[VDSL] De uitrol en de impact op de breedband markt

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 11:16

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Nu Tele2 begint met de uitrol van VDSL (nieuws: Tele2 betreedt vdsl-markt met 60Mbps-abonnement) rijst natuurlijk de grote vraag of andere providers ook snel volgen.

Zijn er mensen met meer informatie van bijv andere providers welke ook VDSL gaan aanbieden in de nabije toekomst?
En hoe zal deze uitrol gaan plaatsvinden!? worden alleen de grote steden straks de kans geboden sneller te gaan, of kunnen de grotere dorpen ook mee profiteren? En hoe zit dit met mensen die in een klein dorp wel dicht bij de centrale zitten!?

Ook zijn de kabel providers steeds meer bezig met het uitrollen van snellere abonnementen.
Heeft dit in samenwerking met de VDSL uitrol nog impact op de breedband markt!?
Zelf verwacht ik dat er wel weer een concurrentie slag kan komen op de breedband markt.
ADSL verbindingen worden misschien wel goedkoper en/of sneller (tot 20Mbit natuurlijk).
Wat denken jullie dat er op de breedband markt gaat gebeuren!?

Discussieer dus nu mee!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

Beetje jammer weer van die 1500 meter bij Tele2. Woon niet dicht genoeg bij de centrale, maar aangezien het symmetrisch is zou ik dezelfde 1,9 MB/s up halen als dat ik nu down haal met mijn ADSL2+ verbinding. Lijkt er dus op dat ze dezelfde kant op gaan als UPC met z'n domme DOCSIS 3 abonnementen waarbij het alleen om de download snelheid gaat, of KPN natuurlijk met z'n glasvezel |:(.

Ik ben blij dat het uberhaupt aangeboden gaat worden maar andere providers hoeven niet te volgen als ze het met dit soort kunstmatige limieten gaan doen.

Echter wel frappant dat KPN het al jaren over hun ge-wel-dige ALL-IP netwerk heeft en dat nu Tele2 gewoon doodleuk in zoveel steden VDSL2 gaat aanbieden. Het laatste beetje geloofwaardigheid van dat bedrijf is nu dus ook compleet weg, tenzij Tele2 het niet op hun eigen apparatuur gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 179986 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:11:
Beetje jammer weer van die 1500 meter bij Tele2. Woon niet dicht genoeg bij de centrale, maar aangezien het symmetrisch is zou ik dezelfde 1,9 MB/s up halen als dat ik nu down haal met mijn ADSL2+ verbinding. Lijkt er dus op dat ze dezelfde kant op gaan als UPC met z'n domme DOCSIS 3 abonnementen waarbij het alleen om de download snelheid gaat, of KPN natuurlijk met z'n glasvezel |:(.
De gewone consument (en da's 90%+ van de breedband markt) heeft nu eenmaal veel meer aan downstream bandbreedte dan aan upstream. Het is een vrij simpel gevalletje van vraag en aanbod dat symmetrische verbindingen niet voor consumenten-prijsjes te krijgen zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 20:30
Anoniem: 179986 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:11:
Echter wel frappant dat KPN het al jaren over hun ge-wel-dige ALL-IP netwerk heeft en dat nu Tele2 gewoon doodleuk in zoveel steden VDSL2 gaat aanbieden. Het laatste beetje geloofwaardigheid van dat bedrijf is nu dus ook compleet weg, tenzij Tele2 het niet op hun eigen apparatuur gaat doen.
Tele2 kan pas haar VDSL aanbieden als KPN/Reggefiber de telefooncentrale en wijkkasten hebben omgebouwd.
Dus die ombouw bepaalt dus of je in aanmerking komt voor VDSL

En niet VDSL2 dus, dat is een andere standaard. Die is wel sneller dan VDSL, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:02

krvabo

MATERIALISE!

Species5618 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:17:
[...]

De gewone consument (en da's 90%+ van de breedband markt) heeft nu eenmaal veel meer aan downstream bandbreedte dan aan upstream. Het is een vrij simpel gevalletje van vraag en aanbod dat symmetrische verbindingen niet voor consumenten-prijsjes te krijgen zijn.
Bull.
Tegenwoordig willen mensen ook hun 7 megapixel foto's naar hun hyves uploaden, of het stoere filmpje van hun iqloze vrienden die iets grappigs doen op youtube zetten.
Zeker voor de achteloze consument heb je meer upstream nodig, omdat die niet fatsoenlijk kunnen comprimeren. "Hey, mijn filmpje is nu 5 MB, maar het ziet er echt niet uit :'( "

KPN (en BBNed afaik ook) zou ergens eind 2009, 2010 ook VDSL2 gaan aanbieden, en het wordt onderhand eens tijd. Ik zat er zelfs al aan te denken om over te stappen naar caiway (kabelboer hier) omdat die wel hogere snelheden aanbieden. Gelukkig is hun klantenservice zo achterlijk slecht dat ik het toch niet doe, maar toch..
Het wordt gewoon tijd dat kpn en bbned eens gaan uitrollen, want het kan blijkbaar wel. Tele2 heeft minder geld dan kpn, maar zij kunnen het (beperkt) wel? Kpn heeft misschien 6-7 kleine steden waarin je VDSL2 kunt krijgen (Zoals Roosendaal, bij de belgische grens).
Het glasvezelnetwerk ligt er voor een groot deel al naar de wijkverdeelkasten, ga ze dan ook eens in gebruik nemen zou ik zeggen..

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:25
cornfed99111 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:29:
[...]

Tele2 kan pas haar VDSL aanbieden als KPN/Reggefiber de telefooncentrale en wijkkasten hebben omgebouwd.
Dus die ombouw bepaalt dus of je in aanmerking komt voor VDSL

En niet VDSL2 dus, dat is een andere standaard. Die is wel sneller dan VDSL, overigens.
Dat is pertinent niet waar. Tele2 heeft een eigen glasvezelnetwerk en apparatuur in de colo's staan. Met VDSL2 zijn we volkomen onafhankelijk van KPN.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Colo's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 11:10
Is een algemene term voor colocatie ruimtes, hij doelt hier op telefooncentrales in dit geval. Daar heeft Tele2 ook haar ADSL2+ apparatuur staan bij KPN in de gebouwen.

Overigens denk ik dat men VDSL noemt als algemene term en de techniek wel VDSL2 zal zijn. Niemand op de wereld rolt nu nog nieuwe diensten uit met VDSL1 techniek. Daar ga je ook die minimale 30Mb en tot 60Mb die genoemd worden in het bericht niet mee halen dus hoogst waarschijnlijk VDSL2 als techniek.

[ Voor 45% gewijzigd door bjck op 28-08-2009 13:56 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Bedankt voor de uitleg bjck!

@ Devian

Glasvezel tot in de telefooncentrale is niet voldoende.
Die zal doorgetrokken moeten worden naar de wijk- of straatkasten.
Dat zal KPN/Reggefiber gaan doen.
En op die uitbouw/ombouw moet Tele2 wachten tot ze hun netwerk kunnen uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314490

Devian schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:46:
[...]
Dat is pertinent niet waar. Tele2 heeft een eigen glasvezelnetwerk en apparatuur in de colo's staan. Met VDSL2 zijn we volkomen onafhankelijk van KPN.
Zou mooi zijn als jullie dit ook op termijn zouden kunnen leveren in plaatsen waar BBNED niet zit, en KPN niet meer dan 8mbit/1mbit aanbiedt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
cornfed99111 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:58:

En op die uitbouw/ombouw moet Tele2 wachten tot ze hun netwerk kunnen uitrollen.
Je doet wel wat aannames hier nu...

Als ik die reactie van Devian zo lees en de term 'wijkcentrale' uit het nieuws bericht zie hoeft het niet waar te zijn wat je schrijft. De term wijkcentrale wordt vaak gebruikt voor de huidige telefooncentrales waar nu ADSL/ADSL2+ apparatuur staat van Tele2, KPN, Online en BBNed etc. Misschien bedoelen ze wel dat ze daar VDSL2 apparatuur bij zetten, er zijn natuurlijk aansluitingen onder de 1500m afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
cornfed99111 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:58:

@ Devian

Dat is het plan van KPN.

Glasvezel tot de wijkcentrale is voldoende voor alle klanten die binnen 1,5km van deze wijkcentrale wonen. Dit zijn in totaal iets meer dan 2miljoen klanten.

Tele2 is dus niet afhankelijk van KPN hierin.

Edit:

Ook zoiets wat bjck zegt dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 28-08-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
De term 'wijkcentrale' wordt overal gebruikt zonder precies aan te geven wat dat nu is.
Dat kan een straatkast, wijkkast of een telefooncentrale zijn.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze VDSL mogelijk maken in de telefooncentrale zelf.
Maar daarmee limiteer je mogelijk hoeveelheid klanten enorm.
En als over enkele jaren de 'normale' telefooncentrale weg gaat door de KPN ombouw naar VDSL, kan
je apparatuur weer weghalen.

Met je VDSL commentaar denk ik dat je gelijk hebt. VDSL en VDSL2 worden door elkaar gebruikt.
Hoewel het wel twee apart standaarden zijn. Zelfs in het bovenstaande nieuwsbericht zie je beide termen opduiken.

EDIT:

Lees net de post van Devian.
Mijn aannames waren dus niet correct.
Tele2 gaat dus solo hiermee.

[ Voor 8% gewijzigd door cornfed99111 op 28-08-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
* Robinski hoopt nog steeds dat andere providers het ook gaan aanbieden

Zit zelf namelijk op nog geen 150 meter van een centrale, echter bied alleen KPN verbindingen.
BBned (Alice) en Tele2 leveren hier niet, waardoor er maar een keuze is uit twee bedrijven, en wel KPN of Ziggo.

Omdat Ziggo van die achterlijke blokkades op poort 25 heeft, zit ik dus "vast" aan een lage snelheid zolang er neit wordt geüpgrade naar VDSL.

Maar denken jullie net als ik, dat KPN nu ook vrij vlot zal gaan volgen met een uitrol van VDSL (of FttH), zeker nu de kabelaars ook steeds meer snelheid beiden. Of laat KPN gewoon alle klanten straks weg lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314490

Robinski schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:22:
* Robinski hoopt nog steeds dat andere providers het ook gaan aanbieden

Zit zelf namelijk op nog geen 150 meter van een centrale, echter bied alleen KPN verbindingen.
BBned (Alice) en Tele2 leveren hier niet, waardoor er maar een keuze is uit twee bedrijven, en wel KPN of Ziggo.

Omdat Ziggo van die achterlijke blokkades op poort 25 heeft, zit ik dus "vast" aan een lage snelheid zolang er neit wordt geüpgrade naar VDSL.

Maar denken jullie net als ik, dat KPN nu ook vrij vlot zal gaan volgen met een uitrol van VDSL (of FttH), zeker nu de kabelaars ook steeds meer snelheid beiden. Of laat KPN gewoon alle klanten straks weg lopen?
Ik woon in een plaats waar we de keuze hebben tussen adsl1 en UPC.
Wat ik hier in de buurt zie is dat veel mensen KPN vaarwel zeggen.
Ik vermoed dat KPN de centrale hier niet snel geschikt zal gaan maken voor VDSL, maar dat ze zich de komende jaren eerst gaan richten op grotere plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Anoniem: 314490 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:40:
[...]

Ik woon in een plaats waar we de keuze hebben tussen adsl1 en UPC.
Wat ik hier in de buurt zie is dat veel mensen KPN vaarwel zeggen.
Ik vermoed dat KPN de centrale hier niet snel geschikt zal gaan maken voor VDSL, maar dat ze zich de komende jaren eerst gaan richten op grotere plaatsen.
Zelf zit ik in een dorp van 10.000 inwoners, waar overigens wel ADSL2 te krijgen is.

Echter vraag ik me sterk af of KPN het dus wel laat gebeuren dat iedereen straks weg is naar de kabelaars.
Maar ja het grote nadeel blijft natuurlijk wel dat in kleinere gebieden meer geïnvesteerd moet worden per aansluiting en dat kan wel eens niet rendabel zijn.

Overigens net even gechecked, bij mijn ouder (dorp verderop), is helaas de Fiber Power ook niet beschikbaar.
Maar dat komt vermoedelijk ook deels door de afstand van 1380 meter. Overigens zijn hier Alice en Tele2 gewoon verkrijgbaar zonder problemen.

Ik hoop eigenlijk dat KPN (en alle providers) als ze niet gaan uitrollen, wel zo slim zijn om de prijzen naar beneden te gaan bijstellen binnenkort. Zeker als je ziet dat er steeds meer (goedkope) snelle verbindingen opgeleverd gaan worden.

Overigens is ook de uitrol van Tele2 niet heel snel, om alles uit te rollen zijn ze tot eind 2011 bezig, wat ook nog twee jaar is! Tegen die tijd zijn de kabel providers misschien nog een stukje verder met hun snelheden waardoor VDSL ook al weer "traag" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroyk2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
VDSL lijkt me misschien een mooie tussenoplossing voor glas voor de kleinere steden. Ik heb liever een dsl vorm dan een kabel vorm. Maar dat is een vooroordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32
KPN zou mid-2008 VDSL2 gaan aanbieden. Dit werd veranderd in begin 2009, vervolgens eind 2009 en nu is het ergens in 2010!

Snap niet waarom het groote reus KPN niet sneller op de markt kan komen met VDSL2 dan een Tele2.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 14:34
Jeej nu krijgen we volgende week weer een stroom van mensen die willen aanmelden en boos worden omdat het niet beschikbaar is. *zucht*

Dit is trouwens wel een goede stap van tele2, aangezien er inderdaad steeds meer vraag is naar sneller. Ook al gebruikt de consument de snelheid niet toch willen ze het! Goede marketing van de internet providers.

Ik ben ook inderdaad benieuwd wat KPN gaat doen, door deze actie van tele2 en de kabelaars gaan ze heel veel extra klanten verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-06 21:18
Dat valt ook wel mee denk ik, bijv. waar ik woon kunnen we alleen uit kpn, hetnet, xs4all, telfort, online, tele2 kiezen, daarnaast is hier alles nog op ADSL1 techniek tot 8Mbit. Wij hebben een kabelaar die alleen analoge tv aanbiedt en meer ook niet, dus als KPN nooit wat veranderd blijven we alsnog klant van ze omdat er geen alternatief is. En naar mijn idee is dat op heel veel plekken nog zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

Ik heb ook interesse in dat Tele 2 ding.

Ik bedoel 60/6 voor 40 euro is geen slechte deal...

Helaas nog niet available in mijn omgeving :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Species5618 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:17:
[...]

nou ja ik heb mazzel met glas, 34 euro vind ik wel een consumentenprijsje
50/50 :p ook gelijk een mooie ping

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Ik lees net op TelecomPaper dat de uitrol van VDSL2 relatief goedkoop is voor Tele2.

Als dat zo is, dan mag ik hopen dat KPN niet al te lang achter blijft en ook gaat upgraden zodat zij ook hun markt aandeel kunnen behouden. En mensen in gebieden waar geen Tele2 beschikbaar is ook een kans op VDSL hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Robinski schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:27:
Ik lees net op TelecomPaper dat de uitrol van VDSL2 relatief goedkoop is voor Tele2.

Als dat zo is, dan mag ik hopen dat KPN niet al te lang achter blijft en ook gaat upgraden zodat zij ook hun markt aandeel kunnen behouden. En mensen in gebieden waar geen Tele2 beschikbaar is ook een kans op VDSL hebben.
Dat is inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Het is zelfs mogelijk om 1Gb/s met DSL technologie te halen!
Bron: http://www.telecomlog.nl/1gbsec-dsl/

Als de telecom providers het een beetje slim doen/spelen, kunnen ze naast de kabel (en glasvezel) ook lang door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 20:08
Robinski schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:27:

Wat ik er uit begrepen heb is, is dat Tele2 VDSL uitrolt vanuit de telefooncentrale (MDF) en dus _NIET_, in tegenstelling tot KPN, vanuit de straat (SDF).

KPN is bezig de straatkasten te vervangen, zodat daar de VDSL-apparatuur in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:49
GraveR schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:59:
[...]

Wat ik er uit begrepen heb is, is dat Tele2 VDSL uitrolt vanuit de telefooncentrale (MDF) en dus _NIET_, in tegenstelling tot KPN, vanuit de straat (SDF).

KPN is bezig de straatkasten te vervangen, zodat daar de VDSL-apparatuur in kan.
Ik weet niet of KPN daar nog wel zo druk mee bezig is. Er blijken nu problemen met de energievoorziening te zijn. Zie ook bijvoorbeeld http://www.automatiseringgids.nl/artikelen/2009/24/all-ip rijp voor prullenbak.aspx
Het lijkt erop dat het hele KPN VDSL plan een beetje op de lange baan is geschoven. Tele2 gaat niet voor niets apparatuur in de centrales plaatsen nu. De centrale zullen nog wel even blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
bigall007 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:38:
[...]

Ik weet niet of KPN daar nog wel zo druk mee bezig is. Er blijken nu problemen met de energievoorziening te zijn. Zie ook bijvoorbeeld http://www.automatiseringgids.nl/artikelen/2009/24/all-ip rijp voor prullenbak.aspx
Het lijkt erop dat het hele KPN VDSL plan een beetje op de lange baan is geschoven. Tele2 gaat niet voor niets apparatuur in de centrales plaatsen nu. De centrale zullen nog wel even blijven bestaan.
Maar zo erg is het probleem nu ook weer niet:
Bij de test wordt niet alleen gekeken naar de technische haalbaarheid maar ook naar bedrijfsmodellen rond de levering van diensten over het netwerk. Energieback-up voor VDSL-straatkasten is volgens Van der Klauw goed geregeld met accu’s. “We hebben gekeken naar beschikbaarheid van diensten voor de eindgebruiker en de dynamiek van stroomuitval. Van der Klauw: “In de meeste gevallen gaat het om uitval van minder dan een uur. De accu’s hebben dan voldoende capaciteit om een beschikbaarheid van 95 tot 99 procent te garanderen. Bij langere uitval is de praktijk dat bijvoorbeeld ook DECT-apparatuur en ADSL-routers in huis niet meer werken. De trend is dat men in die gevallen voor communicatie naar de mobiele telefoon grijpt. Onze mobiele netwerken zijn voorzien van energieback-up met veel grotere capaciteit.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
Robinski schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:22:
[me=11473]

Voorlopig lijkt het erop dat ze zo goed als niks met het All-ip plan doen (stilstaat momenteel) bovendien groeit het klanten bestand nog, pas ergens gelezen. Dus waarom zouden ze gaan investeren in iets anders, de ADLS(2+) melkoe kan nog wat verder worden uitgemolken. En ze zullen waarschijnlijk te laat in actie komen anders waren ze nu druk bezig, recessie of niet, dat netwerk verdient zichzelf uiteindelijk toch wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Het lijkt er op dat Tele2 zich ook gaat richten op FttH:
http://webwereld.nl/nieuw...et-fiber-to-the-home.html

Hopelijk kan ook deze input van Tele2 er voor zorgen dat andere (zoals KPN), sneller aan de slag gaan met VDSL en FttH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 16:48
Robinski schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:20:
Het lijkt er op dat Tele2 zich ook gaat richten op FttH:
http://webwereld.nl/nieuw...et-fiber-to-the-home.html

Hopelijk kan ook deze input van Tele2 er voor zorgen dat andere (zoals KPN), sneller aan de slag gaan met VDSL en FttH.
Tele2 is idd een provider die ook andere technieken wil gaan benutten. Als er een netwerk open is of gaat, is het voor Tele2 interessant om ook hun diensten op dit netwerk uit te rollen. Dat ze nu actief aan het 'rondwerven' zijn voor FttH is logisch (naast FttH kijken ze ook naar kabel mogelijkheden)

Ze hebben nu al alles over IP (incl tv), dus behalve bandbreedte is het een relatief kleine investering, met veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik wilde net een blik werpen op Tele2's Fiberspeed gebeuren (hoewel ik wel vind dat zij en UPC dat fiber eruit moeten halen) maar je kunt dat schijnbaar niet nemen als je gewoon vaste telefonie van KPN hebt (en wilt houden, dus alleen internet)? Waarom is dat? Zover ik 't kan vinden kan VDSL2 en een PSTN-signaal gewoon samen op een lijn namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 20-09-2009 22:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01
bjck schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:54:
[...]

Is een algemene term voor colocatie ruimtes, hij doelt hier op telefooncentrales in dit geval. Daar heeft Tele2 ook haar ADSL2+ apparatuur staan bij KPN in de gebouwen.

Overigens denk ik dat men VDSL noemt als algemene term en de techniek wel VDSL2 zal zijn. Niemand op de wereld rolt nu nog nieuwe diensten uit met VDSL1 techniek. Daar ga je ook die minimale 30Mb en tot 60Mb die genoemd worden in het bericht niet mee halen dus hoogst waarschijnlijk VDSL2 als techniek.
En colo staat stiekem dan weer voor centrale office location, het Engelse woord voor telefooncentrale/wijkcentrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:01:
[...]

En colo staat stiekem dan weer voor centrale office location, het Engelse woord voor telefooncentrale/wijkcentrale
In dit geval mischien, maar colo is een generieke naam (afgekort van colocation of collocation. Central Office wordt gewoon afgekort tot CO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:00:
[...]

Tele2 is idd een provider die ook andere technieken wil gaan benutten. Als er een netwerk open is of gaat, is het voor Tele2 interessant om ook hun diensten op dit netwerk uit te rollen. Dat ze nu actief aan het 'rondwerven' zijn voor FttH is logisch (naast FttH kijken ze ook naar kabel mogelijkheden)

Ze hebben nu al alles over IP (incl tv), dus behalve bandbreedte is het een relatief kleine investering, met veel mogelijkheden.
Als tele2 binnenkort op de "Ziggo" kabel komt, dan wordt het voor mij ook eens interessant.
Eindelijk sneller kunnen, zonder die achterlijke poort 25 blokkade van Ziggo (naar ik hoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Robinski schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:18:
Als tele2 binnenkort op de "Ziggo" kabel komt, dan wordt het voor mij ook eens interessant.
Eindelijk sneller kunnen, zonder die achterlijke poort 25 blokkade van Ziggo (naar ik hoop)
Ik denk niet dat tele2 ooit op de ziggo kabel gaat komen met internet.aangezien de kabel alleen maar voor analoge televisie gaat worden vrijgegeven.En dan nog houden ziggo en upc de prijzen voor een bv. tele2 zo hoog dat het waarschijnlijk niet erg interessant gaat worden voor een derde om op de kabel te komen.Daarom is tele 2 zo druk met uitrollen van vdsl vanuit de telefooncentrales,omdat kpn het voorlopig weer een jaar laat afweten met hun all ip netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 14:57
krvabo schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:33:
[...]
Het wordt gewoon tijd dat kpn en bbned eens gaan uitrollen, want het kan blijkbaar wel. Tele2 heeft minder geld dan kpn, maar zij kunnen het (beperkt) wel? Kpn heeft misschien 6-7 kleine steden waarin je VDSL2 kunt krijgen (Zoals Roosendaal, bij de belgische grens).
Het glasvezelnetwerk ligt er voor een groot deel al naar de wijkverdeelkasten, ga ze dan ook eens in gebruik nemen zou ik zeggen..
Ik zit er op dit moment niet zo mee hoor. Geniet nu van 90 MBit en bij het downloaden vormt mijn usenet provider de beperking. Heb jarenlang bij KPN gezeten. Ze houden je vnl aan het lijntje en bieden qua kwaliteit net zoveel (of weinig) als een kabelboer (al willen ze anders doen geloven). Je koopt niks voor de toekomst, het gaat erom wat je nu kunt krijgen en dat is bij KPN erg beperkt, tenzij je het geluk hebt in een kleine plaats te wonen waar ze 'toevallig' iets met glas doen. En zelfs daar ben je meer geld kwijt voor minder 8)7
Ik zou er in iedergeval niet op wachten maar dat gene nemen wat nu beschikbaar is en later eventueel overstappen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Tele2 zit niet stil. Ze rollen enorm veel glas uit in andere Europese landen. Zo hebben ze bij mijn vriendin vrijwel overnacht het hele land opengereten en er glasvezel gelegd, netjes tot je deur!

Ik heb dus nu ook een glasvezel kabel in mijn huiskamer liggen, en dat voor maar 15€ voor 10/10.

Maar in Nederland is het allemaal 100x moeilijker door alle gare regeltjes en zeurende mensen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
xs4all (en dus ook KPN) heeft bevestigd in 2010 met VDSL2 te gaan komen!

Ook bij mij straks hopelijk de mogelijkheid tot het krijgen van VDSL, daar Tele2 hier niet levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Ik denk dat xs4all het zelfde concept als tele 2 gaat gebruiken,aangezien er nog steeds geen glasvezel tot aan de wijkkast ligt en hoge snelheden niet haalbaar worden boven de 1,5 Km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vincedd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:17:
Ik denk dat xs4all het zelfde concept als tele 2 gaat gebruiken,aangezien er nog steeds geen glasvezel tot aan de wijkkast ligt en hoge snelheden niet haalbaar worden boven de 1,5 Km.
Hopelijk gaan ze bij xs4all niet het limiet gebruiken, dan kan ik tenminste eindelijk een hogere upload snelheid krijgen zonder op kabel internet over te moeten stappen, iets dat ik sowieso nooit ga doen omdat ik in UPC gebied woon :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
In Finland is een wet welke regelt dat iedereen vanaf 2015 een 100 mbit verbinding tot zijn beschikking moet hebben.
Bron: nieuws: Finland legt recht op snel internet vast in nieuwe wet

Zou een vergelijkbare wet er in Nederland ook ooit komen?
Als dat zo is, hoe zullen de Telefoon, Kabel en Glasvezel boeren hier dan op moeten inspringen?

Zelf denk ik dat deze wet er in ieder geval voor gaat zorgen dat Finland snel de nr 1 (als ze dat al niet zijn) in breedband zal worden, en dit ook lang zal blijven. Daarnaast is er grote kans dat nieuwe technieken ontwikkelt en breed uitgerond gaan worden. Denk hierbij aan online/ondemand HD televisie, maar ook bijv. zorg op afstand, waarbij ouderen langer zelfstandig kunnen wonen, maar via techniek in de gate gehouden kunnen worden.

Wat denken de andere tweakers van deze ontwikkeling? En zou Nederland ook zo een wet moeten aannemen (of zou dit Europees moeten) om de kennis economie te steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47
xs4all (en dus ook KPN) heeft bevestigd in 2010 met VDSL2 te gaan komen!
Als je wilt weten welke plaatsen KPN FttC (Fiber to the Curb) heeft aangelegd, kijk dan in dit PDF document: http://www.kpn-wholesale....n/nonsecure/2008019JF.pdf.
Bij plaatsen waar FTTC is aangelegd, betekend het dat er Fiber tot aan de wijkkast is aangelegd. In deze plaatsen zal dus iedereen VDSL kunnen krijgen. (Als je binnen 1500m van een wijkkast woont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:02

krvabo

MATERIALISE!

Zou je kunnen aangeven op welke pagina je dat heb gevonden?
Je kunt niet hotlinken naar die files.
Ik heb zo snel ook niets op de site kunnen vinden welke pdf je bedoelt.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Erg jammer dat Breukelen er niet tussen staat.
Maar zou er een kans bestaan dat KPN wel de centrale hier van VDSL kaarten gaat voorzien, want ik zit maar op een meter of 200 (oid), dus theoretisch kan VDSL voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47
Middelste link bedoelde ik "29-07-2008 - Ontwikkelingen ALL IP"

Hier staat bijvoorbeeld ook in dat ze in mijn gemeente Kampen ALL IP aan het uitrollen zijn. DIt kan ik bevestigen omdat ze hier in de straat glasvezel daarvoor gelegd hebben en ook op plekken in Kampen de wijkkasten vervangen door een grotere. Als het je interesseert kan je op deze site allemaal beschrijvingen vinden over deze wijkkasten (Stroomvoorziening, afmetingen, geluidsproductie etc).
FttC zal veel gevoeliger zijn voor vandalisme en storingen. Omdat de DSLAM's in deze straatkasten staan die vaak ergens achter een struikje staan of naast een garagebox, is de kans groter dat er 'iets' mee gebeurt. Bij ADSL staan de DSLAM's vrijwel altijd in goed afgesloten en goed gefaciliteerde bunkers.

KPN loopt overigens wel achter op schema met VDSL. Vermoed dat door het aandeel wat in Reggefiber is gestoken en het gegeven dat DSL een mooie melkkoe is, ze geen commercieel belang hebben bij massale uitrol van VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 12:16
Het probleem is dat vooral in de randstad kabelverdelers geen ruimte hebben voor apparatuur wat zou betekenen dat er nieuwe kabelverdelerkasten zouden moeten worden gebouwd met voldoende koel en veiligheidsvoorzieningen.

In de regio Den Haag is er bijvoorbeeld geen 1 kast die met glas aangesloten is en sommige nieuwe kabelverdelers hebben dan wel meer ruimte maar ook niet genoeg om extra apparatuur erin te plaatsen.

Ik weet niet hoe dit verder in Nederland is maar in de randstad zal het signaal vooral vanuit de (wijk)centrale waar ook de hoofdverdeler en de DSLAM's staan worden doorgegeven.

edit: Was al verteld zie ik net de post boven mij :X

[ Voor 4% gewijzigd door Uberprutser op 19-10-2009 12:31 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 179986 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:43:
[...]

Hopelijk gaan ze bij xs4all niet het limiet gebruiken, dan kan ik tenminste eindelijk een hogere upload snelheid krijgen zonder op kabel internet over te moeten stappen, iets dat ik sowieso nooit ga doen omdat ik in UPC gebied woon :X.
UPC is echt niet zo slecht hoor..als het niet mis gaat bij het activeren dan is het prima.

Maargoed dan blijf je toch lekker met 1mbit up internetten op basis van wat vooroordelen ;)

Tegen de tijd dat jij VDSL hebt is 10mbit up al standaard via coax :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
nieuws: 'Downloadsnelheden tot 1Gbps haalbaar via koperkabel'
Misschien kunnen ze als ze toch bezig zijn meteen verder upgraden, of in ieder geval voorbereid zijn!

Zit zelf ruim binnen de 200 meter van de huidige centrale/DSLAM, dus kom maar op met die 1Gbps lijn (VDSL3?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
nieuws: KPN introduceert vdsl2 en hdtv in tweede kwartaal 2010

Zou dit voor iedereen gelden of alleen zoals gewoonlijk in dichtbevolkte gebieden ?

Ik kan de vraag beter anders stellen heeft KPN de mankracht, geld en tijd ervoor om in nog geen drie-kwart-jaar heel Nederland te voorzien van nieuwe centrales zodat iedereen minder dan 1 km of 500 meter (waar ze voor kiezen) van de "wijkcentrale zit" ? En daarbij dus dan 100mbit kunnen gaan aanbieden (in geval van 500 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik mis de cruciale informatie of het voltooien van de uitrol betekent dat alle lijnen aangesloten zijn op straatkasten in plaats van de wijkcentrales of dat ze gewoon wat VDSL apparatuur gaan hangen in de bestaande locaties. Redelijk zinloos bericht zonder dat te weten wat mij betreft want in het laatste geval is er nauwelijks sprake van een 'upgrade van het kopernetwerk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Axelfoley007 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:59:
nieuws: KPN introduceert vdsl2 en hdtv in tweede kwartaal 2010

Zou dit voor iedereen gelden of alleen zoals gewoonlijk in dichtbevolkte gebieden ?

Ik kan de vraag beter anders stellen heeft KPN de mankracht, geld en tijd ervoor om in nog geen drie-kwart-jaar heel Nederland te voorzien van nieuwe centrales zodat iedereen minder dan 1 km of 500 meter (waar ze voor kiezen) van de "wijkcentrale zit" ? En daarbij dus dan 100mbit kunnen gaan aanbieden (in geval van 500 meter)
Ik denk dat ze voornamelijk in gebieden gaan zitten waar al glasvezel beschikbaar is. Als voorbeeld, Den Haag heeft een bevolkingsdichtheid van 5894/km² en is daarmee het dichtbevolkte stad van Nederland. Maar…….. tot heden geen glasvezel en geen VDSL. Ze concurreren allemaal op plekken waar concurrentie is, zoals Houten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
Nieuws schopje:
KPN wijzigt strategie rond VDSL

Zoals bij de Q3-resultaten al bekendgemaakt werd, wil KPN zijn IPTV-produkt (Interactieve TV) vanaf Q2 van 2010 grootschalig beschikbaar hebben. Rond die tijd introduceert KPN ook HDTV. Daartoe wijzigt het de strategie rond de uitrol van VDSL, zo bevestigt KPN tegenover Telecompaper. De VDSL2-apparatuur wordt niet meer alleen in straatkasten geplaatst, waarmee het inmiddels een bereik heeft van 450.000 woningen. De apparatuur wordt nu ook in wijkcentrales geplaatst, waarbij de noodzaak vervalt om glasvezel door te trekken van de wijkcentrale naar de straatkast. De afstand tot de klant is daardoor wel groter, zodat de prestaties van de VDSL2-technologie afnemen. De maximaal beschikbare bandbreedte zal daardoor grofweg 30 a 40 Mbps zijn. Wel is KPN met deze strategie in staat om tegen lage kosten (enkele tientallen miljoenen euros) VDSL2 beschikbaar te krijgen bij 80 procent van de bevolking.

Met deze koerswijziging volgt KPN het voorbeeld van Tele2, dat sinds 1 september VDSL2 aanbiedt vanuit de wijkcentrale. Zowel Tele2 als KPN karakteriseert deze oplossing overigens als een interimoplossing op weg naar verdere verglazing van het netwerk. Tele2 brengt zijn dienst aan de man onder de naam Fiberspeed, met als headline snelheid maximaal 60 Mbps.
Bron: telecompaper.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:51

qless

...vraag maar...

Hm VDSL2 uitrol vanuit de nummercentrale zet het potentieel mogelijke aantal aansluitingen ( lijnen korter dan 1500 meter van de MDF (centrale)) op max 2 miljoen. Dat gaat veel te weinig zijn en met de lage snelheden om op te kunnen tegen de kabelboeren.

VDSL2 uitrol vanaf de kabelverdelers (SDF) is een van de beste tussenvormen voordat er echt naar FTTH overgegaan moet worden, maar zelfs dit voornemen wordt door KPN dus nu verwatert... Zodat er meer geld naar de inhalige korte termijn aandeelhouders kan. Op lange termijn is dat zeer slecht...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hmm dus wel "relatief goedkoop" maar uiteindelijk maar een service die in principe nu al door kabel voorbij wordt gestreeft. Dan moeten ze wel heel goedkoop die abo's aan gaan bieden, zeg maar gewoon ADSL2 20mbit prijzen van nu, anders heb je er ook weinig aan. Jammer dat ze voor de 'quick n dirty' oplossing gaan waarbij veel klanten buitengesloten worden. Ik woon zelf in hartje stad en zal er dus niet veel last van hebben, maar als klant wat verder van de centrales heb je dus gewoon pech..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 12:16
qless schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:15:
VDSL2 uitrol vanaf de kabelverdelers (SDF) is een van de beste tussenvormen voordat er echt naar FTTH overgegaan moet worden, maar zelfs dit voornemen wordt door KPN dus nu verwatert... Zodat er meer geld naar de inhalige korte termijn aandeelhouders kan. Op lange termijn is dat zeer slecht...
Ik weet niet of je wel is een KVD van binnen gezien hebt maar in de meeste kan je niet eens staan.
Soms zijn het betonnen kasten van 1,5 x 1,5 waar een electrische kachel en een lamp in zit en dan kan je nog net zelf erin. Soms kan je er niet eens in en is het een kleine kast.

Ze zouden dan al deze KVD's moeten gaan vervangen voor grote kasten wat op veel plaatsen (denk aan oudere woonwijken in de stad) niet eens mogelijk is omdat er simpelweg geen ruimte voor is.

In nieuwe woonwijken hebben ze vaker grotere KVD's staan van 3x3 incl. klimaatcontrole en op zich voldoende ruimte maar zijn de koperkabels van dusdanig goede kwaliteit dat je zelfs met ADSL2 op grotere afstanden (voorbeeld van een verbinding in de buurt van Den Haag op 2km) nog 20MBit haalt, misschien ook wel hoge snelheden nog met VDSL2?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Uitrol vanuit de huidige centrales is een mooie tussen stap, zeker voor de mensen die dicht genoeg bij de centrale wonen.

Zoals als genoemd, tot 1,5KM kan VDSL2 (mits de kabels goed zijn) sneller zijn dan ADSL2+.
Ben zelf wel blij met dit nieuws, daar ik op nog geen 200 meter (kabel lengte) zit, wat betekend dat ik in de toekomst met VDSL2 gemakkelijk 100Mbit zou moeten kunnen halen.

En met eventuele toekomstige upgrades zelfs tot 1 Gbit (nieuws: 'Downloadsnelheden tot 1Gbps haalbaar via koperkabel')

Uiteraard zou het helemaal mooi zijn als KPN (en ook de overige DSL aanbieders) het netwerk verder gaan uitbreiden naar de straat kasten (FttC), wat ze vast nog wel gaan doen na deze eerste uitrol. De stap daarna is dan natuurlijk de fiber doortrekken naar de huizen (FttH). Ik mag overigens hopen dat als er kasten vervangen worden, dat deze direct voorbereid worden op FttH, of moet de netwerkstructuur compleet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:51

qless

...vraag maar...

Ballebek schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet of je wel is een KVD van binnen gezien hebt maar in de meeste kan je niet eens staan.
Soms zijn het betonnen kasten van 1,5 x 1,5 waar een electrische kachel en een lamp in zit en dan kan je nog net zelf erin. Soms kan je er niet eens in en is het een kleine kast.

Ze zouden dan al deze KVD's moeten gaan vervangen voor grote kasten wat op veel plaatsen (denk aan oudere woonwijken in de stad) niet eens mogelijk is omdat er simpelweg geen ruimte voor is.

In nieuwe woonwijken hebben ze vaker grotere KVD's staan van 3x3 incl. klimaatcontrole en op zich voldoende ruimte maar zijn de koperkabels van dusdanig goede kwaliteit dat je zelfs met ADSL2 op grotere afstanden (voorbeeld van een verbinding in de buurt van Den Haag op 2km) nog 20MBit haalt, misschien ook wel hoge snelheden nog met VDSL2?
Toevallig wel in een BE kast: (eigen foto)
KVD
De ROP (waar de DSLAM in zit + power + fiber) staat er pal naast.

In zowel NL als BE plaatsen ze soms geen kast ernaast maar een nieuwe grotere eroverheen. VDSL dslams zijn gelukkig wel kleiner dan de ADSL dslams.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
qless schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:28:
[...]

In zowel NL als BE plaatsen ze soms geen kast ernaast maar een nieuwe grotere eroverheen. VDSL dslams zijn gelukkig wel kleiner dan de ADSL dslams.
Ze zijn niet perse kleiner, er worden kleinere chassis voor gekozen/gebruikt met minder poorten/kaarten per chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Goed nieuws voor breedband liefhebbers:
nieuws: Tweede Kamer wil landelijk glasvezelnetwerk in 5 tot 10 jaar

De vraag wordt dan nu voor een groot deel of de telecom en kabel boeren nog gaan investeren in nieuwere technieken. Zeker als dit maar voor een jaar of 5 tot 10 is. Uiteraard stapt vast niet iedereen meteen over op glasvezel, maar worden investeringen zo nog wel terug verdiend?

Daarnaast vraag ik me zelf af of het ADSL/VDSL netwerk van KPN in enige maten gemakkelijk geüpgraded kan worden naar een volledig glas netwerk, of is de structuur en layout compleet anders? Want als de structuur enig sinds overeen komt, dan is het alvast deels verglazen (FttC) natuurlijk wel kosten efficiënt.

Hopelijk snel dus meer en meer uitrol van glasvezel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43
Robinski schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:43:
Goed nieuws voor breedband liefhebbers:
nieuws: Tweede Kamer wil landelijk glasvezelnetwerk in 5 tot 10 jaar

De vraag wordt dan nu voor een groot deel of de telecom en kabel boeren nog gaan investeren in nieuwere technieken. Zeker als dit maar voor een jaar of 5 tot 10 is. Uiteraard stapt vast niet iedereen meteen over op glasvezel, maar worden investeringen zo nog wel terug verdiend?

Daarnaast vraag ik me zelf af of het ADSL/VDSL netwerk van KPN in enige maten gemakkelijk geüpgraded kan worden naar een volledig glas netwerk, of is de structuur en layout compleet anders? Want als de structuur enig sinds overeen komt, dan is het alvast deels verglazen (FttC) natuurlijk wel kosten efficiënt.

Hopelijk snel dus meer en meer uitrol van glasvezel!
Structuur blijft gelijk, de ROP hierboven wordt aangepast naar een POP en fibers worden gebundeld. Klaar.
Juist voor bedrijven zou het wel fijn zijn dat de overheid een vastomlijnde strategie neerlegt, dan worden onzekerheden die er nu bestaan weggenomen. Hopelijk houdt ook van Heemskerk zich aan zijn toezeggingen, het duurt nu minimaal 3 maanden in de meeste gemeenten om een straat een dag of 2 open te leggen.

specs

• Lisadr
Veel bedrijven (zoals die van ons) hebben de beperking van SDSL, een traag en relatief dure oplossing.

Is er al meer informatie bekend over zakelijk VDSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Lisadr schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:05:
Veel bedrijven (zoals die van ons) hebben de beperking van SDSL, een traag en relatief dure oplossing.

Is er al meer informatie bekend over zakelijk VDSL?
Ik neem aan dat er ook wel zakelijk VDSL zal worden aangeboden in de toekomst.
Eerst de echte landelijke VDSL uitrol, dan zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoldtwt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik zit ook te wachten op een zakelijke VDSL oplossing ;)

Soms is het meten, soms is het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
KPN doet alvast een stapje snelheid op het ADSL netwerk er bij:
nieuws: KPN verdubbelt adsl-snelheid Basis- en Extra-pakketten
Nu eens zien of andere providers ook nog gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ach, KPN verhoogt snelheden waar andere providers bijna allemaal al 20Mbit max uitsturen voor een schappelijke prijs (Alice, Tele2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Robinski schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:43:
Ik weet niet wat Loekie's bron is, maar de struktuur is helaas niet gelijk. Reggefiber plaatst haar apparatuur veel verder van de klant vandaan dan de VDSL2 straatkasten bij FttC. Dus als je een gebied van FttC naar FttH migreert, moet je je access netwerk naar de POP-locaties aanpassen, je koper weghalen en van scratch vezels naar de huizen leggen. De herbruikbaarheid van de geplaatste VDSL apparatuur is verwaarloosbaar. Dit is een van de redenen waarom KPN minder hard uitrolt: het eerder bedachte concept met FttC als tussenstap kost teveel geld (want de houdbaarheid van FttC zonder FttH als logisch gevolgtraject is te kort om een positieve business case op te leveren), en het uitrollen van FttH kost gewoon veel tijd (ook geld, maar die business case is wel in orde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Anoniem: 76345 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:22:
[...]

Ik weet niet wat Loekie's bron is, maar de struktuur is helaas niet gelijk. Reggefiber plaatst haar apparatuur veel verder van de klant vandaan dan de VDSL2 straatkasten bij FttC. Dus als je een gebied van FttC naar FttH migreert, moet je je access netwerk naar de POP-locaties aanpassen, je koper weghalen en van scratch vezels naar de huizen leggen. De herbruikbaarheid van de geplaatste VDSL apparatuur is verwaarloosbaar. Dit is een van de redenen waarom KPN minder hard uitrolt: het eerder bedachte concept met FttC als tussenstap kost teveel geld (want de houdbaarheid van FttC zonder FttH als logisch gevolgtraject is te kort om een positieve business case op te leveren), en het uitrollen van FttH kost gewoon veel tijd (ook geld, maar die business case is wel in orde).
Het is erg jammer dat het zo veel tijd kost. Ook wel begrijpelijk natuurlijk want niet alles kan tegelijk.
Overigens zag ik laatst dat ze in mijn gemeente (Breukelen) in 2010 of 2011 gaan herbestraten. Nu vrees ik echter dat er niet meteen nagedacht wordt door markt partijen of de gemeente zelf dat het een erg mooie kans is om ook direct kabels te leggen (straat is toch al open). Waardoor het toch zeker weer 6 tot 10 jaar gaat duren voordat er iets gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robinski schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:55:
Het is erg jammer dat het zo veel tijd kost. Ook wel begrijpelijk natuurlijk want niet alles kan tegelijk.
Overigens zag ik laatst dat ze in mijn gemeente (Breukelen) in 2010 of 2011 gaan herbestraten. Nu vrees ik echter dat er niet meteen nagedacht wordt door markt partijen of de gemeente zelf dat het een erg mooie kans is om ook direct kabels te leggen (straat is toch al open). Waardoor het toch zeker weer 6 tot 10 jaar gaat duren voordat er iets gaat gebeuren.
De beste manier om glasvezel in je gemeente voor elkaar te krijgen: zorg dat de gemeenteraad en de bevolking enthousiast is, en start een vraagbundelingstraject. Als je in je gemeente genoeg animo weet te creeren, en de gemeenteraad overtuigt van het nut (zeker in combinatie met het herbestraten), dan zal Reggefiber zeker geinteresseerd zijn. Mijn ervaring is dat de gemeentes die het hardst vragen ook de meeste aandacht krijgen. En hoe begin je daarmee? De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Ga eens proberen met wat partijvertegenwoordigers te praten om te zien wat hun beeld is bij de verglazing van de gemeente. Zet een website op (BreukelenGlasBelang), en neem contact op met de PR afdelingen van Reggefiber en KPN.

Klinkt misschien wat ambitieus, maar als je de tijd en energie erin wilt steken, durf ik te wedden dat je in je eentje een hoop voor elkaar kan krijgen. En vervolgens kan je gelijkgestemden vinden om op grotere schaal draagvlak te krijgen.

KPN zal vooral willen zien dat mensen bereid zijn een contract af te sluiten. Dat hoef je zelf overigens niet te doen, maar als je mensen maar enthousiasmeert, dan is het een inkoppertje voor Reggefiber en KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Anoniem: 76345 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:01:
[...]

De beste manier om glasvezel in je gemeente voor elkaar te krijgen: zorg dat de gemeenteraad en de bevolking enthousiast is, en start een vraagbundelingstraject. Als je in je gemeente genoeg animo weet te creeren, en de gemeenteraad overtuigt van het nut (zeker in combinatie met het herbestraten), dan zal Reggefiber zeker geinteresseerd zijn. Mijn ervaring is dat de gemeentes die het hardst vragen ook de meeste aandacht krijgen. En hoe begin je daarmee? De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Ga eens proberen met wat partijvertegenwoordigers te praten om te zien wat hun beeld is bij de verglazing van de gemeente. Zet een website op (BreukelenGlasBelang), en neem contact op met de PR afdelingen van Reggefiber en KPN.

Klinkt misschien wat ambitieus, maar als je de tijd en energie erin wilt steken, durf ik te wedden dat je in je eentje een hoop voor elkaar kan krijgen. En vervolgens kan je gelijkgestemden vinden om op grotere schaal draagvlak te krijgen.

KPN zal vooral willen zien dat mensen bereid zijn een contract af te sluiten. Dat hoef je zelf overigens niet te doen, maar als je mensen maar enthousiasmeert, dan is het een inkoppertje voor Reggefiber en KPN.
Toevallig speel ik al een tijd me die gedachten. Heb toen ik nog in Maarssen (buurt gemeente) woonde het een en ander aangekaart, waarna een raadslid er mee bezig is geweest. Mede omdat de woningbouw daar (Portaal) glasvezel heeft laten aanleggen, en de koopwoningen dus nog zonder zaten (twee deling).
Het probleem op dit moment in Breukelen (en Maarssen ook) is dat er een gemeentelijke herindelings traject bezig is. Hierdoor zal er tot dat ze samengevoegd zijn vrij weinig gebeuren.

Een tweede probleem is dat ik in een huurhuis woon, waardoor ik waarschijnlijk eerst de woningbouw (andere dan in Maarssen) zal moeten overtuigen.

Overigens moet er 40% bereid zijn een abonnement te nemen zover ik heb begrepen. 33% van de woningen in Breukelen zijn van de woningbouw, dus als die om zijn is het al een heel eind natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Robinski op 23-02-2010 14:23 ]

• TheNostra
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 16:50
Die kans is zo'n goede 8 a 9 maanden geleden ook al geweest in Breukelen Robinski. Ze hebben toen in mijn buurt alle gasleidingen vernieuwd. Straten lagen gemid 1,5 week open. Weet niet of ze dit ook in andere buurten hebben gedaan, maar ik vind dit ook weer zo'n typisch gevalletje van gemistte kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robinski schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:20:
Het probleem op dit moment in Breukelen (en Maarssen ook) is dat er een gemeentelijke herindelings traject bezig is. Hierdoor zal er tot dat ze samengevoegd zijn vrij weinig gebeuren.
Dat kan inderdaad betekenen dat er weinig besluitvaardigheid zal zijn op dit soort onderwerpen.
Een tweede probleem is dat ik in een huurhuis woon, waardoor ik waarschijnlijk eerst de woningbouw (andere dan in Maarssen) zal moeten overtuigen.
Hoeft niet, het gaat om awareness. Andere mensen moeten er ook om gaan vragen. Reggefiber werkt af en toe samen met woningcorporaties, of iig, op initiatief van de woningcorporaties. Als er eenmaal een wens op bestuurlijk niveau in een gemeente ontstaat, dan volgen die woningcorporaties vanzelf wel, daar ben ik niet bang van.
Overigens moet er 40% bereid zijn een abonnement te nemen zover ik heb begrepen. 33% van de woningen in Breukelen zijn van de woningbouw, dus als die om zijn is het al een heel eind natuurlijk.
Klopt, maar nogmaals, dat hoef jij niet te organiseren, het belangrijkste is dat iemand de bal aan het rollen krijgt.
TheNostra schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:33:
Die kans is zo'n goede 8 a 9 maanden geleden ook al geweest in Breukelen Robinski. Ze hebben toen in mijn buurt alle gasleidingen vernieuwd. Straten lagen gemid 1,5 week open. Weet niet of ze dit ook in andere buurten hebben gedaan, maar ik vind dit ook weer zo'n typisch gevalletje van gemistte kans.
Als het 'samen leggen' het enige criterium zou zijn, dan was het een gemiste kans, maar er is zoveel meer dat er speelt. Daarbij gaat het open- en dichtgooien van de straat in dit soort trajecten in 1 of maximaal 2 dagen, dus dat mag geen groot probleem vormen. Het enige is dat ze niet mee kunnen liften op bestaande vergunningen, en dat scheelt wat tijd in de engineering fase. Maar goed, heel veel tijdswinst is in die fase toch niet te winnen (niet boeiend vooor de klant iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Het scheelt natuurlijk wel in de overlast voor potentiële klanten als de straat niet 'weer' open moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robinski schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:20:
Het scheelt natuurlijk wel in de overlast voor potentiële klanten als de straat niet 'weer' open moet.
De overlast is minimaal. Alleen de stoep hoeft open. Bij mij in de straat (eenrichtingsverkeer, smal) kon je gewoon met de auto door de straat en gewoon parkeren, alleen de stoep was een beetje open, en dat was maar een beperkt aantal tegels. En dat beetje zand overleef je ook wel. Je moet er toch wat voor over hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Anoniem: 76345 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:47:
[...]

De overlast is minimaal. Alleen de stoep hoeft open. Bij mij in de straat (eenrichtingsverkeer, smal) kon je gewoon met de auto door de straat en gewoon parkeren, alleen de stoep was een beetje open, en dat was maar een beperkt aantal tegels. En dat beetje zand overleef je ook wel. Je moet er toch wat voor over hebben. ;)
Ja dat doe ik wel, maar of iedereen daar zo over denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:09

SkyStreaker

Move on up!

Toevallig kom ik dit topic tegen. Nu zit ik bij Tele2, maar ben een KW-klant (kutwerk-klant, geen FT fijne tijden klant), kortom ik zit vast aan die gezellige 8Mbit. Ik vraag mij dus af wat dit voor mij zou gaan betekenen... KPN IPB ga ik echt niet meer naar toe, de lijn op 20Mbit gooien zorgt ervoor dat de hele lijn gaar wordt en mijn telefonie het niet doet. Blijf ik dan op 8Mbit zitten of gebeuren er wel magische dingen waar ik blij van wordt?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09
Je zit op 8 Mbit vanwege de afstand ?
Dan gaat er niks veranderen lijkt me, tenzij er een centrale dichterbij wordt geplaatst. VDSL2 is alleen effectief op relatief korte afstanden.
Overigens betwijfel ik of het 16/2 wordt, ik denk dat ze gewoon ADSL2+ pakken met 16/1..

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 27-02-2010 13:12 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:09

SkyStreaker

Move on up!

Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:10:
Je zit op 8 Mbit vanwege de afstand ?
Dan gaat er niks veranderen lijkt me, tenzij er een centrale dichterbij wordt geplaatst. VDSL2 is alleen effectief op relatief korte afstanden.
Overigens betwijfel ik of het 16/2 wordt, ik denk dat ze gewoon ADSL2+ pakken met 16/1..
Nee, ik ben KW. Geen FT. KW houdt in dat ik afhankelijk ben van de grote monopolist en alleen via hun 20Mbit kan krijgen omdat ik op een verouderde centrale zit waar niks geen update meer geregeld wordt.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:10:
Hier twijfelde ik eerst ook aan, maar op het KPN gebruikers forum zegt iemand van KPN dat zowel het extra als premium abonnement op VDSL2 worden overgezet, dus waarschijnlijk klopt het wel. Of die 2 mbit upload op verre afstanden haalbaar is valt nog maar te bezien, maar ze gaan voor allebei de abbo's iig over op VDSL2 omdat het misschien hier en daar wat voordeel kan opleveren.

Jammer dat XS4ALL hier volgens mij niet in mee gaat; zij zetten straks alleen basic & fast over op VDSL2 lijkt het.

[ Voor 14% gewijzigd door Guere op 27-02-2010 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Upload snelheden halen is het probleem niet. Wat ik bij ons (Tele2) gezien heb is dat als zelfs je download al ingezakt is tot onder de 30Mbit vanwege de afstand, de upload van 6Mbit nog steeds gehandhaaft word.

Dit komt omdat het laatste en hoogste frequentieblok gebruikt word voor download, en dus downloadsnelheid het eerst inzakt op langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
Devian schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:59:
Upload snelheden halen is het probleem niet. Wat ik bij ons (Tele2) gezien heb is dat als zelfs je download al ingezakt is tot onder de 30Mbit vanwege de afstand, de upload van 6Mbit nog steeds gehandhaaft word.

Dit komt omdat het laatste en hoogste frequentieblok gebruikt word voor download, en dus downloadsnelheid het eerst inzakt op langere afstanden.
Dat klopt, download stort eerder in, maar de uploadfrequenties staan ook niet echt vooraan in het spectrum. Tele2 heeft een maximum van 1500 meter ingesteld, maar bij KPN zal het wel iets verder gaan. Door het geforceerde limiet van Tele2 zit je altijd wel aan een redelijke minimum snelheid wat betreft upload, maar vanaf ongeveer 1600 meter begint je upload ook compleet in te storten, omdat de eerste echte upload band pas rond 3+ Mhz begint.

Voor mensen dichtbij de centrale is upload inderdaad nooit een probleem, maar voor klanten op de middellange afstand (1400 - 1800 meter) valt het nog maar te bezien waar zij straks op zullen syncen.

[ Voor 8% gewijzigd door Guere op 27-02-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm.. dan bof ik hier nog met 1km koper ( van deugelijke kwaliteit ook :) )

gezien mn speedtouch 546v6 er nu 21 mbit uit weet te persen op de downlink.. en 1.2mbit op de uplink :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
ik ben ook wel benieuwd naar een overzichtskaart oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Stel KPN installeert buiten in de wijkkast VDSL maar een klant van Xs4all heeft ADSL ,
doet de VDSL kaart dan ook ADSL
of zitten er dan twee kaarten in de kast ,
of zijn er dan twee kasten aanwezig (lijkt me sterk overigens) ???

Aangezien zowel VDSL als ADSL over hetzelfde kabeltje je huis binnenkomt.

[ Voor 15% gewijzigd door enchion op 10-04-2010 18:41 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een DSLAM die VDSL(2) doet doet ook gewoon ADSL(2(+)). Een ADSL2+ modem kan ook gewoon overweg met een DSLAM die alleen ADSL1 doet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
enchion schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 18:40:
Stel KPN installeert buiten in de wijkkast VDSL maar een klant van Xs4all heeft ADSL ,

In een wijkcenstrale zitten dslams, die dslams hebben meerdere sloten. Je kunt dus in slot 1 een vdsl2 kaart stoppen, terwijl je in slot 2 een adsl2 kaart drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Devian schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:11:
In een wijkcenstrale zitten dslams, die dslams hebben meerdere sloten. Je kunt dus in slot 1 een vdsl2 kaart stoppen, terwijl je in slot 2 een adsl2 kaart drukt.
Maar daarnaast zijn die VDSL2 kaarten backwards compatible: als je aan een VDSL2 kaart hangt, maar je hebt een ADSL modem, dan begrijpt de DSLAM je capabilities en gaat hij gewoon over op ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Anoniem: 76345 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:54:
[...]

Maar daarnaast zijn die VDSL2 kaarten backwards compatible: als je aan een VDSL2 kaart hangt, maar je hebt een ADSL modem, dan begrijpt de DSLAM je capabilities en gaat hij gewoon over op ADSL.
Dat leek me ook het meest logische (dank voor jullie antwoord btw), er is however niet zoveel of zomakkelijk te vinden op internet over wat voor soort hardware KPN gebruikt.
Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden om daar meer over te kunnen lezen (indien iemand suggesties heeft).

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Anoniem: 76345 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:54:
[...]

Is aan de provider om dat te beslissen.
Het kan namelijk heel goed zo zijn dat VDSL2 kaarten duurder in aanschaf zijn dan ADSL2+ kaarten. Dus niet alle providers zullen gebruik maken van ADSL2+ op een VDSL2 kaart.

Kaarten zijn wel backwards compatible, echter moet er in de config van die poort wel zijn opgegeven dat ook ADSL2+ ondersteunt hoort te worden.

Het is dus niet zo dat elk ADSL2+ modem werkt op een VDSL2 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
enchion schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:58:
[...]

Dat leek me ook het meest logische (dank voor jullie antwoord btw), er is however niet zoveel of zomakkelijk te vinden op internet over wat voor soort hardware KPN gebruikt.
Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden om daar meer over te kunnen lezen (indien iemand suggesties heeft).
Voor KPN moet je hier: http://www.alcatel-lucent.com/ eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10
enchion schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 18:40:

Als je de persberichten leest dan zie je dat ze helemaal geen VDSL2 vanuit straatkasten uit gaan rollen maar vanuit de centrale. Feitelijk zeggen ze hiermee dat het FttC project een zachte dood gaat sterven (tenminste dat is mijn interpretatie omdat de investering bij latere migratie naar glas waardeloos is en KPN aangeeft dat ze eerst de reeds gedane investeringen in de 5 FttC gemeenten rendabel willen maken voor ze eventueel FttC verder uitrollen). Ze rollen VDSL2 vanuit de centrale uit omdat ze iets moeten t.o.v de kabelaars met docsis 3 en verder wachten ze op de kansen om rendabel glasvezel uit te rollen of mensen over te laten stappen op LTE (voor de buitengebieden).

Mocht je e.a. willen verifiëren in het persbericht van 15 december 2009 dat je hier kunt vinden wordt de term VDSL-CO genoemd, met CO wordt bedoeld Central Office, de wijkcentrale. Als je dus te ver van de wijkcentrale woont ga met VDSL niets beters krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door joop99 op 11-04-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Devian schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:13:
Is aan de provider om dat te beslissen.
Het kan namelijk heel goed zo zijn dat VDSL2 kaarten duurder in aanschaf zijn dan ADSL2+ kaarten. Dus niet alle providers zullen gebruik maken van ADSL2+ op een VDSL2 kaart.

Kaarten zijn wel backwards compatible, echter moet er in de config van die poort wel zijn opgegeven dat ook ADSL2+ ondersteunt hoort te worden.

Het is dus niet zo dat elk ADSL2+ modem werkt op een VDSL2 kaart.
Je zal vast en zeker kunnen configureren dat ADSL2+ niet werkt als je op een VDSL2 poort zit. Maar denk eens goed na: waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Degene die de poort configureert, is ook degene die hem uitgeeft. Die weet welke dienst op die poort is afgenomen (misschien puur op basis van afgenomen snelheid, of op basis van technologie type). Als de telco ADSL2+ aan die eindgebruiker levert, dan zal ADSL2+ toch echt gewoon moeten werken - de eindgebruiker weet toch niet wat voor kaart er in de centrale zit? Wat zal hem dat boeien, hij heeft gewoon ADSL2+ afgenomen en dat moet het in combinatie met het door hem ontvangen modem doen. En als de klant VDSL2 heeft afgenomen, en die zit dus op een VDSL2 poort, waarom zou je het dan niet toestaan op ADSL2+ te draaien? Als hij om de een of andere reden een ander modem eraan hangt, wat technisch gezien zou kunnen werken, alleen haalt hij waarschijnlijk een lagere snelheid, dan is dat toch geen probleem voor de operator? Moet de klant lekker zelf weten, alleen moet hij niet over de snelheid gaan zeuren.

Maw: je stelling is misschien theoretisch wel correct, maar geen operator die daar natuurlijk gebruik van gaat maken - wat is het nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Je gaf aan dat een VDSL2 kaart gewoon terug zou schakelen naar ADSL2, terwijl dit niet zo hoeft te gaan. Dat is hetgeen wat ik wilde uitleggen. Wat providers binnen nederland beslissen met welke argumentatie zeg ik niets over. Ik geef alleen aan dat het niet vanzelfsprekend is dat een ADSL2+ modem linesync krijgt op een VDSL2 lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
In september 2010 is het bij XS4all ook (eindelijk) zo ver!
http://www.xs4all.nl/nieuws/toekomst/

Helaas is het in eerste instantie voor maar een kwart van de klanten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wel interesant is dat XS4ALL ook televisie er over aan wil gaan bieden (zal wel hetzelfde product zijn als Mine/Interactieve TV van KPN).

Voorlopig zit ik goed bij Telfort, op termijn zullen ze ook wel overschakelen maar als prijsvechter zal KPN dat niet meteen laten gebeuren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:46:
Wel interesant is dat XS4ALL ook televisie er over aan wil gaan bieden (zal wel hetzelfde product zijn als Mine/Interactieve TV van KPN).

Voorlopig zit ik goed bij Telfort, op termijn zullen ze ook wel overschakelen maar als prijsvechter zal KPN dat niet meteen laten gebeuren.
Televisie zal pas in de winter (eind 2010 / begin 2011) volgen.
XS4all heeft de laatste tijd wel vaker dingen belooft die toch later pas kwamen (wellicht deels schuld van KPN), dus ik reken er (nog) niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
De impact van VDSL zal niet meer erg groot zijn. Ze hadden het 2-3 jaar geleden moeten lanceren.

Het zal tot eind 2011 duren voordat VDSL landelijk bereikbaar is en je haalt niet de beloofde snelheden. Voor mensen die geen kabel of glasvezel kunnen krijgen is het een goede vooruitgang en voornamelijk voor de zakelijke markt is het een vooruitgang. Veel bedrijven zitten nog op SDSL (2.3mbit down/up) en dan is een verademing om naar 12mbit down en 4mbit up te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Lisadr schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:17:
De impact van VDSL zal niet meer erg groot zijn. Ze hadden het 2-3 jaar geleden moeten lanceren.

Het zal tot eind 2011 duren voordat VDSL landelijk bereikbaar is en je haalt niet de beloofde snelheden. Voor mensen die geen kabel of glasvezel kunnen krijgen is het een goede vooruitgang en voornamelijk voor de zakelijke markt is het een vooruitgang. Veel bedrijven zitten nog op SDSL (2.3mbit down/up) en dan is een verademing om naar 12mbit down en 4mbit up te kunnen.
Denk zelf dat er nooit landelijke dekking zal komen.
XS4all spreekt zelf over +/- een kwart van zijn abonnees, dus tel maar uit.

Totdat glasvezel echt overal uitgerold is, zal je of over moeten op de kabel, of moeten wachten met een slome verbinding als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Tegen de tijd dat glasvezel uitgerold gaat/kan worden op grote schaal zal draadloos interessanter worden....

Pagina: 1 2 Laatste