. Ik herinner me voordat ik wegging dat mijn Wacom (usb) tablet het opeens niet meer deed, maar de overige usb hardware nog wel.

De mogelijke relevantie hiervan is dat de computer vervolgens niet meer wilde booten; hij blijft hangen bij de melding 'USB Device Over Current Status Detected !!' en dat hij na 15 seconden automatisch uitschakelt.

Deze melding houdt over het algemeen in dat er teveel stroom wordt gevraagt door usb apparatuur, of dat er een kortsluiting is. Maar na wat google blijkt dat Asus mobo's deze melding erg vaak geven met verschillende oorzaken.

Anyway, na veel geklooi heb ik uiteindelijk het mobo uit de computer gehaalt, compleet gecheckt op kortsluitingen rond usb aansluitingen (en niet gevonden), en deze alleen met PSU en videokaart op de grond gelegt. En nog steeds die melding! Maar obviously is er geen problematische usb aansluiting.

Note dat ik dus niets kan doen door die melding, ik kan niet eens in het BIOS menu komen.

Vervolgens heb ik nog wat pogingen gedaan:
  • CMOS reset
  • Nieuwe BIOS geflasht (PS2 keyboard en Alt+F2 met Asus CDROM = rescue flash, dat werkt nog wel)
  • Videokaart in ander slot (Asus P5E heeft 2 poorten daarvoor)
  • Alle geheugen eruit, één reepje erin op verschillende plaatsen
  • Andere PSU geprobeert
Nu ligt mijn workstation daar op de grond en ik heb een deadline. Ik wilde dus een budget mobo kopen, maar alle computerwinkels hier doen blijkbaar niet mee met de koopzondag. Ik wil het erg graag fixen. Morgen zijn de winkels ook pas 's middags open dus dan moet ik maar even wachten als ik het niet kan fixen, maar het idee is dat ik te arm ben om een waardige vervanger te kopen, dus wil ik een budgetmobo om weer te verkopen als mijn P5E het weer doet.

Nu denk ik, ook gezien de computer opeens uit was, dat er een kortsluiting heeft plaatsgevonden waardoor er een diode is kapotgegaan. Daardoor zou die Over Current status constant getriggert kunnen worden terwijl er niets is aangesloten. Met mijn oogbal alleen kan ik het niet vinden, maar als iemand mij aanwijzingen kan geven hoe ik dat ding kan opzoeken dan kan ik hem wellicht vervangen of verwijderen. Gokje: bij verwijdering van die diode heb ik nooit meer die melding zelfs als er wel een Over Current is. Enige probleem voor mij is dat er zo damn veel van die dingetjes zitten, maar rondom de USB aansluitingen zitten ze juist niet. Maar dat is de truuk van een moederbord; alles kan overal zitten.

Ik heb wel vaker op moederborden zitten solderen dus dat hoeft geen probleem te zijn. Behalve dat het nu (voor mij) niet zo obvious is waar het probleem zit.

Help! :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-02 23:04
Staan er toevallig condensators bol op je moederbord? :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee niet zichtbaar bol. Ik weet ook niet of ik ze kan checken; ik heb hier niet zo'n patsermeter, alleen een €5 multimeter van een C-merk uit china.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Wel, als je nog garantie hebt, stuur het op, als je gaan garantie hebt... Jah... Als je je nog herinnert waar die Tablet in zat, soldeer die poort er dan af, of gewoon allemaal (op je moederbord zal je nog wel een stuk of 4 kunnen aansluiten voor je frontpanel dan... Of XP installeren, want die geeft gewoon de waarschuwing bij het opstarten, die doet niet effectief een shut down (tenzij je die melding krijgt op de BIOS)

Om te kijken welke poort het is kan je proberen een toetsenbord in de USB's te steken, op te starten en kijken op welke poort het niet werkt en op de welke wel.

Laatst zo'n overvoltage probleem gehad op een laptop op het werk, die bootte wel nog (--> XP), twee weken later was hij dood.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 19:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Maak er dan wel meteen een foto van met het (niet) werkende systeem met foutmelding naast een monitor... voor het geval ze zeggen, dat "het probleem bij ons niet voorkomt".

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@Wolgarnaal:
Het komt dus vanuit de BIOS, ik kan niets booten. Er staat Windows 7, Windows XP en Ubuntu op (multiboot) maar ik kom niet eens in het bootmenu.

Ook zijn alle USB poorten uitgeschakeld, toetsenbord werkt nergens. Alleen een PS2 toetsenbord werkt (voor rescue bios flash).

De USB poort zit helaas aan zo'n connector met de ethernetpoort. Maar ik ben pretty sure dat er geen kortsluiting in de poort zit. Ik denk dat het een diode is want die dingen gaan best vaak stuk.

@Michael Knight:
Bedankt voor de tip. Heb nog wel garantie. Maar via webwinkel.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Heb je toevallig ook Front usb aansluitingen? zo ja trek deze eens los, bij mij was dit het probleem...

Edit:

Ik zie dat je het mobo er al uit hebt gehaald, nvm dan.

[ Voor 26% gewijzigd door Mafia op 27-09-2009 20:39 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Oke, de multimeter bevestigt:
Alle usb poorten hebben kortsluiting. Zowel de ground als de +5 hebben verbinding met de ground.

Dat moet toch iets op het mobo zijn..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Je hebt garantie, dus doe het ook in garantie. Het bord is gewoon kapot, klaar, ga je echt niet veel aan kunnen doen.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
En als je een deadline hebt, koop gewoon een goed nieuw mobo en verkoop het kapotte bord wanneer die terug komt van rma als nieuw.

Iets uit de P5Q serie zou ik dan als vervanging nemen, P5E is ouder en minder overclockvriendelijk voor quads.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@ Wolgarnaal:

Naja ik heb wel vaker mobo's zelf gerepareerd, als het lukt spaart dat wel tijd en gedoe (en €15).

@ v0dka:

Bedankt voor de tip. Ik heb nu een P5QC ingebouwd. Ik vind het te gek hoe Windows 7 bijna alles goed zet na 5 minuten wachten en een reboot.

Maargoed, die P5QC ziet er duidelijk lamer uit, was ook wat goedkoper en heeft een beetje overdreven uitziende gangsterkoelelementjes die toch niemand ziet. Toch houd ik 'm er liever in als ik die ander terugkrijg ivm ombouwgedoe (mijn computer zit erg vol en heeft een grote onhandelbare cooler).

Daarom vraag ik me af: Wat zijn de duidelijke pluspunten van de P5E Deluxe in vergelijking tot de P5QC?

P5E: Beter geluid
P5E: X48 (ipv P45) ondersteunt SLI
P5QC: ddr 3 ondersteuning, zij het slechts twee bankjes.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een wilde gok, maar is het boeltje geaard of niet?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geen wilde gok. Ik moet bekennen van niet.

Vroeger had ik een custom lijntje naar de verwarmingsbuis lopen. Maar volgens mij heeft 90% van de mensen studenten hun computer niet geaard. Ik hoor nooit problemen. Dus toen dat draadje stuk ging heb ik het nooit gefixt..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

[b]Redsandro schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:34:
P5E: Beter geluid
P5E: X48 (ipv P45) ondersteunt SLI
P5QC: ddr 3 ondersteuning, zij het slechts twee bankjes.
Ik denk dat je Crossfire bedoelt? Als je dat effectief gebruikt is dat inderdaad een voordeel.
Ik heb het eerlijk gezegd nooit zo gehad op van die combo moederborden. Maar X48 op DDR2 is uiteindelijk ook niet zo ideaal.
Als je DDR3 hebt liggenkan je eventueel voor de P45 gaan, als je dat niet hebt zou ik gaan voor de X48. Uiteindelijk heeft het niet veel nut om nu een dual channel DDR3 set te kopen terwijl de nieuwe moederborden (ik heb het dan over 1366) triple channel zijn. En de update naar DDR3 ga je uiteindelijk toch maar moeten doen wanneer je de rest van PC een upgrade geeft, dus lijkt me gewoon nu al geld uitgeven voor een PC voor later (en tegen dan is het geheugen weer wat goedkoper etc).

X48 gaat mijn voorkeur naar uit.

Je hebt gelijk dat je aan je moederbord ligt te klooien wanneer er geen garantie meer op zit, maar wanneer dat wel zo is blijf je er gewoon af imo, zoals je zegt: "als het lukt".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 21:40 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 21:38:
Ik heb het eerlijk gezegd nooit zo gehad op van die combo moederborden.
Ik ook niet, maar ik had de handen in het haar en dit mobotje was dan toch het meest acceptabel.
En ik zou over een x poos mijn 4x1G ddr2 kunnen vervangen door 2x4G ddr3
Uiteindelijk heeft het niet veel nut om nu een dual channel DDR3 set te kopen terwijl de nieuwe moederborden (ik heb het dan over 1366) triple channel zijn. En de update naar DDR3 ga je uiteindelijk toch maar moeten doen wanneer je de rest van PC een upgrade geeft
Hey dat wist ik nog niet. Gaaf. Dan is het dus afgelopen met de typische 2^n getallen in mijn computers.

Maar ik heb kort geleden een verkeerd gemodde Intel D965WH vervangen door die P5E Deluxe en de E6600 voor de Q6700 en mijn monitor voor een groter model dus het zou zomaar kunnen dat ik de komende 4 jaar even gewoon eten koop voor mijn geld. :P

Anyway met die gedachten moet ik toch een keus maken tussen die P5E terugstoppen.

Crossfire bedoelde ik inderdaad. Ik heb een GF 7800GS, niet zo krachtig dus. Ten tijden van mijn vorige mobo dacht ik op een gegeven moment een goedkope update te kunnen doen door gewoon 2e hands nog zo'n kaartje erbij te kopen. Da's mijn grootste issue. Want de P5E is geheugenwijs ondergeschikt en tot mijn verassing is deze P5QC ook gewoon simpel te overclocken (Ik dacht dat dat om marketingtechnische redenen alleen voor de Deluxe beschikbaar was).

Ook vind ik na wat luistertests dat geluid helemaal niet slecht. Er stond standaard een effectje aan en die meuk hoef ik niet, maar nu dat weg is hoor ik zo snel geen verschil meer, ondanks dat de P5QC een realtek chipje heeft en de P5E een heuze pci-e SupremeFX II geluidskaart. Zelfs als ik gewoon niet audiofiel genoeg ben, ben ik wel benieuwd waar die hele kaart dan voor is. :P

Misschien hangt het er ook vanaf wat ik voor een nieuwe P5E Deluxe kan vangen op de markt, want zoals v0dka aangaf is deze wel ouder.

-edit-

P5QC Heeft Atheros ipv Marvell. Het lijkt dat de Atheros binnen Windows 7 met Asus drivers een stuk sneller pagina's binnen krijgt. Serieus.

[ Voor 38% gewijzigd door Sando op 29-09-2009 17:42 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

die pci-e videokaart zal waarschijnlijk hardware decoding hebben, minder processor belasting dus. en misschien iets betere / iets beter geisoleerde onderdelen, dus minder storing en brom..
overigens kan het ook gewoon per moederbord verschillen, bij mn mediacenter hoor ik de schijfkoppen bewegen als ik n koptelefoon op zet, daar heb ik bij mn game pc geen last van.. (en ze hebben dezelfde audiochip)

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 29-09-2009 17:41 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Je bedoelt natuurlijk audiokaart, maar dat heb ik ook wat je zegt bij mijn mediacenter! Ook een loeivervelende hoge piep constant, net zoiets als een CRT tv beeldbuis.

Maar voor mijn workstation koop ik altijd A-producten en mijn mediacenter is een verzameling B-producten. Dat maakt zeker wel verschil. Maar deze Asus mobo's zullen wat dat betreft geen interne signalen mogen 'lekken'. Ik ga even mijn hifi koptelefoon opzoeken. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1