[XP Pro SP3] PC ontwaakt niet uit standby na langere tijd

Pagina: 1
Acties:

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Besturingssysteem: Windows XP Professional Service Pack 3
Behuizing: Antec Solo
Voeding: SilverStone Nightjar SST-ST45NF 450 W
Moederbord: Asus M4A79T Deluxe
Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Videokaart: Club3D Radeon HD 4890 Superclocked

De PC ontwaakt niet meer na langere tijd (meerdere uren) in standby te hebben gestaan. Bij kortere standbys (tot ongeveer één à twee uur) ontwaakt de PC wel. Dit geldt voor zowel handmatige als automatische standbys.

Bij langere standbys (meerdere uren) probeert te computer te ontwaken maar valt na ongeveer twee seconden uit. Ik kan de PC vervolgens niet meer opstarten door op de power knop te drukken. Eerst moet ik de voeding uitschaken totdat de LED’s van de voeding zijn uitvallen. Vervolgens schakel ik de voeding weer in en start de PC gewoon weer op. De stroom moet er dus ongeveer 15 seconden van de PC af om hem weer aan de gang te krijgen.

Filmpje 1 (1,35 MB) - Korte Standby (goed)
Filmpje 2 (503 kB) - Lange Standby (slecht)
Het meest vergelijkbare topic - [xp] Pc komt niet uit standby na langere tijd

Omdat de tijdsduur van invloed is op het al dan niet ontwaken, denk ik dat het misschien een hardwarematig probleem is. Zou het met de voeding te maken hebben of met de batterij op het moederbord? En wat betekent het dat de stroom er 15 seconden af moet?

Wat ik al heb geprobeerd
Type standby: handmatig en automatisch
BIOS: nieuwste BIOS geflashed
BIOS > Power > Suspend Mode: Auto, S1 only en S3 only
BIOS > Power > ACPI 2.0 Support: Enabled en Disabled
Energiebeheer > Vaste schijven uitschakelen: 15 minuten en nooit

Signature

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> PMG, hardware probleem als het zich na unpluggen van de voeding herstelt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens of je ergens een voeding kan lenen en of je het probleem dan ook nog hebt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Je filmpjes lijken het niet te doen. Heb je toevallig ook nog een optie 'Run VGA BIOS on S3 resume' in je bios?
De filmpjes doen het bij mij wel: als ik op de link klik, wordt het filmpje in Windows Media Player geopend. "Doel opslaan als..." werkt bij mij ook.
Ligt aan mijn pc dan ws, 'Opslaan als' werkt in ieder geval wel.

[ Voor 52% gewijzigd door Nielson op 26-09-2009 21:46 . Reden: Filmpjes link werkt toch ]

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 13:54:
Kijk eens of je ergens een voeding kan lenen en of je het probleem dan ook nog hebt.
Dat wordt lastig, ik kan op dit moment even niemand bedenken die mij daarmee kan helpen. Misschien ga ik het maar eens vragen bij de lokale PC shop.
Nielson schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:38:
Je filmpjes lijken het niet te doen. Heb je toevallig ook nog een optie 'Run VGA BIOS on S3 resume' in je bios?
De filmpjes doen het bij mij wel: als ik op de link klik, wordt het filmpje in Windows Media Player geopend. "Doel opslaan als..." werkt bij mij ook.
In de bios heb ik die optie met als instelling "No". Ik heb daar een week terug ook al een beetje mee geklooit, maar bij de instelling “Yes” werd het volgens mij alleen maar slechter. Ik weet het niet zeker, maar de default instelling is in ieder geval “No”.

Het geheugen in de PC is 2 x 2 GB OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum AMD Edition (OCZ3P1600LVAM4GK). De frequentie en timings waren ingesteld op 1600 MHz 7-7-7-24-31 1T @ 1,66 V en dat was stabiel. Gisterenavond heb de timings en het voltage op "auto" gezet: 1066 MHz 7-7-7-16-27 1T @ 1,6 V. Vervolgens heeft PC de hele nacht op standby gestaan en 's ochtends ontwaakte de PC gewoon.
Nou weet ik niet of dat een eenmalige 'gelukje' was, dus ik ga het vannacht weer proberen. Ik ben benieuwd.

Signature

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Met de volgende instellingen lijkt het probleem verholpen (het is drie keer op rij goed gegaan):

Geheugenfrequentie, -timing en -voltage: [Auto] (1066 MHz 7-7-7-16-27 1T @ 1,6 V)
Suspend Mode: [Auto]
Repost Video On S3 Resume: [No]
ACPI 2.0 Support: [Disabled]
ACPI APIC Support: [Enabled]

Vervolgens heb ik het ook geprobeerd met de instelling "Suspend Mode: [S3 Only]", maar dat werkte niet goed. De PC deed veel moeite om te ontwaken, maar na ongeveer 10 seconden schakelde hij zichzelf uit. Ik kon de PC vervolgens wel gewoon opstarten, daarvoor hoefde ik dit keer niet de voeding uit te schakelen.

Nu wil ik wil gaan proberen de geheugeninstellingen weer wat strakker te zetten aangezien het geheugen wel rated is voor 1600 MHz 7-7-7-24 @ 1,65 V. Heeft iemand nog tips of ideeen om dit aan te pakken, ook wat betreft bepaalde geheugeninstellingen?

Signature

Pagina: 1