Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poxie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-03-2023
Hallo,

ik twijfel tussen bovenstaande receivers. Het prijsverschil is +-250 euro.
Er zitten wel wat verschillen tussen beide, maar ik kan niet beoordelen of ik hier veel van merk.
Ik ben van plan om of KEF 2005.3 of Mordaunt Short Genie speakers er op aan te sluiten.

Ik ga er verder een HD ontvanger, laptop, Xbox360 (HDMI) en een Wii (component) op aan sluiten. Het gaat me met name om het geluid bij gamen en films.

Kan iemand me uit de brand helpen en vertellen wat voor mij de juiste keus is.
Dus: Onkyo 607 of Onkyo 707
En: Kef 2005.3 of Mordaunt Short genie (Maar dit is smaak afhankelijk denk ik)

Alvast bedankt!
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Wait.... whut :?

Eerst wil je een Pioneer VSX-1019AH-K in Amerika bestellen. Vier dagen later besluit je toch maar in Nederland te gaan kopen. En nu open je een topic met dat je weer tussen de Onyko TX-SR607 en TX-SR707 twijfelt...

Maar goed, snap het aan de ene kant wel met al die verschillende merken :)
Wat heb je zelf al gevonden van verschillen tussen de TX-SR607 en de TX-SR707? Want zo maar roepen dat er verschillen zijn kan iedereen wel. Dus maak voor jezelf eens een lijstje met de verschillen en kijk per punt of je daar wat aan hebt.

Over wat de juiste keuze is kan niemand nu dus nog wat zeggen. En als zou iemand het wel zeggen ben jij degene die de keuze moet maken.

Dus even wat meer eigen initiatief tonen door zelf de verschillen te zoeken tussen beide types en zelf aan te geven of je denkt dat je het gaat gebruiken/missen en vooral waarom. Dan kunnen wij daarna aangeven of je daarmee goed of fout zit en wat wellicht de best keuze is

Groeten is overigens niet nodig zoals je in het Het algemeen beleid kan lezen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poxie
Hieronder de verschillen op een rijtje. De enige waarvan ik weet waar ik wellicht wat van merk is de Upscaling. Van de rest weet ik niet of dat het waard is om daarvoor 240 euro meer uit te geven. De keus voor de Onkyo komt door externe advisering :)

Type Tx-sr607                                           
HDMI Video Processing Faroudja DCDi Edge
1080p Video Upscaling: NIET
Parallel Push-Pull Amplification NIET
THX certified: NIET
Audyssey Room Calibration: Audyssey 2EQ
Audyssey Features: Audyssey Dynamic EQ, Dynamic Volume
RS232, IR, & 12V Trigger Connectors: NIET
Power Output (watts per channel/at 6 ohms) 140 W
Weight: 11,0 kg

Type TX_SR707
HDMI Video Processing Faroudja DCDi Cinema
1080p Video Upscaling: WEL
Parallel Push-Pull Amplification WEL
THX certified: THX Select2 Plus
Audyssey Room Calibration: Audyssey MultEQ
Audyssey Features: Audyssey DSX, Dynamic EQ, Dynamic Volume
RS232, IR, & 12V Trigger Connectors: WEL
Power Output (watts per channel/at 6 ohms): 160 W
Weight:12,6 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Hoe ben jij zo zeker dat je wat gaat merken van die upscaling? In veel tests en ervaringen blijkt dat het upsalen door een receiver nogal overrated is. Zo hebben HD TV's altijd al een scaler intern zitten aangezien ze ook SD materiaal weer moeten kunnen geven. Als je dan ook nog een Blu-ray speler hebt en/of een DVD speler met HDMI heb je weer een apparaat wat up kan scalen. Dus als je een beetje nieuwe apparaten hebt dan kan je zo een paar keer achter elkaar tot 1080p upscalen. Voordeel van veel apparaten met upscale-mogelijkheden is dat je wel kan kiezen welk apparaat moet scalen en dus het aparaat kan kiezen met de beste weergave. Negen van de tien keer schijnen Blu-ray spelers toch wel het best up te scalen.
Maar goed, ik snap je punt waarom je zegt dat je daar iets van gaat zien. En je gaat het ook zien als je receiver dus beter is in scalen dan bijvoorbeeld je tv.

Het Parallel Push-Pull Amplification. Dit betekent dat de eindtrappen nog sneller kunnen reageren op de veranderingen in het geluidssignaal. Voor het geluid betekent dit betere detaillering en meer controle over de luidspreker. Hoe groot de meerwaarde hiervan in de praktijk is, is afhankelijk van de speaker die er op aangesloten zijn.
Een nadeel van Push-Pull is dat een eindtrap dan kleinere reserves heeft en daarom minder geschikt is voor luidsprekers met een lage impedantie (<6 Ohm). Luidsprekers met een lage impedantie kunnen zijn van zich zelf al sneller en hebben grotere reserves nodig. Het zal dus alleen nut als je grotere luidsprekers gebruikt met een hogere impedantie (>6 Ohm).

THX-certificaat is een discussiepunt. Er zijn mensen die er veel waarde aan hechten, ik zie het meer als pure marketing. Dit omdat setjes als de Logitech Z-5500 ook THX hebben. En je maakt mij niet wijs dat een Denon AVR-3310 zonder certificaat minder goed is dan die Z-5500. THX certified receivers hebben wel wat meer surroundmodes omdat er enkele bij zitten met het THX certificaat. Alleen moet je om echt optimaal van THX gebruik te maken ook speakers hebben met het certificaat en ook bronmateriaal. Zo'n logo is leuk en voor sommigen dus meer een "pats-factor", ikzelf zie de meerwaarde bij een Onkyo van dit kaliber zeker niet.

Audyssey MultEQ corrigeert ruimte akoestische problemen (Room EQ) voor zes luisterposities naar keuze. De 2EQ-versie doet dit maar voor twee posities. Dus met MultEQ kan je je systeem beter afstellen dan met 2EQ.

Het vermogen van 140 om 160 Watt is eigenlijk te verwaarlozen. Mede omdat je in de praktijk toch niet zo hard gaat dat al het vermogen nodig is. En als tweede omdat Onkyo's dus bekend staan (sinds model x06) om het opgegeven vermogen niet te halen. Dus aan die waarden zou ik niet te veel waarde hechten aangezien het ook weer is gemeten bij 6 Ohm.

Gewicht van ruim 1,5 kilo meer kan wel positief zijn. Alleen moet je dan weten waar het extra gewicht vandaan komt. Als het gewicht in de voeding zit is het positief aangezien de receiver dan een zwaardere voeding heeft en dus zijn vermogen beter op kan wekken en af kan geven. Echter hoeft niet alles in de voeding te zitten en kan het gewicht dus ook komen van grote koelblokken of andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poxie
Dank je wel voor deze reactie!

Wat ik eruit haal en vandaag ook in een audio zaak heb gehoord dat er wel degelijk redenen zijn om voor de 707 te gaan ipv de 607. De voeding is idd beter/zwaarder van de 707 dus wat dat betreft heb je ook gelijk. V.w.b. de upscaling dat wist ik eigenlijk niet. Dus bedankt daarvoor. Ik zal dit niet meer mee laten wegen als belangrijkste reden.

Nu hoor ik alleen dat er problemen zijn met Onkyo in de zin van dat de importeur falliet is. Er komt waarschijnlijk een agentschap die de onkyo's gaat leveren. Dit betekend dat het de vraag is hoe goed de service zal zijn ivm mankement. 2 zaken uit Apeldoorn leveren (wellicht tijdelijk) om deze reden gaan Onkyo meer. Ditzelfde geldt overigens ook voor KEF.

Even ter lering en vermaak:
Ik heb vandaag het verschil gehoord tussen KEF 2005.3, Monitor Audio BR 5 en nog een setje Monitor Audio boekenplank speakers. Hiermee ben ik overtuigd van de meer waarde van boekenplank en nog meer van zuilspeakers t.o.v. satteliet speakers. Dus ik denk dat ik mijn budget van 1500 euro moet gaan aanpassen voor een mooie complete set.

• FeaR
  • Nu online
Poxie schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:14:
V.w.b. de upscaling dat wist ik eigenlijk niet. Dus bedankt daarvoor. Ik zal dit niet meer mee laten wegen als belangrijkste reden.
Hoho, ik heb nooit gezegd dat je er niet naar moet kijken.
Ik heb alleen gezegd dat je je daar niet blind op moet staren. Want als jij een TV hebt met een niet al te goede scaler er in en geen Blu-ray speler dan is de kans dat de receiver het beste scaled zeer groot. En je moet zeker geen spijt krijgen als je receiver straks maar tot 1080i kan scalen en jij toch graag de 1080p had gezien.

Dus je moet het wel meenemen, maar je er gewoon niet blind op staren :)
Poxie schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:14:
Nu hoor ik alleen dat er problemen zijn met Onkyo in de zin van dat de importeur falliet is. Er komt waarschijnlijk een agentschap die de onkyo's gaat leveren. Dit betekend dat het de vraag is hoe goed de service zal zijn ivm mankement. 2 zaken uit Apeldoorn leveren (wellicht tijdelijk) om deze reden gaan Onkyo meer. Ditzelfde geldt overigens ook voor KEF.
Klopt inderdaad, maar dat is in juni al aangevraagd. Hoe het met Onkyo verder gaat weet ik zo niet, maar de importeur van KEF zit nu in Duitsland en de garantie gaat nu via Audio Service BV in Elst. Maar dat is dus over KEF...

Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen. Want de kans dat producten nog op voorraad zijn en dat defecte producten gewoon omgeruild kunnen worden is best groot. Plus dat ik maar één keer problemen het gehad met producten als receivers. Nadeel is dan wel dat die ene keer het meteen om een Onkyo ging O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poxie
Hahaha, tja die laatste zin zegt wel wat misschien :-) Nee ik laat me daar niet door beinvloeden. Het wordt de Onkyo 707, heb ik afgesproken met mijn portomonnee. En nu ga ik nog 1 keer luisteren naar Mordaunt Short Genie en KEF 2005.3 en dan bestellen!

Thanx!
Pagina: 1