Berimbau schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 07:28:
Wat ik mij nu al even afvraag. Wat zal de toekomst zijn voor ADSL nu kabel al een tijdje veel hogere snelheden aanbiedt en in de nabije toekomst zelfs verder verhoogd naar 80 en zelfs 100+ Mbps (Ziggo).
ADSL die de partuculieren nu nemen gaat tot 20 Mbps, dit is al tijden de maximale snelheid.
Als ik in
Wikipedia: ADSL lees bestaat sinds 2003 de ITU G.992.5 standaard die snelheden mogelijk maakt tot 24 Mbps, hierna lees ik niets meer over eventuele toekomstige standaarden en mogelijke verhogingen.
Zit er nog ontwikkeling in nieuwe standaarden voor ADSL/DSL en welke snelheden zullen dan mogelijk zijn?
Of is de winnaar qua snelheden gewoon de kabel? (Voor nu en de nabije toekomst)
ADSL heeft inderdaad haar langste tijd gehad. VDSL, nu al in versie 2, is voor standaard twisted-pair kopernetwerken de volgende stap. Daarin zijn ruwweg twee mogelijkheden:
1) of je plaatst VDSL2 DSLAM's (of in sommige gevallen alleen maar DSLAM-kaarten, omdat de DSLAM's zelf geschikt zijn voor die nieuwe kaarten) in de huidige wijkcentrale; het voordeel is dat het een beperkte investering vergt, maar het nadeel is dat vanaf ongeveer 1 tot 1.5km de kwaliteit van het VDSL-protocol zo drastisch afneemt, dat het niet meer beter presteert dan het huidige ADSL. Dat betekent dat je lang niet de volledige klantenbase dezelfde snelheden kan bieden, en omdat bepaalde diensten (vooral digitale tv) flink wat bandbreedte opeisen, kan je dan dus niet alle klanten dezelfde diensten bieden. En dat is marketing-technisch heel vervelend.
2) of je plaats straatkasten veel dichter bij de klant, en legt glasvezelringen tussen die straatkasten; in dit geval heb je de VDSL DSLAM veel dichter bij de klant staan, en kan je dus iedereen een bruikbare snelheid garanderen. Dit is echter vele malen duurder dan de eerste keuze, en vervolgens is de vraag: hoelang blijft een dergelijk netwerk interessant (hoelang kan het concurreren met andere technieken), en dat blijkt beperkt te zijn.
KPN kiest hierdoor uiteindelijk voor FttH (fiber to the home) - heel Nederland moet in de toekomst verglaasd worden. Dit is namelijk wel toekomstvast (in A'dam is al getest met Gbit/sec snelheden) Maar dat kost tijd, en nog veel meer investeringen dan het VDSL-in-de-straatkast-concept. KPN's strategie tot nu toe was om VDSL in de straatkast te doen om snel gebieden te ontginnen voor de nieuwe dienstpakketten (zie
www.kpnglasvezel.nl), en FttH door Reggefiber aan te laten leggen. Men dacht ook slim te zijn: VDSL zorgt ervoor dat er alvast glasvezelringen gelegd worden, en dan hoef je later alleen maar koperdraden te vervangen door glasvezels, en dan zijn mensen naadloos overgegaan op glas. Echter, dat werkt niet helemaal zo: Reggefiber's concept zet de FttH-centrales verder van de klant af dan dat de VDSL-straatkasten staan, dus de topologie komt niet overeen. Mede hierom denk ik dat de waarde van VDSL middels straatkasten een beetje daalt, en de uiteindelijke winst misschien niet opwegen tegen de benodigde investeringen. De kans bestaat dat er daarom harder ingezet wordt op glas. Maar dat is duur (en niemand heeft nu geld), en het kost ook nog eens tijd. Dus tot die tijd zullen de kabelboeren goeie zaken kunnen doen.
Het was eerst de bedoeling dat KPN haar wijkcentrales zou sluiten vanaf 2012. Dus dat zou direct de houdbaarheidsdatum van ADSL als landelijk dekkende techniek aanduiden. Echter, die beslissing is weer teruggedraaid, als ik me niet vergis (om de een of andere reden leveren de gebouwen blijkbaar minder op dan verwacht... hoe zou dat nou komen

), dus ik verwacht dat tussen 2013 en 2016 het einde van ADSL wel in zicht is. VDSL2 geef ik overigens maar marginaal meer tijd - coax, fiber en dingen als LTE zijn of superieur of veel minder duur om te bouwen.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:05:
KPN heeft al bewezen dat ze niets voor elkaar kunnen krijgen, het is wachten op de andere spelers waarbij Tele2 het voortouw heeft genomen. Jammer dat ze hun eigen straatkasten niet hebben en dus vast zitten aan de langere lijnen naar de wijkcentrales maar het is beter dan niets.
Ik denk dat je KPN onderschat. Ja, KPN is altijd reactief, omdat ze een markt te beschermen hebben, en niet zo hard hoeven (en vaak ook niet kunnen, op de enorme schaal waarop ze acteren) te innoveren, maar uiteindelijk is het altijd KPN die de toon zet. Ze wachten op kleinere partijen (zoals inderdaad Tele2, of vroeger Cistron, Versatel, BaByXL en BBned) voor de innovatie en om de 'honger' bij de klant aan te wakkeren, en dan pakken zij de markt. Zo gaat het altijd, en zo gaat het ook blijven.
vincedd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 22:25:
KPN zit gewoon al wat jaartjes te slapen.Ze roepen van alles,maar er gebeurd weinig.Iets van 5 plaatsen in nederland krijgen over 2 jaar vdsl,daar worden namelijk de wijkcentrales afgebouwd,zodat andere partijen hun apparatuur eruit kunnen halen.Voor de rest geberurd er niets.En upc en ziggo maar klanten wegtrekken met hun kabelzooi
Sorry, maar je hebt echt geen enkel idee waar KPN mee bezig is.

Coax heeft ook zijn beperkingen. En je leest het ook constant: Ziggo en UPC maken de snelheden niet waar die ze adverteren. Daarbij knijpt UPC ook nog eens zonder dat te melden. En vergeet niet dat ze ook nog steeds met lousy uploadsnelheden komen (120 Mbit/sec down klinkt leuk, maar met 10 Mbit/sec up? dat is minder dan 10% van je downloadsnelheid!). En de latency is bijvoorbeeld niet te vergelijken met die op FttH. En synchroon 1 Gbit/sec op coax? Vergeet het maar. Zoals gezegd is dat al werkend gezien hier in A'dam op glas. De techniek is nu nog te duur, en maar zeer weinig mensen hebben er wat aan (je interne netwerk is meestal ook maar 100 Mbit/sec), maar als je eenmaal glas hebt, kan je voorlopig weer even door blijven groeien, zonder al te hoge investeringen te hoeven doen.
Zoals al gezegd zullen de kabelboeren wel een voorsprong op kunnen bouwen met de huidige stand van zaken. Maar volgens mij lopen ze nog wel wat achter (UPC en Ziggo hebben samen 36% van de markt in handen). Nou weet ik niet wat ZeelandNet, CaiWay en de overige regionale boertjes nog doen, maar ik heb toch het vermoeden dat er op dit moment behoorlijk wat meer ADSL klanten zijn dan kabelaars.
Enige + voor Adsl (daarom wil ik ook geen kabel internet) is dat je op je koperdraad kan kiezen welke provider je wil. Hoewel dat ook meer en meer een KPN only business wordt.
De grootste winst is daar concurrentie geweest. Als dat er niet geweest was, had je nog steeds 50e voor een 8 Mbit/sec lijntje betaald. De kabelaars zijn
nooit prijsinnovators geweest (Rob van Esch kan wel hard roepen dat concurrentie alleen
tussen en niet
op infrastructuren werkt, maar de concurrentie tussen ADSL-partijen onderling heeft de huidige prijsstelling bepaald - als het aan die club ex-ambtenaren van hem gelegen had, betaalde je nu nog steeds het volle pond), de goedkope en snelle lijnen in NL (we lopen voorop in de wereld) hebben we aan concurrentie op KPN's kopernetwerk te danken. De keerzijde is wel prijserosie: er is nu totaal geen marge meer te maken op ADSL, dus partijen gaan achter elkaar over de kop (nou ja, niet echt over de kop, maar KPN tikt ze op de kop, zeg maar

).