Versterker/Receiver; Bronaudio e.a. onduidelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Beste tweakers,

Ik ben nieuw op het audio/HiFi gebied en ben mij de laatste tijd aan het oriënteren op een nieuwe geluidsinstallatie. Ik heb deze thread dan ook al enige tijd gevolgd en heb mij geörienteerd op een aantal mogelijkheden. Veel is mij echter nog onduidelijk, vandaar het openen van deze thread. Ik hoop dat ik aan de eisen voor het openen van een dergelijke thread voldoe. Ik weet dat er dagelijks mensen vragen stellen die al honderden keren beantwoord zijn. Ik doe mijn best zo volledig mogelijk te zijn.

Ok, huidige situatie: In een kamer van 6x4m

- LCD TV Full HD 42" (audio out: digitaal SPDIF HDMI lus)
- Xbox360 (VGA)
- PS3 (HDMI)
- Wii (component)
- Humax (scart RGB/SPDIF)
- PC/Laptop met muziekcollectie aan mp3s (HDMI/DVI)

en nog wat andere gameconsoles (analoog), maar het geluid (uit de TV speakers) blijft ver achter bij het beeld, en daar heb ik genoeg van. Videobeeld is perfect: 1080p PS3 is scherp en helder, maar het geluid...tsja...het lijkt wel alsof het uit een koekblik komt. Ik heb eigenlijk nog nooit echt een goede stereoset/basisstukken gehad dus ga helemaal van vooraf aan beginnen. Naast de eerder genoemde apparatuur die geïntegreerd moet worden in de toekomstige set luister ik vooral achtergrondmuziek via PC/laptop op een Logitech Z-2300 en Z-4. Leuke setjes, maar ik merk zelf gewoon dat het voor mij niet volstaat; ik ben zeker geen audiofiel maar weet dat het gewoon beter kan. Omdat ik zelf erg van akoestische muziek houd, wil ik gewoon heldere, volle klanken en geen Logitech bass die overal doorheen dreunt. En daar wil ik dan ook wat meer voor betalen.

Hier ontstond echter gelijk mijn eerste vraag: mijn muziekcollectie is vooral in mp3 op PC HDD (diverse CD rips, maar ook downloads *ahum*)...nu heb ik diverse malen gelezen dat je bronaudio het belangrijkste is(logisch). Nu vraag ik mij af in hoeverre dit mee moet spelen in de keuze van mijn uiteindelijke set. Ik wil sowieso niet gelijk een extreem dure Hi End set kopen; het wordt immers mijn eerste serieuzer set en het moet vooral een enorme vooruitgang zijn op de huidige Logitech setjes en er moet ook de mogelijkheid tot uitbreiding voor later zijn. Dus mijn vraag:

- ga ik veel verschil horen met 256/320kbps mp3 downloads/rips aan een receiver + losse speakers in vergelijking met mijn huidige Logitech setjes?

Ik kan de PC digitaal aansluiten via HDMI > versterker.

(uiteraard zal de PS3/Xbox 360 etc. via digitaal SPDIF > versterker/receiver geweldig klinken)

Goed...zoals eerder gezegd heb ik mij al een beetje geörienteerd op wat speakers e.d.. Mijn budget is niet groot: ik heb rond de 500-600 euro over voor 2 vloerstaanders + een versterker/receiver. 100 euro meer of minder maakt niet heel veel uit, maar bv. meer dan 1000 euro heb ik er op dit moment niet voor. Bovendien wordt het dus mijn eerste set(in een relatief kleine kamer) en moet het vooral een verademing worden t.o.v. de Logitech setjes. Het lijkt mij verstandig te beginnen met een 2.0 set: 2 speakers + versterker. Ik had mijn interesse laten vallen op de Jamo S606 speakers (http://www.hifi.nl/recens...mo_S_606_luidspreker.html), diverse reviews gelezen en het lijken mij mooie 'instapspeakers' voor iemand die alleen PC setjes gewend is. Ik ben van plan deze speakers v/d week te gaan beluisteren maar wil voordat ik door zo'n verkoper van alles aangepraat wordt eerst wat meer over dit onderwerp weten zodat ik een betere afweging kan maken. Uiteraard ga ik luisteren...en indien mogelijk vergelijken met andere speakers uit die prijscategorie...geluid is erg subjectief.

Dan moet er natuurlijk nog een versterker/receiver aan komen te hangen. Zeg dat ik daar pak en beet 200-350 euro voor over houd. Is dat reëel? Het moet vooral goed gaan i.c.m. de Jamo's en het liefst uit uitbreidingsmogelijkheid hebben voor 5.1 (toekomst) Mijn volgende onduidelijkheid:

- wat is precies het verschil tussen een versterker en een receiver? En wat kunnen jullie mij aanraden i.c.m. de Jamo's?

Ik snap namelijk niet helemaal waarom je een receiver met HDMI aansluitingen etc. nodig zou hebben. Beeld kun je toch gewoon in te TV prikken en de audio apart digitaal/analoog naar de receiver? Is het voordeel dan alleen dat je al je aansluitingen en kabels niet aan de TV hebt hangen, maar aan de receiver? Heb je dan maar één kabel van de receiver naar de TV (HDMI > HDMI)? En wat doet die receiver dan precies: upscaling van al je video input(component ingangen etc) naar de HDMI ingang van de tv? Ik bedoel, wat zo'n receiver ook doet...de broninput van bijvoorbeeld de Nintendo Wii blijft analoog component...ziet dit er dan zoveel beter uit wanneer je het via een receiver doorlust naar de HDMI input van de tv?

Ik snap ook dat een stereoversterker voor nu een betere oplossing zou zijn omdat je voor het geld van een receiver van zeg 300 euro een veel betere stereoversterker kunt kopen, maar ik wil wel kunnen uitbreiden naar 5.1 in de toekomst, dus dan is een stereoversterker geen optie, toch?

Modellen receivers waarnaar ik heb gekeken:

- Onkyo TX-SR307, 507 en 607
- Pioneer VSX-818 en 819H

Is dit de prijsklasse receivers waarnaar ik moet kijken met mijn budget en oog op de Jamo speakers? Of kan ik met wat mindere receivers ook uit de voeten?

Ik weet het, het is een heel verhaal, maar ik wilde graag volledig zijn. Ik hoop op snelle reacties. Dank bij voorbaat.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:20
- ga ik veel verschil horen met 256/320kbps mp3 downloads/rips aan een receiver + losse speakers in vergelijking met mijn huidige Logitech setjes?
Ja dat ga je merken. Er wordt inderdaad wel eens gezegd dat de bron het belangrijkste is. Dat is niet echt zo. Het is inderdaad belangrijk, maar je speakers en de rest passen het geluid veel meer aan dan de mp3 compressie doet. Je moet het in verhouding zien. Liever goede speakers en mp3 dan een te dure cd speler en brakke speakers. Het verschil tussen speakers is gewoon veel groter dan het verschil tussen wav en mp3.
Ik had mijn interesse laten vallen op de Jamo S606 speakers (http://www.hifi.nl/recens...mo_S_606_luidspreker.html), diverse reviews gelezen en het lijken mij mooie 'instapspeakers' voor iemand die alleen PC setjes gewend is. Ik ben van plan deze speakers v/d week te gaan beluisteren maar wil voordat ik door zo'n verkoper van alles aangepraat wordt eerst wat meer over dit onderwerp weten zodat ik een betere afweging kan maken. Uiteraard ga ik luisteren...en indien mogelijk vergelijken met andere speakers uit die prijscategorie...geluid is erg subjectief.
Reviews lezen heb je weinig aan. Het enige dat handig kan zijn is als iemand wat zwaardere muziek opzet en opvalt dat de conus van de speakers enorm staan de klapperen. Dat zijn handige dingen om rekening mee te houden. Of andere praktische problemen. Verder is het echt te persoonlijk om waarde te hechten aan andermans mening. Er zijn zat mensen die jouw logitech setje geweldig vinden klinken en er zijn ook zat mensen die deze Jamo's niet mooi vinden. Dus wat moet je dan uitgaande van reviews? Als je het subjectieve uit een review haalt houd je meestal alleen de dingen over die je zelf op internet kunt achterhalen. Je moet gewoon heel veel verschillende speakers zelf beluisteren, dat is de enige optie. Met je eigen muziek. En let niet alleen op het laag, maar ook het midden en hoog, detail van instrumenten in de achtergrond, hoorbaarheid van galm, etc. Als je dat interessant vind althans.
Vergelijkende reviews, waarbij verschillende modellen worden vergeleken met elkaar, zijn overigens veel interessanter. Maar ook hier is het belangrijker om zelf je mening te vormen. Er kan dus best worden geschreven dat speaker A een wat frisser hoog heeft dan speaker B, of het mooier is is dan aan jezelf.
- wat is precies het verschil tussen een versterker en een receiver? En wat kunnen jullie mij aanraden i.c.m. de Jamo's?
Een receiver is een voor- en eindversterker met ingebouwde radio in 1 apparaat. Een 'integrated amplifier' zoals dat vroeger op veel stereoversterkers stond is dus enkel een voor- en eindversterker. En dan heb je nog een losse voorversterker (waar je alles op aansluit) en een losse eindversterker (verbonden met 1 draad vanuit de voorversterker). Een A/V receiver is dan een receiver met video mogelijkheid.
Ik snap namelijk niet helemaal waarom je een receiver met HDMI aansluitingen etc. nodig zou hebben. Beeld kun je toch gewoon in te TV prikken en de audio apart digitaal/analoog naar de receiver? Is het voordeel dan alleen dat je al je aansluitingen en kabels niet aan de TV hebt hangen, maar aan de receiver?
Dat klopt.
Heb je dan maar één kabel van de receiver naar de TV (HDMI > HDMI)? En wat doet die receiver dan precies: upscaling van al je video input(component ingangen etc) naar de HDMI ingang van de tv?
De betere receiver kan upscalen, verschilt dus per model. Lees vooraf goed de handleiding voordat je besluit iets te kopen.
Ik bedoel, wat zo'n receiver ook doet...de broninput van bijvoorbeeld de Nintendo Wii blijft analoog component...ziet dit er dan zoveel beter uit wanneer je het via een receiver doorlust naar de HDMI input van de tv?
Er zal denk ik weinig verschil zijn, misschien iets beter, misschien iets minder, maar vooral lekker makkelijk.
Ik snap ook dat een stereoversterker voor nu een betere oplossing zou zijn omdat je voor het geld van een receiver van zeg 300 euro een veel betere stereoversterker kunt kopen, maar ik wil wel kunnen uitbreiden naar 5.1 in de toekomst, dus dan is een stereoversterker geen optie, toch?
Een veelgehoord argument, wat geldig is als er van beide producten maar 1 exemplaar wordt gemaakt en er voor de rest dezelfde marges worden aangehouden. Als ik als fabrikant voor 300 euro aan onderdelen moet kopen voor een 5.1 receiver en voor 300 euro onderdelen moet kopen voor een stereo versterker, dan zal de stereo versterker voor stereo inderdaad beter zijn. Maar een 5.1 chip zal een paar cent of een paar euro kosten (?), de kast is vrijwel hetzelfde, de surroundkanalen hebben niet zoveel nodig, de transportkosten zullen ook hetzelfde zijn, eigenlijk vrijwel alle kosten behalve de onderdelen zullen hetzelfde zijn voor 5.1 als stereo, en de verkoopprijs bestaat dus niet enkel uit onderdelen plus wat marge voor de verkoper. Daarnaast worden receivers in grotere getale geproduceerd. Waarmee ik niet wil beweren dat de stelling onzin is hoor, begrijp me goed. Een stereo versterker is nog steeds beter dan een a/v receiver van dezelfde prijs. Maar het is zeker niet zo zwart/wit als dat soms wordt beweerd, bijvoorbeeld dat je voor een 2.0 versterker van 300 euro dan 900 euro moet uitgeven voor een 5.1 receiver (300x3) om dezelfde kwaliteit te halen.

- Pioneer VSX-818 en 819H

Is dit de prijsklasse receivers waarnaar ik moet kijken met mijn budget en oog op de Jamo speakers? Of kan ik met wat mindere receivers ook uit de voeten?
Belangrijk zijn de aansluitmogelijkheden, deze moeten passen bij je wensen. Ook dingen zoals eerdergenoemde upscaling enzo. Let niet op het opgegeven vermogen, echt laat het varen, wat verkopers ook beweren. Je moet het gewoon testen. Sluit een receiver aan op een speaker (in de betere winkel kun je zelf schakelen van receiver met zo'n paneel), draai het volume goed open, als het nog steeds goed klinkt zonder vervorming dan is het goed. Houdt er rekening mee dat andere speakers een andere versterker nodig kunnen hebben. Het nodige vermogen werkt exponentieel. Voor elke 3 decibel extra (dat is niet zo heel erg veel) heb je 2x zoveel vermogen nodig. Het verschil tussen een 120W en 140W versterker is dus eigenlijk niks. Het verschil tussen 120W en 240W is slechts 3 decibel. Echter het 240W model zal waarschijnlijk ook een heleboel andere eigenschappen hebben dat het tot een betere receiver maakt, het is dus niet alleen maar het vermogen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Een kleine tip, ik zie dat je voor een onkyo wilt gaan icm een Jamo-set.
Kijk even op http://ibood.com/nl/nl daar is vandaag een mooie aanbieding te vinden, exact binnen je budget.

PSN: djmurcielago

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik zit ook naar die set te kijken. Kan iemand mij bevestigen dat het geheel dan niet erg "helder" / schel klinkt. Men heeft mij namelijk voor kleine speakers als deze (waar ik naar zat te kijken) gezegd dat deze het best te combineren vielen met een marantz of denon versterker omdat deze wat "warmer" klinken.

[ Voor 3% gewijzigd door DayteX op 28-09-2009 02:36 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Ninzeo13 schreef op zondag 27 september 2009 @ 16:28:

Even als aanvulling:

Let wel dat de Onkyo 307 alleen HDMI Pass-Thru heeft. Dit wil zeggen dat de receiver dan geen audio van het HDMI signaal kan halen. De hogere modellen hebben deze mogelijkheid wel. In jouw geval zou je de PS3 in het geval van een Onkyo 307 dan ook nog via de optische uitgang moeten verbinden. Met de andere modellen kan alles gewoon via één HDMI kabel en zal de Onkyo het geluid over de speakers laten klinken en het beeld op tv tonen.
DayteX schreef op maandag 28 september 2009 @ 02:35:
Ik zit ook naar die set te kijken. Kan iemand mij bevestigen dat het geheel dan niet erg "helder" / schel klinkt. Men heeft mij namelijk voor kleine speakers als deze (waar ik naar zat te kijken) gezegd dat deze het best te combineren vielen met een marantz of denon versterker omdat deze wat "warmer" klinken.
Qua klank zit er tussen Denon en Onkyo naar wat ik heb gehoord niet veel verschil. Persoonlijk hoor ik het verschil tussen een Marantz en een Denon dan meer. Maar wat ik hoor maakt niet dat jij dat ook hoort. Termen als "warmer" zijn ook weer per persoon verschillend, wat jij warm kan vinden kan de ander "gewoon" vinden. Dus bevestigen kan eigenlijk niemand dat, evenals ontkrachten...

Maar het ligt voor het grootste deel natuurlijk aan de speakers. En daar zit meteen het risico van zulke iBood-aanbiedingen. Hoe mooi en goedkoop de aanbieding ook is je hebt nooit de kans om te gaan luisteren.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 28-09-2009 02:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Dank voor alle antwoorden. Het is me allemaal een stuk duidelijker nu! Ik heb ook de Ibood van vandaag gezien...Helaas net te laat. Leek wel erg aantrekkelijk voor dat geld en inderdaad precies binnen mijn budget met een receiver die ik sowieso al voor ogen had. Alhoewel...Misschien maar goed dat ik te laat was met Ibood...je kunt het immers nooit beluisteren en ik heb geen idee wat ik van die A407 5.1 set moet verwachten. Zijn de Jamo S606 front vloerstaanders in principe van hogere kwaliteit dan die van bv. die van de A407 van Ibood van vandaag? Ze lijken mij van een duurdere lijn, maar dat kan ik ook helemaal mis hebben!

Anyway...ik ga van de week zeker wat speakers beluisteren i.c.m. de Onkyo TX-SR507 en misschien nog wat andere receivers in die prijsklasse. Iemand nog tips wat voor luidsprekers in de prijscategorie Jamo S606 zeker moet beluisteren? Misschien een 5.1 setje? Of is dat kwalitatief af te raden met een budget van ~400 euro?

Ik heb inmiddels ook wel door dat ik een receiver moet hebben die naast HDMI video ook het geluid doorgeeft via diezelfde HDMI verbinding. Anders dient de receiver(bv. de Onkyo TX-SR307) simpelweg als een video switch, en heb ik alsnog aparte digitale audio kabels nodig, toch?

Dan nog een vraagje betreffende receivers. De HDMI output(laten we voor het gemak uitgaan van de Onkyo TX-SR507): deze gaat naar de TV, maar deze dient dan alleen voor HDMI video out? Ik wil immers het geluid via de receiver en niet terug naar de TV...die lelijke geïntegreerde speakers hoeven niet aan naast mijn HiFi set. En hoe zit dat dan als ik bv. mijn Nintendo Wii via analoog component aansluit op de receiver en ook de PS3 via HDMI(audio + video) op de receiver? Krijg ik dan 1 gecombineerde video out op de HDMI poort? Audio wordt dan gewoon alleen over de receiver en set gehouden?

Laatste vraag: betreft upscaling van een receiver. Wat is nou precies het nut hiervan? Dit is toch in principe alleen nodig als je een bron met lagere resolutie aansluit dan die van je TV? Mijn TV is 1080p...een Wii max. 480p...mijn TV scaled dit toch up naar een aanvaardbaar beeld voor mijn TV? En voor DVDs doet mijn PS3 toch de upscaling en bij Blu Ray is er toch helemaal geen sprake van upscaling? En hoe zit dat dan met 'digitale' TV van Ziggo. Ik heb hier een Humax kastje dat nu via SCART aangesloten is. Als ik deze dan via een receiver die kan upscalen aansluit op mijn TV, krijg ik dan beter beeld dan het nu is?
Klopt het dan als ik zeg dat je alleen een receiver met upscaling naar 1080p nodig hebt als je zelf geen apparatuur hebt die dat (fatsoenlijk) kan verzorgen?

Wederom dank bij voorbaat.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Binnen dat budget kan je 2e hands ook wel wat leuks kopen. Kijk ook eens
naar vloerstaanders van mordaunt short, bijvoorbeeld de 906i.

Daarnaast is het beste advies; ga eens luisteren in een winkel!
Pagina: 1