[subwoofer] hoe sluit ik hem aan? (foto's)

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 15:10

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik ben nogal een noob op hifi-gebied en omdat het ondertussen een redelijk gedateerde set is die ik heb, kan ik op internet niet vinden wat ik zoek... :|

Ik heb een Pioneer VSX-D511 versterker, daar heb ik momenteel 5 speakers (center, fronts, surrounds) op aangesloten. Ik heb ook nog een subwoofer (Celestion S8). Die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/celestthumb.jpg
(klik hier voor een grotere versie)

De versterker moet ik (volgens de handleiding) als volgt aansluiten op de speakers:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/vsx.jpg

Maar hoe maak ik nu goed gebruik van de subwoofer? Wat voor kabel gaat er tussen versterker en sub? En heeft het zin om de speakers via de sub te laten lopen? (die aansluitingen links boven op de sub doen dat vermoeden) En vooral: moet ik van een enkele "sub out" plug op de versterker naar een stereo tulp-plug op de sub? (ik zie een Left en Right ingangskanaal)

I'm lost... Iemand een gouden aansluit-tip?

[ Voor 5% gewijzigd door spaceboy op 27-09-2009 16:56 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik zou hem op de line in (rechts of links) van de sub aansluiten. Links of rechts maakt niet uit, want de sub geeft mono weer.

De andere speakers op de versterker aansluiten en niet op de sub.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
spaceboy schreef op zondag 27 september 2009 @ 16:54:
Maar hoe maak ik nu goed gebruik van de subwoofer? Wat voor kabel gaat er tussen versterker en sub? En heeft het zin om de speakers via de sub te laten lopen? (die aansluitingen links boven op de sub doen dat vermoeden) En vooral: moet ik van een enkele "sub out" plug op de versterker naar een stereo tulp-plug op de sub? (ik zie een Left en Right ingangskanaal)

I'm lost... Iemand een gouden aansluit-tip?
Tulp-kabeltje van de sub-out op je receiver naar de Line-in op de subwoofer (links rechts, maakt niets uit).
En je ben klaar.

Die speaker aansluitingen gebruik je enkel op een Stereo-versterker, die hebben vaak geen sub-out/pre-out. Daar zou je de subwoofer 'tussen' je speakers moeten zetten, die snoept dan de lage frequenties van het signaal af, en de rest stuurt hij door naar de speakers. Maar dat is bij jouw surroundreceiver niet van toepassing.

Pentaxiaan

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Bedankt allebei! Helemaal duidelijk (en ondertussen naar tevredenheid aangesloten)!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Hulliee schreef op zondag 27 september 2009 @ 17:10:
Ik zou hem op de line in (rechts of links) van de sub aansluiten. Links of rechts maakt niet uit, want de sub geeft mono weer.
Klopt, maar is het niet zo dat als je een subwoofer met een stereo RCA aansluit dat deze dan 5dB meer weergeeft?

Zijn namelijk mensen die de subwoofer mono aansluiten en dan in de receiver het SW niveau met 5.0dB verhogen om zo het geluid/volume te krijgen van een stereo aangesloten subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
dan moet je wel 2 subwoofer uitgangen hebben... dat zit volgens mij niet op zijn versterker.
bij mijn subwoofer (rel quake) staat er bij de linker ingang ook mono bij (left/mono). Het staat vast in de handleiding van de subwoofer.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
StanTheMan schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:36:
dan moet je wel 2 subwoofer uitgangen hebben... dat zit volgens mij niet op zijn versterker.
bij mijn subwoofer (rel quake) staat er bij de linker ingang ook mono bij (left/mono). Het staat vast in de handleiding van de subwoofer.
Hmm... het staat in elk geval niet op de sub zelf helaas. En de handleiding heb ik jaren geleden al weggegooid (en online is er over de Celestion S8 -of de Celestion AVP100 waar hij onderdeel van uitmaakt- niet echt een handleiding of FAQ te vinden helaas) :-S Maar goed, ik ben geen audiofiel, ik hoor wel dat er geluid uitkomt, dus ik ben tevreden zo (heb 'm aangesloten op Left In)... :)

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 27 september 2009 @ 19:42:
[...]

Klopt, maar is het niet zo dat als je een subwoofer met een stereo RCA aansluit dat deze dan 5dB meer weergeeft?

Zijn namelijk mensen die de subwoofer mono aansluiten en dan in de receiver het SW niveau met 5.0dB verhogen om zo het geluid/volume te krijgen van een stereo aangesloten subwoofer.
Hier ben ik niet van op hoogte. In de handleiding van mijn Monitor R360 sub staat ook dat in hem aansluiten moet op de rechter ingang. Het sub signaal is toch mono wat uit de receiver komt. Dus als je hem stereo aansluit, blijft het mono en geeft dat geen signaal verhoging? Waar komt anders dat extra vermogen voor die +5dB vandaan? Of zit ik nu naast?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik ga nu ook twijfelen, want slaat in theorie echt nergens op dat je 5dB meer zou moeten hebben als je de subwoofer via stereo aansluit. Aangezien het vanaf de receiver mono is. Kreeg dit advies op HT Forum volgens mij. Het was of een mono RCA-kabel en dan de receiver 5dB bijstellen of niet bijstellen en dan stereo...

Ikzelf heb een receiver met maar één subwoofer out. Vandaar loopt een y-subwooferkabel, dus twee maal RCA voor de subwoofer en één maal RCA voor in de receiver. De kabel zelf is wel twee-aderig, dus niet dat het mono signaal gesplitst wordt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lekker mono aansluiten, wel zo makkelijk.

Ik zou alleen beide ingangen op de sub gebruiken als je merkt dat je laag tekort komt. Je regelt immers de sub op gehoor af met de volumeknop. Staat die voluit en mis je iets kan je dat altijd nog doen.

offtopic:
Stel, je sub telt beide ingangssingalen bij elkaar op dan zou je er in theorie 3dB bij moeten krijgen -want 2 keer zo hard-. Heb je nog ergens een splittertje liggen zou je dat even uit kunnen testen...

Wise enough to play the fool

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:20
Met een Y-kabel, dus 2 inputs op 1 output, halveer je de ingangsimpedantie en verdubbel je de signaal spanning. Een verdubbeling is +6dB, daar komt het vandaan. Ik zou eerder gewoon mono aansluiten en de sub gewoon goed instellen op een goed level.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

teacher schreef op zondag 27 september 2009 @ 23:19:
Stel, je sub telt beide ingangssingalen bij elkaar op dan zou je er in theorie 3dB bij moeten krijgen -want 2 keer zo hard-. Heb je nog ergens een splittertje liggen zou je dat even uit kunnen testen...
ShittyOldMan schreef op zondag 27 september 2009 @ 23:51:
Met een Y-kabel, dus 2 inputs op 1 output, halveer je de ingangsimpedantie en verdubbel je de signaal spanning. Een verdubbeling is +6dB, daar komt het vandaan. Ik zou eerder gewoon mono aansluiten en de sub gewoon goed instellen op een goed level.
Oké, we hebben nu dus mij die dacht dat het +5dB is, Teacher die +3dB zegt en de laatste kandidaat biedt zelfs +6dB :)

Maar het gaat er dus maar even om dat je met een stereo RCA kabel hoe dan ook (iets) meer volume uit je subwoofer kan krijgen. Hoe veel precies gaan we nog even uitzoeken :P

Of het de meerprijs van een Y-kabel ten opzichte van een mono-kabel waard is ligt natuurlijk aan jezelf. Meeste receivers kunnen softwarematig het niveau van de subwoofer al verhogen, dus wellicht is het dus niet nodig...

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
of je geeft de volumeknop op je sub een tikje.. (wat je sowieso al moet doen om hem in te stellen, dus eigenlijk is het een zinloze discussie......)
Pagina: 1