[VDSL] De uitrol en de impact op de breedband markt

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52
Robinski schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:05:
Denk zelf dat er nooit landelijke dekking zal komen.
XS4all spreekt zelf over +/- een kwart van zijn abonnees, dus tel maar uit.
Precies, dat is niet veel. Er staat ook dat XS4ALL geen idee heeft op welke termijn de FttC dekking uitgebreid gaat worden. De kans dat dit nog op grote schaal gaat gebeuren is inderdaad vrij klein. Het ALL-IP plan is niet voor niets mislukt; de VDSL2 tussen stap is gewoon ontzettend duur en onrendabel. KPN kan veel beter (via Reggefiber) FttH blijven aanleggen omdat het veel toekomstvaster is. VDSL2 kan de kabel momenteel niet eens bijbenen...
Tegen de tijd dat glasvezel uitgerold gaat/kan worden op grote schaal zal draadloos interessanter worden....
Nah, das niet helemaal waar. Ja, draadloos wordt belangrijker, maar zelfs met nieuwe technieken heeft glasvezel grote voordelen. Veel hogere betrouwbaarheid, veel hogere bandbreedte, lagere ping times, veiliger, geen interferentie, etc. Het is op lange termijn veel goedkoper en makkelijker om alle diensten die je thuis afneemt via glasvezel aan te bieden, en waar nodig lokaal draadloos te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
Lisadr schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:17:
De impact van VDSL zal niet meer erg groot zijn. Ze hadden het 2-3 jaar geleden moeten lanceren.

Het zal tot eind 2011 duren voordat VDSL landelijk bereikbaar is en je haalt niet de beloofde snelheden. Voor mensen die geen kabel of glasvezel kunnen krijgen is het een goede vooruitgang en voornamelijk voor de zakelijke markt is het een vooruitgang. Veel bedrijven zitten nog op SDSL (2.3mbit down/up) en dan is een verademing om naar 12mbit down en 4mbit up te kunnen.
vdsl is voor veel bedrijven niet haalbaar, pas als FTTC uitgerold wordt.

Je kan in veel plaatsen wel VDSL nemen, alleen is dat meestal vanaf de centrale. Laat nu de meeste bedrijventerreinen juist verder vanaf de centrale zitten....
Tot die tijd is VDSL alleen nuttig op <1.5Km ongeveer, en zo kan ik de stelling van de 25% van XS4All ook wel verklaren: de rest is verderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:39

krvabo

MATERIALISE!

Hoe langer kpn wacht, hoe meer mensen ze gaan kwijtraken. Ondanks een consoliderende markt blijven de kabelaanbieders duizenden nieuwe klanten aantrekken.

Er is maar één reden dat ik niet overstap op kabel: ik heb nu een écht vast ip (Concepts) en geen gezeik met poort 25. Als kabelbedrijven eens niet zo anaal zouden doen over het blokkeren van poorten was ik al lang overgestapt.

Het is gewoon achterlijk dat we al zeker 6 jaar vastzitten aan de hoogste snelheid die adsl2 te bieden heeft en er geen vooruitzicht is op ook maar enige verbetering. Het uitrollen van glasvezel gaat zo tergend langzaam en kost zó enorm veel tijd dat er niet binnen vijf jaar een semi-landelijk netwerk voor consumenten ligt.
Hier in de buurt heb je Roosendaal (VDSL2 vanuit de wijkverdeelkasten -> ALL-IP), Etten-leur (glas), Breda (glas), maar tja, in een dorp met 12k inwoners op ~10 kilometer niet. En met een gemeenteraad die bestaat uit fossielen gaat daar ook niet snel iets aan veranderen ;)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
DJSmiley schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:41:
[...]

Je kan in veel plaatsen wel VDSL nemen, alleen is dat meestal vanaf de centrale. Laat nu de meeste bedrijventerreinen juist verder vanaf de centrale zitten....
Tot die tijd is VDSL alleen nuttig op <1.5Km ongeveer, en zo kan ik de stelling van de 25% van XS4All ook wel verklaren: de rest is verderweg.
XS4all gaat zelfs van <1 Km uit wat mogelijk in de toekomst wordt opgerekt, afhankelijk hoe VDSL zich gaat gedragen op de kabels. Dus als interferentie meevalt zullen ze misschien langzaam iets verder gaan.
krvabo schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:43:
Er is maar één reden dat ik niet overstap op kabel: ik heb nu een écht vast ip (Concepts) en geen gezeik met poort 25. Als kabelbedrijven eens niet zo anaal zouden doen over het blokkeren van poorten was ik al lang overgestapt.
Dat is ook voor mij de reden waarom ik echt niet overstap naar de kabel (Ziggo).
Hopelijk gaat Glasvezel een beetje lukken hier in Breukelen, er wordt iig aan gewerkt (zie sig)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52
Robinski schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:19:
Dat is ook voor mij de reden waarom ik echt niet overstap naar de kabel (Ziggo).
Hopelijk gaat Glasvezel een beetje lukken hier in Breukelen, er wordt iig aan gewerkt (zie sig)
Port 25 is inderdaad een probleem als je eigen mail server wilt runnen, maar ik zit nu vanaf het begin al op hetzelfde IP adres bij Ziggo. Sowieso verwijst mijn domein naam naar dyndns, dus dat gaat nooit mis. Maar eigenlijk kan ik 'em onderhand wel direct instellen, want het lijkt alsof het IP toch niet veranderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Guere op 17-06-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Guere schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:50:
[...]

Port 25 is inderdaad een probleem als je eigen mail server wilt runnen, maar ik zit nu vanaf het begin al op hetzelfde IP adres bij Ziggo. Sowieso verwijst mijn domein naam naar dyndns, dus dat gaat nooit mis. Maar eigenlijk kan ik 'em onderhand wel direct instellen, want het lijkt alsof het IP toch niet veranderd.
Ze willen zo heel af en toe nog wel eens schuiven met IPranges waardoor het verandert en ook als je een langere periode niet online bent (een week je modem uit ivm. vakantie of zo) kan het zijn dat je daarna een ander adres krijgt toegewezen.
Maar over het algemeen is het inderdaad behoorlijk "fixed".

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
DJSmiley schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:41:
[...]

Niet altijd het geval. In Den Haag zijn veel bedrijven binnen 1km straal van de centrale en kunnen nu alleen SDSL nemen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timidfriendly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2018
Mijn ervaring met Telfort VDSL zijn niet goed.

Ik heb alleen problemen gehad met de overstap van ADSL naar de nieuwe VDSL internet MAX. De volle verhaal is te lezen op de telfort.forum.nl met de titel VDSL issues: QNAP NAS conflict met inkomende VOIP signaal

Maar de kort verhaal is sinds de over stap van ADSL internet plus naar VDSL internet Max heb ik telefonie problemen. Ik kan de tegenpartij gewoon niet horen! Zij horen mij wel. De nieuwe modem blijkt mijn T459 pro+ niet aan te kunnen. En ze willen er helemaal niks aan doen!

Ook is de snelheid veel lager dan je zou verwachten. Niet eens in de beurt van 30Mb laat staan 40Mb
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1325265515.png
Ik kreeg 15Mb+ download met ADSL. Ik ben zwaar teleurgesteld

[ Voor 3% gewijzigd door Timidfriendly op 03-06-2011 20:24 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Timidfriendly schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 20:23:
Mijn ervaring met Telfort VDSL zijn niet goed.

Ik heb alleen problemen gehad met de overstap van ADSL naar de nieuwe VDSL internet MAX. De volle verhaal is te lezen op de telfort.forum.nl met de titel VDSL issues: QNAP NAS conflict met inkomende VOIP signaal

Maar de kort verhaal is sinds de over stap van ADSL internet plus naar VDSL internet Max heb ik telefonie problemen. Ik kan de tegenpartij gewoon niet horen! Zij horen mij wel. De nieuwe modem blijkt mijn T459 pro+ niet aan te kunnen. En ze willen er helemaal niks aan doen!

Ook is de snelheid veel lager dan je zou verwachten. Niet eens in de beurt van 30Mb laat staan 40Mb
[afbeelding]
Ik kreeg 15Mb+ download met ADSL. Ik ben zwaar teleurgesteld
Maar op welke snelheid traint je modem eigenlijk in?

Heb je je modem de afgelopen tijd vaak gereboot? Dan kan DLM best je lijn lager hebben ingesteld i.v.m. de vele 'fouten'

Hoe het telfort modem verder is, daar heb ik geen verstand van... kan me best voorstellen dat er de nodige problemen zijn, zoals jou telefonie probleem. Heb zelf van XS4ALL een VDSL lijn, en die traint gemakkelijk op 42Mbit/s down en 4 Mbit/s up in... terwijl zelfs meer mogelijk is volgens het modem!

VDSL is naar mijn idee zeker niet de heilige graal voor snelheid, maar VDSL kan dit voorlopig wel op korte afstanden verzorgen totdat Glasvezel verder uitgerold is/wordt.
Meer dan 40 Mbit/s ga je overigens bij VDSL voorlopig waarschijnlijk niet zien, of KPN moet erg snel met bonding en vectoring aan de slag gaan, waarvoor weer de centrales en modems thuis geupgrade moeten worden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1 2 Laatste